Ik help mijn ouders met het verkrijgen van advies over een WP. Ik zal alles vanuit mijn vaders oogpunt opschrijven voor het gemak van communiceren.
Het is knap lastig als je geen kennis hebt van de WP-technologie of zelfs maar van verwarmingssystemen in het algemeen, om tot een goede keuze te komen voor een FE WP systeem. Vandaar dat ik mij tot jullie wend voor advies passend bij mijn woning en voorkeuren.
Ik heb de FAQ gelezen en ga mijn best doen de nodige informatie aan te dragen zoals daar benoemd.
- Energielabel: Onbekend
- Woningoppervlakte: 162 m² (aldus kadaster)
Verbouwt ergens half de jaren 90.
Er is een deel aan het huis aangebouwd. Op de begaande grond is toen een volledige nieuwe vloer gelegd. Daarbij is gekozen voor vloerverwarming voor de gehele vloer met de bijbehorende vloerisolatie van die tijd. HoH is overal 15 cm met uitzondering van de woonkamer. Daar heeft ongeveer de helft van de kamer een HoH van 10 cm.
Ergens in 2010 zijn de gevelmuren na-geïsoleerd. Er zijn van die piepschuimachtige zwarte balletjes in de muur gespoten.
In het aanbouw gedeelte is al het relevante glas HR++. Ook zijn de grootste 2 ramen op de eerste verdieping vervangen met HR++.
De ramen in de woonkamer zijn nog dubbelglas.
Het dak is waarschijnlijk niet tot nauwelijks geïsoleerd en heeft ook de zoldervloer nog geen isolatielaag.
Op de koudste dagen afgelopen winter getest: bij zo’n 35 graden aanvoer bleef het zo’n 19 graden in huis. Dus wellicht niet optimaal maar wel voldoende geschikt voor een FE WP systeem.
/f/image/qaxvMWObVIZKYotO3ZVJmN9a.png?f=fotoalbum_large)
Zie figuur 1 voor een visueel overzicht.
- Vloerverwarming: ~77 m2. (Gesloten?) Verdeler met eigen pomp. 4 groepen waarvan 3 groepen een HoH van 15 cm en 1 groep (~20 m2) een HoH van 10cm.
- Paneelradiatoren: 3x T20 [120 x 60mm], T22 [80 x 90mm], T11 [80 x 70mm], Badkamer Design Radiator.
1e verdieping:
Paneelradiatoren: T20 [100 x 60mm], T20 [100 x 50mm], T20 [80 x 60mm], T11 [100 x 60mm], T10 [120 x 60mm], T10 [100 x 60mm].
Beschrijving zuinig stookgedrag:
Alleen de verwarming aan in de woonkamer en een enkele radiator aan op de 1e verdieping.
Dit wil dus zeggen alleen groep 1 & 2 van de VVW open.
Verwarming gaat aan om 14:00 en gaat uit om 22:00.
Hoe ik zou willen verwarmen in de winter:
De woonkamer 20 – 22 graden.
De vvw groep van de keuken grotendeels open, daar zou 18-19 graden prima zijn.
Vvw groep 4 25-50% open, zodat het er niet te veel afkoelt en de badkamer beter droogt.
Op een aantal plekken de radiator open of deels open.
Nergens meer ijskoud in huis, tenzij slaapkamer of kamer waar niemand komt.
Het liefst de verwarming 24/7 dan wel op lagere temperatuur aan zodat er nooit ijskoude vloeren zijn op de begaande grond.
Gezien de historische waarden van het gasverbruik niet exact gebruikt kunnen worden, is het nog wel mogelijk om een WP met de juiste capaciteit te schatten?:strip_exif()/f/image/kguCufigOUYU0HU4V1HpE184.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een foto van de verdeler. Moet deze worden omgebouwd voor een WP-systeem?
Zo ja, hoe/wat zouden jullie aanraden?
Volgorde van prioriteit:
Verkrijgbaarheid, Zuinig, Domotica, Goedkoop, Stil, Milieuvriendelijk, DIY/tweakersvriendelijk, Design.
Een degelijk systeem dat goed te monitoren en instelbaar is, maar na goed instellen ook zonder toezicht goed blijft draaien. Er draait lokaal Home assistant dus zou fijn zijn als er integratiemogelijkheid is (al dan niet dmv extra HW module). Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Het is knap lastig als je geen kennis hebt van de WP-technologie of zelfs maar van verwarmingssystemen in het algemeen, om tot een goede keuze te komen voor een FE WP systeem. Vandaar dat ik mij tot jullie wend voor advies passend bij mijn woning en voorkeuren.
Ik heb de FAQ gelezen en ga mijn best doen de nodige informatie aan te dragen zoals daar benoemd.
Hoofddoel
Nog in 2026 over op een FE WP systeem en daarmee volledig van het gas af.Basisinfo woning
- Bouwjaar: 1919- Energielabel: Onbekend
- Woningoppervlakte: 162 m² (aldus kadaster)
Verbouwt ergens half de jaren 90.
Er is een deel aan het huis aangebouwd. Op de begaande grond is toen een volledige nieuwe vloer gelegd. Daarbij is gekozen voor vloerverwarming voor de gehele vloer met de bijbehorende vloerisolatie van die tijd. HoH is overal 15 cm met uitzondering van de woonkamer. Daar heeft ongeveer de helft van de kamer een HoH van 10 cm.
Ergens in 2010 zijn de gevelmuren na-geïsoleerd. Er zijn van die piepschuimachtige zwarte balletjes in de muur gespoten.
In het aanbouw gedeelte is al het relevante glas HR++. Ook zijn de grootste 2 ramen op de eerste verdieping vervangen met HR++.
De ramen in de woonkamer zijn nog dubbelglas.
Het dak is waarschijnlijk niet tot nauwelijks geïsoleerd en heeft ook de zoldervloer nog geen isolatielaag.
Op de koudste dagen afgelopen winter getest: bij zo’n 35 graden aanvoer bleef het zo’n 19 graden in huis. Dus wellicht niet optimaal maar wel voldoende geschikt voor een FE WP systeem.
/f/image/qaxvMWObVIZKYotO3ZVJmN9a.png?f=fotoalbum_large)
Afgiftesysteem
Begaande grond:Zie figuur 1 voor een visueel overzicht.
- Vloerverwarming: ~77 m2. (Gesloten?) Verdeler met eigen pomp. 4 groepen waarvan 3 groepen een HoH van 15 cm en 1 groep (~20 m2) een HoH van 10cm.
- Paneelradiatoren: 3x T20 [120 x 60mm], T22 [80 x 90mm], T11 [80 x 70mm], Badkamer Design Radiator.
1e verdieping:
Paneelradiatoren: T20 [100 x 60mm], T20 [100 x 50mm], T20 [80 x 60mm], T11 [100 x 60mm], T10 [120 x 60mm], T10 [100 x 60mm].
Gasverbruik
~950 m3 per jaar, maar dit bij zuinig stookgedrag waar ik juist van af wil bij overstap naar een WP.Beschrijving zuinig stookgedrag:
Alleen de verwarming aan in de woonkamer en een enkele radiator aan op de 1e verdieping.
Dit wil dus zeggen alleen groep 1 & 2 van de VVW open.
Verwarming gaat aan om 14:00 en gaat uit om 22:00.
Hoe ik zou willen verwarmen in de winter:
De woonkamer 20 – 22 graden.
De vvw groep van de keuken grotendeels open, daar zou 18-19 graden prima zijn.
Vvw groep 4 25-50% open, zodat het er niet te veel afkoelt en de badkamer beter droogt.
Op een aantal plekken de radiator open of deels open.
Nergens meer ijskoud in huis, tenzij slaapkamer of kamer waar niemand komt.
Het liefst de verwarming 24/7 dan wel op lagere temperatuur aan zodat er nooit ijskoude vloeren zijn op de begaande grond.
Gezien de historische waarden van het gasverbruik niet exact gebruikt kunnen worden, is het nog wel mogelijk om een WP met de juiste capaciteit te schatten?
SWW
WP moet ook het water voor het douchen verzorgen. 3 persoons huishouden, 200 liter boilervat zou voor ons zeker genoeg moeten zijn. Er is voldoende ruimte beschikbaar voor een boilervat en de binnen-unit in het CV Hok.Vloerverwarmingsverdeler
:strip_exif()/f/image/kguCufigOUYU0HU4V1HpE184.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een foto van de verdeler. Moet deze worden omgebouwd voor een WP-systeem?
Zo ja, hoe/wat zouden jullie aanraden?
WP Voorkeuren
Lucht / WaterVolgorde van prioriteit:
Verkrijgbaarheid, Zuinig, Domotica, Goedkoop, Stil, Milieuvriendelijk, DIY/tweakersvriendelijk, Design.
Een degelijk systeem dat goed te monitoren en instelbaar is, maar na goed instellen ook zonder toezicht goed blijft draaien. Er draait lokaal Home assistant dus zou fijn zijn als er integratiemogelijkheid is (al dan niet dmv extra HW module). Goede prijs/kwaliteit verhouding.