vragen over kleine PV set in oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:46
Met het oog op het einde van de salderingsregeling wil ik mijn PV uitbreiden. Het dak ligt niet heel gunstig (op oost en zuid ligt in totaal 4,5 kWp en daarmee zijn die dakvlakken vol, verder nog wel veel ruimte op noord maar dat loont amper), maar ik heb nog wel een carport en schuurtje waar PV op kan. Dat is plat dak en kan ik daarom zelf leggen, dus dat maakt het financieel ook een stuk aantrekkelijker. Schuin dak ga ik zelf niet aan beginnen.

Het AC gedeelte draai ik mijn hand niet voor om, maar voor het DC gedeelte kan ik wel wat advies gebruiken.

In totaal kan ik 6 panelen kwijt, 4 op de carport en 2 op de schuur. Overdag is er geen schaduw, maar vanaf ongeveer 17u trekt de schaduw van ons huis eerst over de schuur en daarna over de carport.
De buurman heeft op zijn carport ook al 4 panelen liggen (het is eigenlijk één doorlopende carport voor 2 auto's) en dat ligt in oost-west opstelling. Dan vind ik het wel zo fraai om op ons deel ook een oost-west opstelling te kiezen. Op de schuur zou dat ook kunnen en dan heb ik dus een omvormer nodig met 2 MPPT's die geschikt is voor een string van slechts 3 panelen per MPPT.
Google vertelt me dat dit geen goede keuze is (een string zou minimaal 6 panelen moeten zijn), maar als ik (als willekeurig voorbeeld) naar de Goodwe GW3K-DNS-G40 kijk, dan heeft die 2 MPPT's met een opstart spanning van 50 Volt, dat zou toch prima moeten werken? De spanning met 3 panelen in een string ligt ruim binnen het werkbereik (40-560V), maar wel ruim onder de nominale spanning.
Is dat een probleem, of is de efficiëntie dan veel lager?
Of is alles op zuid (in portrait) in één string dan toch beter? Of een opstelling met optimizers?

Aanvullend hierop: bij dhzpakket.nl hebben ze complete sets om zelf te installeren. Als ik iets als dit bij elkaar klik op een site als solar-bouwmarkt.nl ben ik honderden euros meer kwijt. Waar zit hier de valkuil of is dit echt zo'n goede deal?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Out.of.Control op 25-08-2026 11:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Sorry, @AUijtdehaag, Maar SF is met 14% echt de moeite niet meer waard... Ze waren ooit heel mooi, nu niet meer nuttig.

Pakket van DHZ is datasheet technisch helemaal prima voor 3+3 of 4+2 panelen per string.

Niet denken aan efficiëntie... het levert echt heel veel meer op dan bitumen. (Efficiëntie daalt hooguit enkele %-punten)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Neem de Trinas, die hebben een iets hogere Vmpp dan andere standaard panelen
https://www.stralendgroen...lass-whitebacksheet-465wp

Of 2e hands kijken naar modellen van sunpower (datasheet controleren) of Solar Frontier

Of neem een balkonsetje met opslag
https://solago.de/product...3000-watt-flachdach-boden
https://github.com/Jos195.../anker_to_m1_marstek.yaml

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2026 17:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Sorry, @AUijtdehaag, Maar SF is met 14% echt de moeite niet meer waard... Ze waren ooit heel mooi, nu niet meer nuttig.

Pakket van DHZ is datasheet technisch helemaal prima voor 3+3 of 4+2 panelen per string.

Niet denken aan efficiëntie... het levert echt heel veel meer op dan bitumen. (Efficiëntie daalt hooguit enkele %-punten)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:46
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga de boel volleggen :)