Fatbikes, reparatie, extra gewicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• basictweaker
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 04:42
Hallo allemaal,

heb een tijdje geleden de kans gehad om een ebike te lenen en ben er helemaal weg van. Nou besloten er zelf eentje te kopen, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Er zijn heel wat modellen die ik mooi vind, allemaal wat steviger spul, stalen frame, ruimte voor fietstassen en een rek voorop. Maar ik heb geen idee wat er nou eigenlijk goed is. Dus wat vragen:
  1. Zijn er fietsen die wat beter zijn voor wat zwaardere mensen? Ik weeg op het moment ongeveer 150 kilo. Ben flink aan het afvallen, maar ik ga nooit superslank zijn. Ik ben dus op zoek naar iets stevigs.
  2. Mede daarom ben ik op zoek naar een fatbike, die leken me wat steviger dan 'normale' fiets frames. Is dat zo?
  3. Hoe is het met de kwaliteit van fatbikes en ebikes? Welke merken zijn er te vertrouwen, welke zijn er snel kapot? Zijn er Nederlandse fatbike makers die locaal repararen? Het laatste wat ik wil is een kapotte fiets die ik hier nergens kan laten maken. Ik was naar een fiets van Engwe aan het kijken maar de reviews zijn of geweldig, of verschrikkelijk, en ik weet het nu ook niet meer.
  4. Het zou handig zijn als ik in ieder geval fietstassen op de fiets kan, maar ik vind een rekje voorop ook eigenlijk wel heer erg handig. Zijn er "bezorg" fatbikes?
  5. Als er suggesties zijn... ik ben naar een fiets van ongeveer 1200 euro aan het kijken. Kan iets meer zijn, maximaal, maar ik kan (helaas) geen 4k neergooien voor een fiets. Was het maar zo. ;)
  6. Heeft er iemand ervaring, of een goede suggestie?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Poeh, als ik zie wat kwaliteits ebikes tegenwoordig kosten ben ik benieuwd in hoeverre je komt voor een kwaliteits fatbike. 90% van wat je ziet rijden is toch China spul waar de kwaliteit discutabel is. Ben je al een keer de lokale fietswinkel binnen gelopen ?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Kwaliteit en prijs gaan niet samen. Voor 1200 euro heb je geen degelijke e-bike.

Voor 1200 euro heb je wel een goede gewone fiets. Het kost wat meer energie, maar je wilde toch afvallen? https://www.gazelle.nl/fietsen/esprit-belt?color=color-pine-green&frame=frame-high

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:12
aljooge schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:36:
Kwaliteit en prijs gaan niet samen. Voor 1200 euro heb je geen degelijke e-bike.

Voor 1200 euro heb je wel een goede gewone fiets. Het kost wat meer energie, maar je wilde toch afvallen? https://www.gazelle.nl/fietsen/esprit-belt?color=color-pine-green&frame=frame-high
Helemaal mee eens!

Als een goede bio-bike 😉 al 1200€ kost, wat kun je dan van een elektrische fiets onder dat bedrag verwachten?

Nederlandse fatbike makers zijn een stuk duurder dan jouw budget. Phatfour en Brekr zijn vanaf kleine €2500. Misschien is La Souris een alternatief? Dat is Chinees spul maar ze houden wel een oogje op de kwaliteit, recent van mechanische schijfremmen afgestapt naar hydraulische omdat veel problemen gaf. Dan heb je een vrij dicht netwerk van winkels waar je terecht kunt.

150kg is voor veel fietsen teveel. Meestal gaat het tot 120kg. Ik zie wel fatbikes rijden met hele dunne frames, daar moet nog een hoop gewicht van de aandrijving bij, ga je richting 180kg, dat geloof ik nooit dat dat gaat lukken.

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon 73 op 23-08-2026 10:11 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
basictweaker schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 04:16:
Hallo allemaal,

heb een tijdje geleden de kans gehad om een ebike te lenen en ben er helemaal weg van. Nou besloten er zelf eentje te kopen, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Er zijn heel wat modellen die ik mooi vind, allemaal wat steviger spul, stalen frame, ruimte voor fietstassen en een rek voorop. Maar ik heb geen idee wat er nou eigenlijk goed is. Dus wat vragen:
  1. Zijn er fietsen die wat beter zijn voor wat zwaardere mensen? Ik weeg op het moment ongeveer 150 kilo. Ben flink aan het afvallen, maar ik ga nooit superslank zijn. Ik ben dus op zoek naar iets stevigs.
  2. Mede daarom ben ik op zoek naar een fatbike, die leken me wat steviger dan 'normale' fiets frames. Is dat zo?
  3. Hoe is het met de kwaliteit van fatbikes en ebikes? Welke merken zijn er te vertrouwen, welke zijn er snel kapot? Zijn er Nederlandse fatbike makers die locaal repararen? Het laatste wat ik wil is een kapotte fiets die ik hier nergens kan laten maken. Ik was naar een fiets van Engwe aan het kijken maar de reviews zijn of geweldig, of verschrikkelijk, en ik weet het nu ook niet meer.
  4. Het zou handig zijn als ik in ieder geval fietstassen op de fiets kan, maar ik vind een rekje voorop ook eigenlijk wel heer erg handig. Zijn er "bezorg" fatbikes?
  5. Als er suggesties zijn... ik ben naar een fiets van ongeveer 1200 euro aan het kijken. Kan iets meer zijn, maximaal, maar ik kan (helaas) geen 4k neergooien voor een fiets. Was het maar zo. ;)
  6. Heeft er iemand ervaring, of een goede suggestie?
Alvast bedankt!
In de categorie mandje voorop en bezorg-fietsen zou je naar een Urban Arrow Shorty kunnen kijken. Dat is een iets compactere bakfiets. Kunnen ook nog fietstassen achterop als je echt zou willen. Nieuw inderdaad 4K maar op marktplaats ook aanbod onder de 2k.

“Fatbikes” zijn in de meeste gevallen goedkoop China-producties. Daar zou ik geen kwaliteit zoeken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:04
Ik weet dat mijn opa een driewieler heeft gekocht waar max 250 kg op mocht.
Is dat een optie voor je? Trapt wel iets zwaarder dan 1 persoons, maar door sterker frame en extra band heeft hij hogere maximale belasting.

Enige wat ik niet weet is of het zadel 250 kg aan kan. Opa heeft het zadel vervangen voor 2 kuipstoeltjes, waardoor er 2 personen in kunnen zitten, en de 2e persoon iets fijner zit. (Zadel zonder te trappen dit minder goed). Let op, 2e kuipstoel zit dan boven bagage-rek, dus minder transport mogelijkheid.

Bouwkwaliteit van goedkopere fatbikes is juist vaak om te huilen. Deze fietsen worden vaak extra goedkoop gemaakt gezien het een specifieke doelgroep betreft die iets minder wilt besteden.

Heb je elektrische ondersteuning nodig? Hou er dan rekening mee dat je een behoorlijke moter erin moet hebben die genoemd vermogen moet hebben om de versnelling te genereren.

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 23-08-2026 09:05 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Helemaal mee eens!

Als een goede bio-bike 😉 al 1200€ kost, wat kun je dan van een elektrische fiets onder dat bedrag verwachten?

150kg is voor veel fietsen teveel. Meestal gaat het tot 120kg. Ik zie wel fatbikes rijden met hele dunne frames, daar moet nog een hoop gewicht van de aandrijving bij, ga je richting 180kg, dat geloof ik nooit dat dat gaat lukken.
je kan naar Azor kijken. Heb er jaren eentje gehad als transport fiets. Het is het meest degelijke wat er te koop is en oer hollands. Werden veel geleverd voor fietsverhuur, omdat ze tegen een stootje moesten kunnen.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:28
basictweaker schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 04:16:
• Zijn er fietsen die wat beter zijn voor wat zwaardere mensen?
Azor wat al gemeld was is goed, maar er zijn er meer. Staal is vaak beter dan aluminimum, maar ook dat kan goed gaan.
Je zou bij Mountainbikes kunnen kijken, en dan daar gladere banden onder kunnen leggen, maar zoek dan wel iets waar je een fietstas aan kunt bevesigen.
Of Trekkingfietsen zijn vaak ook steviger, maar niet snel goedkoop te vinden als e-bike.
• Mede daarom ben ik op zoek naar een fatbike, die leken me wat steviger dan 'normale' fiets frames. Is dat zo?
Nee, fatbikes zijn gemaakt om er stoer/stevig uit te zien, niet om ook echt stevig te zijn. Sowisio slechte onderdelen, gemaakt om een tijdje te gebruiken en dan weg te gooien :(
• Hoe is het met de kwaliteit van fatbikes en ebikes? Welke merken zijn er te vertrouwen, welke zijn er snel kapot? Zijn er Nederlandse fatbike makers die locaal repararen? Het laatste wat ik wil is een kapotte fiets die ik hier nergens kan laten maken. Ik was naar een fiets van Engwe aan het kijken maar de reviews zijn of geweldig, of verschrikkelijk, en ik weet het nu ook niet meer.
Als je bij een lokale fietsmaker iets koopt zal die het ook repareren. Een fietsmaker zal zich niet snel willen branden aan een chinise fatbike, de kwalitijd is slecht en bij klachten komen ze dan dus weer terug bij de fietsen maker.
Een kwalitafieve fiets van een "oud merk" zal een fietsmaker wel willen herstellen, daar kan die dan ook garantie op geven. Bij een no-name merk is de kans groot dan er dan iets anders weer fout gaat en men bij de fietsmaker gaat klagen, dat willen ze voorkomen.
• Het zou handig zijn als ik in ieder geval fietstassen op de fiets kan, maar ik vind een rekje voorop ook eigenlijk wel heer erg handig. Zijn er "bezorg" fatbikes?
Ik zie vaak genoeg bezorg ebikes, geen ervaring maar verwacht dat ze duur zijn (hufter proof). Kijk na een gewone e-bike met fietstassen.
• Als er suggesties zijn... ik ben naar een fiets van ongeveer 1200 euro aan het kijken. Kan iets meer zijn, maximaal, maar ik kan (helaas) geen 4k neergooien voor een fiets.
Kijk in iedergeval 2e hands, voor dat bedrag koop je geen nieuwe stevige e-bike. Evt bij een lokale fietsmaker binnen stappen en melden dat je een fiets zoekt, tweede hands voor je zelf. Mogelijk verkopen ze ook 2e hands.
Ga in iedergeval niet puur op looks iets kopen, de maatvoering van een fiets is belangrijk maar lastig want framemaat zeg niet alles.
Op marktplaats of bij een fietsenmaker, maar dan eerst een proefrit doen voordat je het koopt. Als je weinig ervaring hebt is het wel lastig om te weten waarop je moet letten.
Ga in iedergeval echt testen, en kijk 2e hands.
Pagina: 1