1440p Game PC ± €2000 excl. monitor en randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HEI096
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-08 15:01
Goedemorgen Tweakers,

Na over de jaren heen met jullie help mijn systemen te hebben samengesteld en aangepast mag ik mijn broertje van dienst zijn en ik vraag graag jullie hulp.

Dit gaat zijn eerste game PC worden, de behuizing is aanwezig (toen ik die zelf kocht vond ik hem zo mooi dat ik er al jaren één extra heb staan voor hem) net als de monitor (die gebruikte hij voor zijn xbox in afwachting van een PC).

Het budget is €2000, de monitor, behuizing en enkele casefans zijn al aanwezig, net als een toetsenbord en muis, daarnaast heb ik mijn vertrouwde 1080ti onlangs vervangen voor een 9070xt. We hebben dus de mogelijkheid om de videokaart nu even achterwege te laten en te wachten op een nieuwe generatie videokaarten om dan huidige generatie iets goedkoper te kopen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenAsus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Vengeance C70 (Military Green)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsMSI G274QPF-QD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Case fansARCTIC P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 0,-€ 0,-
1Case fansARCTIC P14 PWM PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-
De PC gaat primair gebruikt worden voor gamen op 1440p, hij speelt uiteenlopende games zoals PUBG, DayZ, Farm Simulator, Truck Simulator, GTA V (en straks mogelijk VI), wat racegames etc.

Hier is het lijstje waar ik zelf mee ben gekomen, gebaseerd op wat ik las in andere topics, BBG etc.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 374,99€ 374,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 739,-€ 739,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (Black)€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internLexar Thor RGB 2nd Gen LD5U16G60C38BV-RGD€ 478,60€ 478,60
1VoedingenCorsair RM850e (2025) Zwart€ 109,-€ 109,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 244,95€ 244,95
Totaal€ 2.143,34
- 9800x3d ipv 7800x3d i.v.m. simulatiegames die wat CPU intensief kunnen zijn en toekomstbestendigheid voor de €100 extra.

- RGB CPU cooler die goed aangeschreven staat

- RGB ram, iets goedkoper dan die uit de BBG maar kost nog steeds anderhalve nier :-(

We gaan niet overklokken, en willen vooral een stabiel systeem wat zonder al teveel gedoe zal gaan functioneren.

Mijn vraag aan jullie is dan ook; heeft dit lijstje zin? Zijn er componenten die niet met elkaar gaan, zie ik iets over het hoofd of betalen we ergens onlogisch veel voor?

Alvast heel hartelijk dank.

D. J. H.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:16
Goed lijstje, geen echte opmerkingen qua hoofdcomponenten.

Het geheugen is vrij hoog, wat het aantal mogelijke CPU luchtkoelers belemmert. De enige die echt past is dan de ARCTIC Freezer 36. (Mocht je van plan zijn om hier P12 PRO fans op te zetten, dan heb je 1 normale en 1 Reverse variant nodig, anders krijg je irritant akoestisch geluid doordat er een ring om de fanblades zit).

Geheugen kan iets goedkoper met uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z38, die ook AMD EXPO is. Timings zijn iets slechter, maar daar merk je met een 9800X3D eigenlijk niets van.

Je zou de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Zwart kunnen overwegen, die iets beter voor AM5 is doordat hij net als de Thermalright Peerless Assassin reeks beter en gelijkmatiger druk uitoefent op de CPU dan de ARCTIC Freezer 36. Ook is deze nu goedkoper, maar zal wel over het geheugen hangen.

De vereiste van RGB met een Vengeance C70 behuizing zal ook tegenvallen, aangezien de window in de C70 klein is.

De voeding is oké, maar vrij duur. De uitvoering: NZXT C850 Gold Core is een kwalitatief betere en stillere voeding die ook nog eens 20 euro goedkoper is.

https://ko-fi.com/apart

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:33
Apart schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:30:
Goed lijstje, geen echte opmerkingen qua hoofdcomponenten.

(...)

Je zou de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Zwart kunnen overwegen, die iets beter voor AM5 is doordat hij net als de Thermalright Peerless Assassin reeks beter en gelijkmatiger druk uitoefent op de CPU dan de ARCTIC Freezer 36. Ook is deze nu goedkoper, maar zal wel over het geheugen hangen.
Helemaal mee eens, maar zou de Thermalright Peerless Assassin zelf ook niet passen als je de tweede fan aan de exit-kant plaatst, of zitten dan de VRM sinks weer in de weg?

Er zijn trouwens ook wel Noctua's of fatsoenlijke AIO's te vinden die passen, maar die kosten het dubbele zelfs van de Thermalright en/of hebben geen RGB.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:24
Dit is een iets snellere, courante low-profile 6000CL36 memory kit die bij Alternate leverbaar is: https://tweakers.net/pric...-6000j3636f16gx2-fx5.html
Voeding zou ik een betere kiezen, die NZXT van @Apart is Tier-A voeding en een goede keus.