Bij wat puzzelen voor een mogelijk nieuwe installatie kwam ik bij TripleSolar op de site, die hebben PVT panelen en een water/water warmtepomp, waarbij je dus de ruimte onder je zonnepanelen gebruikt als gigantische radiator voor je water/water warmtepomp, vaak in combinatie met wat warmteopslag en slim geschakelde kleppen.
Qua geluid en weinig werk om te installeren (vs verticale of horizontale bron voor water/water) lijkt me dat wel wat, maar ik vroeg me af of je bij voldoende dakoppervlak dit niet gewoon kan vervangen door PV panelen en zonnecollectoren als radiator? Met wat googlen kan ik niet zo veel vinden over zo'n soort setup.
Met warm weer koelen gaat misschien beter met een soort zonnecollector achtig iets aan de schaduwzijde van je dak dan dat je dat onder je zonnepanelen doet en die warmstookt. Met koud weer zal het wel ongeveer hetzelfde zijn.
EDIT: Ik kan de spelfout niet meer uit de titel halen, denk ik?
Qua geluid en weinig werk om te installeren (vs verticale of horizontale bron voor water/water) lijkt me dat wel wat, maar ik vroeg me af of je bij voldoende dakoppervlak dit niet gewoon kan vervangen door PV panelen en zonnecollectoren als radiator? Met wat googlen kan ik niet zo veel vinden over zo'n soort setup.
Met warm weer koelen gaat misschien beter met een soort zonnecollector achtig iets aan de schaduwzijde van je dak dan dat je dat onder je zonnepanelen doet en die warmstookt. Met koud weer zal het wel ongeveer hetzelfde zijn.
EDIT: Ik kan de spelfout niet meer uit de titel halen, denk ik?
[ Voor 4% gewijzigd door kasperl op 22-08-2026 13:40 . Reden: Spelling ]
:strip_exif()/f/image/sZ1sL1Q3sbORJR5eVVE9tQOE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CkuHEfY3H1Q5kJNFphlSTDAE.png?f=fotoalbum_large)