Cat6a buitenkabel afmonteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan0031
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-08 14:31
Het zou niet heel ingewikkeld moeten zijn, maar bomen/bos/beginner... Dan maar hier om hulp vragen 😊.

TLDR: hoe monteer ik een stugge Cat6a SFTP buitenkabel af om een AP te verbinden met mijn netwerk? En wil ik dan een extra vrije ethernet poort of is dat overkill?

Situatie: ik wil (bedraad) betere accesspoints aanleggen dan mijn huidige 3x Deco M9, waaronder ook 1 onder de overkapping in de achtertuin. Ik wil met name van die Deco's af omdat ze erg kritisch zijn in hoe je ze aan elkaar hangt. Ik heb een stugge Cat6a S/FTP buitenkabel op een nette manier naar buiten gekregen. Ook loopt er een identieke kabel naar een plek waar wellicht ooit een thuisbatterij komt (de boel lag toch open onder de fundering door, dus dat was een kleine moeite). Beide kabels komen uit in de meterkast waar ook mn ISP modem/router staat. Voor de AP's binnen zal ik wrs naar een PoE switch gaan, dat scheelt weer stroomvoorziening. Onder de overkapping wil ik iig een AP, maar wellicht is het wijs daar ook een ethernetpoort vrij te houden.

Vragen (voor t gemak dik en genummerd): in de meterkast kom ik er wel uit denk ik: een standaard dubbele opbouw Cat6a wcd waar beide kabels die van buiten komen in worden afgemonteerd. (1) Ik ga ervan uit dat zo'n dikke sftp buitenkabel 'gewoon' in een dergelijke wcd past? Vanaf die wcd kan er dan een soepele kabel naar switch/router/whatever. Los van die wcd heb ik daar dan een LSA punchtool voor nodig.

Ik kán de kabel naar buiten ook in de PoE switch stoppen. Dat is het eenvoudigste, zeker als ik alleen een AP aansluit. (2) Wat gebruik ik dan om deze kabel onder de overkapping af te monteren? Er past geen standaard RJ45 stekker op, merkte ik. Weer een opbouw wcd? Zijn daar geen kleinere kastjes voor? Of zijn er speciale stekkers waar deze dikke buitenkabel wél in kan zodat ik m in een keer in het AP kan duwen? Gaat zo'n constructie goed samen met de PoE vanuit de meterkast?

Echter... (3) Wat als ik daar ook een ethernet poort vrij wil? Wil ik dat überhaupt, of denken jullie dat het weinig toevoegt en schiet ik door?

Alle reacties

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Jammer dat je kabel al ligt, SFTP moet je ook weer aarden (in je meterkast) is beetje overkill en stugger/lastiger te leggen als normale UTP. Maar goed zoek maar eens op SFTP op dit forum
dan kom je genoeg tegen. Ik zou kijken om er een keystone op de te monteren, een soort female RJ45 stekker. Zijn makkelijk te monteren (vaak toolless) en nemen geen ruimte in. Klein patch kabeltje van je keystone>AP en je bent er.

Betreft je vrije poort, vaak hebben access points nog een 2de LAN poort voor dit soort zaken een ingebouwde switch zeg maar. Ik weet niet welke AP's je in gedachte hebt maar wellicht iets om in je achterhoofd te houden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:44
Indien je ap geen passthrough doet, dan kan ik dit switchje aanbevelen.
https://www.amazon.nl/Gig...Aangedreven/dp/B0CRB47VH7
Die moet wel in een waterdicht doosje. Een outdoor poe repeater switch is duurder.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:38
Stalen cat6 keystone gebruiken en dan een kort patchkabeltje om je ap aan te sluiten, eventueel dit samen in een plastic doosje monteren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Jan0031
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-08 14:31
@MasterL tja... dacht het goed te doen 🤣. Móet je die kabel aarden?

Verder dank voor de replies allemaal, keystone it is. Zijn daar nog soorten in?