Raam/kozijn verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:33
Hallo,

Ik wil de zijgevel binnenkort opnieuw laten voegen. Er zit echter ook nog een raam in waar geen gebruik meer van wordt gemaakt.

Achteraf gezien had ik dit kozijn gelijk bij de renovatie van de woning na aankoop moeten verwijderen. Ik kan me nu wel voor mijn kop slaan dat ik dat toen niet heb gedaan. Het probleem is dat er aan de binnenzijde van de woning een stucplaat over het kozijn is geplaatst en hier netjes overheen is gestuct. Het kozijn is dus waarschijnlijk niet te verwijderen zonder schade aan de gestucte binnenmuur te veroorzaken.

Heeft iemand een idee of dit nog op te lossen is (vanaf buiten) zonder ook de binnenzijde te beschadigen? Ik wil dan ongeveer dezelfde baksteen zoeken, zodat deze later netjes meegevoegd kan worden. Ook zou ik dan meteen het vieze, oude bruine rolluik kunnen verwijderen.

Is een rolluik trouwens ook vanaf de buitenzijde te openen? Van binnenuit lukt dit namelijk ook niet meer.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45
Heb je wellicht een paar foto's van de situatie op dit moment?

• Exterminator
klokkert1 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:52:
Heb je wellicht een paar foto's van de situatie op dit moment?
Nee, aan de buitenzijde is het rolluik omlaag en aan de binnenzijde is het een mooi gestucte muur waar m’n tv voor staat :)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22
Tegenvraag: waarom moet het raam weg? Het klinkt namelijk als best veel gedoe, dus waarom wil je dat?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Niet om het een of ander, maar het dichtmetselen van een raam kan tot gevolg hebben dat er erna te weinig daglichttoetreding is waardoor de woning niet meer aan het bouwbesluit voldoet. Dat kan bij verkoop in de toekomst een probleem opleveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Exterminator
Toke_gt schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:01:
Tegenvraag: waarom moet het raam weg? Het klinkt namelijk als best veel gedoe, dus waarom wil je dat?
Omdat het van de binnenzijde is afgestuct dus niet zichtbaar/bruikbaar. Aan de buitenzijde zit een oud bruin rolluik. Ik vermoed dat het kozijn ook nog van hout is, kan dit op termijn niet voor vochtproblemen zorgen?

Jij zou het dus laten zitten en rolluik eventueel vervangen of anders afwerken (ideeën zijn welkom)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuyTgRYlvsuNcBGs3DCgjPIGQ6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/358tcKeaSnoFzSaCKkO77zhf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Exterminator op 22-08-2026 18:51 ]

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45
Exterminator schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:48:
[...]

Omdat het van de binnenzijde is afgestuct dus niet zichtbaar/bruikbaar. Aan de buitenzijde zit een oud bruin rolluik. Ik vermoed dat het kozijn ook nog van hout is, kan dit op termijn niet voor vochtproblemen zorgen?

Jij zou het dus laten zitten en rolluik eventueel vervangen of anders afwerken (ideeën zijn welkom)?

[Afbeelding]
Wellicht als het rolluik weg is een trespa plaat oid er in schroeven/ kitten in een kleur die bij de stenen past. Of afwerken met rabatdelen of iets dat mooi bij het huis past. Zoiets is redelijk simpel terug te draaien als je het ooit als raam wil hebben. En met juiste montage lijkt het me dat het kozijn er onder droog blijft. Met iets als dit blijft het kozijn en dus de muur binnen heel.

Het lijkt mij het mooiste met een oplossing te werken waar de bedekking van het kozijn niet/ minimaal buiten de muur steekt.

Wat betreft het rolluik: ik heb vorig jaar zo’n ding bij mijn vader opgehangen en die werkte door de bovenste bak op te hangen en dan de zijgeleiders er in te klikken en vast te schroeven. Wellicht kunnen de zijgeleiders los en kan je bij de montage van de bovenkant? Zoals ik uit je post begrijp hoeft het rolluik niet heel te blijven.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Kan makkelijk. Zijkanten eraf, bak kap losschroeven, en verwijderen. Indien er een trekkoord naar binnen gaat gewoon door knippen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22
Exterminator schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:48:
[...]

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Het lijkt me best lastig om een raam eruit te halen zonder de binnenkant te raken en de uitsparing aan de buitenzijde vervolgens zo dicht te metselen dat het niet overduidelijk is dichtgemetseld. Dus ja, ik zou het rolluik weghalen en het raam aan de buitenkant gewoon een raam laten, maar dan met spiegelfolie erop of zo, zodat je niet ziet dat er binnen niks is. Lijkt me makkelijk en mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 22-08-2026 19:41 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met een multitool kun je dat kozijn toch netjes in kleine stukken zagen zonder dat je de hele boel hoeft te slopen? Wanneer je de glaslatten aan de binnenkant hebt kun je met de multitool schuin naar binnen werken om het glas er heel uit te halen.

Waarschijnlijk zit de stucplaat niet op het kozijn vast en kun je met beleid het kozijn dus prima verwijderen in stukjes. Nadien kun je dan bekijken hoe je de ruimte weer netjes gaat vullen met stenen, of door midden geslepen stenen.

Is het veel werk? Ja, een multitool gaat niet zo snel als een recipro maar uiteindelijk kom je d'r wel.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
sypie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:44:
Met een multitool kun je dat kozijn toch netjes in kleine stukken zagen zonder dat je de hele boel hoeft te slopen? Wanneer je de glaslatten aan de binnenkant hebt kun je met de multitool schuin naar binnen werken om het glas er heel uit te halen.

Waarschijnlijk zit de stucplaat niet op het kozijn vast en kun je met beleid het kozijn dus prima verwijderen in stukjes. Nadien kun je dan bekijken hoe je de ruimte weer netjes gaat vullen met stenen, of door midden geslepen stenen.

Is het veel werk? Ja, een multitool gaat niet zo snel als een recipro maar uiteindelijk kom je d'r wel.
'waarschijnlijk' daar kom je pas achter als je je multitool ineens naar binnen voelt schieten dor het snoer van de tv heen.
en stel al besteed je je hele weekend aan met een multitool een hardhouten kozijn in stukjes multitooien, dan zit je met dat gat. moet je stenen uitkappen omdat je dat metselwerk mooi wil inboeten, dan moet je dezelfde stenen hebben, voegen, etc.

Ik ben voor team @klokkert1 , gewoon van buiten afdekken met iets.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Exterminator schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:39:
Het probleem is dat er aan de binnenzijde van de woning een stucplaat over het kozijn is geplaatst en hier netjes overheen is gestuct. Het kozijn is dus waarschijnlijk niet te verwijderen zonder schade aan de gestucte binnenmuur te veroorzaken.
Van alle overwegingen is dit wel de slechtste.

Stucwerk is geen magisch iets. Een beetje sauswerk ook niet.

Je verwijdert / sloopt met beleid rolluik, kozijn, stucplaat.

Je plaatst bouwblokken naar keuze in het binnenspouwblad. Plaatst evt isolatie gelijk aan de rest van de spouw. En je laat de buitenmuur dichtmetselen.

Vervolgens even afsmeren aan de binnenzijde met wat stuc(pasta), beetje schuren, en wat muurverf erop.

Of je laat het gewoon zitten zoals het is.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:32
Aan de binnenkant is dat raam op je foto dus al dicht en netjes gestuukt?

Buitenkant heeft raam totaal geen functie meer dus.
Idd dan verwijderen en dichtmetselen met vergelijkbare steen. Iets kleurverschil houd je altijd, maar iig beter dan een raam en rolluik met een plaat er achter.

Als binnenksnt iets beschadigd is dat eenvoudig bij te werken en daarna opnieuw sausen is te overzien lijkt me...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Profity
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:16
Dit zijn gewoon kleine werkzaamheden en voer ze gewoon uit zoals jij denkt dat het perfect is. Nieuw stucwerk en schilderen is misschien vervelend qua tijd maar wat ik zie in je verhaal is dit wel het doel wat je graag voor ogen hebt.

Misschien niet echt antwoord op je vraag. Maar geniet van huis zoals je zelf wilt!🙏🏻
Pagina: 1