Nieuwe werk/officepc (en een heel klein beetje gamen)

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een prima game pc (7800x3D, RTX4080) staan maar wil deze gaan verplaatsen incl mijn schermen en mijn oude 'pchoek' meer een soort 'kantoor' hoek te maken; De meeste van de tijd zit ik momenteel op youtube en programma's als visual studio en doe ik niet iets waarvoor er +400 watt uit het stopcontact getrokken hoeft te worden.

Helemaal zal het gamen niet worden verplaatst denk ik, ik zal de lichtere games wel willen kunnen spelen
afgezien van een veel lager stroomverbruik is dit voor mij ook een test of dit voor mij werkbaar is.

Ik mik hierbij op een 65watt TDP processor met IGU (maar 45Watt is nog mooier zolang de prestaties er niet teveel onder lijden)

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik hoopte op een euro of 300, maar dit is flexibel (zoals te zien is in het componenten lijstje, als het moet leg ik meer neer)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
scherm, toetsenbord, muis enzo

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van een ander topic wat samengesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 191,99€ 191,99
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 141,99€ 141,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 49,90€ 49,90
1Interne ssd'sLexar NM620 1TB€ 138,-€ 138,-
Totaal€ 521,88
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
hij moet zo stil mogelijk zijn, en ik wil graag een minipc hebben, dat is makkelijk netjes weg te werken.
een 34" Ultra wide aansturen zal geen probleem zijn. (Nee, de paar games zullen niet full screen gespeeld worden dan, veel doe ik nu ook windowed)

Ga je overklokken?
niet van plan, hij moet vooral aantal jaar stabiel draaien op windows 11 zonder gezeur

Wat verwacht je van ons?
Advies en ervaringen met minipc's, ik heb hier alleen ervaring met een I3 4th gen NUC en dat is alleen leuk voor een Home assistant pctje ofzo

Moet ik dit wel nieuw kopen? kan ik misschien volstaan met een 2de hands SFF pc? (Refurbished wordt een hoop aangeboden met een 10th gen intel)
Kan ik beter voor een andere barebone gaan? etc

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hmmm, wat mij betreft een beetje zonde van het geld.

Jouw pc trekt bij lange na geen 400W uit het stopcontact bij Windows gebruik, eerder 80 tot 100W. Als je het echt zuiniger wil doen kun je prima in het bios de cpu op een eco modus zetten en bij de gpu is met een undervolt via msi afterburner ook vrij vaak 10% van de performance in te leveren waarbij de kaart 20% zuiniger is (hangt even van het model af, en precies weet ik het niet bij jouw gpu). Met silent fan profiles is ook heel veel gratis in te stellen in Windows (de fan control app) of je bios. Dan is een stille pc die 70W trekt denk ik best mogelijk.

Een setup als bovenstaand gaat wel iets zuiniger zijn, maar dat gaat je echt de aanschafkosten niet snel laten terugverdienen. Als je dan écht graag energiezuiniger wil zijn, koop dan op AliExpress een mini pc’tje. Die zijn maar 7W-10W in gebruik als je zuinige kiest en dus ook fors zuiniger dan zo’n AM4 opzet, en zijn er al vanaf €250.

Maar ook dan ga je die €250 aanschafkosten er nog in geen jaren uitkrijgen bij normaal gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-08-2026 20:55 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:24
Je mist nog SODIMM DDR4 geheugen.

Ik ben het trouwens volledig eens met @DeNachtwacht, dit lijkt mij niet erg zinvol.

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:56:
Hmmm, wat mij betreft een beetje zonde van het geld.

Jouw pc trekt bij lange na geen 400W uit het stopcontact bij Windows gebruik, eerder 80 tot 100W.
Ik heb eens gekeken in de app van mijn energieleverancier.. daar zie ik consequent een stijging van >0.3Kw bij thuiskomst (en dus pc die aangaat)
ja niet zoveel als die 400watt
feit is wel dat deze pc relatief gezien een enorme stroomslurper is, ook in idle
Als je het echt zuiniger wil doen kun je prima in het bios de cpu op een eco modus zetten en bij de gpu is met een undervolt via msi afterburner ook vrij vaak 10% van de performance in te leveren waarbij de kaart 20% zuiniger is (hangt even van het model af, en precies weet ik het niet bij jouw gpu). Met silent fan profiles is ook heel veel gratis in te stellen in Windows (de fan control app) of je bios. Dan is een stille pc die 70W trekt denk ik best mogelijk.
Hier kan ik zeker naar kijken, maar is voor mij niet het hele verhaal..
Mijn hudige triplescreen setup ga ik verplaatsen, daar hoort deze pc bij, dus een ander systeem is sowieso nodig (en misschien nog wel een andere, maar dat is niet de scope van dit topic)
Een setup als bovenstaand gaat wel iets zuiniger zijn, maar dat gaat je echt de aanschafkosten niet snel laten terugverdienen. Als je dan écht graag energiezuiniger wil zijn, koop dan op AliExpress een mini pc’tje. Die zijn maar 7W-10W in gebruik als je zuinige kiest en dus ook fors zuiniger dan zo’n AM4 opzet, en zijn er al vanaf €250.
Op aliexpress een mini pc, daar zijn er letterlijk duizenden van in verschillende variaties en configuraties. Waar moet ik exact naar zoeken dan?
Maar ook dan ga je die €250 aanschafkosten er nog in geen jaren uitkrijgen bij normaal gebruik.
ik heb het nergens over terugverdienen, dat is voor mij niet een overweging of afweging
LievenD schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:22:
Je mist nog SODIMM DDR4 geheugen.
goeie, misschien heb ik nog een setje liggen, anders moet die er inderdaad nog bij

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
B)

Ja dat verklaart een hoop. Ik weet natuurlijk niet om wat voor monitoren het gaat maar drie 27 inch 1440P monitoren voegt er inderdaad al zo'n 90 watt aan toe dus verdubbelt direct je stroomverbruik richting 200W

Ga dus even na, ook met een zeer zuinige mini pc van 10W en drie 1440P monitoren zit je ook al op 110W, terwijl je huidige build rond de 200W zal steken.

Als je toch echt wil vervangen is een mini pc inderdaad wel de way to go. Belangrijkste is een moderne CPU. Een Ryzen AI 395 mini pc zit echt in de top van de markt (€1000+), met een modelletje voor €400-500 heb je een prima middenmotor en ga je voor een N150 CPU dan heb je echt een moderne basis mini pc (voldoende voor licht officegebruik en superzuinig). Die laatste beginnen al bij +/- €225 inclusief 16 GB ram en 512 GB ssd.

In het middensegment zit heel veel, je kan bij wat veelverkochte modellen simpelweg AI vragen of het een beetje een moderne mini pc is voor gebruik in 2026 voor gemiddeld desktop- en programmeerwerk. Dan kom je best een eind met iets leuks opzoeken en feedback hier verder vragen kan altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-08-2026 22:44 ]

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:47
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 153,99€ 153,99
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence Black€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IB-16€ 225,-€ 225,-
1Interne ssd'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 153,90€ 153,90
Totaal€ 552,84
Pagina: 1