hoe kan ik mijn pc optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• laurens12
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:20
ik heb nu al een tijdje een pc, maar hij doet niet wat ik ervan verwacht.
  • 6700xt amd
  • i5 13400f
  • 64bg ram ddr4
  • asrock Z790M PG LIGHTNING/D4
nu krijg ik in games mijn pc moeilijk over de 200 fps, maar volgens het internet moet dat veel hoger kunnen wat zou hier het probleem van kunnen zijn? ik ben nog beginnend met het aanpassen van dingen zoals bios.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Je verwachtingen managen. Het is 5 jaar oude hardware ondertussen (mid range GPU uit 2021, zelfde voor CPU).
  1. Wat voor beeldscherm/refreshrate/resolutie draai je op? Je hebt niet veel in de opties rondom framegen, (en je moet maar van fake frames houden), dus je zult de pixels van je refreshrate op eigen kracht moeten vullen.
  2. Wat voor spellen hebben we het over? Indien het over Cyberpunk gaat: waarom zou je 200fps willen, maar probeer de Steamdeck preset eens. Nogmaals, wat voor FPS je kan halen hangt heel erg af van het spel wat je speelt. Sommige spellen hebben andere hardware bottlenecks dan anderen.
  3. Wat voor geheugen heb je het over? Ondanks dat je een duur moederbord hebt voor overklokken heb je een non-K CPU die niet heel veel kan, maar je zou eens met je geheugensettings kunnen spelen. Mits je mode1 blijft kan je met die intel chippies soms nog wel wat met 3200MHz in DDR4, zeker als je een redelijke latency als CL16 kan halen.
Nogmaals, meten is weten, en smart zijn in je info delen (je vergat wat voor geheugen en wat voor spellen te delen... we weten ook niks van je OS, je monitor refresh rate/resolutie, en de instellingen die je in je games gebruikt) kan ook helpen. Zou ook wel willen weten waar je dit soort info vond op 'het internet', want het internet is groot en vol met misinformatie. Begin ook eens te kijken waar je bottleneckt, staat de GPU op 100%? Is je CPU 100%, of duidelijk zonder hyperthreading op "max voor die titel" (want niet alles gaat multicore). Heb je hele hoge temps?

• laurens12
ik gebruik een monitor g-master gb2771HSU IIyama met 240 hz en op 1920/1080.

ik heb het over de spellen overwatch, valorant en fortnite.

hij zegt dat tijdens overwatch de GPU rond de 70% gebruikt en de CPU 30%

verder weet ik niet wat je met kopje 3 bedoeld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je CPU niet op 30% loopt, maar op 100% op 1 core. Dat houdt de GPU tegen, want die wil je op 100% hebben. Dat de GPU niet op 100% loopt geeft aan dat je ergens anders een bottleneck hebt en dat moet bijna wel de CPU zijn.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:58
laurens12 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:36:
ik gebruik een monitor g-master gb2771HSU IIyama met 240 hz en op 1920/1080.

ik heb het over de spellen overwatch, valorant en fortnite.

hij zegt dat tijdens overwatch de GPU rond de 70% gebruikt en de CPU 30%

verder weet ik niet wat je met kopje 3 bedoeld.
ziet er uit cpu bottleneck,zeker op die resolurie,zal je dat snel krijgen ,zeker met zulke hoge refresh rates.30 % load zegt nikschek wat die doet per core,,aardig wta games gebruiken nog steeds maar 1 core,loopt deze ene core op 100%,dan weet je waar de bottleneck zit.

Verder op wat voor snelheid draait dit geheugen 64 gb zegt niks,maar welke snelheid is dus net zo belangirjk, ook dit heefte invloed op de hoogte van fps en sabiliteit ook daarvan

Je hebt xmp wel aangezet in de bios?

Verder hoe lager je de grafische settings zet in game,hoe meer load er naar de cpu gaat..

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 22-08-2026 21:16 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:15
Begrijp ik het goed dat je sinds je vorige topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2225554 van 3 jaar terug waar je ook al klaagde over fps meer geheugen gekocht hebt en een nieuw scherm met nog hogere refresh rate?

Zoals ook toen al het advies was. Zoek iemand die met je mee kan kijken want je weet niet eens wat je hier moet vragen en zaken als bios lijkt je ook niet te kennen.

• laurens12
PilatuS schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:47:
Ik denk dat je CPU niet op 30% loopt, maar op 100% op 1 core. Dat houdt de GPU tegen, want die wil je op 100% hebben. Dat de GPU niet op 100% loopt geeft aan dat je ergens anders een bottleneck hebt en dat moet bijna wel de CPU zijn.
welke cpu zouden jullie aanschaffen als je een budget van 400 euro zou hebben?

• Philip Ross
Wat denk je te winnen met een andere cpu?
Waarom wil je meer dan 200fps?
Waarom heb je meer geheugen toegevoegd?
Waarom een nieuw duurder scherm?

En vooral, waar staan de geheugen instellingen op? Op welke snelheid draait je geheugen eigenlijk?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
Check als eerst of XMP voor je memory aan staat in je BIOS.

Welke cooler heb je erop zitten? Met dat moederbord en budget zou je kunnen kijken naar een Intel Core i7 14700F / Intel Core i7 14700. Die heeft een stuk meer cache, en is hoger geclocked. Als ik de benchmarks mag geloven is hij 20% sneller in single core speed.

Maar check eerst je XMP setting in de BIOS of die aanstaat. :)

• laurens12
dylan111111 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:26:
Check als eerst of XMP voor je memory aan staat in je BIOS.

Welke cooler heb je erop zitten? Met dat moederbord en budget zou je kunnen kijken naar een Intel Core i7 14700F / Intel Core i7 14700. Die heeft een stuk meer cache, en is hoger geclocked. Als ik de benchmarks mag geloven is hij 20% sneller in single core speed.

Maar check eerst je XMP setting in de BIOS of die aanstaat. :)
Die xmp stond op auto en kan geswitched worden tussen auto en profile. Hij staat nu op profile dat is wat we hebben gedaan

• Philip Ross
laurens12 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Die xmp stond op auto en kan geswitched worden tussen auto en profile. Hij staat nu op profile dat is wat we hebben gedaan
En welke snelheid staat dat profile?

• laurens12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ljtKUMXhnSjNYXXBAAY48VkM24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm2bfGvvl3IvOj86QQwUH0LW.jpg?f=fotoalbum_large Dit is het enige wat ik van vinden in de bios met xmp er in

• Philip Ross
Zo te zien draait het maar op 2133 in plaats van de 3200 die het zou moeten kunnen.
Kan je dat niet op 3200 krijgen door een ander profiel te kiezen?

Welk type Kingston geheugen heb je erbij gestoken?

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 24-08-2026 19:15 ]

• laurens12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj_nx1iI1f_FIsRMhf3mip9NwFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GX6z845FJCvbjkC6TZM2vyCG.jpg?f=fotoalbum_large Wij hebben nu de kingston eruit gehaald en nu haalt hij wel 3200

• Philip Ross
Haal je ook meer FPS nu? Misschien kan je een fotootje plaatsen van de Kingston. Dan kunnen we kijken of die ook nog sneller te krijgen zijn.

• laurens12
ja in het spel overwatch krijg ik meer fps nu maar hij hapert wel soms om de 30 seconden even een lag spike
Pagina: 1