Vraag

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:44
Ik heb een betonnen huis uit 2018. Gasgestookt, zeer goed geïsoleerd. Op etages 0 en 1 ligt er vloerverwarming. Op verdieping 1 vloerverwarming met zone schakelaars. Op zolder heb geen verwarming, maar wel een aansluitpunt voor een radiator. Nu zit ik na te denken over een warmtepomp. Niet zo zeer voor verwarming, ik heb maar 270m3 per jaar gebruikt. Ik wil het eigenlijk voor koeling doen. Warmte komt moeilijk weg als het er eenmaal is(rolluiken houden wel wat tegen). Ik vind airco (lucht/lucht) te invasief voor mijn huidige interieur. Maar nu sprak ik iemand die zei dat als je gaat koelen via vloeren en convector (aangesloten op de radiator buis) dat je wel geïsoleerde buizen moet hebben. Anders kan er betonrot ontstaan door het dauwpunt bij denk buizen. Klopt dit? Valt er nog iets aan te doen? Of was dit een idee voor se prullenmand?

Beste antwoord (via meifter op 23-08-2026 00:44)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:28
Hier een Panasonic wp uit 2019, koelen doe ik (op +/- 10% na) niet meer via de vloer.. dat verhoogd namelijk de relatieve vochtigheid in je huis naar ruim boven de 70% zodat alles klam en vochtig wordt, zeker als het buiten ook wat vochtig is.
Sinds vorig jaar wand-fancoil units geplaatst van het merk Midea, koelen gaat nu met water van 6-10 graden uit de wp waarbij de fancoils het condenswater -dit is het vocht in je huis- naar het riool afvoeren, dus blijft het vochtigheid niveau in huis op een aangenaam peil.
En ja alle buizen moet je vanaf de wp met 'damp-dichte' isolatie bekleden, gebruik geen ander type isolatie! isolatie merken anders dan 'Armaflex' zijn duidelijk goedkoper, dus goed uitzoeken.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

Alle reacties

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:14
Hier koelen we via de warmtepomp. Gaat koud water door de vloer heen. Het is niet te vergelijken met een airco. Het is vooral warmte uit de betonmassa halen - wat er dan weer voor zorgt dat de warmte niet nog lang blijft uitstralen.

Volgens mij is de temperatuur van het water hier op 17 graden gezet, om boven het dauwpunt te blijven. Heb van de zomer wel wat condens aan de radiatoren gehad, maar dat was het enige.

Heb vorige maand ook nog wat airco units geplaatst, maar die hoeven niet vollenbak te draaien - is vooral extra comfort tijdens de heel hete periodes.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03
Met 270m3 zou ik zeker een WP plaatsen niet alleen om te koelen maar juist om te verwarmen. En een boiler voor tapwater (via de WP of elektrisch). Dat gaat je komende jaren veel geld schelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:28
Hier een Panasonic wp uit 2019, koelen doe ik (op +/- 10% na) niet meer via de vloer.. dat verhoogd namelijk de relatieve vochtigheid in je huis naar ruim boven de 70% zodat alles klam en vochtig wordt, zeker als het buiten ook wat vochtig is.
Sinds vorig jaar wand-fancoil units geplaatst van het merk Midea, koelen gaat nu met water van 6-10 graden uit de wp waarbij de fancoils het condenswater -dit is het vocht in je huis- naar het riool afvoeren, dus blijft het vochtigheid niveau in huis op een aangenaam peil.
En ja alle buizen moet je vanaf de wp met 'damp-dichte' isolatie bekleden, gebruik geen ander type isolatie! isolatie merken anders dan 'Armaflex' zijn duidelijk goedkoper, dus goed uitzoeken.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Als de warmtevraag oprecht zo laag is, dan is een airco de veel logischere oplossing. Veel beter en comfortabeler in koelen (ontvochtigen is belangrijk voor comfort).
En ja ik heb gelezen dat TS het niet ziet zitten… dus de wedervraag: wat is comfort je waard.

Een watergedragen warmtepomp systeem is bij dit verbruik niet kosteneffectief te doen.

Kritische vraag aan de TS: is het verbruik zo laag omdat je heel conservatief stookt (lees lage binnentemperatuur) of is de woning oprecht zwaar bovengemiddeld goed geïsoleerd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:44
Ronald schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:32:
Als de warmtevraag oprecht zo laag is, dan is een airco de veel logischere oplossing. Veel beter en comfortabeler in koelen (ontvochtigen is belangrijk voor comfort).
En ja ik heb gelezen dat TS het niet ziet zitten… dus de wedervraag: wat is comfort je waard.

Een watergedragen warmtepomp systeem is bij dit verbruik niet kosteneffectief te doen.

Kritische vraag aan de TS: is het verbruik zo laag omdat je heel conservatief stookt (lees lage binnentemperatuur) of is de woning oprecht zwaar bovengemiddeld goed geïsoleerd?
Terechte kritische vraag Ronald. Antwoord is beide. Ja, het is zeer goed geïsoleerd. Maar ik vind 19 graden in de winter comfortabel. Daarbij douche ik niet elke dag. Alleen beneden staat de vloerverwarming aan van half oktober tot half april aan. Een keer de zon er op en ik hoef niet meer te stoken.

Echter, warmte kan moeilijk weg boven. Maar merk dat ik onwijs tegen op zie om Airco apparatuur door mijn huis te laten boren.

Als ik met bestaande infrastructuur de boel iets kouder kan maken in de zomer vind ik dat het dubbele meer dan waard, ook omdat ik het bedrag gratis kan lenen bij triodos. Die fancoils / convector koeling en verwarming had ik in gedachte om dat op de tweede verdieping aan te leggen.

Helaas denk ik dat deze alleen ook niet ga werken omdat ik bij @natural colour lees dat de leidingen geïsoleerd zijn, ik denk dat bij mij dat niet zo is. Huis is 8/9 jaar oud. En ik heb ook geen zin om in al dat beton te gaan hakken om die leidingen te isoleren.

Dank allemaal!
Pagina: 1