Vraag

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Foto's
Geel gemarkeerd is ruimte voor extra panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L54EDlY9ley_7wSI69NvulDON1A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtoL4aJCu9MEb0od4TZKdBmV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNnN19JmfpFYzuua4Q1jOKuHfQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9mkwYsu3J4aPGyqn7YLhinWt.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak op +/- zuiden
Schaduw
nope
Jaarverbruik
Geschat 9000 kWh zonder EV
We wonen er nog geen jaar dus niet een compleet beeld. Omdat de verbruikers niet apart gemonitord worden moet ik een schatting doen wat het verbruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7UKn5EpS8LETfWvxOClgSg9vtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFWgjjjshnBzByY4UEuuLYlb.png?f=fotoalbum_large
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Zo min mogelijk natuurlijk, niet een vast budget. Het idee is het om met een verduurzaamheidslening te gaan doen. Doel is om de maandlasten omlaag te brengen en de panelen terug te verienen, mooiste is dat de maandlasten meer omlaag gaan dan de lening kost.
Wie gaat het project uitvoeren
Een aannemer waarschijnlijk. Eventueel zelf aangezien het op een plat dak is en best goed bereikbaar.
Bijhouden van data
Leuk, maar dat kan op termijn ook nog wel.
Reeds verkregen offertes
Offerte van installateur voor uitbreiding met 8x AIKO 480Wp glas-glas panelen (totaal 3.840 Wp):
  • Montage op plat dak (bitumen), ballastsysteem, 10° hellingshoek, rail-tussenafstand ~250-280mm
  • Aansluiting als één aparte string op de vrije PV1-MPPT van de bestaande Deye-omvormer
  • Prijs: €3.375
  • Inclusief: montagesysteem, ballast, bekabeling, MC4-connectoren, steigerwerk, elektrische keuring, testen/opleveren, reiskosten
Regio
In de buurt van Raalte
Situatieschets
All electric huis met sinds kort ook een EV, ik schat dat we rond de 15000 km per jaar rijden. We hebben een 48 kWh thuisaccu staan met een deye sun-12k-sg04lp3-eu omvormer. De huidige zonnepanelen zitten op de originele omvormer (Steca) deze wil ik laten zitten, don't touch it if it ain't broken.

De nieuwe panelen zou ik willen laten aansluiten op de Deye, deze hangt er immers al en dit scheelt ook nog een keer omzetverlies. De 8 panelen sluiten volgens mij goed aan op de Deye qua minimale en maximale voltage.

De accu wordt gebruikt om mee te handelen. In de zomer zal de overdag "waardeloze" energie op een zo gunstig mogelijk moment verkocht worden. In de winter hebben we logischerwijs tekort aan de panelen.

Mijn vraag concreet is eigenlijk, heeft het in mijn situatie zin om nog meer panelen neer te leggen, verdien ik de investering binnen redelijke termijn terug?

Ik heb al met een chatbot lopen sparren, maar die info wil ik hier buiten houden voor een open blik. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:02
je mist belangrijke info. heb je p1-meterstanden van een jaar verbruik? hoeveel panelen heb je nu? waarom dacht je dat het een goed idee was om een joekel van een accu te kopen (48 kWh is echt groot) versus toen meer panelen leggen? wat voor contract heb je?

en meest belangrijk: wat heb je zelf uitgezocht of bedacht? wat is je eigen idee waar wij op kunnen reageren?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@Schuurman92 Zit je huidige PV AC aangesloten aan je GEN poort van de Deye?
Zo ja, dan is al het blauwe ook echt verbruik. Anders is het groen deels 'negatief verbruik' en wordt het gissen zonder separate meting.
P1 data helpt je daar ook niets bij.
Die panelen zijn <100 euro per stuk. Legsysteem voor 8 panelen plat dak ca 400 euro. (OK iets meer als het losse stukjes worden)
Als je zelf een beetje handig bent, dan klinkt 3375 euro nog best wel prijzig ;)
Los van wat bekabeling en een paar stoeptegels kun je bijna 2000 euro in je zak houden als je zelf de uren erin steekt.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 24-08-2026 15:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
@Fr33z Dashboard i svan Balans Energie... Was zeer competitief in prijs.

€3375 is echt veel te veel voor 8 paneeltjes... En daar zit niet eens een omvormer bij in...

Zelfs bij zelf-leg-prijs - wat bij plat dak vrij snel realistisch is, is het geen zekerheid of het terug te verdienen is. Er ligt zo te zien al een boel PV... Dus je moet de business case van bestaand + uitbreiding berekenen, en dan de business case van bestaand er af halen... blijft er weinig over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schuurman92
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Verbruik heb ik staan in de tabel onder verbruik. Maar heb ook een P1 meter, maar die geeft natuurlijk ook niet al het verbruik weer omdat de zonnepanelen niet een eigen meter heeft.
Ik heb een dynamisch contract, anders heeft het handelen ook niet veel zin natuurlijk. Ik heb een knoepert van een accu gekocht omdat ik het aanbod interessant vond. Wat je zegt een grote accu, met een grote omvormer voor relatief weinig geld. Daarnaast zitten we met deze accu op de AFRR markt, maar daar wil ik in dit topic niet te diep op ingaan om het wat minder moeilijk te maken.

Mijn eigen idee is dus 8 panelen erbij, om zuid zo vol mogelijk te leggen en mijn zelfvoorziening uit te breiden in het voor/najaar. Daarnaast heb ik sinds kort een EV waardoor ik juist sneller energie tekort heb in het voor/najaar.

@paQ huidige PC zit niet op GEN en inderdaad negatief verbruik. Het is daarom inderdaad gissen wat het werkelijke verbruik is. middels een chatbot heb ik een schatting gemaakt van de 9000 kWh.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38

de Peer

under peer review

Schuurman92 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:32:
Mijn eigen idee is dus 8 panelen erbij,
Het punt hiermee is natuurlijk dat je dat destijds in 1 x had moeten doen. want nu betaal je 2 x 3000 euro aan legkosten. Ik snap dat dit niet kan, omdat je de nieuwe bewoner bent.

Dus nu heb je thuisaccu met een terugverdientijd van 25 jaar en ga je daar ook nog 8 zonnepanelen aan toevoegen met een terugverdientijd van 20 jaar.

Financieel is dit allemaal niet handig. Dus de vraag is waar je je keuze op wilt gaan baseren.

Zonnepanelen kosten 60 euro per stuk tegenwoordig, dus bedenk goed of je iemand daar duizenden euro's voor wilt betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-08-2026 15:38 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Financieel is dit allemaal niet handig. Dus de vraag is waar je je keuze op wilt gaan baseren.
...ik zou starten met rekenen met de juiste parameters ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
@de Peer Dit was een Accu van €5299-€6999 ex btw afhankelijk van moment van aanschaf...
En bedoeld om heel actief te handelen...

Dat veranderd het verhaal over terugverdienen van de accu heel erg sterk...

Maar de extra PV gaat nog steeds een zeer slechts business case zijn tenzij TS zelf de lego-pakettjes aan elkaar klikt voor ~1000

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schuurman92
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Destijds was dit huis nog niet in mijn bezit. Woon hier nog geen jaar. Terugverdientijd van de accu moet zich nog bewijzen, maar zoals het er nu uitziet is dit zeker geen 25 jaar en ook geen 10 jaar.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ronald schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:40:
@de Peer Dit was een Accu van €5299-€6999 ex btw afhankelijk van moment van aanschaf...
En bedoeld om heel actief te handelen...

Dat veranderd het verhaal over terugverdienen van de accu heel erg sterk...

Maar de extra PV gaat nog steeds een zeer slechts business case zijn tenzij TS zelf de lego-pakettjes aan elkaar klikt voor ~1000
Ach naja... als ca 3,5-4MWh per jaar er voor zorgt dat je 2-3 MWh minder hoeft te importeren kan het best nog wel te doen zijn, maar dan zou ik ze absoluut zelf een keer leggen op een middag.

@Schuurman92 hoe vaak had je overschot afgelopen mei/juni?
Ter vergelijk, een stuk minder import in de zonmaanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMgfCru3DdwQe97tbNDPn685C2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJau4Rk2yTI2tAXwx67aTMsw.png?f=fotoalbum_large

Maar dat houdt niet automatisch in dat je 'dus' meer rendement maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 24-08-2026 15:44 ]

• Schuurman92
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
paQ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Ach naja... als ca 3,5-4MWh per jaar er voor zorgt dat je 2-3 MWh minder hoeft te importeren kan het best nog wel te doen zijn, maar dan zou ik ze absoluut zelf een keer leggen op een middag.

@Schuurman92 hoe vaak had je overschot afgelopen mei/juni?
Ter vergelijk, een stuk minder import in de zonmaanden:
[Afbeelding]

Maar dat houdt niet automatisch in dat je 'dus' meer rendement maakt.
Zie onderstaand. Zoals ik het begrijp, als het groene lijntje hoger is dan het blauwe verbruik heb ik meer opwek dan verbruik op die dag. Dit is in mei ruim meer dan de helft en in juni bijna alle dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd8OU5aMYLBH5kEae-WFcbQ0Ck8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STiYQdP3CPnjC9P0n3wuboRr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMcR--vklh49ed-P0fmBr42To9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9OnWVnTv4xB6RM6VTmdpYhj.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Schuurman92 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Zie onderstaand. Zoals ik het begrijp, als het groene lijntje hoger is dan het blauwe verbruik heb ik meer opwek dan verbruik op die dag. Dit is in mei ruim meer dan de helft en in juni bijna alle dagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, maar dat zegt nog steeds niets over het overschot.
Ik bedoel dus, accu vol, en het vloeit vanzelf terug naar het net.
Alles daar tussen is juist heel de bedoeling van de hoge accucapaciteit.

• Schuurman92
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Ah op die manier. Dat heb ik nog nooit gehad. Accu komt zelden boven de 75%.

• paQ
  • Nu online

paQ

Schuurman92 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:53:
Ah op die manier. Dat heb ik nog nooit gehad. Accu komt zelden boven de 75%.
Nou, dan is de PV opwek van eventuele uitbreiding dus niet zomaar verloren zaak.
Het is gratis stroom die je grotendeels gewoon zult kunnen gebruiken.

Pagina: 1