Vraag

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01
Bij wat puzzelen voor een mogelijk nieuwe installatie kwam ik bij TripleSolar op de site, die hebben PVT panelen en een water/water warmtepomp, waarbij je dus de ruimte onder je zonnepanelen gebruikt als gigantische radiator voor je water/water warmtepomp, vaak in combinatie met wat warmteopslag en slim geschakelde kleppen.

Qua geluid en weinig werk om te installeren (vs verticale of horizontale bron voor water/water) lijkt me dat wel wat, maar ik vroeg me af of je bij voldoende dakoppervlak dit niet gewoon kan vervangen door PV panelen en zonnecollectoren als radiator? Met wat googlen kan ik niet zo veel vinden over zo'n soort setup.

Met warm weer koelen gaat misschien beter met een soort zonnecollector achtig iets aan de schaduwzijde van je dak dan dat je dat onder je zonnepanelen doet en die warmstookt. Met koud weer zal het wel ongeveer hetzelfde zijn.

EDIT: Ik kan de spelfout niet meer uit de titel halen, denk ik?

[ Voor 4% gewijzigd door kasperl op 22-08-2026 13:40 . Reden: Spelling ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:14
Het grote probleem is dat de PVT fabrikanten te weinig specificaties vrij geven om te bepalen hoeveel je nodig hebt om acceptabele brontemperatuur te houden bij maximaal benodigde vermogen bij -10.

De techniek is zeer duur, en ik heb ontzettend de indruk dat er met hele hoge bèta-factor gerekend wordt om de kosten van de onderdelen te drukken. Dit betekend dat een PVT systeem dus tekort komt om het huis onder de -4 soms nog hoger warm te kunnen houden en je terugvalt op element op momenten dat de vraag naar stroom het hoogst gaat zijn en dus duurst.

De collectoren gaan ook invriezen zonder mogelijkheid tot ontdooien waardoor de capaciteit nog verder gaat afnemen.

Kortom: mooie techniek, maar te veel onbekenden om mee te kunnen werken voor mij. Wil je er verder mee, zorg dat de aanbieder geen zand in je ogen strooit…

Het is te duur om mee te gokken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kasperl
Ik snap dat je bij PVT niet altijd zin hebt om te ontdooien (je zonnepanelen warmstoken klinkt niet zo leuk, zelfde probleem in de zomer), maar waarom zou je met een losse collector niet kunnen ontdooien zoals bij een L/W of L/L warmtepomp?

Dat het duur is ben ik het wel mee eens, vandaar dat ik zit te kijken naar een optie van losse collectoren op het dak. Ik wil heel graag W/W (of vooral geen lucht) vanwege het geluid, en ingraven van de bron kan nogal een hoop gedoe zijn. Dezelfde hoeveelheid slang (of wat meer) op het dak gooien klinkt dan zo slecht niet, maar ik probeer te kijken waar daar de logica toch niet werkt.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
kasperl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:34:
Ik snap dat je bij PVT niet altijd zin hebt om te ontdooien (je zonnepanelen warmstoken klinkt niet zo leuk, zelfde probleem in de zomer), maar waarom zou je met een losse collector niet kunnen ontdooien zoals bij een L/W of L/L warmtepomp?

Dat het duur is ben ik het wel mee eens, vandaar dat ik zit te kijken naar een optie van losse collectoren op het dak. Ik wil heel graag W/W (of vooral geen lucht) vanwege het geluid, en ingraven van de bron kan nogal een hoop gedoe zijn. Dezelfde hoeveelheid slang (of wat meer) op het dak gooien klinkt dan zo slecht niet, maar ik probeer te kijken waar daar de logica toch niet werkt.
Ook aan @Ronald
ik heb mogen reken aan een PVT systeem die de woning niet warmt kreeg, terwijl er maar 4kW TH vermogen nodig was, bij defrost weer en nog lagere temperturen.
Met 6 panelen op het dak gaf de Warmte pomp netjes een COP van 3.5 aan.
Helaas is er naast de normale buffer/vaten er ook een extra defrost buffer bij ( speciaal om een defrost te doen..)

Dus de energie die opgewekt wordt door de WP gaat voor 50% naar het huis en 50% naar het defrost/ontdooi buffer vat.

Er lagen 6 PVT panelen, ieder paneel heeft 2,2 m2 oppervlakte aan lamellen, dus een oppervlakte van 6x2,2 is 13 m2 aan ijs ....dat moet je even ontdooien ... vandaar het extra defrost/ ontdooi vat.
Ter vergelijking een normale Lucht WP heeft hoog uit 3 a 4 m2 aan lamellen ( en beschermt !)

De oplossing bij PVT is gewoon met elextra ontdooien wat de meeste installatie ook doen.
Helaas zakt de COP dan ook bij defost weer of lager.( en bij geen wind)

Hier onder een grafiek met het mogelijk opgewekt vermogen per paneel.
Dus zeer afhankelijk van de wind !!
in de stad of laag gebouw..weinig wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGrpfuC9y3f4F3kKJ7wKv_3ylNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ1sL1Q3sbORJR5eVVE9tQOE.jpg?f=fotoalbum_large

Gevolg is dat als de Electra tarieven hoog zijn de COP het laagst , dus absoluut duur in € in de winter.
Zonnestraling is er niet als je energie het hoogst nodig heb.( jan feb nov dec).

Maar als je de nadelen/voordelen afweegt van Lucht /PVT is het een keuze voor iedereen.
Ter info bij defrost weer is er vaak geen wind....en resterende wind moet dan maar even onder je panelen duiken 8)7
@kasperl En in de zomer worden je gewone zonnepanelen al 55 graden .. dus je huis koelen en dus je zonnepanelen nog warmer maken is niet het slimst.

• Ronald
@X21r je verhaal is waardevol, maar bevestigd of versterkt zelfs mijn gevoel dat het in de praktijk een zeer lastig systeem is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• X21r
Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:35:
@X21r je verhaal is waardevol, maar bevestigd of versterkt zelfs mijn gevoel dat het in de praktijk een zeer lastig systeem is.
Het is een keuze als je geen buiten unit kan/ mag plaatsen of een grond gebonden systeem.
Of een indak systeem ( lijkt mij veel beter..)
Een PVT systeem is netjes zo slecht in COP als een ventilatie warmptepomp.

• Ronald
TS lijkt te suggereren dat er een hoop dak beschikbaar is voor collectoren naast de PV. Dat doet mij niet denken dat het een woning is met krappe ruimte.

Ik vraag me af waarom de TS de sterke voorkeur heeft voor een buitenunit-loze setup?

• kasperl
Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:48:
TS lijkt te suggereren dat er een hoop dak beschikbaar is voor collectoren naast de PV. Dat doet mij niet denken dat het een woning is met krappe ruimte.

Ik vraag me af waarom de TS de sterke voorkeur heeft voor een buitenunit-loze setup?
Geluid. Ik woon in een stil dorp en ik kan de buitenunit van 2 huizen verderop horen. De overburen hebben gelukkig de buitenunit aan de achterkant gezet, maar alles waar niet echt een gebouw tussen zit horen we in de winter best wel hard. Wij hebben in de winter vaak de ramen nog open in de slaapkamer, en dat geluid stoort al.

Dan zelf nog een buitenunit plaatsen klinkt niet als een heel goed idee. (Pun intended.)

Dus er kan vanalles, als er maar geen lucht actief verplaatst hoeft te worden in gebruik. Een w/w pomp met bron in de grond zou kunnen, maar is enorm veel gedoe vanwege een bestaande tuin en oprit.

We zouden een nieuwe schuur (12*10) gaan bouwen, daar is dan enorm veel dakruimte beschikbaar. Ergens voelt het als logisch dat je een warmtepompbuitenunit met ventilatoren kan vervangen door iets met voldoende oppervlak en zonder fan/geluid. Dat PVT all-in-one panelen daar niet logisch voor zijn lijkt wel duidelijk, de vraag is even of je wel iets voor elkaar krijgt met losse PVT panelen en losse radiatoren op je dak.

• Ronald
Welk merk en type buitenunit hebben ze staan?

Hoorbaar vanaf 2 huizen verderop klinkt als iets wat heel erg niet klopt.

• X21r
kasperl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Ergens voelt het als logisch dat je een warmtepompbuitenunit met ventilatoren kan vervangen door iets met voldoende oppervlak en zonder fan/geluid. Dat PVT all-in-one panelen daar niet logisch voor zijn lijkt wel duidelijk, de vraag is even of je wel iets voor elkaar krijgt met losse PVT panelen en losse radiatoren op je dak.
Zelf iets bouwen als een Wp met losse onder delen is niet te doen .. punt.
Bouw een mooie sus kast ..
Lees mijn verhaal open slaap kamer raam op 1,5 meter .
X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Neem een Blackbird is laag en daar een ^ punt dak op je nieuwe garage.
Het "punt dak " hoeft over de gehele oppervlakte maar groot genoeg om je Wp weg te werken en geluid te dempen.( dus geen vierkant ding ), aan een kant laten blazen en de andere kant aanzuigen.( lamellen zo schuin geplaats zo dat de sneeuw er af kan vallen !!)
Als voorbeeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdJocGmXgrj-7UuuvmO0atYIzTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkuHEfY3H1Q5kJNFphlSTDAE.png?f=fotoalbum_large

Als de sus kast kleiner is dan het dak oppervlak is het goed... zo ver ik weet kan de gemeente wettelijk er niets tegen doen

• kasperl
Op zich denk ik dat er niet zo veel mis is met die warmtepomp van die buren. Ik hoor het ook wanneer er 300-400m verderop iemand het aggregaat van de sproeier aan heeft staan. Het is gewoon heel erg stil hier, en dat is heel erg fijn. Dat wil ik graag zo houden.

Met computerkoeling weet ik redelijk wat je met langzaamdraaiende fans en suskast achtige oplossingen kan bereiken, en dat vind ik gewoon niet goed genoeg voor iets wat permanent buiten aan staat.

Vandaar de vraag wat er te doen is met een W/W warmtepomp in plaats van lucht. Voor W/W zijn er gewoon grondbronnen (verticaal/horizontaal) maar ik vraag me dus af of er iemand gerekend heeft aan (of ervaring heeft met) de "diagonale" bron, namelijk op het dak. Dan klus je dus niet zoveel zelf aan de warmtepomp, anders dan (laten) aansluiten op een andere bron.

• X21r
kasperl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:02:
Op zich denk ik dat er niet zo veel mis is met die warmtepomp van die buren. Ik hoor het ook wanneer er 300-400m verderop iemand het aggregaat van de sproeier aan heeft staan. Het is gewoon heel erg stil hier, en dat is heel erg fijn. Dat wil ik graag zo houden.

Met computerkoeling weet ik redelijk wat je met langzaamdraaiende fans en suskast achtige oplossingen kan bereiken, en dat vind ik gewoon niet goed genoeg voor iets wat permanent buiten aan staat.

Vandaar de vraag wat er te doen is met een W/W warmtepomp in plaats van lucht. Voor W/W zijn er gewoon grondbronnen (verticaal/horizontaal) maar ik vraag me dus af of er iemand gerekend heeft aan (of ervaring heeft met) de "diagonale" bron, namelijk op het dak. Dan klus je dus niet zoveel zelf aan de warmtepomp, anders dan (laten) aansluiten op een andere bron.
PVT panelen zijn gewoon ..in jouw termen "radiators" los achter de zonnepanelen.
( worden ook los verkocht).

Nog wat uitleg , energie lijkt zo makkelijk .. maar is heel veel en heel groot.
Een lucht Wp blaast max 3000m3 lucht er door heen om ~4 kW aan energie per uur in je huis te krijgen.
3000m2 aan volume is 2 huizen breed a 5 meter en 12 meter lang( huis + tuin) en dat dan 25 meter hoog.
Dat zijn 8 verdiepingen omhoog.

En jij wou even op je garage dak wat neer leggen "zonder ventilator".. knappe jonge..
Dan moet je de energie ergens anders vandaan halen en niet uit lucht.

• X21r
@kasperl
Je kan PVT panelen neer leggen plat.. en voor de volledige oppervlakte van het garage dak.
en van onder uit de lucht inblazen met 1 ventilator a 60 cm diameter per paneel.( langzaam draaiend)
Van af de bovenzijde mag er geen water op de panelen komen.
Bij de lucht uitgang kan je het geluid nog meer dempen.. let wel op dat sneeuw de lucht uitgang niet belemmert
Dan kan je een dak maken van 30 a 40 cm dik. en valt het niet op en geluid is niet te horen na enkel meters.( waarschijnlijk al na 1 meter).
Dan moet je dus wel meer dan 6 PVT panelen hebben !! a 2,2m2 voor 4kW Th.
Goed het is een PVT systeem wat een lage COP heeft in de winter.. maar wel met bijzonder weinig geluid.

Eigenlijk net zo iets als we doen met ventilators op de radiators zetten om de afgifte te vergroten.

[ Voor 7% gewijzigd door X21r op 23-08-2026 20:35 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
eens met @Ronald PVT klinkt mooi maar in de werkelijke wereld zitten er nogal wat haken en ogen aan die slecht op te lossen zijn. De defrosts is wel de grootste.
Als je zoveel ruimte hebt en een goeie buitenunit koopt dan kan die prima stil zijn werk doen. Leuk dat jij je best doet om stil te zijn maar kennelijk doen je buren daar toch niet aan mee met hun warmtepomp en hun aggregaat.
Dan ga jij een kapitaal uitgeven om het stil te houden en krijg je volgende week buren die als eerste een buitenunit op de erfgrens zetten.

Je kunt je buitenunit natuurlijk prima zo instellen dat ie niet in de nacht draait, los je dat al op. Verder is er vooral geluid als het buiten koud is, dan zit je meestal binnen met het raam dicht, net als de buren.

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 23-08-2026 21:06 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:57
kasperl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:34:

ok, rekensommetje maar dan? een beetje pvt-systeem heeft 8 of 10 collectoren nodig. Stel jij doet er 10 van 1,5m bij 1m en koopt 'gewone' vlakkeplaatcollector. Wat denk je dat die bron je kost?

vb:

https://www.oeg.net/nl/plaatcollector-4plus-2-53-m2-meanderabsorptie-516000000

deze zijn aardig groot dus mss kom je er wel met 8 stuks. Dan nog ff bevestiging regelen + 4 sterke mensen want 44kg per stuk. stel materiaal is dan 7000-7500 euro. dan lekker paar weekenden freubelen op je dak en je hebt mss wel iets dat werkt. Oh shit, pomp en glycol en vulsysteem vergeten: nog ff 1000 euro er bij. Dan nog een W/W warmtepomp kopen en je bent er.

lijkt me een cool experiment, ben benieuwd naar je resulaat of verdere ontwerp.

• Ronald
De PVT oplossing gaat dus links of rechtsom orde-grootte evenveel kosten als een grondboring.

Prutsen met plaatcollectoren verwacht ik nog minder van: Ze missen de lamellen voor uitwisseloppervlak, dus daar ga je hartje winter zonder zon nog minder aan hebben... (Zonneboilers doen vrijwel niets in onze winter)

De grondboring werkt veel betrouwbaarder.
Goede smak geld, maar wel voldoende zekerheid dat het naar behoren werkt.

• kasperl
X21r schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

PVT panelen zijn gewoon ..in jouw termen "radiators" los achter de zonnepanelen.
( worden ook los verkocht).
Klopt, dat bedoel ik dus ook met losse collectoren in plaats van geintegreerde PVT panelen. Fijn om te horen dat in elk geval die dingen ook los verkocht worden, dat kon ik met geen mogelijkheid vinden online.
Nog wat uitleg , energie lijkt zo makkelijk .. maar is heel veel en heel groot.
Een lucht Wp blaast max 3000m3 lucht er door heen om ~4 kW aan energie per uur in je huis te krijgen.
3000m2 aan volume is 2 huizen breed a 5 meter en 12 meter lang( huis + tuin) en dat dan 25 meter hoog.
Dat zijn 8 verdiepingen omhoog.

En jij wou even op je garage dak wat neer leggen "zonder ventilator".. knappe jonge..
Dan moet je de energie ergens anders vandaan halen en niet uit lucht.
Misschien een domme vraag, maar ik verwacht ergens met een dakopstelling nog wel iets van convectie (zeker als je de setup gebruikt om te koelen). Is dat nog een ding in dit soort sommetjes?

En aangezien het voor een huis met ~70m2 aan slang door de grond werkt, was inderdaad de hoop dat je met ~120m2 aan dakoppervlak ook een heel eind bent.

Ik snap dat grond een veel hogere warmtecapaciteit heeft dan lucht, maar grond isoleert volgens mij warmte ook heel behoorlijk, dus je kan niet eindeloos warmte onttrekken aan het stuk aarde waar je horizontale bron in ligt. Lucht varieert meer in temperatuur, heeft een absoluut waardeloze warmtecapaciteit, maar zal in de meeste gevallen ook echt wel wat bewegen over je radiator heen.

Als ik het zo hoor zijn die sommetjes inderdaad niet zo gunstig, maar ik startte dit topic vooral met het verschil tussen PVT en PV met losse T panelen. Zo te horen is dat verschil er niet zo, maar is PVT of PV met losse T in beide gevallen niet zo optimaal. Dan blijft er gelukkig altijd nog een w/w warmtepomp over, ook zonder dat je meteen naar een l/w warmtepomp moet.

• kasperl
Fr33z schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

ok, rekensommetje maar dan? een beetje pvt-systeem heeft 8 of 10 collectoren nodig. Stel jij doet er 10 van 1,5m bij 1m en koopt 'gewone' vlakkeplaatcollector. Wat denk je dat die bron je kost?

vb:

https://www.oeg.net/nl/plaatcollector-4plus-2-53-m2-meanderabsorptie-516000000

deze zijn aardig groot dus mss kom je er wel met 8 stuks. Dan nog ff bevestiging regelen + 4 sterke mensen want 44kg per stuk. stel materiaal is dan 7000-7500 euro. dan lekker paar weekenden freubelen op je dak en je hebt mss wel iets dat werkt. Oh shit, pomp en glycol en vulsysteem vergeten: nog ff 1000 euro er bij. Dan nog een W/W warmtepomp kopen en je bent er.

lijkt me een cool experiment, ben benieuwd naar je resulaat of verdere ontwerp.
Kijk, dat is een nuttig sommetje ter vergelijk. Waarop baseer je de 8-10 collectoren? Volgens mij heb je voor 10k nog geen boring voor een verticale collector, voor zo ver ik kan zien. En een horizontale is ook vies duur (en kost nog een onhandig groot stuk tuin).

• X21r
kasperl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Kijk, dat is een nuttig sommetje ter vergelijk. Waarop baseer je de 8-10 collectoren? Volgens mij heb je voor 10k nog geen boring voor een verticale collector, voor zo ver ik kan zien. En een horizontale is ook vies duur (en kost nog een onhandig groot stuk tuin).
Ik denk dat je het nog steeds niet helemaal begrijpt.je moet heel veel kennis hebben om zo iets te kunnen maken .. en aangezien je tot nu toe weinig kennis heb is het niet aan te raden om daar ubberhoud aan te beginnen. en het kost meer dan we nu even voor rekenen..

Er is geen simpele oplossing.. anders waren er andere je wel voor geweest met meer ervaring.

Je kan kijken naar de turbine WP of een ventilatie warmte pomp .( alle bij zonder buiten unit).
Bron boring kan al voor ~10k.. je moet zoeken en vergunning regelen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:57
ik baseer 8-10 collectoren op info van PVT-fabrikanten. 1 van de grotere in NL doet ~8 collectoren bij 6kW warmtevraag en 10 bij 8kW warmtevraag (vermogen warmtepomp eigenlijk). En die zijn dus ~1,8m2 stuk dus zeg 18m2 voor 8kW warmtevraag. Daarom mijn inschatting.

Je lijkt nog niet zo in de stof te zitten, dat is niet erg. Maar besef je wel dat mocht je hier mee verder willen dat het maanden inlezen, berekenen, bouwen, uitpoberen, meten en dan hopen is. er is geen goedkope simpele oplossing. Mijn proefberekening komt al snel ook rond de 10k uit, voor dat geld laat je beter een grondboring doen voor een verticale bron.

laagste prijs die ik gezien heb in het W/W WP topic was ~25k en hoger kan ook naar 40k euros. Dus ik hoop dat je diepe zakken of oneindig veel tijd hebt.

het zou echt een vet hobbyproject kunnen worden maar dan is er meer nodig van jou qua kennis en inzet. Dat je dat nu nog niet hebt kan gebeuren maar dit is echt een mega-project mocht je dat willen maken. Ik ben benieuwd, lijkt me erg vet. Maar ik ga er geen jaar van mijn leven aan besteden want heb nog 15 projecten lopen.
Pagina: 1