Warmtepomp advies - plaats, vermogen, back-up heater

Pagina: 1
Acties:

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 22:02
Beste Tweakers,

Graag zoek ik advies m.b.t. de keuze voor een warmtepomp.

Historisch gasverbruik: eigenlijk onbekend, 1000m³/jaar bij de vorige bewoners, maar dat was een koppel zonder kinderen die veel stookten met de houtkachel. De houtkachel is door ons weg gehaald, en wij wonen er nog niet.

Huis is gebouwd in de jaren 80. Als ik zelf een warmteverliesberekening maak (bouw-energie.be) kom ik uit op 10 kw bij -7 buitentemperatuur en 50% te verwarmen huis.
Afgiftesysteem:
- 95m² vloerverwarming, slangen 10 HoH, 12 groepen, in principe allen open,
- Boven 1e verdieping op de kamers LT-radiatoren (JAGA hybrid); precieze modellen nog te bepalen. 2e verdieping normale radiatoren; verwarmen daar vooralsnog minder van belang. Totale oppervlakte 200m2.
SWW:
- plek voor boiler: in (aan het huis vaste) garage
- 240 of 300 liter nodig
- DWTW aanwezig? Nog niet, maar badkamer moet nog verbouwd worden.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil eigenlijk het belangrijkste. Ik zit op zich niet wachten op een unit van 1,5 meter hoog, maar waar die komt maakt dat eigenlijk niet heel veel uit. Prijs uiteraard belangrijk, had eerder naar Nibe gekeken maar dat wordt me echt te duur. Hoop op zo’n 12-15 k uit te komen na subsidie.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.

Beoogde plek, direct naast garage waar de boiler komt te staan, wel onder een klein afdakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFS12KKhNiI_hrq-ZMa8B2sZDCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBVkVpNbTRhYpSqEa0J2dkvg.jpg?f=fotoalbum_large

Theoretisch kan de warmtepomp ook op het platte dak van de uitbouw, maar de uitbouw is houtskeletbouw en dat leek mij niet zo wenselijk.

ik krijg van verschillende partijen verschillende adviezen, van 8 kw tot 12 kw. Heb naar WeHeat gekeken, maar die bieden eigenlijk te weinig vermogen. Heb nu offertes van Warmtepomponline, waarbij een Vaillant voor ~19k en een Panasonic voor ~16k, waarbij wel materiaal/manuren als stelpost maar inschatting lijkt redelijk. Die Panasonic is echter zonder back-up heater. Ook komen beide op de erfgrens op een net te hoog geluidsniveau (+0.7 en +1.4 db). Ik krijg van elders nog offerte voor een Daikin, die geloof ik iets stiller is maar ook véél groter.

Specifieke vragen die ik heb:

- hoe zit het met resonantie bij plaatsing onder zo’n schuin dak?

- hoe relevant is een back-up heater? Toch altijd toevoegen?

- gezin met 2 dochters, nu nog jong maar straks… 240 liter of 300 liter boiler? We hebben een bad.

- zijn deze prijzen realistisch?

- nog tips voor een hele stille warmtepomp?

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:17
- hoe relevant is een back-up heater? Toch altijd toevoegen?
Tja, uitgaande van een wp met voldoende vermogen zou je hem alleen nodig hebben als je cv water (en dus je huis) zo ver is afgekoeld dat de wp niet meer kan starten. Vooral in de zelf-installatie hoek zijn er dus een boel mensen die er geen installeren. Installateurs doen het vooral omdat de fabrikanten het voorschrijven / het al in de standaard opstelling van veel systemen ingebakken zit.
- gezin met 2 dochters, nu nog jong maar straks… 240 liter of 300 liter boiler? We hebben een bad.
Tenzij het wel erg veel meer kost zou ik naar de 300L neigen.
- zijn deze prijzen realistisch?
Aangenomen dat boilervat/binnenunit aan de andere kant van de muur bij de buitenunit komen en dat de aansluiting op de bestaande CV leiding daar ook in de buurt zit: behoorlijk hoge prijzen. Maar dat is wel lastig te zeggen zonder verdere details. Sowieso natuurlijk verstandig om meerdere offertes te hebben. Eventueel de offertes geanonimiseerd posten voor betere beoordeling.
- nog tips voor een hele stille warmtepomp?
De Vaillant plus serie staat hier op tweakers bekend als behoorlijk stil. Die heeft ook een redelijk kleine veiligheidszone waardoor die wat dichter bij ramen/deuren geplaatst mag worden, wat bij jouw lokatie ook een dingetje lijkt te zijn.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-08 15:02
Backup heater voor welk doel? Zonder elektra doet een cv ketel het niet, maar een warmtepomp ook niet en een backup heater ook niet. Een warmtepomp is qua storingen veel betrouwbaarder dan een cv ketel en daar heb je ook nooit een backup voor gehad. Vroeger konden ze zelf het water voor het douchen niet op 60 graden brengen en gebruikten ze een element, maar dat is allang verleden tijd.

Als ie het element nodig heeft om het huis te verwarmen hartje winter, gaat dat heel veel elektra kosten, die we op ons net juist dan niet hebben. Beter is een wp te kiezen die gewoon zelf op de compressor het vermogen kan leveren bij -10.

Over wat Fleighe zegt: dat was in het verleden bij een aantal merken wel eens het geval, ik geloof niet dat dat nog voorkomt bij de moderne systemen. En qua stil: alle gerenommeerde merken hebben nu wel door dat een grote verdamper en ventilator veel langzamer kan draaien en dus veel stiller is.

Nibe is natuurlijk wel eentje die al ontzettend veel ervaring heeft. In Zweden lachen ze ons uit met ons gedoe rond warmtepompen: daar zijn ze zo gewoon als een kaasschaaf en geluid is geen issue. Hun pompen uit 2017 maken ook bij -25 nog water van 65 graden ofzo op de compressor (of misschien zelfs nog al langer, ik heb 'm pas sinds toen). En 12-15keuro na subsidie: Nibe of geen Nibe, dat ga je denk ik niet redden. Ik denk zelfs niet als je het zelf doet.

Resonantie onder een schuin dak is niet het probleem: wel dat je 'm als het ook maar even kan gewoon op 2 bielzen direct op de grond zet. Dan voldoende ruimte aan de achterkant om die meer dan 1000m3 lucht per uur goed aan te kunnen zuigen en wegblazen. En zorg dat hij zijn eigen afgekoelde lucht niet opnieuw aanzuigt, want uit die koude lucht weer energie halen kost dan rendement.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Arotherm pro en plus hebben effectief geen veiligheidzone met flexible space aan (Alleen direct onder de unit).

De pro 11kW is net geen meter hoog... maar minder stil. De plus 10 of 12kW is een hoge unit, maar stiller.

Wat doet het warmteverlies bij -10 en wel 100% verwarming? Dat vind ik namelijk een deugdelijk verwarmingsysteem... En gaat door vergroting afgiftesysteem / lagere Ta vaak tegen vergelijkbaar stroomverbruik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 22:02
Bedankt voor de reacties.

Als de Back-Up heater er af kan kom ik voor de Vaillant na subsidie rond de 15k uit.

T.a.v. arbeidskosten zijn die op naberekening, met voorinschatting 36 uur, maar verwacht inderdaad dat dat minder zou kunnen zijn vanwege redelijk rechttoe-rechtaan lijstje qua warmtepomp/boiler en reeds voorbereidde aansluiting op de vloerverwarming.

Moet me nog even beraden op de geluidsproductie