Toilet potentiaalvereffening?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:52
Mijn vraag

Waarom is dit toilet voorzien van potentiaalvereffening? Voor zo ver ik het begrijp moeten alleen metalen delen in natte ruimtes (douche) worden vereffend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9DYNYgNgqUgcTj-Pp8unfcMifw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KUASQ85cWWW2yRU81QJ4ZIi.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting

Ben bezig met het afbouwen van een casco woning. Kwam dit vorig jaar op een ander project tegen. Ik zie geen stroomvoorziening voor een eventueel douchetoilet.

Beste antwoord (via peer geen appel op 27-08-2026 10:52)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Daar staat geen 'cc' maar 'LL' geschreven. Het zou mijn handschrift kunnen zijn. :+
Maar dit is overduidelijk een loze leiding, voorzien van een controle draad.
Waarom deze is aangebracht, is mij een raadsel, vanuit de normering is het geen vereiste. Maar het zijn dat deze is aangebracht als voorziening voor een toekomstige douche wc of iets dergelijks.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gevangenis met metalen toiletpotten?

• peer geen appel
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:16:
Gevangenis met metalen toiletpotten?
Hehehe lolbroek :)

Het is een reguliere woning.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Elektrisch toilet? Hippe verwarmde wc-bril etc?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
peer geen appel schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:13:
Waarom is dit toilet voorzien van potentiaalvereffening? Voor zo ver ik het begrijp moeten alleen metalen delen in natte ruimtes (douche) worden vereffend.
Als dit projectbouw is, dan kan het zijn dat de wc ergens als optie een keer tot douche is verbouwd.

Of gewoon een overijverige monteur, het geeft uiteindelijk geen problemen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Is het geen trekdraad voor een douche-wc?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Voorbereid zijn op nog te maken keuze (verwarmde bril of spoelsysteem)?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Komt er in dezelfde ruimte ook nog een fonteintje?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 19:43
Ik neem aan om het frame van het inbouwreservoir te vereffenen?

Geen idee of dit gebruikelijk is. Zou denken dat het niet perse hoeft aangezien je het niet kunt aanraken in de eindsituatie.

• peer geen appel
mcDavid schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:30:
Ik neem aan om het frame van het inbouwreservoir te vereffenen?

Geen idee of dit gebruikelijk is. Zou denken dat het niet perse hoeft aangezien je het niet kunt aanraken in de eindsituatie.
Ik denk ook het inbouwframe, maar begreep de logica niet. Dat frame kun je na voltooien van het toilet niet aanraken. Het vreemde is dat ik geen elektra zag op die plek, vandaar mijn verwarring :)

Mijn voorlopige conclusie: Niet nodig voor mijn eigen project.

• peer geen appel
Nog een foto gevonden, staat CC bij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2-HxsF-bJn8k16R_54b1upFxFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsTvIzpCuIKAwF3jqxaGjwUe.jpg?f=fotoalbum_large

• peer geen appel
Nielson schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:25:
Komt er in dezelfde ruimte ook nog een fonteintje?
Ja, ik zag wel voorbereiding ervoor.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:52
Aan de foto's te zien zit je nog met de daver op het lijf, maar het ziet er geen geel-groene draad uit, en met een kleine diameter.

Ik zou ook vermoeden dat het een loze leiding met trekdraad is, voor een inbouwtoilet met afzuiging (het bestaat, met koolfilter om geurtjes tegen te gaan) of een van de andere genoemde opties. Zoiets achteraf aanleggen is best duur, tijdens de bouw het voorzien ook al wordt het maar in 1% van de gevallen gebruikt is goedkoper.

Ik zou overwegen om het door de muur heen te voeren, als daar een logische plek is om een accespoint te plaatsen bijvoorbeeld kan dat best handig zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Daar staat geen 'cc' maar 'LL' geschreven. Het zou mijn handschrift kunnen zijn. :+
Maar dit is overduidelijk een loze leiding, voorzien van een controle draad.
Waarom deze is aangebracht, is mij een raadsel, vanuit de normering is het geen vereiste. Maar het zijn dat deze is aangebracht als voorziening voor een toekomstige douche wc of iets dergelijks.

• peer geen appel
Denk dat @205Gutmann gelijk heeft, dit is de meest logische verklaring. Dank voor het meedenken!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:32
Daarboven lijkt er te staan ASP (aansluitpunt) doorgestreept, wat dus later is aangepast naar een loze leiding
Pagina: 1