Beste Tweakers,
Graag zoek ik advies m.b.t. de keuze voor een warmtepomp.
Historisch gasverbruik: eigenlijk onbekend, 1000m³/jaar bij de vorige bewoners, maar dat was een koppel zonder kinderen die veel stookten met de houtkachel. De houtkachel is door ons weg gehaald, en wij wonen er nog niet.
Huis is gebouwd in de jaren 80. Als ik zelf een warmteverliesberekening maak (bouw-energie.be) kom ik uit op 10 kw bij -7 buitentemperatuur en 50% te verwarmen huis.
- Boven 1e verdieping op de kamers LT-radiatoren (JAGA hybrid); precieze modellen nog te bepalen. 2e verdieping normale radiatoren; verwarmen daar vooralsnog minder van belang. Totale oppervlakte 200m2.
- 240 of 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nog niet, maar badkamer moet nog verbouwd worden.
Beoogde plek, direct naast garage waar de boiler komt te staan, wel onder een klein afdakje.
Theoretisch kan de warmtepomp ook op het platte dak van de uitbouw, maar de uitbouw is houtskeletbouw en dat leek mij niet zo wenselijk.
ik krijg van verschillende partijen verschillende adviezen, van 8 kw tot 12 kw. Heb naar WeHeat gekeken, maar die bieden eigenlijk te weinig vermogen. Heb nu offertes van Warmtepomponline, waarbij een Vaillant voor ~19k en een Panasonic voor ~16k, waarbij wel materiaal/manuren als stelpost maar inschatting lijkt redelijk. Die Panasonic is echter zonder back-up heater. Ook komen beide op de erfgrens op een net te hoog geluidsniveau (+0.7 en +1.4 db). Ik krijg van elders nog offerte voor een Daikin, die geloof ik iets stiller is maar ook véél groter.
Specifieke vragen die ik heb:
- hoe zit het met resonantie bij plaatsing onder zo’n schuin dak?
- hoe relevant is een back-up heater? Toch altijd toevoegen?
- gezin met 2 dochters, nu nog jong maar straks… 240 liter of 300 liter boiler? We hebben een bad.
- zijn deze prijzen realistisch?
- nog tips voor een hele stille warmtepomp?
Graag zoek ik advies m.b.t. de keuze voor een warmtepomp.
Historisch gasverbruik: eigenlijk onbekend, 1000m³/jaar bij de vorige bewoners, maar dat was een koppel zonder kinderen die veel stookten met de houtkachel. De houtkachel is door ons weg gehaald, en wij wonen er nog niet.
Huis is gebouwd in de jaren 80. Als ik zelf een warmteverliesberekening maak (bouw-energie.be) kom ik uit op 10 kw bij -7 buitentemperatuur en 50% te verwarmen huis.
Afgiftesysteem:
- 95m² vloerverwarming, slangen 10 HoH, 12 groepen, in principe allen open,- Boven 1e verdieping op de kamers LT-radiatoren (JAGA hybrid); precieze modellen nog te bepalen. 2e verdieping normale radiatoren; verwarmen daar vooralsnog minder van belang. Totale oppervlakte 200m2.
SWW:
- plek voor boiler: in (aan het huis vaste) garage- 240 of 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nog niet, maar badkamer moet nog verbouwd worden.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil eigenlijk het belangrijkste. Ik zit op zich niet wachten op een unit van 1,5 meter hoog, maar waar die komt maakt dat eigenlijk niet heel veel uit. Prijs uiteraard belangrijk, had eerder naar Nibe gekeken maar dat wordt me echt te duur. Hoop op zo’n 12-15 k uit te komen na subsidie.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.Beoogde plek, direct naast garage waar de boiler komt te staan, wel onder een klein afdakje.
Theoretisch kan de warmtepomp ook op het platte dak van de uitbouw, maar de uitbouw is houtskeletbouw en dat leek mij niet zo wenselijk.
ik krijg van verschillende partijen verschillende adviezen, van 8 kw tot 12 kw. Heb naar WeHeat gekeken, maar die bieden eigenlijk te weinig vermogen. Heb nu offertes van Warmtepomponline, waarbij een Vaillant voor ~19k en een Panasonic voor ~16k, waarbij wel materiaal/manuren als stelpost maar inschatting lijkt redelijk. Die Panasonic is echter zonder back-up heater. Ook komen beide op de erfgrens op een net te hoog geluidsniveau (+0.7 en +1.4 db). Ik krijg van elders nog offerte voor een Daikin, die geloof ik iets stiller is maar ook véél groter.
Specifieke vragen die ik heb:
- hoe zit het met resonantie bij plaatsing onder zo’n schuin dak?
- hoe relevant is een back-up heater? Toch altijd toevoegen?
- gezin met 2 dochters, nu nog jong maar straks… 240 liter of 300 liter boiler? We hebben een bad.
- zijn deze prijzen realistisch?
- nog tips voor een hele stille warmtepomp?