Welke verwarming nieuwe badkamer en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:56
goedenavond tweakers.

Even een vraagje misschien er hier mensen zijn met een ervaring in wat wij zoeken.
Wij gaan onze badkamer verbouwen en zitten eigenlijk met een probleem over hoe we deze gaan verwarmen.
Vloerverwarming beste optie maar geen plaats voor een verdeler en infrezen is ook geen optie omdat de ruimte hiervoor eigenlijk gewoonweg te klein is.

De badkamer zelf is ongeveer 2.50 x 2.50 met een hoogte van 2.20 dus kom ongeveer uit op een 14 m3 afgerond.
Als ik de google info moet geloven moet ik een 80 watt per m3 aanhouden wat wil zeggen dat ik een radiator moet plaatsen van 1100 Watt.

Nu komt het lastige wij verwarmen de gehele woning al 2 jaar met een itho amber 65 dus ik zou het liefste een jaga radiator plaatsen.
Ik heb eigenlijk enkel maar ruimte voor een jaga onder het raam gedeelte welke max 90 cm lang en 65 cm hoog kan zijn.
als ik een jaga strada hybrid zou pakken kom ik maar uit op een 408 watt uit op stand 1 en op stand 3 534 watt.
zou dit toch wel de badkamer behaaglijk kunnen krijgen ?
Ook hebben we gekeken naar aan handdoeken radiator met een elektrisch element maar dit word eigenlijk meer aangeraden als handdoeken droogrekje als echt verwarming.
Wat zouden jullie hierbij aanraden ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Alle reacties

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08

_Arthur

blub

camel1987 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:48:
Vloerverwarming beste optie maar geen plaats voor een verdeler
Waarom een verdeler nodig als je toch al met lage temperatuur stookt?

Hier zit de badkamer vloerverwarming op hetzelfde circuit als de radiatoren. Heb ook een warmtepomp die met lage temperatuur verwarmt.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:58
Camel, ik begrijp dat jullie zelf stroom opwekken. Is elektrische vloerverwarming een optie? In de ochtend een uurtje aan bij het opstaan, eind van de dag als iedereen thuis is en in bad moet en eventueel in de avond voor het naar bed gaan.

Geen hak- en breekwerk en de vloer wordt nauwelijks 2 cm hoger als er ook nieuwe tegels op komen.

• camel1987
_Arthur schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Waarom een verdeler nodig als je toch al met lage temperatuur stookt?

Hier zit de badkamer vloerverwarming op hetzelfde circuit als de radiatoren. Heb ook een warmtepomp die met lage temperatuur verwarmt.
Als ik dit zou doen moet ik eigelijk al aan een droogbouw vloerverwarming gaan omdat vloer eigenlijk nauwelijk omhoog kan en invrezen eigenlijk kwa oppervlakte niet kan 😅

• camel1987
MarkS90 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:55:
Camel, ik begrijp dat jullie zelf stroom opwekken. Is elektrische vloerverwarming een optie? In de ochtend een uurtje aan bij het opstaan, eind van de dag als iedereen thuis is en in bad moet en eventueel in de avond voor het naar bed gaan.

Geen hak- en breekwerk en de vloer wordt nauwelijks 2 cm hoger als er ook nieuwe tegels op komen.
Klopt hier hebben wij ook na gekeken maar de betonnenvloer van de badkamer is niet geisoleerd vanonder en onze badkamer zit op de benedenverdieping. Ook werd eerlijk gezegd een elektische vloerverwarming afgeraden door 2 badkamerwinkels ivm het hogere verbruik.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08

_Arthur

blub

camel1987 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:57:
Als ik dit zou doen moet ik eigelijk al aan een droogbouw vloerverwarming gaan omdat vloer eigenlijk nauwelijk omhoog kan en invrezen eigenlijk kwa oppervlakte niet kan 😅
Hier ook recent droogbouw gedaan, hele vloer er uit tot op de kanaalplaat vloer en opnieuw opgebouwd.

• camel1987
_Arthur schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Hier ook recent droogbouw gedaan, hele vloer er uit tot op de kanaalplaat vloer en opnieuw opgebouwd.
Maar neem aan dat dit een verdiepingsvloer is ?
Hier is het op de begane grond en we hebben een inloopdouche waardoor we eigenlijk niet met de vloer omhoog kunnen. Ook is de betonnen vloer niet geisoleerdt van onder dus denk dat het dan stoken is voor de mollen

[ Voor 12% gewijzigd door camel1987 op 24-08-2026 21:15 ]

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:52
Die 80 W/m3 is een vuistregel en eentje die uitgaat van een slecht geïsoleerde ruimte en waarsschijnlijk een ruimtetemperatuur van 22-24 graden. Dus zonder informatie over hoe de ruimte geïsoleerd is en de ligging t.o.v. andere ruimtes is het natvingerwerk.

De door jou genoemde 1100 W ga je niet uit 5 m2 vloer halen. Dus met enkel vloerverwarming zou je de ruimte überhaupt niet op temperatuur krijgen.

Stel jezelf verder ook de vraag of je het perse op 20+ graden wilt hebben of dat je ook genoegen neemt met minder.

Verder, als eens aan een RTL-ventiel gedacht? Eventueel achter een (handdoek)radiator geplaatst als je bang bent dat de vloerverwarming te weinig vermogen afgeeft.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:54
@Paul Hewson RTL is leuk met een ketel. In dit geval pak je liever een paar lussen door de vloer met een radiator, geen RTL vereist want het is lage temperatuur.

@MarkS90 Wat elektrische vloerverwarming betreft, dan zit je al snel op 2x2 uurtjes stoken, want anders wordt het hokje niet warm. Heb je 2KWh op een dag. Dat is bijna de helft van wat ik op een hele dag verbruik (warmtepomp en zonnepanelen niet meegerekend)... ik heb het zelf in de badkamer liggen, ik dacht dat het wel meeviel tot het moment dat ik ging klussen aan de stroom en het ding een week niet aangesloten was :X. Die badkamer verwarmen we nu tijdens het douchen bij met een 1000W ventilatorkacheltje. In 2 minuten warm ipv 2 uur (en daarna ook in 10 minuten weer koud).

Ik grap wel eens tegen mijn vriendin: de stroom die we nu gebruiken voor de warmtepomp om het hele huis mee te verwarmen konden we vroeger alleen de badkamer mee verwarmen.

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:58
Ik lees vooral veel nee: geen gewone radiator want lage temp, jaga kan beperkt maar slechts helft aanbevolen vermogen, geen elektrische radiator want te weinig vermogen/duur in gebruik, geen elektrische vvw want ook duur in gebruik, en ook geen ruimte om in te vrezen of op te bouwen voor watergedragen vvw of om een verdeler te plaatsen. En kennelijk geen manier of wens om de vloer te isoleren. Ik kan dan nog bedenken: infraroodpanelen, wat zeker in een matig geïsoleerde ruimte hooguit bijverwarming kan zijn.

Ik zou zeggen: onderzoek goed wat het kost om van minstens 1 van die nees een ja te maken. Je gaat immers verbouwen dus dat is het moment om dingen evt radicaal anders en liefst toekomstbestendig te doen. Hoe kun je isoleren, hoe kun je opbouwen, etc. En hoe lang is het dan doorsparen om te krijgen wat je echt wilt?

Ter vergelijking, fwiw. Wij hebben hier een ketel die in principe ook op lage temp draait maar in de vrieskou toch naar 60 is gegaan afgelopen winter. We hebben wat @Paul Hewson oppert: een RTL, en dan fungeert de vloervw als radiator. Daar halen we het op papier vereiste vermogen niet mee dus voor de zekerheid een elektrische radiator ernaast en in 2 jaar tijd nooit, echt geen moment, nodig gehad. Badkamer is 2,4×2,6m, op een verdiepingsvloer, en de buitenmuur is redelijk goed geïsoleerd. En die vvw is heerlijk, wil nooit meer anders.
Pagina: 1