Vraag

• CooLEdit
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:57
Ik help mijn ouders met het verkrijgen van advies over een WP. Ik zal alles vanuit mijn vaders oogpunt opschrijven voor het gemak van communiceren.
Het is knap lastig als je geen kennis hebt van de WP-technologie of zelfs maar van verwarmingssystemen in het algemeen, om tot een goede keuze te komen voor een FE WP systeem. Vandaar dat ik mij tot jullie wend voor advies passend bij mijn woning en voorkeuren.

Ik heb de FAQ gelezen en ga mijn best doen de nodige informatie aan te dragen zoals daar benoemd.
Hoofddoel
Nog in 2026 over op een FE WP systeem en daarmee volledig van het gas af.
Basisinfo woning
- Bouwjaar: 1919
- Energielabel: Onbekend
- Woningoppervlakte: 162 m² (aldus kadaster)

Verbouwt ergens half de jaren 90.
Er is een deel aan het huis aangebouwd. Op de begaande grond is toen een volledige nieuwe vloer gelegd. Daarbij is gekozen voor vloerverwarming voor de gehele vloer met de bijbehorende vloerisolatie van die tijd. HoH is overal 15 cm met uitzondering van de woonkamer. Daar heeft ongeveer de helft van de kamer een HoH van 10 cm.

Ergens in 2010 zijn de gevelmuren na-geïsoleerd. Er zijn van die piepschuimachtige zwarte balletjes in de muur gespoten.

In het aanbouw gedeelte is al het relevante glas HR++. Ook zijn de grootste 2 ramen op de eerste verdieping vervangen met HR++.
De ramen in de woonkamer zijn nog dubbelglas.

Het dak is waarschijnlijk niet tot nauwelijks geïsoleerd en heeft ook de zoldervloer nog geen isolatielaag.

Op de koudste dagen afgelopen winter getest: bij zo’n 35 graden aanvoer bleef het zo’n 19 graden in huis. Dus wellicht niet optimaal maar wel voldoende geschikt voor een FE WP systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd5zCxZJtGcdNd4MIQe1mu5hCJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaxvMWObVIZKYotO3ZVJmN9a.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem
Begaande grond:
Zie figuur 1 voor een visueel overzicht.
- Vloerverwarming: ~77 m2. (Gesloten?) Verdeler met eigen pomp. 4 groepen waarvan 3 groepen een HoH van 15 cm en 1 groep (~20 m2) een HoH van 10cm.
- Paneelradiatoren: 3x T20 [120 x 60mm], T22 [80 x 90mm], T11 [80 x 70mm], Badkamer Design Radiator.

1e verdieping:
Paneelradiatoren: T20 [100 x 60mm], T20 [100 x 50mm], T20 [80 x 60mm], T11 [100 x 60mm], T10 [120 x 60mm], T10 [100 x 60mm].
Gasverbruik
~950 m3 per jaar, maar dit bij zuinig stookgedrag waar ik juist van af wil bij overstap naar een WP.

Beschrijving zuinig stookgedrag:
Alleen de verwarming aan in de woonkamer en een enkele radiator aan op de 1e verdieping.
Dit wil dus zeggen alleen groep 1 & 2 van de VVW open.
Verwarming gaat aan om 14:00 en gaat uit om 22:00.

Hoe ik zou willen verwarmen in de winter:
De woonkamer 20 – 22 graden.
De vvw groep van de keuken grotendeels open, daar zou 18-19 graden prima zijn.
Vvw groep 4 25-50% open, zodat het er niet te veel afkoelt en de badkamer beter droogt.
Op een aantal plekken de radiator open of deels open.
Nergens meer ijskoud in huis, tenzij slaapkamer of kamer waar niemand komt.
Het liefst de verwarming 24/7 dan wel op lagere temperatuur aan zodat er nooit ijskoude vloeren zijn op de begaande grond.

Gezien de historische waarden van het gasverbruik niet exact gebruikt kunnen worden, is het nog wel mogelijk om een WP met de juiste capaciteit te schatten?
SWW
WP moet ook het water voor het douchen verzorgen. 3 persoons huishouden, 200 liter boilervat zou voor ons zeker genoeg moeten zijn. Er is voldoende ruimte beschikbaar voor een boilervat en de binnen-unit in het CV Hok.
Vloerverwarmingsverdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UfOsyC54VKNt86rf2CdWP_JnNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kguCufigOUYU0HU4V1HpE184.jpg?f=fotoalbum_large
Hier een foto van de verdeler. Moet deze worden omgebouwd voor een WP-systeem?
Zo ja, hoe/wat zouden jullie aanraden?
WP Voorkeuren
Lucht / Water

Volgorde van prioriteit:
Verkrijgbaarheid, Zuinig, Domotica, Goedkoop, Stil, Milieuvriendelijk, DIY/tweakersvriendelijk, Design.

Een degelijk systeem dat goed te monitoren en instelbaar is, maar na goed instellen ook zonder toezicht goed blijft draaien. Er draait lokaal Home assistant dus zou fijn zijn als er integratiemogelijkheid is (al dan niet dmv extra HW module). Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Wie installeert het
Het wordt uitbesteed aan een installateur.

Alle reacties

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 21:47

fub

Toen wij een FE WP wilden, zijn we begonnen met het (laten) maken van een warmteverliesberekening. Obv de aanwezige isolatie weet je dan hoe veel vermogen je in het huis moet stoppen om het warm te houden, en daarmee weet je ook het vermogen van de warmtepomp.
Misschien kom je er op uit dat je eerst wil isoleren om je 'schil' op orde te krijgen, en daarna pas aan de WP.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:20
Hoe heb je die aanvoer van 35 getest? Door het op de ketel in te stellen, of met de thermobeveiliging van de verdelers?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Eerst maar 's optimaal gaan isoleren, zeker bij een woning van meer dan 100 jaar oud.
Alle glas naar (minstens) HR++ omzetten.
Gaten en kieren nalopen, zeker bij overgang muren naar dak.
Infrarood scan (laten) doen om te kijken waar warmte 'ontsnapt' en waar kou naar binnen komt.
Dan pas gaan kijken hoeveel vermogen je nodig zou hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CooLEdit
_JGC_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:37:
Hoe heb je die aanvoer van 35 getest? Door het op de ketel in te stellen, of met de thermobeveiliging van de verdelers?
Het is op de ketel ingesteld. De thermometer op de verdeler gaf toen netjes 35 graden aan.

Zoals gezegd, het huis kan zeker nog beter geïsoleerd worden maar gezien de subsidies steeds verder terug lopen willen mijn ouders in 2026 nog over op een WP. Als dan soms 40 graden nodig (mider efficient) is om het aangenaam te houden is dat OK.

Er is pas een installateur langs geweest om te kijken hoe/wat om een factuur op te kunnen maken en die kwam op 7 kW uit.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
De koevlaas formule kun jij ook zelf invullen, moet je tegengekomen zijn bij de zoektochten. Die suggereren dat 7 kW inderdaad geen gek getal is om op uit te komen. (Hij komt zelfs lager uit, nl. op 5 kW, maar ik zou dat in een huis als dit niet al te krap nemen, en zoals je zelf al schrijft wil je niet zo zuinig hoeven stoken.)

Je schrijft overigens zuinig stoken en dat klopt, maar: die warmte lekt alsnog weg naar de andere verdiepingen van het huis. Het verlies wordt groter als je die warmer stookt, maar het verschil tussen 15 en 20 is "slechts" 5 graden; het verschil tussen binnen en buiten is vaak veel groter. Dus, ook nu verwarm je indirect de bovenverdieping al, en de VVW zal hierdoor zelfs iets warmer moeten zijn dan
zou kunnen als je boven "actief" verwarmt.

Het huis lijkt kortom eigenlijk vrijwel ideaal voorbereid op FE WP, qua lage temperatuur mogelijkheid beneden.

De grootste vraag is nog hoeveel de radiatoren boven gaan afgeven bij 35 graden. Daar zijn calculators voor, maar het antwoord gaat sowieso "niet bijster veel" zijn, ga je het geen 20 graden mee krijgen bij -10 buiten. Dus waar nodig waarschijnlijk Jaga convectoren plaatsen. Dat zou ik in elk geval zeker bespreken met de installateur.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
Hoe heeft de installateur die 7 kW berekend overigens? Je wilt gezien het ermee gemoeide bedrag eigenlijk wel dat daar een echte berekening (dus per ruimte) aan ten grondslag ligt.

• CooLEdit
@Wilke
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het klink inderdaad logisch dat warmte stijgt en we dus automatisch een beetje de 1e verdieping verwarming met de warmte die van de begaande grond.
Het feit is dat op dit moment eigenlijk maar 1 werk kamertje op de 1e verdieping verwarm hoeft te worden. De rest zijn allemaal slaapkamers of opslag kamers waar men niet vaak komt.
Wel dachten wij eraan om 1 radiator in de hal te gaan gebruiken, zodat er toch ook boven verwarmd word. Dit zou dan aansluiten bij jouw verhaal en zou kunnen helpen de aanvoer temperatuur voor de begaande grond iets lager te kunnen houden.

Wat betreft de radiatoren op de 1e verdieping. Deze zijn inderdaad allemaal nog niet geschrikt voor de lage temperaturen. Ze geven gewoon weinig warmte af.
Heb afgelopen winter een kleed over de breedte van de werkkamer gehangen en dus effectief de ruimte kleiner gemaakt. Hierdoor lukte het wel om het tot 20 graden te krjigen. :+
Ik had nog nooit van Jaga convectoren gehoord. Zijn deze ter vervangen van de radiatoren?
Werk dat beter dan de radiatoren vervangen met type 33's?
Wilke schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:52:
Hoe heeft de installateur die 7 kW berekend overigens? Je wilt gezien het ermee gemoeide bedrag eigenlijk wel dat daar een echte berekening (dus per ruimte) aan ten grondslag ligt.
Vrijwel zeker aan de hand van het gasverbruik. Mijn vader had geschat dat een realistischer gasverbruik met normaal/aangenaam stookgedag eerder rond de 1500m3 gas zou zitten.
Hij heeft die waarde doorgegeven aan de installateur.
Mede daarom ben ik hier om opzoek te gaan naar advies van de deskundigen hier.
Pagina: 1