Home Assistant, EVCC en Anker Solix

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sergej2509
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21-08 12:05
Ik heb home Assistant op Raspberry Pi draaien. Laden van EV via EVCC. Anker Solix max AC thuisaccu via officiële integratie daar aan toegevoegd.
Aker Solix laadt op 1 fase, max 3600W, de EV laadt vanaf 4 kw, max PV vermogen is ca 8 kw.

Ik wil graag dat als de EV aan de laadpaal hangt, de thuisaccu oplaad tot 4 kw vermogen dan wel theoretisch terugleveren. Als vermogen >4 kw is dan moet het laden van de accu stoppen en de EV worden geladen. Dipje onder 4 kw door bijvoorbeeld wolk voor de zon mag 10-15 minuten duren, dan moet laden stoppen en omschakelen naar laden batterij. Zakt het vermogen van de PV of start de warrmtepomp, ook dan stoppen met laden EV.

Hoe kan ik dit het best 'programmeren' in HA? Via Node-Red of HA automation UI of?

Ik heb niet bekend met Node-Red of HA automation. Via Copilot/ChatGPT wel wat logica ten aanzien van de regeling gevonden. Maar hoe dit in HA te implementeren?

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:36
Dan lijkt mij de eerste stap je wat te verdiepen in hoe HA automatiseringen werken (trigger, voorwaaade, actie) in combinaties met Ha helpers (zelf te definiëren variabelen die je ook weer in automatiseringen kan verwerken). Als jouw laadpaal al slim met overtollig zonneenergie om kan gaan, zou je al een heel eind zijn met twee automatiseringen, één die je accu uitzet wanneer je auto naar de status laden gaat en één die je accu weer aanzet wanneer hij uit de status laden gaat.

Ik heb zelf iets soortgelijks nu ook in HA-automatiseringen draaien (maar nog veel complexer met dynamische energieprijzen enzo), maar ga dat naar Node-red omzetten omdat dat wat robuuster te maken is (niet alleen event based automatiseringen), maar ik ben zelf industrieel programmeur van beroep dus is voor mij wat bekendere materie. Dan zijn HA automatiseringen een stuk laagdrempeliger.