Vochtige buitenmuur na uitbouw buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hilberts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-08 16:16
Afgelopen mei heeft de aannemer de uitbouw bij mijn buren opgeleverd.In maart is hiervoor een burenovereenkomst opgesteld waar in oa staat dat er geen overbouw plaatsvind, contact met aannemer via buren verloopt en mijn tuin bezemvrij wordt opgeleverd.

Er heeft een nulmeting plaatsgevonden in de vorm van een videoopname en ik heb zelf ook fotos gemaakt.

Ik heb toestemming gegeven dat zij de werkzaamheden uitvoerden in mijn tuin tijdens mijn vakantie. Bij terugkomst trof ik een vochtige buitenmuur aan en een waterafvoer in mijn tuin.
Ik heb de aannemer aangesproken en die hebben actie ondernomen door een flexibele HWA via de uitbouw te laten verlopen en niet meer via mijn tuin. In mijn optiek was de tijdelijke afvoer de oorzaak van de natte buitenmuur.

op de nulmeting is de muur niet vochtig zoals hieronder of foto te zien.

Omdat de muur nu een aantal maanden later nog steeds vochtig is heb ik dit nagevraagd bij de aannemer en zijn stellen:
"Wij begrijpen dat u zich zorgen maakt over vocht in de gevel. Tegelijk moeten wij aangeven dat wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de hydrofobe werking van uw gevel, noch voor het impregneren daarvan.
  • De waterafvoer is tijdens de werkzaamheden steeds functioneel geweest binnen de normale bouwkundige marges."
Foto nulmeting voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXcLD-CjE0Jls_HZfu8eIvziMYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtM2JkJflVieaP4E3fmut8jC.jpg?f=fotoalbum_large

Foto tijdens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Bj_X44hZ-2XToR3VXE283Ezv9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aNZx7BzEywIoLx1qZHL49XY.jpg?f=fotoalbum_large

Foto na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_zJ2cnV4p0rRioFmmL_D3w9j8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7e8CAEWBVpadJXU1ikOYihCE.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs heb ik een meting gedaan om te achterhalen wat de vochtwaardes zijn

Buitenmuur vocht%
gemeten met Brennenstuhl Vochtmeter MD

Meetwaardes droge plek
8,9%
7,9%
7,8%
8,1%

Meetwaardes natte plek
9%
7,6%
10,2%
9,8%
9,8%
12,4% dichter bij erfgrens
13,6%
9,9%
10,3%
14,1% dichter bij erfgrens

Alhoewel de muur al zichtbaar lichter van kleur is geworden, vraag ik mij af:
= Kan het kwaad dat de muur vochtig is en wat zeggen de meetwaardes ?
= Mag ik verwachten dat het vanzelf helemaal weg gaat?
= Indien het kwaad kan (bijv bij vriezen in de winter, of een gebrek bij evt bouwkundige keuring danwel taxatie woning) wie is dan aansprakelijk en hoe kan het verwijderd worden?

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:34
Het is een gevel. Die worden nat en kunnen daartegen.
Tijdens bouwfase is de gevel extreem nat, waardoor komt dat? Je schrijft dat de afvoer functioneel is gebleven. Waar komt dit water vandaan en waarom is het alleen in die hoek zo nat?

Hoe lange tijd zit er tussen foto tijdens en na?
Je ziet exact hetzelfde patroon dus lijkt dat het nu aan het drogen is. Als er verder geen lekkage is waar weer nieuw vocht in die gevel komt dan is er niks aan de hand.

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 23-08-2026 18:56 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:41
Het is natuurlijk heel warm/droog geweest, ik kan me voorstellen dat ze na het metselen de muur enige tijd vochtig hebben gehouden met water nevelen en eventueel zeil om het vocht er in te houden. Dat kan het veroorzaakt hebben dat die stenen nu erg nat zijn en met de regen de laatste tijd kan het ook niet drogen. Aangezien het nu een stuk minder is zou ik het gewoon nog even aankijken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:10
Die hwa liep diagonaal, dus die zal boven vast niet helemaal aangesloten geweest zijn.
Waarschijnlijk is er gewoon wat water bovenaan gelekt, en tegen de gevel gekomen.
Als dit maanden zo is kun je daar last van krijgen, maar nu is het een paar dagen geweest, en dat kan geen kwaad.

Overigens vind ik dat de aannemer of metselaar erg mooi werk geleverd heeft.
Alle stenen zijn uitgelijnd met die van jullie.
Erg netjes gedaan.

EDIT:
Lees nu pas dat het al maanden zo is.
Ik zou dan goed kijken bij de aansluiting van de gevel op het dak van de aanbouw.
En waar de regenpijp naar het aanbouwdak gaat, en verder omhoog waar de regenpijp vandaan komt.

De foto met de gardena haspel is veel te laag genomen om te kunnen zien waar het fout gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 24-08-2026 10:16 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21
Omdat de muur nu een aantal maanden later nog steeds vochtig is heb ik dit nagevraagd bij de aannemer en zijn stellen:
"Wij begrijpen dat u zich zorgen maakt over vocht in de gevel. Tegelijk moeten wij aangeven dat wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de hydrofobe werking van uw gevel, noch voor het impregneren daarvan.

(uhm zij zijn de genen die de muur bevochtigd hebben en een muur geplaatst wil wel een zien bij wie de verantwoording ligt)

Zou niet de buitenmuur meten . Maar meet de binnen muur eens. En hoe loopt de hemel water afvoer nu ?. op dak buren en gewoon afgezaagt of netjes een bochtje eraan zodat water stroom van de muur word geleid

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:18
Met het weer van de afgelopen maanden zou een muur in een of twee weken droog moeten zijn. Ik vind de gemeten vochtpercentages niet heel erg hoog. Is het metselwerk niet gewoon verkleurd?

• Hilberts
pentaw1nz schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:55:
Het is een gevel. Die worden nat en kunnen daartegen.
Tijdens bouwfase is de gevel extreem nat, waardoor komt dat? Je schrijft dat de afvoer functioneel is gebleven. Waar komt dit water vandaan en waarom is het alleen in die hoek zo nat?

in mijn beleving is de gevel nat geworden doordat er hevige regenval is geweest en de afvoer niet correct functioneerde. Het is een quote van de aannemer die stelt dat de afvoer functioneel is gebleven als antwoord op mijn zorgen van de muur.

Hoe lange tijd zit er tussen foto tijdens en na? 3 maanden

Je ziet exact hetzelfde patroon dus lijkt dat het nu aan het drogen is. Als er verder geen lekkage is waar weer nieuw vocht in die gevel komt dan is er niks aan de hand.

• Hilberts
hierbij nog extra beeldmateriaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZsIDz1jL6amRUqOgRBet8ZiiVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xue6kCfbA9gCYDaY4xQn3zES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6rWnzXs9ydOp6Frz5R2fnvTikY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4YP3xPlk10phvjH9x6TKnMz.jpg?f=fotoalbum_large
FRANQ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:39:
Die hwa liep diagonaal, dus die zal boven vast niet helemaal aangesloten geweest zijn.
Waarschijnlijk is er gewoon wat water bovenaan gelekt, en tegen de gevel gekomen.
Als dit maanden zo is kun je daar last van krijgen, maar nu is het een paar dagen geweest, en dat kan geen kwaad.
Overigens vind ik dat de aannemer of metselaar erg mooi werk geleverd heeft.
Alle stenen zijn uitgelijnd met die van jullie.
Erg netjes gedaan.

EDIT:
Lees nu pas dat het al maanden zo is.
Ik zou dan goed kijken bij de aansluiting van de gevel op het dak van de aanbouw.
En waar de regenpijp naar het aanbouwdak gaat, en verder omhoog waar de regenpijp vandaan komt.

De foto met de gardena haspel is veel te laag genomen om te kunnen zien waar het fout gaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
en als het regent? pist er dan later van die regenpijp tegen jouw gevel? loopt er water vanaf jouw zonnescherm over je gevel? loopt het van de gevel van de buren af op jouw gevel?

alleen maar kijken als het droog is buiten en de zon schijnt geeft geen goed beeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:34
Foto ziet er degelijk uit. Volgens mij herken ik de foto uit eerder topic met je vraag of het erg is dat het lood een paar cm in je gevel zit. Daar was de consensus dat alles er goed uit ziet. Hemelwater gaat dus volledig naar dak van aanbouw buren.

Vraag is nu of die vochtplek oud is van bouwfase, of dat het nu nog nat wordt (zou niet weten hoe. Op exact die plek. En plek lijkt ook zelfde als tijdens bouw).

Denk dus kwestie van verder later drogen. Wellicht is de steen iets verkleurd door langdurige extreem nat te zijn geweest.
Doe je nu niks meer aan en trekt wellicht wel bij.

Denk dat er niet zoveel bijzonders aan de hand is

[ Voor 21% gewijzigd door pentaw1nz op 24-08-2026 14:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1