thermische breuk door pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Gisteravond zat ik achter mijn pc en hoorde in ineens pang. Even kort naar het glas gekeken maar omdat het donker was zag ik niks. Vandaag kwam ik weer mijn kamer in en zag ik een barst in het glas vanaf het kozijn naar het midden zonder ster/impact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UduJnDnyo7upMM7cGGbPWfXfWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjzZD9wBwK1uqdU3PJzVr1rp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat dit een thermische breuk is. Verkeerde plaatsing in het kozijn kan misschien nog kunnen, het is namelijk een nieuwbouw woning. Echter wonen we er al een paar maanden.

Ik verwacht niet dat het mijn rolgordijn is, aangezien het in de avond gebeurde. Wel staat mijn game pc met de exhaust (in dit geval de achterkant) naar het glas toe en is de breuk op ongeveer dezelfde locatie als mijn pc.

Kan dit komen door mijn pc? De afstand tussen mijn PC en het glas is zo'n 37,5 CM, dus ik had eigenlijk het gevoel dat die niet te dicht op het glas staat.

Mocht het idd door mijn pc zijn veroorzaakt, kan ik het dan in de toekomst tegen gaan door de pc een kwartslag te draaien zodat de glasplaat van mijn pc (zijkant) naar het raam wijst ipv de exhaust? Of moet ik hem eigenlijk aan de andere kant van mij bureau plaatsen?

Alle reacties

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:56
Onze game pc staat in de werkkamer van mijn man. Als mijn zoon een avondje gamet met vrienden wordt het in die ( niet al te grote kamer) steeds wat warmer zonder dat de kachel aan staat. Dus ik denk wel dat je pc dit veroorzaakt kan hebben.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Blaast de PC zijn warme lucht rechtstreeks op het glas?

Een nieuwbouwwoning kan ook nog 'werken' waardoor er spanning op het glas kan ontstaan. Ik zie ook een spoorlijn, dat werkt ook niet mee. ;)

Contact opnemen met je aannemer, die zullen het heus wel vervangen zonder gezeur. Valt onder Woningborg/SWK/BouwGarant garantie van 3 jaar. (Constructie 10 jaar) Mits je aannemer bij zoiets is aangesloten uiteraard.

[ Voor 37% gewijzigd door PD2JK op 23-08-2026 10:43 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
PD2JK schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:38:
Blaast de PC zijn warme lucht rechtstreeks op het glas?

Een nieuwbouwwoning kan ook nog 'werken' waardoor er spanning op het glas kan ontstaan. Ik zie ook een spoorlijn, dat werkt ook niet mee. ;)

Contact opnemen met je aannemer, die zullen het heus wel vervangen zonder gezeur. Valt onder Woningborg/SWK/BouwGarant garantie van 3 jaar. (Constructie 10 jaar) Mits je aannemer bij zoiets is aangesloten uiteraard.
Er zit zo’n 38 cm tussen mijn pc en het glas maar de plek waar de warme lucht uit komt is wel gericht naar het glas toe ja

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt mij gewoon door uitzetten en inkrimping gebeurt te zijn. Het is erg warm geweest laatste weken en koelt nu best af in de nacht.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:21
Nee natuurlijk kan dit niet door een pc worden veroorzaakt... zeker niet op die afstand.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CheesePizza schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Er zit zo’n 38 cm tussen mijn pc en het glas maar de plek waar de warme lucht uit komt is wel gericht naar het glas toe ja
Het lijkt mij vrij sterk dat dit door je PC komt. Die 37,5cm lijkt mij een redelijke afstand, tenzij je pc loeihete lucht uitblaast á la een verfstripper. Ik vermoed eerder dat het spanning op het raam is geweest (niet helemaal lekker geplaatst?). Heb vroegâh ook zoiets gehad; zat gezellig te computeren en ineens, uit het niets, PATS. Een raam (wat geopend kon worden) was volledig in gruzelementen gesprongen. Kwam ook door bepaalde spanning door enigszins verkeerde montage voordat wij er kwamen wonen. Toen dat raam sprong woonden we er al een aantal jaar.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
Temperatuur van de zon op je raam is vele malen hoger dan de exhaust van je pc op die afstand. Gewoon je aannemer bellen.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase

Zou best kunnen. Thermische breuk ontstaat niet door hoge of lage temperaturen maar door een temperatuursverschil in het glas. Soms al bij 30 graden verschil. Je ziet het omdat hij haaks vanaf de rand begint.

Dus als je PC warme lucht blaast op de ruit en die is zelf koeler dan kan daar een thermische breuk door ontstaan.

Maar ook andere oorzaken door (scheef)zetting/trillingen of de ruit er vanaf de bouw te krap ingezet hebben zijn inderdaad ook mogelijkheden.

Ik zou na het vervangen de PC anders neerzetten zodat de luchtstroom niet meer op het glas blaast.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 23-08-2026 12:22 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
CheesePizza schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:56:
Gisteravond zat ik achter mijn pc en hoorde in ineens pang. Even kort naar het glas gekeken maar omdat het donker was zag ik niks. Vandaag kwam ik weer mijn kamer in en zag ik een barst in het glas vanaf het kozijn naar het midden zonder ster/impact

[Afbeelding]

Ik vermoed dat dit een thermische breuk is. Verkeerde plaatsing in het kozijn kan misschien nog kunnen, het is namelijk een nieuwbouw woning. Echter wonen we er al een paar maanden.

Ik verwacht niet dat het mijn rolgordijn is, aangezien het in de avond gebeurde. Wel staat mijn game pc met de exhaust (in dit geval de achterkant) naar het glas toe en is de breuk op ongeveer dezelfde locatie als mijn pc.

Kan dit komen door mijn pc? De afstand tussen mijn PC en het glas is zo'n 37,5 CM, dus ik had eigenlijk het gevoel dat die niet te dicht op het glas staat.

Mocht het idd door mijn pc zijn veroorzaakt, kan ik het dan in de toekomst tegen gaan door de pc een kwartslag te draaien zodat de glasplaat van mijn pc (zijkant) naar het raam wijst ipv de exhaust? Of moet ik hem eigenlijk aan de andere kant van mij bureau plaatsen?
Er komt tijdens gamen behoorlijke warme lucht uit een pc. Dat kan prima 40-50 graden zijn . Afhankelijk van hoe hard die ventilator draait ga je op 37 centimeter ook nog wel warmte voelen. Als dat het geval is blijf je natuurlijk uren lang warmte toevoegen op een specifieke plek op het glas en modern glas kan daar slecht tegen.

Zeker weten wordt een lastig verhaal, dan moet je het nadat het raam is vervangen nog een keer proberen of de pc bij een ander raam zetten. Maar dat is natuurlijk geen zinnig advies.

Ik zou een pc overigens altijd liever onder het bureau, dan heb je meer ruimte, minder herrie en geen gedoe met glas.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
Nee, dit komt echt niet door je PC. Zeker niet op een afstand van 37,5 CM ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Puch-Maxi op 23-08-2026 12:31 ]

My favorite programming language is solder.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ondanks wat anderen (zonder bronvermelding) menen te beweren is het zowat onmogelijk om een ruit te laten knappen enkel en alleen met de uitblaaslucht van je PC.
Die PC, de CPU of GPU chips daarop kunnen nooit heter worden dan 100 graden want dan wordt fabrieksmatig de spanning teruggeschroeft opdat de CPU/GPU zichzelf niet opblaast. Dat lijkt veel, 100 graden, maar het betreft alleen de chip op het moederbord / videokaart zelf. Die worden gekoeld doordat heatpipes de warmte van de chip afvoeren en d.m.v. radiatoren en ventilatoren wordt de warme lucht afgevoerd. Die lucht is op het moment dat het de PC verlaat inmiddels al zover vermengd met de rest van de lucht in de kamer dat je wel kunt voelen dat de lucht die uit de PC komt warmer is dan de omgevingslucht, maar het is voor ruiten gewoonweg ongevaarlijk. Het is nou eenmaal geen verfstripper die lucht met een temperatuur van 800 graden op een beperkt gebied aan het blazen is.
Gevalletje aannemer / verhuurder bellen, misschien is het kozijn wel te strak geplaatst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1