Gezinsauto: Corolla of Octavia?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:27
Ik ben op zoek naar een ruime gezinsauto, en na veel lezen, zoeken en twijfels ben ik benieuwd naar de mening van anderen. Een volledig elektrische auto is afgevallen vanwege thuis niet zelf kunnen laden en de hogere aanschafprijs die dan niet meer goedgemaakt wordt. Ik wil graag een trekhaak ivm verbouwing, eventueel ooit een caravan, fietsdrager, etc.

Op dit moment kijk ik naar een Toyota Corolla en een Skoda Octavia, beide vanaf 2020.

Toyota Corolla
Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m2430789123-toyota-corolla-touring-sports-1-8-hybrid-business-plus?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Prijs: €16950
Km: 159k
Voordelen:
  • Hybride en heel zuinig, 1 op 20 is makkelijk haalbaar
  • Nog fabrieksgarantie tot 200.000km of 10 jaar
  • Aandrijflijn praktisch onverwoestbaar
Nadelen:
  • Laag trekgewicht van 750kg
  • Duurder in aanschaf
Skoda Octavia
Bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m2433481040-skoda-octavia-combi-1-0-tsi-115-pk-business-edition-plus?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Prijs: €13495
Km: 157k

Voordelen:
  • Heel veel ruimte
  • Beter infotainment + klokkenpaneel
  • Bijna €3500 goedkoper
  • Hoger trekgewicht van 1300kg
Nadelen:
  • Geen garantie
  • Minder zuinig, maar 1 op 18 zou haalbaar moeten zijn
Beide auto's zijn in basis denk ik goed. De Toyota durf ik met 150k zonder zorgen te kopen vanwege de betrouwbaarheid en de garantie. Voor €3500 kun je echter ook een hoop reparaties doen, mocht het bij de Octavia nodig zijn. Waar doe ik verstandig aan?

Alle reacties

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56
Ik ken de infotainment van de Skoda niet, maar met CarPlay vind ik de Toyota infotainment nagenoeg perfect. Helaas af-fabriek alleen bedraad maar ik heb voor iets van 15 euro bij Ali een dongle gekocht zodat het ook draadloos werkt.

Ik heb zelf een Corolla 2019 (niet TS).

[ Voor 8% gewijzigd door Josk79 op 23-08-2026 10:21 ]

• Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:35
Wij zijn heel tevreden over onze Octavia. Zeker omdat ik 2 meter ben. Je hebt echt veel beenruimte.

Verder ben ik wel niet zo'n kritische autoliefhebber. Als het rijd, de airco doet het en ik kan Spotify luisteren is het al snel goed.

Ding is voorzien Google auto en appel Carplay.

Trekhaak er deze maand onder laten zetten om de fiets mee te nemen op reis. Die was wel prijzig.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Op tweakers krijg je vaak emotieloze excel-sheet keuzes zoals toyota , hoewel een skoda ( zeker in zilvergrijs ) ook niet spannend is . Geen enkele auto is onverwoestbaar ze hebben allemaal ( dezelfde ) slijtage delen die onderhoud nodig hebben.

Je zou dus ook alle andere VAG merken kunnen nemen zoals golf variant of seat leon st . Wellicht kan je beter de 1.5 150pk nemen met de caravan in het verschiet ( 1500kg ). De toyota is niet geschikt hiervoor wegens gebrek aan trekkracht ( turboloos ) De ocatavia 1.0 zou ik dan met dsg automaat nemen wegens de korte powerband schakel je je dan niet suf .

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
Dit is wel een lastige keuze. Ik heb twee Octavia's gehad (waaronder 1 met die 1.0 TSI maar dan wel met DSG) en collega's waar ik af en toe mee in de auto zat de Toyota Auris Touring Sports. Deze is natuurlijk nu opgevolgd door de bovengenoemde Corolla. In die auto heb ik ook gereden op lange stukken naar het buitenland.

Wat mij opviel is dat bij wat belading de aandrijflijn van Toyota behoorlijk in toeren klimt bij bv inhalen op de snelweg (en nee: ik ben geen binair gasgever, ik heb zelf ook CVT auto's gehad zoals de Honda Civic Hybrid dus ik weet hoe je gas moet geven bij die dingen). Ik vond dat erg onrustig rijden op de snelweg op lange stukken. Continu bij inhalen dat gejank aan je hoofd. Ik ben geen snelwegracer maar rij wel graag lekker door (dus 125 waar je 120 mag, 105 waar je 100 mag etc). Dat betekent dat je her en der wel aan het inhalen bent. Zit je alleen in de auto dan valt het nog mee, maar met meerdere mensen en belading maakt ie echt herrie.

De 1.0 TSI rijdt rustiger qua beleving al heb ik met dat blok alleen de DSG-ervaring. Ik ben het eens met @nuffy dat de powerband van dat blokje wat smal is. Aan de andere kant vond ik niet dat de DSG overmatig schakelde.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 23-08-2026 11:03 ]

UNOX: The worst operating system

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Heb je al een uitgebreide proefrit met beide auto's gemaakt?

Hoeveel km rijd je per jaar?

[ Voor 20% gewijzigd door Omni op 23-08-2026 11:06 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De Corolla is een automaat, dus eigenlijk moet je hem vergelijken met een octavia automaat/dsg. Dan zit je al weer wat hoger in de prijs.

Toyota staat bekend om de betrouwbaarheid. De nieuwe octavia is dat denk ik ook wel, maar je hebt wel een downsize 1.0 blokje dat in theorie eerder af is , omdat ie altijd harder moet werken. Het Toyota hybride systeem staat bekend om de betrouwbaarheid en ik denk dat die auto makkelijk 4 ton rijdt zonder grote kostenposten.

De wens voor een caravan is wel een showstopper voor de Corolla. Tenzij je een vouwwagen neemt. Dat kan dan weer prima.

Verder is het ook een gevoel dat je bij de auto hebt. Ik heb ooit een proefrit gemaakt in zo’n Corolla en het display, knopjes e.d. komen wel wat gedateerd over. Bekleding is ook allemaal niet bijzonder. De
Octavia geeft dan weer meer het vw kwaliteitsgevoel. Ligt er helemaal aan of wat je belangrijk vindt.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
Ik heb teveel gezeik gehad met VAG en 0 met Toyota, en Toyota heb ik 14 jaar gereden en de verschillende VAG auto's nog geen 3. Mijn keuze zou duidelijk zijn maar N=-1 en veel onderbuik gevoel.

De enige tip die ik je wil geven is om te kijken naar de 2.0 van Toyota ipv. de 1.8, rijdt stukken rustiger en stiller.
En vooral proefzitten en rijden, jij moet hem gebruiken, wij niet.
Pagina: 1