Humanoïde robots breken hardlooprecords op 100 en 400 meter

Pagina: 1
Acties:

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-08 05:44
Artikel: .geek: Humanoïde robots breken hardlooprecords op 100 en 400 meter
Auteur: @EvelineM

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe snel de robots de 100 meter gelopen hebben. Dat vermeld het artikel helaas niet, enkel dat het sneller is dan Usain Bolt het deed:

De twee robots renden op de 100 metersprint sneller dan het huidige wereldrecord, dat op naam van Usain Bolt staat, meldt Reuters. Dat record is 9,58 seconden. Voor de robots betekent dat een flinke verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de winnende robot meer dan 20 seconden over de honderd meter deed.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:51

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• EvelineM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-08 14:02

EvelineM

Nieuwsredacteur
Het Reuters-artikel had die informatie niet, maar The Guardian dus wel. Bedankt @CappieL, dat zet ik er nog even in!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Dat mistte ik inderdaad ook, vandaar dat ik het ook had opgezocht en in een reactie onder het artikel gezet heb.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

@EvelineM waarom gebruiken we hier de term 'remmen'? Remmen is denk ik van toepassing wanneer je een rem gebruikt. Deze robots hebben, net zoals mensen, echter geen rem. Als ik fiets, rem ik, maar als ik hardloop "vertraag" ik gewoon. Of "stop" ik. Dat is overigens ook niet taalgebonden want een Engelse hardloper "slows down" en zal het ook niet hebben over "braking".

Daarnaast, als ik naar de video kijk, is het niet zozeer het probleem van het vertragen alswel de bocht die eraan zit te komen. Een mens zou in soortgelijke snelheid de bocht nemen. Dat kunnen de robots blijkbaar niet en er is volgens mij simpelweg onvoldoende baanlengte om te vertragen. Als een mens met deze snelheid rechtdoor zou gaan i.p.v. de bocht nemen, kun je je ook afvragen of het voldoende zou kunnen vertragen in de tijd die er is.

Maw: we schrijven nu "de robots kunnen niet goed remmen" maar dat maak ik uit de video niet op. Remmen doen ze dus überhaupt niet, en misschien kunnen ze wel goed vertragen maar niet voldoende in de baanlengte die resteert.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02
Alsook de tijden van 400m graag. Nu staat er enkel de nieuwe tijd van 100m.

• EvelineM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-08 14:02

EvelineM

Nieuwsredacteur
@Eagle Creek Mja, goeie vraag. Ik vond het lastig om te beschrijven en kwam uiteindelijk op remmen uit, omdat je in ieder geval probeert af te remmen. Ik snap je punt, maar ik zie niet direct reden om het te veranderen.

@Hipska De tijd van de 400m stond er van begin af aan al in: "Een andere robot, hetzelfde model als de winnaar van de 100 meter, behaalde op de 400 meter een tijd van 39,7 seconden. Dat is sneller dan het huidige wereldrecord van 43,03 seconden, dat behaald werd door de Zuid-Afrikaanse Wayde van Niekerk."

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02
@EvelineM Bedankt, om een of andere reden heb ik daar blijkbaar compleet over gekeken.
Pagina: 1