Vraag

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 08:50
Sinds begin deze zomer zijn wij van start gegaan met het opstellen van plannen en verzamelen van offertes voor een nieuw huis dat wij gekocht hebben. Het betreft jaren '70 beton bouw (180m2 + garage) en heeft al eens wat renovaties gehad, maar krijgt nog een paar goede upgrades aan de isolatie en heeft flink werk nodig aan het verwarmingssysteem.

Mijn vraag:

Wij hebben eerder een offerte gehad voor een WeHeat Sparrow en BlackBird van 9kW, maar deze lijken sinds mei een flinke prijsverhoging van 750 euro gekregen. Daarop zijn we naar andere offertes gaan kijken en kregen we bij de installateur de Now-E Terrapulse 10kW aangeboden gekregen (zie Now-E: Terrapulse). Deze lijken extreem veel goedkoper te zijn dan gangbare modellen, dus onze vraag is vooral of dit wel een betrouwbaar ding is?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

De leverancier geeft aan dat de warmtepomp RS485-communicatie en SG Ready-ingangen heeft en geschakeld wordt met de 'WarmLink' app. Deze heb ik op Tweakers wel eerder voorbij zien komen bij PHNIX warmtepompen of die van het failliete Thuis Stroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Het zou me niet verbazen als deze warmtepompen gewoon standaard (Chinese) apparaten zijn met wat branding erover om zo op prijs te concurreren. Zoals eerder gezegd lijkt de PHNIX er wel erg op en het zou me verbazen als ieder bedrijf zoals een Thuis Stroom deze dingen zelf maakt.

Als aanvulling op mijn vraag, mijn zorg zit er in:
  • Onderhoud: Onderdelen zullen lastig te vinden zijn, maar hoe zit het met cloud aansluitingen e.d.? Als het bedrijf failliet gaat, hoe gaat mijn warmtepomp dan goed blijven functioneren?
  • Betrouwbaarheid: Het moet natuurlijk voldoen aan Europese normen en is blijkbaar ook gekeurd voor de ISDE subsidie, maar zo'n ding moet toch 20 jaar op je dak staan zonder problemen?
  • Onafhankelijk: Als dit apparaat via een 'WarmLink' app schakelt, dan worden die gegevens ergens verwerkt. Wie beheert de servers? Hoe cruciaal zijn die voor functioneren? Hoe zit het met software onderhoud van thermostaat, regelsystemen (geen idee wat er bij komt kijken)?
Heeft iemand al ervaring of kennis van deze apparaten?