Ontvetten, grondig schuren, stofvrij maken, primer, licht schuren, stofvrij maken, lakken, licht schuren, stofvrij maken, lakken.
En kwalitatief goede verf gebruiken.
En kwalitatief goede verf gebruiken.
Haal alle verf die er nu op zit weg met een verfkrabber. Het lijkt alsof er houtrot onder zit. Dit komt (niet alleen) door slecht lakwerk. Mogelijk hebben ze het kattenluik dichtgezet met hout en 2K-polyesterplamuur dat vocht aantrekt. Voordat je dit opnieuw in een verfsysteem zet moet je eerst kijken wat de oorzaak is.
...
De bestrating ligt aan de hoge kant wat ik uit de foto uitmaak. Er zitten gaatjes onder in de dorpel die er dan wel voor bedoeld zijn voor de water afvoer.
Dit zier er uit also het hout aan het rotten is. wellicht valt het mee en is het te herstellen. als het wel alleen de verf is zou ik het er af halen, goed schuren en opnieuw gronden/ lakken. ik zou zeker voor buiten een kwalitatief goede lak halen (Sigma of Sikkens)
*Iets fout gegaan met reageren zorgde voor een dubbele reactie pardon.
[ Voor 74% gewijzigd door klokkert1 op 22-08-2026 17:50 ]
Lijkt erop dat de onderste 2 horizontale balkjes verrot zijn waarschijnlijk door een verkeerd herstel van het kattenluik. Misschien is er iets van siliconen in de reparatie verwerkt waardoor de lak niet blijft zitten.
Ik zou in iedergeval de onderkant van de deur helemaal kaal maken d.m.v. schuren of verfafbijtmiddel. De onderste 2 balkjes dan helemaal vervangen door nieuwe balkjes of eventueel door 2 stukken watervaste multiplex op elkaar te lijmen (om de juiste dikte te krijgen).
Daarna het kale gedeelte voorbewerken met primer en grondlak en dan de hele deur schuren en aflakken.
Ik zou in iedergeval de onderkant van de deur helemaal kaal maken d.m.v. schuren of verfafbijtmiddel. De onderste 2 balkjes dan helemaal vervangen door nieuwe balkjes of eventueel door 2 stukken watervaste multiplex op elkaar te lijmen (om de juiste dikte te krijgen).
Daarna het kale gedeelte voorbewerken met primer en grondlak en dan de hele deur schuren en aflakken.
Dit is een standaard 1000 in een dozijn deur...ik zou gewoon een nieuwe kopen. Ben je van alle issues af en krijg je een frisse start. Ipv uren bezig te zijn met repareren
Het lijkt inderdaad erg veel op houtrot, als je met een platte schroevendraaier er in kan prikken weet je het meteen. Dan zou je al het rotte hout moeten verwijderen met een beitel bijvoorbeeld, en ook een stuk van het gezonde hout om te voorkomen dat het weer gaat rotten.
Als het gat groot is, wat zo lijkt als ik naar de foto's kijk, zou je hem op moeten vullen met een vurenhouten plank en de rest/gaten met 2 componenten epoxy om het weer een stevig geheel te maken.
Een hele nieuwe deur kan ook, die cando deuren kosten iets van 500 euro, maar je moet wel de schanieren goed weten te plaatsen, welke je ook zelf moet in frezen. Je moet het glas goed overzetten en weer alles goed afkitten, omdat het vurenhout is, anders is het binnen een paar jaar weer rot.
Als het gat groot is, wat zo lijkt als ik naar de foto's kijk, zou je hem op moeten vullen met een vurenhouten plank en de rest/gaten met 2 componenten epoxy om het weer een stevig geheel te maken.
Een hele nieuwe deur kan ook, die cando deuren kosten iets van 500 euro, maar je moet wel de schanieren goed weten te plaatsen, welke je ook zelf moet in frezen. Je moet het glas goed overzetten en weer alles goed afkitten, omdat het vurenhout is, anders is het binnen een paar jaar weer rot.
Afgaande op de foto's zou ik dit eerlijk gezegd ook aanraden. Het valt te herstellen hoor, maar tenzij je dit graag doet zou ik de tijd er niet aan spenderen. alles uithalen/zagen, naar de winkel, multiplex, verf, primer, verfrollen, alles op maat zagen, lijmen, herverven, de tijd alleen al. Dan is er mogelijk nog een kleurverschil, bovendien zijn er twee kleuren (binnen & buiten). En dan zit je nog steeds met een oude(re) deur.Orkaan schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 04:48:
Dit is een standaard 1000 in een dozijn deur...ik zou gewoon een nieuwe kopen. Ben je van alle issues af en krijg je een frisse start. Ipv uren bezig te zijn met repareren
Ik ken de prijzen in NL niet maar overlaatst een buitendeur met anti-inbraak glas, dubbel slot (binnen draaiknop & binnen+buiten slot met sleutel, sleutel ook anti-inbraak klasse SKG3), hoge isolatie en winddicht alsook windstopper onderaan, inclusief kozijn gekocht voor 255EUR in castorama. Dan zit je gelijk in het nieuw. Kit niet vergeten (als je mieren in de tuin hebt, er bestaan er met zuur die ze afweren) en pur mocht dat nodig zijn.
De prijzen zullen je nog tegenvallen. Maar die van TS lijkt wel letterlijk deze te zijn:
https://www.hornbach.nl/p...glas-accessoires/6816257/
(Nee, ik heb geen aandelen)
https://www.hornbach.nl/p...glas-accessoires/6816257/
(Nee, ik heb geen aandelen)
Zoals hierboven al is aangegeven. Het lijkt erop dat de verf losgekomen is door vochtinwerking. Dat moet je zeker even controleren. Als dat namelijk het geval is kun je nu veel werk doen en het netjes maken, maar moet je volgend jaar waarschijnlijk weer.
Check even met een schroevendraaier of je duimnagel of je het hout gemakkelijk in kan drukken op bepaalde plekken. Als dat zo is dan moet dat hout er wel eerst uit (en natuurlijk eventuele lekkages opsporen en verhelpen)
Ik haal het zachte (rotte) hout meestal ruim weg en droog de plaatsen waar het zachte hout is weggehaald met een föhn en vul het dan met 2 componenten plamuur. Daarna schuren, gronden en aflakken en klaar is kees.
Check even met een schroevendraaier of je duimnagel of je het hout gemakkelijk in kan drukken op bepaalde plekken. Als dat zo is dan moet dat hout er wel eerst uit (en natuurlijk eventuele lekkages opsporen en verhelpen)
Ik haal het zachte (rotte) hout meestal ruim weg en droog de plaatsen waar het zachte hout is weggehaald met een föhn en vul het dan met 2 componenten plamuur. Daarna schuren, gronden en aflakken en klaar is kees.
[ Voor 4% gewijzigd door Taatort op 26-08-2026 15:45 ]
Kijk ook even op Marktplaats of bij een 2dehands bouwhandel. Dit zijn dusdanig standaard deuren dat je die incl dubbelglas zo kunt afhalen voor een habbekrats.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/oTfwA0jWmMF6xSd0Q08hnfBZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sCGTws4DhcszEoiE4O53j6oo.jpg?f=fotoalbum_large)