Vraag

• Henk Vriesma
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22-08 08:53
Hi allemaal, ik ga een Warmtepompboiler installeren (Atlantic Explorer V5). Ik kan maar 200L kwijt ivm hoogte maar ik heb meer nodig. Daarom wil ik daarnaast een (boiler)vat van 80/100L plaatsen die zich vult via de WPB. Het vat krijgt bijvoorbeeld 58 graden geleverd en staat zelf op 54 graden zodat het spaarzaam af en toe aanspringt.

Ik dacht eerst aan een boiler, maar die zijn meestal hangend (of exorbitant duur) en bij voorkeur staat het vat op de grond. Ik denk bijvoorbeeld aan een RVS buffertank van Nexus. Maar ik lees dat ik voor SWW een zogenaamd hygiene vat nodig heb, en niet een buffervat gebruiken mag?
  • Vraag 1: wat is dan het verschik tussen een buffervat en hygienevat?
  • Vraag 2: heeft iemand suggesties voor aan juist vat of staande 100 boiler? Ik kan die niet vinden.... 8)7

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27
Nee hoor, je kunt gewoon een RVS vat gebruiken naar mijn weten.

Wel heb je nog een pomp (Wilo), terugslagklep en pompschakelaar nodig om het tweede vat te laden. Hou wel rekening met legionella (dus spoelen met 62 graden).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Buffervat: opslag voor CV water, geen verwarming spiraal
Tapwatervat/boiler/SWW-vat: spiraal waar cv water door stroomt om drinkwater in vat te verwarmen.
Hygiëne boiler: spiraal waar drinkwater door stroomt, vat gevuld met warm CV water.

De spiraal zit anders in hygiene boiler dan bij traditionele boiler, dus niet functioneel te wisselen

Tapwater maken met warmtepomp is weinig voordeliger dan gas, de COP is lager door de hoge benodigde temperatuur. Ben je voor verwarming al gas vrij? Want dan ben je financieel beter af dat eerst te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 23-08-2026 07:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je er niet een doorstroomverwarmer achter hangen?
Of een verticale douchewtw ervoor om de capaciteit te vergroten?

Wat is de reden dat 200 ltr te weinig is?

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2026 08:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:33:
Kun je er niet een doorstroomverwarmer achter hangen?
Of een verticale douchewtw ervoor om de capaciteit te vergroten?
Doorstromer is energetisch efficiënter dan een COP 1 vat, dus dat zou TS echt moeten overwegen. Maar met DWTW erbij zou 200 gewoon genoeg moeten zijn…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Ligt er een beetje aan of hij er een bad mee wil gaan vullen.
Dan zijn beide suggesties niet handig. (doorstroming en geen warmterugwinning)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Nu online
Dan is het beter om op de boost knop te drukken om te zorgen dat de WPB vol is.

Heel gebruikelijk in zuid Europa als de zonneboiler even niet genoeg heeft.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-08 17:16

Jan2023

KISS

@Ronald

Quote:

Tapwater maken met warmtepomp is weinig voordeliger dan gas, de COP is lager door de hoge benodigde temperatuur.

Deze opmerking intrigeert mij

Dus de meerkosten van het tapwater verwarmen op gas zijn alleen die van het vastrecht en eventueel onderhoud v.d. gasketel?

begrijp ik dat zo goed.
edit:
Komen ook nog netbeheerkosten bij zag ik net , in mij geval:
Bij een verbruik van 200 kuub gas per jaar betaalt u in 2026 via Enexis Netbeheer (de netbeheerder in Breda) € 15,55 per maand (ongeveer € 186,64 per jaar inclusief btw) aan netbeheerkosten. Daarnaast rekent uw energieleverancier vaste leveringskosten (vastrecht) van gemiddeld € 92 tot € 110 per jaar. [1, 2]

[ Voor 47% gewijzigd door Jan2023 op 23-08-2026 17:34 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald
  • Nu online
Ongeveer!

Warmte uit gas kost €0,177/kWh (Gas €1,50/m3, 8,5kWh/m³)

Bij COP2 kost warmte uit stroom €0,14/kWh (28ct/kWh)
Bij COP2,5 kost warmte uit stroom €0,112/kWh (28ct/kWh)

Afhankelijk van het weer zit je gemiddeld tussen deze waardes

Ruimteverwarming gaat zuiniger COP 4-5 en beter is mogelijk) omdat je met een goed afgifte systeem maar naar 35-45 graden hoeft in plaats van 55-65.

Er is dus een kleine besparing met tapwaterbereiding met warmtepomp... maar die is niet zo hoog als de ruimteverwarming. Wat ook nog eens veel meer kWh (thermisch) vraagt.

Dus tapwater bereiding zie ik als sluitstuk voor gasloos, niet als begin.

Pagina: 1