Afgelopen mei heeft de aannemer de uitbouw bij mijn buren opgeleverd.In maart is hiervoor een burenovereenkomst opgesteld waar in oa staat dat er geen overbouw plaatsvind, contact met aannemer via buren verloopt en mijn tuin bezemvrij wordt opgeleverd.
Er heeft een nulmeting plaatsgevonden in de vorm van een videoopname en ik heb zelf ook fotos gemaakt.
Ik heb toestemming gegeven dat zij de werkzaamheden uitvoerden in mijn tuin tijdens mijn vakantie. Bij terugkomst trof ik een vochtige buitenmuur aan en een waterafvoer in mijn tuin.
Ik heb de aannemer aangesproken en die hebben actie ondernomen door een flexibele HWA via de uitbouw te laten verlopen en niet meer via mijn tuin. In mijn optiek was de tijdelijke afvoer de oorzaak van de natte buitenmuur.
op de nulmeting is de muur niet vochtig zoals hieronder of foto te zien.
Omdat de muur nu een aantal maanden later nog steeds vochtig is heb ik dit nagevraagd bij de aannemer en zijn stellen:
"Wij begrijpen dat u zich zorgen maakt over vocht in de gevel. Tegelijk moeten wij aangeven dat wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de hydrofobe werking van uw gevel, noch voor het impregneren daarvan.
Foto tijdens:
Foto na:
Onlangs heb ik een meting gedaan om te achterhalen wat de vochtwaardes zijn
Buitenmuur vocht%
gemeten met Brennenstuhl Vochtmeter MD
Meetwaardes droge plek
8,9%
7,9%
7,8%
8,1%
Meetwaardes natte plek
9%
7,6%
10,2%
9,8%
9,8%
12,4% dichter bij erfgrens
13,6%
9,9%
10,3%
14,1% dichter bij erfgrens
Alhoewel de muur al zichtbaar lichter van kleur is geworden, vraag ik mij af:
= Kan het kwaad dat de muur vochtig is en wat zeggen de meetwaardes ?
= Mag ik verwachten dat het vanzelf helemaal weg gaat?
= Indien het kwaad kan (bijv bij vriezen in de winter, of een gebrek bij evt bouwkundige keuring danwel taxatie woning) wie is dan aansprakelijk en hoe kan het verwijderd worden?
Er heeft een nulmeting plaatsgevonden in de vorm van een videoopname en ik heb zelf ook fotos gemaakt.
Ik heb toestemming gegeven dat zij de werkzaamheden uitvoerden in mijn tuin tijdens mijn vakantie. Bij terugkomst trof ik een vochtige buitenmuur aan en een waterafvoer in mijn tuin.
Ik heb de aannemer aangesproken en die hebben actie ondernomen door een flexibele HWA via de uitbouw te laten verlopen en niet meer via mijn tuin. In mijn optiek was de tijdelijke afvoer de oorzaak van de natte buitenmuur.
op de nulmeting is de muur niet vochtig zoals hieronder of foto te zien.
Omdat de muur nu een aantal maanden later nog steeds vochtig is heb ik dit nagevraagd bij de aannemer en zijn stellen:
"Wij begrijpen dat u zich zorgen maakt over vocht in de gevel. Tegelijk moeten wij aangeven dat wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de hydrofobe werking van uw gevel, noch voor het impregneren daarvan.
- De waterafvoer is tijdens de werkzaamheden steeds functioneel geweest binnen de normale bouwkundige marges."
Foto tijdens:
Foto na:
Onlangs heb ik een meting gedaan om te achterhalen wat de vochtwaardes zijn
Buitenmuur vocht%
gemeten met Brennenstuhl Vochtmeter MD
Meetwaardes droge plek
8,9%
7,9%
7,8%
8,1%
Meetwaardes natte plek
9%
7,6%
10,2%
9,8%
9,8%
12,4% dichter bij erfgrens
13,6%
9,9%
10,3%
14,1% dichter bij erfgrens
Alhoewel de muur al zichtbaar lichter van kleur is geworden, vraag ik mij af:
= Kan het kwaad dat de muur vochtig is en wat zeggen de meetwaardes ?
= Mag ik verwachten dat het vanzelf helemaal weg gaat?
= Indien het kwaad kan (bijv bij vriezen in de winter, of een gebrek bij evt bouwkundige keuring danwel taxatie woning) wie is dan aansprakelijk en hoe kan het verwijderd worden?
:strip_exif()/f/image/Xue6kCfbA9gCYDaY4xQn3zES.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K4YP3xPlk10phvjH9x6TKnMz.jpg?f=fotoalbum_large)