Ik heb een Stella Vicenza e-bike waarbij de motorondersteuning tijdens het fietsen soms volledig wegvalt. Het display blijft gewoon werken en ook de kilometerstand blijft zichtbaar; het is dus specifiek de ondersteuning die uitvalt.
Wat mij vooral opvalt: het probleem lijkt sterk samen te hangen met vocht. Bij regen of duidelijk vochtig weer valt de ondersteuning uit. Als ik de fiets daarna goed laat drogen, werkt de ondersteuning vervolgens weer. Het lijkt daarom sterk op een vocht-/contactprobleem, maar ik kan niet goed vinden waar.
Wat ik inmiddels zelf heb gedaan:
Toch vermoed ik dat het probleem ergens rond deze sensor, de bekabeling of de aansluiting zit, mogelijk door vocht. Ik kan alleen niet vaststellen waar het probleem precies zit en hoe ik dat betrouwbaar kan testen.
Mijn technische kennis is redelijk beperkt, dus ik ben vooral op zoek naar een praktische manier om systematisch vast te stellen waar de storing zit.
Mijn vragen zijn daarom:
Wat mij vooral opvalt: het probleem lijkt sterk samen te hangen met vocht. Bij regen of duidelijk vochtig weer valt de ondersteuning uit. Als ik de fiets daarna goed laat drogen, werkt de ondersteuning vervolgens weer. Het lijkt daarom sterk op een vocht-/contactprobleem, maar ik kan niet goed vinden waar.
Wat ik inmiddels zelf heb gedaan:
- De kettingkast geopend.
- De sensor bij de trapas/het aandrijfgedeelte gecontroleerd.
- De sensor en omgeving goed schoongemaakt.
- Alles goed drooggemaakt.
- Daarna de kettingkast weer gemonteerd.
- Na deze schoonmaak heeft de ondersteuning aanvankelijk weer gewerkt.
- Vervolgens viel de ondersteuning opnieuw weg, ook op een dag waarop het wel vochtig was maar niet regende.
- Inmiddels heeft het probleem zich ook voorgedaan op een droge dag.
Toch vermoed ik dat het probleem ergens rond deze sensor, de bekabeling of de aansluiting zit, mogelijk door vocht. Ik kan alleen niet vaststellen waar het probleem precies zit en hoe ik dat betrouwbaar kan testen.
Mijn technische kennis is redelijk beperkt, dus ik ben vooral op zoek naar een praktische manier om systematisch vast te stellen waar de storing zit.
Mijn vragen zijn daarom:
- Is het normaal dat de sensor continu brandt zonder pedaalbeweging en gaat knipperen zodra de pedalen bewegen?
- Kan een sensor ogenschijnlijk correct reageren (lampje aan/knipperen), terwijl het signaal richting controller toch niet goed aankomt?
- Welke aansluitingen/kabels zou ik specifiek moeten controleren op vocht of corrosie?
- Is er een eenvoudige manier om deze sensor of het sensorsignaal door te meten?
- Zijn er bij een Stella Vicenza bekende plekken waar vocht voor dit soort klachten kan zorgen?
- Of moet ik het probleem juist ergens anders zoeken, bijvoorbeeld bij de controller, bekabeling of een andere beveiliging?