Stoep voordeur afwerken met beton?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:40
Wij willen de stoep bij de voordeur netjes afwerken. We hebben net een mooie nieuwe voordeur, een nieuw kozijn en een hardstenen dorpel maar de rest is een rommeltje. Zie foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7qXWc8q3aE__bagiWQrWo0FScI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfJwUsICQJ3J48YXKeKM9mAO.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is schots en scheef (oud huis) en we hebben grind. Iets aan de voorkant bevestigen gaat 'm niet worden. Daarom dacht ik aan een betonnen plaat met een overhangende rand, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIqH1ksVqo7VPb2xG7XzWoCG1DU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/quH8tEhnCyUKbL36IDTIFCoj.jpg?f=user_large Dan is de opstap ook wat minder hoog en de onderste laag is minder zichtbaar. Kan zoiets op maat gemaakt worden? Afmetingen is 134 breed en 43 diep. Of heeft iemand een beter idee?

Alle reacties

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:41
Waarom niet een plaatje gewapend beton storten? Kan je exact op maat maken, afschot, schuin weg laten lopen, etc

Is zelfs aan je woning vast te maken zodat er geen verzakking optreed. Als je niet van beton houdt zou je er tegels op vast kunnen lijmen in elke denkbare kleur..

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Wanneer het een oud huis is dan past daar (naar mijn mening) maar een ding bij, een grote dorpel van Belgisch Hardsteen. O.a. deze firma levert op maat. Kost waarschijnlijk wel wat, maar ligt er over 100 jaar nog. Je kunt ook nog kijken bij bedrijven die oude bouwmaterialen recyclen (zoals deze), misschien hebben die wel wat passends liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Wil je beton omdat je dat mooi vindt? Ik vind het foeilelijk, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Een mooie 'opstap' van gebakken klinkers zoals zoiets of iets met natuursteen zoals dit vind ik zelf veel mooier (en minder cheap-ass).

...

• Suus1978
Yaksa schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:53:
Wanneer het een oud huis is dan past daar (naar mijn mening) maar een ding bij, een grote dorpel van Belgisch Hardsteen. O.a. deze firma levert op maat. Kost waarschijnlijk wel wat, maar ligt er over 100 jaar nog. Je kunt ook nog kijken bij bedrijven die oude bouwmaterialen recyclen (zoals deze), misschien hebben die wel wat passends liggen.
Eens over het hardsteen. Qua uiterlijk prachtig, maar ook glad denk ik? De huidige dorpel/stoep is eigenlijk de betonnen fundering die helemaal doorloopt. Ik overweeg nog om ook de tegel door te trekken, maar met hardsteen is dat niet te betalen vrees ik.

Goede tip over die zaak met oude materialen. Kende ik helemaal niet, maar klinkt top.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Yaksa schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:53:
Wanneer het een oud huis is dan past daar (naar mijn mening) maar een ding bij, een grote dorpel van Belgisch Hardsteen.
Ik kwam hier om dit te posten.

Die voordeur zal ook niet gratis zijn geweest, ik zou eerst eens gaan rondvragen wat er mee gemoeid is om de rest ook bijpassend (dus met hardsteen) te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Wilke op 21-08-2026 20:00 ]

• Suus1978
Wilke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:59:
[...]

Ik kwam hier om dit te posten.

Die voordeur zal ook niet gratis zijn geweest, ik zou eerst eens gaan rondvragen wat er mee gemoeid is om de rest ook bijpassend (dus met hardsteen) te maken.
Die deur was inderdaad waanzinnig duur. Maar ook heel erg mooi, met een gietijzeren rooster. Het is allemaal handwerk en maatwerk, inmiddels weet ik dat je daarvoor de hoofdprijs betaalt. Maar dan heb je ook wat denk ik dan maar.

Ik zal eens een offerte opvragen, dan weet ik een beetje waar ik aan moet denken. Het zal al snel een paar honderd euro worden denk ik?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:26
zoek gewoon eens op marktplaats op hardsteen stoep, hardsteen, plaat, hardsteen vensterbank, je zal verbaasd zijn wat er allemaal te koop is en wat er mogelijk voor je voordeur past.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Suus1978 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:32:
[...]Eens over het hardsteen. Qua uiterlijk prachtig, maar ook glad denk ik?
De afwerking bepaalt of deze glad is.
Je kunt kiezen voor een stroeve afwerking. Slijt er wel weer af, maar dat duurt langer dan jij leeft.
O ja, klinkt misschien macaber, maar er zijn ook leveranciers van zerken die, behalve op begraafplaatsen, ook andere klusjes aannemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Suus1978 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:05:
Ik zal eens een offerte opvragen, dan weet ik een beetje waar ik aan moet denken. Het zal al snel een paar honderd euro worden denk ik?
Dat zou naast de prijs van die deur nog steeds een afrondingsfout zijn toch? Ik zou zeggen, maak het dan goed af.

De grootste stukken hardsteen die ik zelf heb vastgelijmd zijn de dorpels die je zelf op de website van de Gamma zo kunt vinden, en die kosten niet zo veel. Het is volgens mij niet dat het een zeldzaam materiaal is, het kost alleen werk en degelijk gereedschap om daar nette stukken van te slijpen, schat ik zo.

• Suus1978
Een paar honderd euro noem ik inderdaad een afrondingsfout 😂 Dat huidige betonnen blok is een deel van de fundering, dus ik hoop dat ik daar omheen kan werken. Ik wil het dan ook wat verder door laten lopen zodat er nog een (kleine) bloempot of plantenbak naast past. Dat maakt het wel heel mooi af denk ik.
Pagina: 1