Foto's
Geel gemarkeerd is ruimte voor extra panelen
:strip_exif()/f/image/9mkwYsu3J4aPGyqn7YLhinWt.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak op +/- zuidenSchaduw
nopeJaarverbruik
Geschat 9000 kWh zonder EVWe wonen er nog geen jaar dus niet een compleet beeld. Omdat de verbruikers niet apart gemonitord worden moet ik een schatting doen wat het verbruik is.
/f/image/bFWgjjjshnBzByY4UEuuLYlb.png?f=fotoalbum_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Zo min mogelijk natuurlijk, niet een vast budget. Het idee is het om met een verduurzaamheidslening te gaan doen. Doel is om de maandlasten omlaag te brengen en de panelen terug te verienen, mooiste is dat de maandlasten meer omlaag gaan dan de lening kost.Wie gaat het project uitvoeren
Een aannemer waarschijnlijk. Eventueel zelf aangezien het op een plat dak is en best goed bereikbaar.Bijhouden van data
Leuk, maar dat kan op termijn ook nog wel.Reeds verkregen offertes
Offerte van installateur voor uitbreiding met 8x AIKO 480Wp glas-glas panelen (totaal 3.840 Wp):- Montage op plat dak (bitumen), ballastsysteem, 10° hellingshoek, rail-tussenafstand ~250-280mm
- Aansluiting als één aparte string op de vrije PV1-MPPT van de bestaande Deye-omvormer
- Prijs: €3.375
- Inclusief: montagesysteem, ballast, bekabeling, MC4-connectoren, steigerwerk, elektrische keuring, testen/opleveren, reiskosten
Regio
In de buurt van RaalteSituatieschets
All electric huis met sinds kort ook een EV, ik schat dat we rond de 15000 km per jaar rijden. We hebben een 48 kWh thuisaccu staan met een deye sun-12k-sg04lp3-eu omvormer. De huidige zonnepanelen zitten op de originele omvormer (Steca) deze wil ik laten zitten, don't touch it if it ain't broken.De nieuwe panelen zou ik willen laten aansluiten op de Deye, deze hangt er immers al en dit scheelt ook nog een keer omzetverlies. De 8 panelen sluiten volgens mij goed aan op de Deye qua minimale en maximale voltage.
De accu wordt gebruikt om mee te handelen. In de zomer zal de overdag "waardeloze" energie op een zo gunstig mogelijk moment verkocht worden. In de winter hebben we logischerwijs tekort aan de panelen.
Mijn vraag concreet is eigenlijk, heeft het in mijn situatie zin om nog meer panelen neer te leggen, verdien ik de investering binnen redelijke termijn terug?
Ik heb al met een chatbot lopen sparren, maar die info wil ik hier buiten houden voor een open blik. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
/f/image/rJau4Rk2yTI2tAXwx67aTMsw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/STiYQdP3CPnjC9P0n3wuboRr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X9OnWVnTv4xB6RM6VTmdpYhj.png?f=fotoalbum_large)