Elektrische huurauto in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

• remco1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:27
Het doel van dit topic is om ervaringen uit te wisselen rondom het huren van een elektrische auto in het buitenland. Europese autoverhuurbedrijven bieden steeds vaker scherpe aanbiedingen voor het huren van van elektrische auto in het buitenland, niet duurder / inmiddels zelfs goedkoper dan vergelijkbare benzine of dieselauto's. Het huren van een elektrische auto kent wat aandachtspunten, met name het laden zonder laadpas. Het lijkt me nuttig om de huurcontracten en ervaringen te verzamelen in de verschillende landen en deze als volgt samen te vatten:
  • Plaats: Porto, Portugal
  • Periode: 1 week in augustus 2026
  • Verhuurbedrijf: AVIS
  • Huurprijs: 312 euro
  • Borg: 200 euro
  • Eigen risico: 2900 - afkoopbaar door additionele verzekering van 200 euro (niet gedaan)
  • Ongelimiteerde kilometers
  • Klasse bij reservering: Peugeot e-2008
  • Auto gereden: Leapmotor B10
  • Laad app: Electroverse gekoppeld aan NL credit card
  • Laadpalen vinden: Electroverse app kent de adressen, navigatie met smartphone gekoppeld via Android Auto met de Leapmotor (Google Maps / TomTom Go).
Ervaring

Recent heb ik vanaf de luchthaven van Porto, Portugal voor een week via Avis een elektrische auto gehuurd en dit is zeer goed bevallen. De kosten waren rond de 300 euro, de gehuurde klasse was een Peugeot e-2008. Bij aankomst stond een vrij nieuwe Leapmotor B10 voor ons klaar, ruime en comfortabele auto. Het verhuurbedrijf had duidelijk nog weinig ervaring met elektrische auto's, ze adviseerden om de MIIO app te installeren. Zo gedaan heb ik met mijn credit card 30 euro gestort in de app, klaar voor eerste gebruik.

Na ongeveer 300 kilometer werd het tijd voor de eerste laadbeurt, bij een 50kW DC lader van Lidl, echter de MIIO app was niet in staat de laadsessie te starten. Andere laadstations in de buurt werkten ook niet. Na het overleg met Gemini heb ik de Electroverse app geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn creditcard. Deze werkte gelukkig wel. Hij doet een pre-autorisatie van 20 euro en de uiteindelijke rekening was 24 euro voor zo'n 41 kWh, dus hij rekende nog 4 euro na.

Aangetrokken door de iets lagere tarieven (0,40 per kWh) heb ik een paar dagen later ook geladen via een reguliere AC (11 kWh) laadpaal (GALP) in de buurt, hierbij de laadkabel uit de auto aangesloten op de paal. Ik was met de Electroverse app weer in staat de laadsessie te starten (pre-autorisatie was nu 10 euro) en na 2 uur was mijn auto weer op 100%. Ik heb de laadsessie beëindigd in de auto en in de App, ik kreeg alleen de laadkabel niet meer uit de laadpaal. Normaal deblokkeer je de laadkabel uit de paal met je laadpas maar die had ik niet. Het noodnummer op de paal werkte niet (0800 nummer werkt alleen van Portugese SIM?), het alternatieve nummer werkte ook niet (antwoordapparaat met boodschap in Portugees). Uiteindelijk kon ik alleen mijn laadkabel eruit krijgen door de noodknop een paar keer hard in te drukken, dat beëindigde de laadsessie effectief ook in de paal.

In Noord-Portugal zie je ook steeds meer elektrische auto's en laadpalen, je hoeft nooit lang te zoeken. Beschikbare laadpalen worden met tarief en beschikbaarheid getoond in de Electroverse app, je kunt er dan naar toe navigeren met Google Maps of TomTom Go. De infrastructuur is nog niet zo ontwikkeld als in Nederland, maar het is er ook niet zo dichtbevolkt en in de praktijk lijkt de dekking van palen goed genoeg om redelijk probleemloos rond te rijden.

Ik heb genoten van de Leapmotor B10, ik was positief verrast door de klasse en comfort. Met de 360 graden camera kun je uitstekend manoeuvreren in de smalle straten van oude dorpen en steden. Op de snelweg vond ik hem iets minder, vooral weinig stuurgevoel en irritante lane assist. Voor de huurprijs een fantastische ervaring. :)

k was ook heel tevreden met de lokale AVIS vestiging, bij afhalen probeerden ze me niet een dure verzekering aan te smeren en de borg was met 200 euro beperkt. Eigen risico was wel 2900 euro (die kon ik afkopen met een extra verzekering van 200 euro, maar dat vond ik teveel dus ik heb heel voorzichtig gereden). Inleveren ging ook weer soepel en vriendelijk. De borg werd binnen 2 dagen teruggestort.

[ Voor 11% gewijzigd door remco1979 op 24-08-2026 21:25 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 21:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

remco1979 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:02:

k was ook heel tevreden met de lokale AVIS vestiging, bij afhalen probeerden ze me niet een dure verzekering aan te smeren en de borg was met 200 euro beperkt. Eigen risico was wel 2900 euro dus ik heb heel voorzichtig gereden. Inleveren ging ook weer soepel en vriendelijk. De borg werd binnen 2 dagen teruggestort.
Was het eigen risico zo hoog vanwege het type auto? Ik neem toch aan dat je dit al wist op het moment dat je reservering maakte? Allicht is dit wel interessant om (extra) duidelijk te vermelden want ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen vermogend is om een (onterechte) schade te moeten voldoen met een maximaal eigen risico van 2900 Euro en dat de overweging voor de andere verzekering daardoor makkelijker genomen wordt?

Zaten we nog vrije kilometers bij de auto? Of was dit ook (te) beperkt om een week lekker rond te rijden? Was de navigatie voldoende om de goede/vrije palen makkelijk op te zoeken of heb je continu moeten vertrouwen op wat Electroverse aangaf?

Allicht dat je je startpost iets wil verduidelijken; als je graag Europsese EV's wil vergelijken in de verhuur, zou een korte samenvatting van contract / kosten / type auto / etc meer helpen om later voor anderen een goed vergelijk te kunnen maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Met hoeveel procent moest je de auto weer inleveren?
Ik heb eerder dit jaar een EV in Schotland gehuurd en mij werd verteld dat ik deze met hetzelfde accupercentage moets inleveren als dat ik hem mee kreeg. Dat heb ik niet gedaan want hij was 98% vol :+
Wel met 80+% weer ingeleverd, maar nooit iets over gehoord of rekening voor bijladen gezien.
Ze hadden daar ook nul ervaring met EV's.

• remco1979
Veel dank voor je reactie, ik heb je feedback verwerkt! Dit is mijn eerste topic, ik kon geen eerdere topics hierover vinden, dus ik hoop dat ik hiermee voorzie in een behoefte. Ik pas graag verder aan.

• remco1979
ASW1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:24:
Met hoeveel procent moest je de auto weer inleveren?
Ik heb eerder dit jaar een EV in Schotland gehuurd en mij werd verteld dat ik deze met hetzelfde accupercentage moets inleveren als dat ik hem mee kreeg. Dat heb ik niet gedaan want hij was 98% vol :+
Wel met 80+% weer ingeleverd, maar nooit iets over gehoord of rekening voor bijladen gezien.
Ze hadden daar ook nul ervaring met EV's.
Ik mocht hem inleveren met 75%! Dat is ideaal want dan kon ik de avond ervoor laden en naar de airport rijden en rond de 80% inleveren.