Ik probeer een intermitterend probleem met het interne OLED-scherm van mijn ASUS ROG Zephyrus G14 GA403WR te diagnosticeren voordat ik aan een BIOS-update of RMA denk.
Hardware:
G-SYNC TEST MODE – UNCERTIFIED G-SYNC DISPLAY DETECTED
G-Sync leek in NVIDIA Control Panel al uitgeschakeld. Nadat ik met die display/G-Sync-instelling bezig was, liep het systeem vast en moest ik het geforceerd uitschakelen.
Sindsdien verschijnt het ROG-logo kort op het interne scherm, maar zodra Windows de grafische drivers/displayroute overneemt wordt het scherm zwart. Windows detecteert het interne paneel dan helemaal niet. Externe schermen werken wel via HDMI en via beide USB-C-poorten.
Wat ik uit de logs haal:
Mijn vragen:
Hardware:
- ASUS ROG Zephyrus G14 2025 GA403WR
- Ryzen AI 9 HX 370 / Radeon 890M
- RTX 5070 Ti Laptop GPU
- Intern Samsung ATNA40CU05-0 / SDC419C OLED, 2880×1800 120 Hz
- G-Helper staat momenteel op Standard/hybrid
G-SYNC TEST MODE – UNCERTIFIED G-SYNC DISPLAY DETECTED
G-Sync leek in NVIDIA Control Panel al uitgeschakeld. Nadat ik met die display/G-Sync-instelling bezig was, liep het systeem vast en moest ik het geforceerd uitschakelen.
Sindsdien verschijnt het ROG-logo kort op het interne scherm, maar zodra Windows de grafische drivers/displayroute overneemt wordt het scherm zwart. Windows detecteert het interne paneel dan helemaal niet. Externe schermen werken wel via HDMI en via beide USB-C-poorten.
Wat ik uit de logs haal:
- AMD 890M en RTX 5070 Ti zijn gestart zonder PnP-fout.
- QueryDisplayConfig toont geen beschikbare interne/eDP-target.
- De opgeslagen SDC419C-routes onder AMD en NVIDIA staan disconnected/niet aanwezig.
- Windows registreerde eerder een OLED-route als “surprise removed – missing on the bus”.
- Er was een bugcheck 0x19C met parameter 0x50, passend bij een timeout tijdens het inschakelen van een monitor.
- Geen duidelijke WHEA-fout of klassieke GPU-TDR rond het oorspronkelijke incident.
- Het paneel kwam één keer tijdelijk terug onder AMD: ASUS Smart Display Control detecteerde SDC419C om 02:31 en 02:34. Na de volgende normale restart meldde dezelfde tool: detectEDID Fail, BIOS not return EDID.
- ASUS Smart Display Control lijkt dit vooral te registreren; in zijn log zie ik geen geslaagde refresh- of overdrivewijziging vlak vóór het verdwijnen.
- Normale Windows-restart
- Eco, Standard en Ultimate getest en uiteindelijk terug naar Standard
- Grafische-driverreset en PnP-rescan
- AMD-displayadapter herstarten; driver kon daarbij niet volledig unloaden, status 0xC0000010
- ASUS EC-reset met 40 seconden powerknop
- NVIDIA-drivers 610.88 en daarna ASUS 591.84
- Externe output via HDMI en beide USB-C-poorten
Mijn vragen:
- Bestaat er een ondersteunde manier om de interne eDP/MUX/Advanced Optimus-route opnieuw te laten enumereren zonder BIOS-flash of driververwijdering?
- Kan BIOS not return EDID hier wijzen op een vastgelopen EC/MUX/eDP-state, ondanks dat het paneel vóór Windows wel beeld geeft?
- Welke ETW-, DxgKrnl- of ACPI-logging kan onderscheid maken tussen een driver-handoffprobleem en mislukte eDP link training?
- Heeft iemand met een GA403WR of vergelijkbare Zephyrus dit meegemaakt na een G-Sync/Advanced Optimus-wissel?