Vraag

• Tr34d
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:07
Dit betreft een installatie in duitsland TN-C-S stelsel (bij mijn ouders thuis).

tussen de aarde en de nul meet ik 1.208v wisselspanning, als je de boel aanraakt krijg je ook een fikse tik te pakken, als ik de boel scheid heb ik ongeveer op de Nul: 0,500vAC en aarde 0,700vAC.

ik heb een beetje het gevoel dat dit een fantoomspanning is gezien er twee verschillende groepen binnenkomen in de inbouwdozen (er zit namelijk een schakelaar tussen voor de trap naar boven dus groepen begane grond en 1ste verd).

vervelende is dat alles natuurlijk zit weggesmeerd achter de wand en hebben ze in duitsland blijkbaar ook geen centraaldozen in het plafond maar wordt alles doorverbonden bij de wanddozen.

Dus mijn vraag is weet iemand waar ik evt naar moet gaan kijken want ik heb deze spanning niet in de meterkast zelf, is ook logisch want anders zou dit bij alle PE en N draden het geval moeten zijn ivm dat deze vanaf de meterkast zijn doorvebonden, ik kan geen kant op dus ben bang dat in het ergste geval de kabel moet worden uitgebroken.

Extra info: ik heb een basis elektrotechnische achtergrond dus ik heb zogenaamd ongeveer “wel een beetje verstand van elektrotechniek” :^)

Ze wilden de tuinverlichting uitbreiden, gezien er alleen enkelpolig wordt geschakeld heeft een groep uitzetten dus geen zin omdat er dan nog steeds spanning loopt over de nul en aarde draden, natuurlijk zijn de lampen van geleidend materiaal dus loop ik nu vast want alles degelijk aarden resulteert nu in dat er op alle lampen in de tuin spanning zou staat.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Tr34d op 23-08-2026 14:37)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Is de aarde niet onderbroken? Dan pikt hij capacitief de spanning van de fase-draad op, dat kun je wel voelen maar heel kort omdat het meer lijkt op statische elektriciteit. Als je gaat meten zakt de spanning ook meteen in.

Alle reacties

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 13:45
*knip*

Eigen inzet vervangen door ai is niet de bedoeling.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2026 14:06 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:37
Heb je het bericht ook zelf gelezen of alleen door AI gehaald? TS schrijft precies wat ie allemaal heeft gedaan en gemeten?
- Er is dus gemeten door te voelen, vanuit daar dus begrepen dat er iets niet goed zat.
- Vervolgens multimeter gepakt en gemeten bij het 'eindpunt'
- Met de multimeter ook het 'beginpunt' (groepenkast) gemeten en daar is het probleem niet.

Daarop de vraag waar hij verder zou kunnen zoeken/meten. Kom jij met "Wat heb je zelf al gedaan .. ik heb het door AI gehaald" :X

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2026 14:07 . Reden: quote aangepast ]

*sowieso

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 17:23

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@toxict Je reactie komt op mij over als let me google that for you.

• Tr34d
Misschien is extra info wel handig

Er zitten 5 schakelaars totaal dus dat is al best wel veel, ik weet natuurlijk niet welke aarde en nul dit probleem geeft want ik kan de leiding niet zo effe volgen. Ook meet ik die waardes niet nabij de spots en trapverlichting, ik zie ook niet direct dat er een spijker of schroef in de wand zit (maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit) dus denk dat het aan de inkomende verbinding zit maar uhm.. ja die is nergens te vinden (het onderzoek loopt nog hehe en ik ben er morgen weer om verder te kijken, het regent nu dus was niet handig om door te gaan).

1 wisselschakelaar voor verlichting bij de trap.

1 kruisschakelaar voor de LED spots in de gang.

1 Enkelpolige schakelaar voor LED spots buiten bij de voordeur.

1 serieschakelaar waarvan BEIDE de tuinverlichting regelde, alleen “surprise surprise” een van de twee draden lag lekker los in de IP doos in de tuin dus die heb ik aan beide kanten afgekoppeld en weggestopt met een wagoklem.

Maar verder niets geks wat de boel kan verstoren eigenlijk.

Voor mijn gevoel is dit een ondebreking maar ik zou mijn god niet weten waar ik nog verder zou kunnen kijken omdat dit probleem alleen in die wanddoos zit en heb al een beetje zitten 2-4-6en op verschillende WCD’s maar niets..

Even ventileren: Huis komt uit 2004 dus zit al denk ik heel lang zo en het is in geen boek te beschrijven hoe het soms loopt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:44
1.2V zit daar onder de 25V maximale aanraakspanning, dus er is in principe niets fout nu.
Werkt er iets niet?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28
Hoe en waarmee meet je?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:11
Tr34d schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:16:
tussen de aarde en de nul meet ik 1.208v wisselspanning, als je de boel aanraakt krijg je ook een fikse tik te pakken, als ik de boel scheid heb ik ongeveer op de Nul: 0,500vAC en aarde 0,700vAC.
Ten opzichte waarvan meet je die 0,5 en 0,7 Volt?
Als je ze optelt zit je weer op 1,2 V. Wat op zich vreemd is, want dat zou betekenen dat ze uit fase zijn.

Ik heb bij mij ook even gemeten. Kleiner huis in NL, maar ik meet 0,02v tussen nul en aarde, en ook tussen nul en de CV (is ook geaard, koperen leidingen). Dat voel ik ook niet, en ergens is het raar dat je de 1,2v voelt als een beste tik.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 15:48
1,2v vraag ik me af of je dat voelt zelfde met 12v 120v ga je voelen. dus ik vraag me af waar je precies hebt gemeten en waar je meter op stond mogelijk verkeerde setting ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Het is toch niet een 3x230V net, zonder N? Dan heb je wel ongeveer 130V tov de aarde.

Is het echt 1.2V? Dat is toch geen fikse tik dan? Niet datje multimeter automatisch van meetbereik wisselt ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 21-08-2026 14:26 ]

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:19
Gezien LED's en stroom op de nul, heb je mogelijk last van Harmonischen? Misschien eens het Net nameten met een NetAnalyser van Fluke bijvoorbeeld

[ Voor 57% gewijzigd door HenkAB14 op 21-08-2026 14:30 ]

• Tr34d
jeroen3 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:15:
1.2V zit daar onder de 25V maximale aanraakspanning, dus er is in principe niets fout nu.
Werkt er iets niet?
Alles werkt, maar issue is dus dat je toch een beste schok krijgt en ik kan moeilijk een behuizing aarden met die voorziening :p
lordgandalf schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:25:
1,2v vraag ik me af of je dat voelt zelfde met 12v 120v ga je voelen. dus ik vraag me af waar je precies hebt gemeten en waar je meter op stond mogelijk verkeerde setting ?
Ik meet met een Fluke multimeter (115RMS) heb de instellingen wel dubbel gecheckt want de hele situatie is mij dusdanig vreemd.

@lordgandalf het is ook niet je typische huisspannings schok wanneer je hem vastpakt, ik heb niet vaak onder spanning gestaan (want dat is niet zo mijn ding) maar een goeie schok krijg je er zeker wel van. Wat mij ook weer op het volgende brengt, de groep stond uit, dus er is geen sprake van een fase op dat moment dus hoe kan ik er dan een schok van krijgen.
Harrie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:25:
Het is toch niet een 3x230V net, zonder N? Dan heb je wel ongeveer 130V tov de aarde.

Is het echt 1.2V? Dat is toch geen fikse tik dan? Niet datje multimeter automatisch van meetbereik wisselt ofzo?
er zit wel een driefase voorziening voor een C-Vorm in de garage, maargoed in de meterkast heb ik dit probleem niet dus het zit ergens in de verbinding tussen de wanddozen in de gang en (??), 1,2v is zeker niet vreemd MAAR ik krijg er wel een schok van en das niet goed niet.
HenkAB14 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:25:
Gezien LED's en stroom op de nul, heb je mogelijk last van Harmonischen? Misschien eens het Net nameten met een NetAnalyser van Fluke bijvoorbeeld
Klinkt als een goed excuus om nieuw speelgoed aan te schaffen, bedankt voor de info ik zal hiernaar kijken maar die heb ik morgen dan helaas niet binnen .

P.S. Nee ze hebben geen zonnepanelen en de enige boer die daar met de elektra knoeit (tot een bepaald punt) ben ik zelf (ik ga bijv zelf geen aanpassingen doen in de meterkast want het is mij daar iets te duits allemaal)

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:19
Tr34d schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Alles werkt, maar issue is dus dat je toch een beste schok krijgt en ik kan moeilijk een behuizing aarden met die voorziening :p

[...]

[...]

Ik meet met een Fluke multimeter (115RMS) heb de instellingen wel dubbel gecheckt want de hele situatie is mij dusdanig vreemd.

@lordgandalf het is ook niet je typische huisspannings schok wanneer je hem vastpakt, ik heb niet vaak onder spanning gestaan (want dat is niet zo mijn ding) maar een goeie schok krijg je er zeker wel van. Wat mij ook weer op het volgende brengt, de groep stond uit, dus er is geen sprake van een fase op dat moment dus hoe kan ik er dan een schok van krijgen.

[...]

er zit wel een driefase voorziening voor een C-Vorm in de garage, maargoed in de meterkast heb ik dit probleem niet dus het zit ergens in de verbinding tussen de wanddozen in de gang en (??), 1,2v is zeker niet vreemd MAAR ik krijg er wel een schok van en das niet goed niet.

[...]

Klinkt als een goed excuus om nieuw speelgoed aan te schaffen, bedankt voor de info ik zal hiernaar kijken maar die heb ik morgen dan helaas niet binnen .

P.S. Nee ze hebben geen zonnepanelen en de enige boer die daar met de elektra knoeit (tot een bepaald punt) ben ik zelf (ik ga bijv zelf geen aanpassingen doen in de meterkast want het is mij daar iets te duits allemaal)
Mocht het een vervuild net zijn kun je een actief harmonischen filter kopen, passief kun je ook kopen, is misschien al voldoende, maar dat doet niet zo veel. Het is altijd beter om eerst het net te analyseren.

Nog beter is om er een elektricien naar te laten kijken, maar dat is niet echt Tweakers natuurlijk. ;)

• Tr34d
Oh ja vergeten te vermelden Ik merkte ook dat er een vonkje ontstaat als ik de nul in de wagoklem stop terwijl fase nog steeds is onderbroken, maargoed de nul wordt hierbij niet onderbroken want alle groepen zijn enkelpolig.

Zoals ik het lees ben ik dus aan de goden overgeleverd en zit er niets anders op dan alles los te halen en extensiever de boel te gaan onderzoeken, gisteren was het al best laat toen we eenmaal zover waren en we hier achter kwamen, de hele dag was al opgegaan met geulen graven en grondkabel leggen :^)

*Jazeker alle grondkabels zijn netjes afgedopt geen risico dat de armering roest dus.

ik probeer morgen een update eruit te gooien als ik het probleem heb gevonden, anders moeten ze maar een “elektriker” bellen tis niet anders..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:44
Als je denkt dat er iets mis is moet je de nul en aarde impedantie meten.
Dat kan met een installatietiester: Zl-n en Zl-pe.
Die kan je ook je Uc vertellen. (spanning op aarde bij foutstroom)

Door je aardsysteem is een kleine spanning op nul=aarde helaas niet te vermijden, je hebt namelijk geen aardpen maar een PEN geleider.
natuurlijk zijn de lampen van geleidend materiaal dus loop ik nu vast want alles degelijk aarden resulteert nu in dat er op alle lampen in de tuin spanning zou staat.
Als het goed is heb je ook een RCD, werkt die nog? Als er echt spanning zou zijn, tript deze.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 21-08-2026 15:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tr34d schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:08:
Ik vraag het toch maar, maar wel de meetpennen in de juiste aansluiting gedaan? :)

1,2 volt ten opzichte van de weerstand van je huid is eigenlijk verwaarloosbaar en kun je niet voelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:04
@Tr34d Je schrijft 1.208 V, bedoel je 1,2 V, of bedoel je 1208 V?

iRacing Profiel

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wild Chocolate schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:36:
@Tr34d Je schrijft 1.208 V, bedoel je 1,2 V, of bedoel je 1208 V?
Het meetbereik van zijn Fluke gaat tot 600 Volt. 1208 Volt daarmee meten zal niet gaan. Ik gok dat TS 1,2 Volt afleest, en dat kan ik moeilijk rijmen met de schokken die TS voelt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
Ik zou eens de isolatieweerstand meten tussen:

Fase en aarde

Fase en nul

Nul en aarde

Alle verbruikers loskoppelen, spanning eraf, vooraf testen op spanningsloos heid.

Isolatieweerstand kun je als snelle vooraf controle even met de Fluke doen op Ohm bereik. Dat zegt echter alleen of er een fikse sluiting is, in de meeste gevallen zegt de Fluke OL of laat vele Mega Ohms zien. Je moet de isolatieweerstand meten met een zgn. Megger. Een weerstandsmeter die met 100, 200, 500 volt test spanning kan meten (Fluke is enkele volts max). Als je in de buurt van Maastricht bent mag je mijn megger lenen.

Een alternatief, met je Fluke, is een lekstroom meting. Dan meet je wel met 230V en moet je heel goed weten wat je doet.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 21:27
Voor de lezers: In een Duitse groepenkast worden alle aarde en nullen van elke groep aan elkaar gezet.. elke groep heeft dus een 1 polige automaat..en niet een 2 polige zoals hier in Nederland, check de nul draad in het apparaat en groepenkast eerst.

Mogelijk dat ts 120,8 volt meet...ja je bent elektriker of niet...

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 22-08-2026 07:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je DC ook gecontroleerd?
Liggen er zonnepanelen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Is de aarde niet onderbroken? Dan pikt hij capacitief de spanning van de fase-draad op, dat kun je wel voelen maar heel kort omdat het meer lijkt op statische elektriciteit. Als je gaat meten zakt de spanning ook meteen in.

• Tr34d
Ik lees een paar hele goeie tips, we gaan kijken wat we hiermee kunnen.

Kortgesloten, Acties die ik vandaag ga ondernemen:
  • In ieder geval wanddozen nalopen/meten om te kijken of hier iets vreemds gebeurt.
  • Kabel uitmeten (eerst uitvogelen waar die in hemelsnaam vandaan komt) het is bijna 12u smiddags en nog steeds niet gevonden.
  • Verbinding vanuit de meterkast maken en kijken of nul en aarde binnen komen.
  • Grootste angst is een ondebreking want dat betekend dat de boel moet worden open gebroken. Even wederom ventileren: "snap niet waarom ze niet gewoon buis gebruiken in de wand... zucht.." (mijn ouders zijn na aan het gaan of dit wordt gedekt door de verzekeraar).
  • We hoeven ons niet blind te staren op de 1,2v die mogelijkheid is er blijkbaar.
Heb even zitten kijken ik kan een tijdelijke verbinding maken vanaf een WCD (uitgaande van dat het daar wel goed gaat) dus er is tenminste misschien een nood-oplossing.
Ramon 73 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:08:
Ik zou eens de isolatieweerstand meten tussen:

Fase en aarde

Fase en nul

Nul en aarde

Alle verbruikers loskoppelen, spanning eraf, vooraf testen op spanningsloos heid.

Isolatieweerstand kun je als snelle vooraf controle even met de Fluke doen op Ohm bereik. Dat zegt echter alleen of er een fikse sluiting is, in de meeste gevallen zegt de Fluke OL of laat vele Mega Ohms zien. Je moet de isolatieweerstand meten met een zgn. Megger. Een weerstandsmeter die met 100, 200, 500 volt test spanning kan meten (Fluke is enkele volts max). Als je in de buurt van Maastricht bent mag je mijn megger lenen.

Een alternatief, met je Fluke, is een lekstroom meting. Dan meet je wel met 230V en moet je heel goed weten wat je doet.
Allereerst super bedankt voor het aabod, vanaf Almelo naar Maastricht is dan weer een andere uitdaging.

n.a.v. @HenkAB14 zijn reactie heb ik gelukkig een installatietester kunnen regelen dus daar gaan we ook mee aan de slag, helaas kan die man pas later op de dag dus even afwachten we kunnen in die tijd de trajecten afkoppelen zodat we puur op de kabel kunnen meten.

*Iets met >550 en anders is het niet goed, dat weet ik nog van vroeger :P
hcQd schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:38:
Nou ja dat is dus de uitdaging, ik weet niet of de schok vanuit nul of aarde komt, ga vandaag een draadje leggen vanaf de meterkast en de PE en N doorpiepen want zover ik het kan terugvinden is er duidelijk sprake van een onderbreking.
Question Mark schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

Het meetbereik van zijn Fluke gaat tot 600 Volt. 1208 Volt daarmee meten zal niet gaan. Ik gok dat TS 1,2 Volt afleest, en dat kan ik moeilijk rijmen met de schokken die TS voelt.
natural colour schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:42:
Voor de lezers: In een Duitse groepenkast worden alle aarde en nullen van elke groep aan elkaar gezet.. elke groep heeft dus een 1 polige automaat..en niet een 2 polige zoals hier in Nederland, check de nul draad in het apparaat en groepenkast eerst.

Mogelijk dat ts 120,8 volt meet...ja je bent elektriker of niet...
Ja dat was een typfout, het is inderdaad 1,2v maar dat is blijkbaar mogelijk heb hier naast tweakers ook e.e.a. over gegoogled en gedaan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27
Duitsland, het land van de 4 polige aardlekschakelaars :)

Als ik het goed begrijp functioneert alles op de kring met problemen wel gewoon? D.w.z. fase-nul is in orde? (230V). Of is er nog niets op aangesloten? Omdat er geen draad in buis wordt gebruikt is de kans op problemen daar veel hoger, ook is het lastiger foutzoeken omdat je (foutief) nullen van groepen aan elkaar kan verbinden zolang ze maar achter de dezelfde 4 polige aardlekschakelaar zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tr34d
Update + Conclusie: Elektricien inschakelen want nu ben ik de weg helemaal kwijt.
  1. Feit: de aarde is onderbroken
Ik heb alle draden in de wanddoos doorgemeten: Draden in wanddoos -> Multimeter -> Losse draad direct naar meterkast en de aarde piept daar niet door, voor de zekerheid gelijk alle draden gedaan en gemarkeerd (had wat adercoderingen, wie wat bewaard die heeft wat).

Uiteindelijk een WCDtje gevonden achter een kast (pff..) waar de meeraderige kabel wegkomt (L-N-PE + Schakeldraden voor hotelschakeling gang) vanaf daar is de aarde goed deze ook op dezelfde manier doorgemeten en dus aarde en nul afgekoppeld en een tijdelijke kabel ertussen gelegd, hierbij dus ook geen rare schok meer (vraag me niet hoe ik dat weet :P ) dus dat probleem is verholpen.
  1. Ik meet +/- 0,350Ohm fluctuerend tussen aarde en nul in de kabel terwijl alles los ligt.
Kan niet zonder dat de aardlek daar niet op reageert lijkt mij, we hebben de testknop gebruikt en hij tripte dus mechanisch is dit wel in orde, ben verder niet bekend met het PEN system (er zitten 12 groepen op aangesloten, misschien mag dit in duitsland wie zal het zeggen).

Wonderbaarlijk zijn de plus en schakeldraden intact en heeft de schakeling altijd prima gewerkt.

Dus nu zit ik met meer vraagtekens dan eerst want:

-Kan het zo zijn dat ik 1,2v fantoomspanning meette tussen aarde en nul? ik weet zeker dat ik beide groepen (1ste verd en relevante groep BG) uit had maar via de gang kun je ook naar de uitbouw welke ook weer op een eigen groep zit, heb hier verder ook niets mee gedaan (lijkt me ook sterk trouwens dat die kabel langs het relevante traject loopt).

-Aardlek heeft nooit getript?? Wij hebben (naast wat lampen aansluiten dan) nog nooit iets gedaan aan deze groep, dus dit zit denk ik al een hele tijd zo (Huis komt uit 2004) dus ja ehh.. Hoedan!?

-BONUSVRAAG (hopelijk krijg ik antwoord, ben er nu toch) is het nodig om overspanningsbeveiliging toe te passen gezien de buitenlampen kunnen geleiden?

Ik heb nu IP dozen geplaatst met een klemverbindingstrook waarbij ik bij de eerste doos een zekeringhouder van 6,3A heb geplaatst op de plus van de kabel die binnenkomt, (waarom? de zekeringhouder zegt 6.3A en wat ik heb begrepen is dat de nul nooit mag worden onderbroken in duitsland dus vandaar alleen op de plus), Voorheen zat hier een heel oud IP lasdoosje met een kroonsteen, ik gok dat dit met de bouw is gedaan gezien het doosje compleet was uitgedroogd en praktisch gezien uit elkaar viel toen we ermee aan de slag gingen, de oude tuinverlichting was ook van geleidend materiaal maar ik denk dat die door de voorgaande bewoners zijn geplaatst (er was vanaf daar ook geen grondkabel toegepast denk niet dat een elektotechnisch bedrijf dit zo zou uitvoeren).

• Jim423
Tr34d schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:12:
Kan niet zonder dat de aardlek daar niet op reageert lijkt mij, we hebben de testknop gebruikt en hij tripte dus mechanisch is dit wel in orde, ben verder niet bekend met het PEN system (er zitten 12 groepen op aangesloten, misschien mag dit in duitsland wie zal het zeggen).
Als de aarde is onderbroken reageert de aardlekschakelaar juist niet. Andersom als de nul is onderbroken en er zit een verbinding in de kabel tussen aarde-nul zal die wel aanspreken. Vermoedelijk is er toch nog een WCD op deze kabel die je nog niet gevonden hebt en grote kans dat je daar ook je onderbreking zit.

Wat voor OSB bedoel je precies?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:03

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je aarde is onderbroken, kun je er een pieper op aansluiten. Heb je bijvoorbeeld een signaal generator van 100kHz en een oud AM radiootje dat kun je de kabel ook achter het stuckwerk traceren. Of je koopt zo'n apparaat.
Ik heb het zelf nooit gebruikt dus ik weet niet hoe gevoelig deze apparaten zijn. Ik beschik zelf over deze spullen (draagbare spectrum analyzer)

Theo

• Tr34d
Jim423 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:36:
[...]

Als de aarde is onderbroken reageert de aardlekschakelaar juist niet. Andersom als de nul is onderbroken en er zit een verbinding in de kabel tussen aarde-nul zal die wel aanspreken. Vermoedelijk is er toch nog een WCD op deze kabel die je nog niet gevonden hebt en grote kans dat je daar ook je onderbreking zit.

Wat voor OSB bedoel je precies?
-Als de aarde is onderbroken reageert de aardlekschakelaar juist niet.

En de weerstandsmeting dan? als ik weerstand meet (waarbij alles losligt aan beide kanten) lijk mij dat er sprake is van sluiting dus dan zou die vanaf de nul in de WCD waar de kabel wegkomt dit moeten oppaken.

-Wat voor OSB bedoel je precies?
Eentje die zekerheid bied dat bij bliksem inslag er geen apparatuur binnenshuis stukgaat, maar ik laat mij een beetje bangmaken door de Google AI want zover ik weet is dit iets wat eigenlijk nooit wordt gebruikt bij huis installaties. Ben wel van mening dat je met elektra better safe then sorry kan zijn helemaal met betrekking tot de mogelijkheid van blikseminslag want het lijkt mij sterk dat de draden van de aarding (voornamelijk 1,5mm hier) dit trekt.

-Vermoedelijk is er toch nog een WCD op deze kabel die je nog niet gevonden hebt en grote kans dat je daar ook je onderbreking zit.

We hadden gisteren nog de mogelijkheid onderzocht en wat extra wanddozen nagelopen maar helaas niets (had toen je comment niet gelezen dus was je al voor :*) ).

We zaten zelfs te filosoferen of er een mogelijkheid is dat er een doos is weggesmeerd.
xah5kiDe schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:33:
Als je aarde is onderbroken, kun je er een pieper op aansluiten. Heb je bijvoorbeeld een signaal generator van 100kHz en een oud AM radiootje dat kun je de kabel ook achter het stuckwerk traceren. Of je koopt zo'n apparaat.
Ik heb het zelf nooit gebruikt dus ik weet niet hoe gevoelig deze apparaten zijn. Ik beschik zelf over deze spullen (draagbare spectrum analyzer)
Lijkt me toch wel dat die elektricien dat bij zich heeft gezien de "duitse standaard" van alles wegsmeren.

Maargoed ik zat al eens voor bij mezelf thuis te kijken naar een Bosch Truvo leidingzoeker, denk dat het tijd is om hem maar eens te gaan bestellen ongeveer 4 tientjes.

• Jim423
Tr34d schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

En de weerstandsmeting dan? als ik weerstand meet (waarbij alles losligt aan beide kanten) lijk mij dat er sprake is van sluiting dus dan zou die vanaf de nul in de WCD waar de kabel wegkomt dit moeten oppaken.

-Wat voor OSB bedoel je precies?
Eentje die zekerheid bied dat bij bliksem inslag er geen apparatuur binnenshuis stukgaat, maar ik laat mij een beetje bangmaken door de Google AI want zover ik weet is dit iets wat eigenlijk nooit wordt gebruikt bij huis installaties. Ben wel van mening dat je met elektra better safe then sorry kan zijn helemaal met betrekking tot de mogelijkheid van blikseminslag want het lijkt mij sterk dat de draden van de aarding (voornamelijk 1,5mm hier) dit trekt.
Als er een sluiting is naar de aarde maar deze draad ligt richting de groepenkast open gebeurd er natuurlijk niets. Pas op het moment dat je een buitenlamp vast zou pakken (op blote voeten) spreekt de aardlekschakelaar aan.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de Duitse DIN maar volgens mij is een OSB daar bij ingrijpende wijzigingen of renovatie verplicht. Voor een paar buitenlampen plaatsen zal dit dus niet verplicht zijn maar wel bij het bijplaatsen van extra groepen e.d. Hou er rekening mee dat een OSB in je groepenkast alleen grofbeveiliging is, je elektronica is vaak nog steeds defect. Een OSB doet trouwens niets voor je aarding, het maakt dus niet uit of je 1,5qmm of 2,5qmm als aardedraad in de installatie hebt. Je moet dan meer gaan denken aan bliksembeveiliging waar er een aparte blanke draad en pen gelegd worden. Lijkt me overkill in jouw situatie.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tr34d schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Een aardlekschakelaar meet puur het verschil tussen ingaande (fase) en uitgaande (nul) stroom. Op het moment dat er een verschil in zit "lekt" er dus stroom richting aarde, en zal de aardlekschakelaar afschakelen. De werking daarvan heeft niets te maken met een aardedraad, alleen het weglekken van stroom naar aarde, op voor manier dan ook.
Tr34d schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:12:
Ik meet +/- 0,350Ohm fluctuerend tussen aarde en nul in de kabel terwijl alles los ligt.

Kan niet zonder dat de aardlek daar niet op reageert lijkt mij,
Wat bedoel je met "in de kabel meten"? Je meet weerstand tussen twee punten, welke zijn dat bij jouw meting? En daarnaast:
  • Stroom volgt de weg van de minste weerstand. Als er minder weerstand tussen fase en nul zit, dan tussen fase en aarde dan zal de (meeste) stroom nog steeds langs die eerste weg lopen. Wat is de afschakelstroom van je aardlekschakelaar? Is dat 30mA, of nog 500 mA?
  • Als je alles los hebt liggen maar je meet geen noemenswaardige weerstand tussen nul en fase, dan zit er ergens een sluiting tussen deze twee kabels.
Overigens ligt mijn elektrotechnische opleiding alweer bijna 30 jaar achter mij, dus ik laat mij graag verbeteren.

Pagina: 1