Vraag

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Wat is het geval?
Ik gebruik al jarenlang een GPS module op mijn Nikon DSLR's. Tot volle tevredenheid.
De laatste jaren deze:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1590/24946513280_cd3a4ae397_c.jpg
DIGPS1 by Erik Haak, on Flickr

Alleen... die is gesneuveld tijdens de laatste vakantie. De body, met daarop die GPS module, viel ongelukkig op een stuk rots en de behuizing van die module werd gekraakt. Eerst dacht ik dat het alleen het on/off schuifschakelaartje was. Maar het miniscule printje binnenin was ook letterlijk gebroken. Beyond repair. :'(

Simpel gedacht, ff een nieuwe bestellen.
Maar dat is lastiger dan gedacht.
Het originele di-GPS model van Dawntech bestaat niet meer. En het opvolgermodel vind ik onhandig qua behuizing.
Vervolgens gekeken naar alternatieven. Voor zover ik kan vinden zijn er slechts een paar mogelijkheden.
  • Micnova, prijs ca. €100
  • Solmeta Geotagger GMAX ca. €250
  • Solmeta Geotagger N3-a ca. €180
De eerste lijkt prijstechnisch heel interessant, doet wat 'ie moet doen. Maar het kabeltje schijnt nogal fragiel te zijn en snel te sneuvelen. Eigenlijk een no-go dus.
De tweede is heel uitgebreid, maar steunt vooral op een smartphone app en die is er inmiddels niet meer in een werkende versie voor Android. Alleen de iOS versie schijnt nog te werken. Maar ik heb geen Apple feun (gelukkig niet ;) )
Die andere Solmeta is dan zonder App te gebruiken, maar naar verhouding vrij duur en, naar men zegt, een hoger stroomverbruik dan de oorspronkelijke di-GPS van Dawntech.

Het zou makkelijk zijn als die oorspronkelijke di-GPS van Dawntech nog leverbaar zou zijn, maar helaas. De nieuwe constructie, waarbij de module rechtstreeks in de connector op de body geprikt wordt, vind ik gewoon niet veilig/handig.

En de oorspronkelijk Nikon GP-1 (niet ideaal) is, voor zover ik kan vinden, nergens meer leverbaar. (want die trekt ca. 50-60mA, i.t.t. de Dawntech unit die slechts 19mA trekt)

En nee, ik wil het liefst geen smartphone gebruiken om op die manier GPS EXIF metadata vast te leggen en later te syncen met de NEF files. Het moet gewoon, direct, tijdens het maken van de beelden, in de EXIF velden weggeschreven worden.

Iemand nog andere suggesties?

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
En ook nergens op de 2e hands markt te vinden?