Kan mijn Cat 6-kabel een snelheid van 2 Gbit/s aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49
Mijn vraag
Voor een klein bedrag extra per maand kan ik mijn Ziggo-internetsnelheid verhogen van 1 Gbit/s naar 2 Gbit/s. Die snelheid moet mogelijk zijn op mijn adres. Ik vraag me alleen af of mijn Cat 6-kabel deze snelheid wel aankan, aangezien ik vrijwel overal lees dat de maximale doorvoersnelheid 1 Gbit/s is.

Als ik het aan ChatGPT vraag, krijg ik als antwoord dat Cat 6-snelheden tot 10 Gbit/s zou kunnen ondersteunen over een maximale afstand van 55 meter. Ik weet alleen niet zeker of dat klopt, dus ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan aangeven of Cat 6 in de praktijk inderdaad geschikt is voor een 2 Gbit/s-verbinding.

Relevante hardware die ik gebruik:

Ziggo modem - 2.5Gbit/s port > Cat 6 kabel (25 meter) > router: TP-Link Archer BE3600 (2.5 Gbit/s port) > Cat 6A kabel (4 meter) > PC (moederbord: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (2.5 Gbit/s port).

Bij een speedtest krijg ik op dit moment zo'n 970 mbit/s binnen op mijn pc. De huidige maximale snelheid wordt dus bijna in zijn geheel behaald. Het kan zijn dat mijn werklaptop en telefoon wat van de laatste 30 mbit/s afsnoept.

Is mijn huidige setup geschikt voor een 2 Gbit/s-verbinding? Alvast bedankt!

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | ASUS TUF GAMING RTX 5090 | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Lancool 217 INF | Windows 10 Pro

Alle reacties

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:41
Als het een goede kabel is dan kan dat zonder problemen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:25
Ik zou de onderlinge link speeds opzoeken

Dat is vaak al prima indicatie.

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

lier

MikroTik nerd

Hoop tekst, belangrijkste ontbreekt.
Welk merk en type kabel is het? Solid of stranded? Zelf getrokken? Afgemonteerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:19

FreakNL

Well do ya punk?

Olifant in de kamer;
Wat ga je met 2Gbit doen? Oprechte vraag...

Om het te testen:
Zet een PC beneden en een PC boven en doe een LAN speed test :)

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 24-08-2026 19:09 ]

• LarsV
lier schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:03:
Hoop tekst, belangrijkste ontbreekt.
Welk merk en type kabel is het? Solid of stranded? Zelf getrokken? Afgemonteerd?
Dat stukje was ik inderdaad vergeten toe te voegen. Mijn huurbaas heeft de kabel destijds laten leggen en ik zie zo snel het merk niet op de kabel staan. Er staat:

Cat 6 S/FTP - Shielded - Solid - 250Mhz

Er is een tijdje geleden een Ziggo-monteur geweest om naar een storing te kijken (die uiteindelijk in mijn router bleek te zitten en inmiddels is vervangen). Hij gaf aan dat dit een Cat 6-kabel van goede kwaliteit is en zei zelfs dat de kwaliteit beter is dan die van de kabels die Ziggo zelf gebruikt.
FreakNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:07:
Olifant in de kamer;
Wat ga je met 2Gbit doen? Oprechte vraag...

Om het te testen:
Zet een PC beneden en een PC boven en doe een LAN speed test :)
Voornamelijk voor het downloaden en updaten van games. Die bestanden worden ook steeds groter. Zo wilden mijn vriendin en ik laatst allebei tegelijk een game van 100 GB downloaden, en dan ben je toch wel even bezig. 😅

Nu gebeurd dit niet vaak en weet ik dat je met een 1 Gbit/s ook al een heel eind komt, maar voor een meerprijs van €2,50 per maand wil ik best eens kijken hoe snel alles dan binnenkomt.

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | ASUS TUF GAMING RTX 5090 | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Lancool 217 INF | Windows 10 Pro

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55

pistole

Frutter

De kans is groot dat de bottleneck vervolgens niet in jouw netwerk gaat zitten, maar voor 2 euro 50 zou ik het ook doen. Zoals @FreakNL al zegt: pak twee computers en doe een speedtest tussen die twee.

Ik frut, dus ik epibreer

• LarsV
Ik heb nog even naar meer info gezocht en ik kon daardoor onderstaande waarde naar '2.5 Gbps Full Duplex' zetten. Nu zie ik een linkspeed van 2.5 Gbps staan. Ook valt me op dat een speedtest nu een waarde aantikt van boven de 1 Gbps (zie screenshots). Het lijkt me dat een verbinding van 2 Gbps dan wel moet lukken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XCLLMUsbIaYk9cTdpQ-kWHFhiU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UeS1vYk5z7P7MRq1pzNPT6AV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sytbB7EsjdnIpSq-2pkDqx6tnJE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qtlnfEwu2SUUkrSxJbPkuTtL.png?f=user_large

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat zou op Autonegotiate ook moeten kunnen. Fixed networking speed is niet meer nodig tegenwoordig.

• BaGe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:10
Thuis Cat 5e backhaul doorheen het huis. Een constante 2,38 Gbit/s snelheid. (en dat is meer dan 20 meter tussen kantoor en waar de fiber binnenkomt)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LarsV schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:51:
Voornamelijk voor het downloaden en updaten van games. Die bestanden worden ook steeds groter. Zo wilden mijn vriendin en ik laatst allebei tegelijk een game van 100 GB downloaden, en dan ben je toch wel even bezig. 😅

Nu gebeurd dit niet vaak en weet ik dat je met een 1 Gbit/s ook al een heel eind komt, maar voor een meerprijs van €2,50 per maand wil ik best eens kijken hoe snel alles dan binnenkomt.
Dan zou je nu inzichtelijk moeten krijgen hoe hoog de upload van die gameservers is. Als die upload niet boven de 100Mbit uitkomt heb je niks aan je 2Gbit lijntje. Als die gameservers écht je Gbit lijntje vol trekken dan pas is het wijs om eens te kijken naar een stapje sneller.

Jouw download kan heel hoog zijn terwijl de upload van de andere kant maar magertjes is.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:25
Mrja klopt allemaal

Maar we zitten op tweakers: omdat het kan is toch al afdoende? Voor 2,50 helemaal

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LarsV schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

aangezien ik vrijwel overal lees dat de maximale doorvoersnelheid 1 Gbit/s is.
Bij dit soort uitspraken vraag ik me altijd af: waar dan exact?

Deze uitspraken kunnen geklopt hebben als ze tussen 2006 en 2016 gedaan zijn. In 2006 is voor het eerst een Ethernet standaard boven de 1Gbps, namelijk 10Gbps. De oorspronkelijke standaard hield vast aan de 100m max kabellengte en vereiste daarvoor Cat6a kabel.

In 2016 - ondertussen tien jaar geleden dus - is daar verandering in gekomen. De 2.5Gbps en 5Gbps specificaties zijn toegevoegd en de 10Gbps spec is uitgebreid. Insteek van alle drie is het optimaal benutten van bestaande bekabeling:
- Cat5e op 100m kan 2.5Gbps aan
- Cat6 op 100m kan 5Gbps aan
- Cat6 op 55m kan 10Gbps aan (100m heeft nog steeds Cat6a nodig)
Als ik het aan ChatGPT vraag, krijg ik als antwoord dat Cat 6-snelheden tot 10 Gbit/s zou kunnen ondersteunen over een maximale afstand van 55 meter. Ik weet alleen niet zeker of dat klopt, dus ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en kan aangeven of Cat 6 in de praktijk inderdaad geschikt is voor een 2 Gbit/s-verbinding.
ChatGPT is doorgaans geen betrouwbare bron voor gedetailleerd technische vragen, maar in dit geval klopt het geheel. Cat6 is geschikt tot 10Gbps tot 55m en voor jouw 2Gbps zou Cat5e voldoen.
Relevante hardware die ik gebruik:

[...]

router: TP-Link Archer BE3600 (2.5 Gbit/s port) [...]

Is mijn huidige setup geschikt voor een 2 Gbit/s-verbinding? Alvast bedankt!
Let op dat een 2.5Gbps poort niet garandeert dat een router ook 2.5Gbps WAN to LAN kan routeren. Ik kan geen onafhankelijke reviews vinden van die router die de WAN to LAN performance meten, dus hou er rekening mee dat dat een beperkende factor kan zijn. Haal je je 2Gbps niet, sluit je PC dan rechtstreeks aan op je Ziggo modem - als dat een Sagemcom F3896LG is (tip: geef ook merk + model van providerhardware bij vragen als dit) kan het alvast wel met twee vingers in neus 2Gbps aan.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1