Advies meterkast ivm renovatie nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
We hebben een vrijstaand huis gekocht uit 1997 waar al heel lang niks aan vernieuwd is.

Wat we gaan aanpakken (en nu nog niet aanwezig is):

- nieuwe keuken met inductie

- dubbelglas wordt HR++, ventilatieroosters gaan er ui, wordt WTW-installatie

- vloerverwarming benedenverdieping gefreesd, boven laten we radiatoren zitten (we verwarmen boven nooit).

- 2x airco (kamer en bovenverdieping, nog ws komend voorjaar)

- mbt warmtepomp: nu nog Remeha cv-ketel op termijn misschien naar warmtepomp, laten we eerst nog een jaar of misschien zelfs aantal jaren zitten (ook om te zien wat we nu gaan verbruiken met hr++, wtw en vloerverwarming).

- zonnepanelen: nog geen directe plannen, misschien op termijn (wanneerwemisschien overgaan op een warmtepomp)

- laadpaal (Peblar Business)

Mijn vraag: ik heb er geen verstand van, maar de 3-fasen meterkast is wellicht verouderd.

Wat is het advies met de meterkast te doen en wat zou er in moeten zitten gezien de uitbreidingen en toekomstbestendig maken?

Kunnen jullie mij hierin een advies geven (moet ik de meterkast vervangen?) en met welke kosten ik ongeveer rekening moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R36591MpW8HenP_8pvBpbcl2Dpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlWkEvOdXVqI1FTJtrnqmul9.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door pascal s68 op 23-08-2026 18:21 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat maakt het voor jou dat ie verouderd overkomt?
Zo te zien heeft elke groep een alamat.
De smeltzekeringen zijn van je netbeheerder.

Je hebt een krachtgroep nodig voor je inductie. Laat het aan de elektricien over hoe ie dat inbouwt?

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-08-2026 17:14 ]

• pascal s68
Ik heb er geen verstand van, maar vermoed dat voor de inductieplaat/airco/laadpaal misschien aanpassingen nodig zijn. En vraag me af of dit prima kan, of het nodig is(of verstandig?) om de meterkast te vervangen of niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie niet echt nut om alles te vervangen, qua ruimte hangt van of he de nieuwe dingen 3P wilt aansluiten of 1P/kookgroep.

Ik ben zelf altijd wel fan van een alamat per groep, Je hebt nog ruimte voor extra (ze bestaan ook in 1DIN) en naast je hoofdschakelaar ook nog voor voor 2x 3P alamat (al zijn die naar verhouding wel prijzig).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:40
Het zou kunnen dat dit nog oudere type AC aardlekbeveiliging zijn, dat is aan te bevelen om te vervangen omdat die gemakkelijk verblind kunnen worden door moderne apparatuur, met name laadpalen en pv.
De foto heeft alleen niet voldoende pixels om dit te zien.

Laat je adviseren door een installateur op locatie.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik zou dit nu niet meteen compleet vervangen tenzij je grootse domoticaplannen hebt.
Wel even checken of het B16A 30mA type A alamats zijn.

Zorg dat je tijdens de verbouwing loze leidingen legt voor alles wat je nodig denkt te hebben (en meer is beter), zorg dat je afdwingt dat alles wat bijgeplaatst wordt een A-merk is (geen Chint of Emat oid), en als het even kan, die koperen leiding rechts van je kast even naar rechts leggen zodat je daar nog uit kunt breiden. Dan zit je voorlopig wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 17:24 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13
Dit is de oorspronkelijke kast, dus bijna 30 jaar oud. Toen was het mooi spul, vandaag de dag mag hij worden opgefrist. Zeker met de beoogde uitbreidingen.

Mijn advies is vervangen en voorbereiden op je plannen. Ja gaat nu aan de slag, dus goed aanpakken.

Dat betekent ook nu een warmtepomp nemen, de subsidies zijn hoog. Zonnepanelen gisteren nog op het dak, dat is altijd een goed plan. Trek goed loze leidingen als dat ergens kan, bereid kabels voor.

Leuk project. Veel succes.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Ik heb er ook geen verstand van, maar zou je niet eerst naar optimale isolatie van de woning zelf moeten kijken?
In 1997 werd er nog niet zo goed geïsoleerd als nu, en je geeft aan dat er al heel lang niks aan vernieuwd is

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 23-08-2026 17:58 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pascal s68
Dank voor alle tips! We gaan met een installateur in gesprek over de noodzakelijke uitbreidingen en afwegen of we gaan vervangen of uitbreiden.

@Yaksa: Qua isolatie zit het op een label B, niet dramatisch maar kan zeker beter. We doen ook eea in stapjes (budget), maar ivm leegstand willen we wel al graag vloerverwarming, beter glas, WTW (kennen we en vinden we super!) en de broodnodige keuken met inductie, dat willen we niet na de verhuizing aanpakken. HR++ WTW + vloerverwarming zullen ook helpen om op termijn makkelijker kunnen overstappen op een warmtepomp. Ik verwacht dat we binnen 2 jaar de vloer misschien extra te isoleren ivm extra comfort/stookkosten en extra subsidie naast die van het hr++ glas.

Muur en dak zijn redelijk geïsoleerd - dak extra isoleren zou mooi zijn en zeker nut hebben, maar we hebben behoorlijke schuine kanten die al geïsoleerd zijn met kant en klare afwerking. Van binnenuit willen we de ruimte van extra isolatie niet missen. Willen we dat verbeteren dan kunnen we beter wanneer de dakpannen vervangen moeten worden van buitenaf extra isoleren.

Muurisolatie zou evt op termijn ook kunnen, nu RC 2,5. Hoeven we niet veel voor te breken verwacht ik, maar daarom kan het ook op een later moment. Daar weten we ook niet precies van wat de meest verstandige methode is en of we er veel mee winnen & wat de kosten zijn. Wat daarbij ook meespeelt is dat ons budget niet oneindig is en we niet alles in 1 keer kunnen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
@pascal s68 Koop (of huur) een IR warmtebeeld camera. Dan kun je alle naden en kieren opsporen en dichtmaken. WTW werkt alleen optimaal wanneer je huis (zowat) luchtdicht is. Bij nieuwbouw is dat redelijk goed te doen. Maar bij bestaande bouw is dat toch wat lastiger omdat er vanaf het begin van bouwen geen rekening gehouden is met luchtdicht bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pascal s68
Goede tip Yaksa. Sowieso interessant om te zien waar evt slechte afdichtingen/kieren etc zitten (y)

Zal eens kijken of ik zoiets eens kan lenen ergens. Aanschaffen van een redelijk goede zal wel in de papieren lopen denk ik.

• P5ycho
Kijk even of je een energiescan via de gemeente kan krijgen, is soms gratis.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 09:04
pascal s68 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:13:
Ik heb er geen verstand van, maar vermoed dat voor de inductieplaat/airco/laadpaal misschien aanpassingen nodig zijn. En vraag me af of dit prima kan, of het nodig is(of verstandig?) om de meterkast te vervangen of niet.
Denk dat ruimte het probleem is niet de leeftijd van de groepenkast. Als je een 3f wp en een 3f kookplaat en 3f zonnepanelen hebt straks en wie weet wat nog meer. Dan kan je die automaten nooit meer kwijt in de huidige opstelling. Je kan echter wel de automaten opnieuw gebruiken en deze in een grotere kast plaatsen. Maar aangezien die dingen geen drol kosten zou ik dan maar gewoon alles vervangen. Paar duizend euro kost het echter al snel weet ik uit ervaring

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• Tazzios
  • Laatst online: 20:13

Tazzios

..

Indien je plek te kort komt kun je de alamats ook omwisselen voor een aardlek automaat + 4 smallere automaten. Op de plek van 3 groepen kun je er dan 4 kwijt. Doe je 6 groepen achter een aardlek bespaar je nog meer ruimte, maar gaat er natuurlijk wel meer uit indien de aardlek wordt aangesproken.

• Gieliovd520
Een mooie kast van ABB met de nodige groepen, voorbereid op zonnepanelen, warmtepomp, EV en airco's moet je rekenen op €2000-2500. Met een goedkoper merk logischerwijs voordeliger.

Hergebruik en renovatie van de bestaande kast of componenten is niet aan te bevelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gieliovd520 op 24-08-2026 10:39 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
Salderen loopt af: met salderen helpen zonnepanelen natuurlijk fijn om de in de zomer opgewekte stroom in de winter in de warmtepomp te stoppen. Vanaf 2027 is die koppeling er veel minder: als de panelen het meest doen, is de warmtepomp het minst nodig en andersom. Zonnepanelen staan dus los van de warmtepomp. Toch zou ik ze zeker wel nemen. Zonder zware aanpassingen aan gedrag heb je al zo'n 30% eigen verbruik direct van de zonnepanelen. Al zou je de rest van de stroom gratis aan het net geven, daalt je elektra rekening met zo'n 30% (ruig gerekend). De investering is natuurlijk niet niks, maar ze gaan gemakkelijk 25 jaar mee en de degradatie blijkt steeds veel minder dan eerst verwacht werd. Halverwege wellicht een keer de omvormer vervangen (half uurtje werk?) en die kosten vallen mee. Panelen niet op pal Zuid zijn het fijnste: dan heb je vaak al meer eigen verbruik en als je een dynamisch contract hebt zijn op de randen van de dag de vergoedingen vaak hoger. Als je nu al een 3fase aansluiting hebt: gefeliciteerd, want alsnog aanvragen zorgt dat je achteraan een hele lange wachtrij staat (per juli 2026). En wat de anderen zeggen: natuurlijk is een aardlekschakelaar een keer oud/op/klaar om te vervangen, maar dat is niet zo duur, dat betekent nie tde hele kast vervangen. Je hebt al flink wat groepen, er kunnen nog wat bij wellicht, kijk maar eens wat je echt nodig hebt. Vroeger telde verlichting in huis ook mee, tegenwoordig met LED is de belasting van dat deel flink minder. TV verbruikt ook niet veel meer. Vooral de zware apparatuur (inductiekookplaat, oven, wasmachine, droger, warmtepomp en autolader) hebben aandacht nodig. In ons huis kan zelfs al die apparatuur, met beleid op een 1 fase aansluiting.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:37
Als je die 4 voudige wcd links verplaatst dan past daar nog een kastje en heb je plek voor extra automaten/alamats.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-08 15:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik lees wens voor een inductiekookplaat en zie een driefase-aansluiting.

Let erop dat niet alle kookplaten meerdere fases benutten. Er zijn kookplaten die wel meerdere fases kunnen benutten. Dan verdeel je het vermogen beter over de fases t.o.v. een kookplaat die al zijn vermogen over één fase trekt.

[ Voor 24% gewijzigd door Aardedraadje op 24-08-2026 11:01 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pascal s68 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:08:
Wat is het advies met de meterkast te doen en wat zou er in moeten zitten gezien de uitbreidingen en toekomstbestendig maken?

Kunnen jullie mij hierin een advies geven (moet ik de meterkast vervangen?) en met welke kosten ik ongeveer rekening moet houden?
Geld uitgeven is heel makkelijk, dus als je geld over hebt, dan zou ik zeker helemaal los gaan ;)

Maar persoonlijk zou ik de kast nog gewoon even laten hangen. Pas bij de eerste grote klus die je zelf gaat uitvoeren zou ik deze kast aanpakken.
Stel nu dat je een laadpaal laat monteren, dan komt er een monteur en die schroeft er gewoon een kastje even naast met waarschijnlijk Chinese/Budget componenten. Als je dan een strakke ABB kast hebt hangen, mag je op eigen kosten alsnog dat gaan lopen fixen.

Als ik je wensenlijstje zo zie zou ik het aanpakken zodra je nr 2 of 3 van je lijstje doet (kookplaat, laadpaal, zonnepanelen & warmtepomp)
Misschien dat je in de tussentijd ook wel ergens een goede elektricien tegenkomt die het wil doen, dat is beter dan nu werkspot/internet oid moeten afspeuren. En misschien dat dan het plan ook wel is aangepast, bijvoorbeeld een thuisbatterij of sauna.
Qua kosten, begroot duizend euro, dan komt het altijd goed.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Als er iets nieuws komt, laat dan wel een beetje knap spul monteren (ABB, Eaton, Schneider etc).
Tijd terug een huis bezichtigd, makelaar trok de meterkast open "Kijk, groepenkast is recent vernieuwd :*) " en dan kijk je naar een groepenkast vol met goedkope EMAT troep :'(

Koop ook gelijk een Homewizard P1 dongletje, heb je mooi inzicht in je verbruik.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2026 20:38 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:07
Het hoeft niet zo duur te zijn.

Zijn een hoop cowboys met woeker prijzen.

Maar je kan alles bestellen en laten bouwen op elektramat en dan iemand vinden die netjes werkt.

En dan moet de oude kast eruit en nieuwe kast met meer ruimte en 3 fase groepen erin zetten .

700 - 800 euro betaald voor materiaal en arbeidsloon.

Werkspot of buurt app een goed elektricien vinden.

Scheelt een hoop. Heb 3 3fase groepen en 7 16A groepen

<GOT>DrOPje #2516

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:13
Opmerking die ik graag kwijt wil, is de opmerking over "we verwarmen boven nooit".

Dat deed ik in mijn vorige huis ook niet en nu na 6 jaar en inmiddels een warmtepomp heb ik spijt dat ik boven geen vloerverwarming heb; wat je tot nu nooit deed, zegt niks over hoe je het wél kunt doen.

Je hebt met vloerverwarming boven een lekkere buffer en door de schil (hele huis) gelijktijdig op redelijke temperatuur te houden, hoef je beneden minder 'hard' te werken om het daar op temperatuur te houden, wat de retourtemperaturen ten goede komt.

Over de meterkast kan ik weinig toevoegen, excuses.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:38:
Een mooie kast van ABB met de nodige groepen, voorbereid op zonnepanelen, warmtepomp, EV en airco's moet je rekenen op €2000-2500. Met een goedkoper merk logischerwijs voordeliger.

Hergebruik en renovatie van de bestaande kast of componenten is niet aan te bevelen.
Ik weet niet waar jij ze besteld maar voor een dubbele kast ben je minder dan 1000 euro voor kwijt
https://www.sandervunderi...laars-4-p-had3434-44.html

Even uit mijn plaat gegaan, zo heb je er alles in zitten (ff snel)
De linker 3x 1-fase automaten met een bruggetje erop voor de inductiekookplaat (+ eventueel quooker erbij)
Daar nog links van kun je nogmaals 3x 1-fase automaten kwijt op dezelfde 3-fase aardlekschakelaar mocht je nog te weinig groepen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udHVAxwT-W3g6Yj0KvrEpY8Wpn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEqAjT5dhNRHFC3SbhkqpqRD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2026 17:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• P5ycho
Iemand moet em er ook in zetten he, die moet ook de hypotheek betalen ;).

• Gieliovd520
Levering en montage inderdaad ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:48:
Iemand moet em er ook in zetten he, die moet ook de hypotheek betalen ;).
Hoeveel uur is iemand kwijt met een voorgemonteerde groepenkast. Dan kom je toch niet aan 1000-1500 aan uurloon?

• P5ycho
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Hoeveel uur is iemand kwijt met een voorgemonteerde groepenkast. Dan kom je toch niet aan 1000-1500 aan uurloon?
Geen idee, ik doe alles zelf. TS niet. De groepenkast hangt zich iig niet zelf op.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:07
AUijtdehaag schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Ik weet niet waar jij ze besteld maar voor een dubbele kast ben je minder dan 1000 euro voor kwijt
https://www.sandervunderi...laars-4-p-had3434-44.html

Even uit mijn plaat gegaan, zo heb je er alles in zitten (ff snel)
De linker 3x 1-fase automaten met een bruggetje erop voor de inductiekookplaat (+ eventueel quooker erbij)
Daar nog links van kun je nogmaals 3x 1-fase automaten kwijt op dezelfde 3-fase aardlekschakelaar mocht je nog te weinig groepen hebben.
[Afbeelding]
Brr niet aan beginnen met 3F aardlekschakelaars voor 1F.
Pak dan een lijstje als dit b.v.
https://www.sandervunderi...d8ca739a7c91f2779d8d88011

Met netjes een 3P+N alamat als kookgroep.
Ook nog eens paar honderd euro goedkoper.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:07
Voor mij meterkast en voorraad kast heb ik dit gekocht en geplaatst

Temperature Controlled Silent Fan System, USB Fan, 5V Fan with Modern Brushed Black Aluminum Frame With temperatuur sensor

Dat als het een bepaalde temperatuur wordt aan gaat en bij een temperatuur weer uit gaat

<GOT>DrOPje #2516

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Brr niet aan beginnen met 3F aardlekschakelaars voor 1F.
Pak dan een lijstje als dit b.v.
https://www.sandervunderi...d8ca739a7c91f2779d8d88011

Met netjes een 3P+N alamat als kookgroep.
Ook nog eens paar honderd euro goedkoper.
Begrijp ik hieruit dat je de hoogte in wilt en de huidige dubbele opstelling negeert?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1