Adviesvraag - Bekabeling PC naar TV bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niels12314
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:54
Dag Tweakers,

Mijn vraag
Ik ben mijn huis grondig aan het verbouwen. Ik wil graag de optie hebben om mijn krachtige PC die op de zolder staat ook beneden te gebruiken op mijn TV. Welke bekabeling raden jullie aan om nu aan te leggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment gebruik ik internet om mijn PC naar beneden te streamen naar mijn laptop die vervolgens via een HDMI verbonden is aan mijn TV beneden. Na de verbouwing zijn de TV en de PC verbonden via internetkabel (die trek ik nu in ieder geval ook door naar boven).

Ik stream dit via Parsec, Steam en in het verleden ook wel eens met moonlight.

Ik bestuur de pc door een bluetooth draadloze keyboard en muis, verbonden met mijn laptop beneden.

Let wel dat dit om op een veel lagere resolutie gaat, door de beperkingen van connectie met internet (dit wordt wel veel beter door kabel straks) én belangrijker - mijn laptop beneden kan sowieso geen 4k streamen door hardwarelimitaties.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn idee nu is om er een HDMI Kabel bij te laten leggen, tussen de zolderkamer en beneden bij de TV. Dit is wel een afstand dus voor zover ik gezien heb, moet ik daar dan een optische kabel voor gebruiken.

Om de muis en toetsenbord (of controller) te kunnen besturen beneden denk ik aan twee oplossingen. Een extra internet kabel laten leggen die mijn PC direct kan verbinden aan een bluetooth kastje/hub beneden. Of om ditzelfde te doen met een USB-C en/of USB kabel.

Veel dank alvast voor jullie advies!

Groet, Niels

[ Voor 9% gewijzigd door Niels12314 op 21-08-2026 08:17 ]

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:29
Ik vraag mij af welk doel je wilt bereiken, het klinkt als een ingewikkelde route voor iets wat op een andere manier beter is op te lossen.

• Niels12314
Hi Oilman, ik wil graag ook op mijn bank beneden mijn pc kunnen gebruiken, ook voor gaming ( met het liefst de beste kwaliteit). Maar ik ben nu vooral op zoek naar advies, dus hoor graag als je aan een andere oplossing zou denken. "Te omslachtig voor het doel" is overigens ook een antwoord, maar ik zie op dit moment niet wat de moeite is om er 1 of 2 kabels bij te leggen als alles toch openligt?

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:13
Gewoon beneden een USB-C dockinstation neerzetten, kan je daar je TV, geluid en randapatuur wat je wil gebruiken op aansluiten. Dan hoef je alleen één USB kabel naar boven te trekken naar je PC.

Wind, Waves and Snow

• Niels12314
Goed plan! Ik denk alleen dat hdmi via z'on station niet de kwaliteit haalt waar ik naar op zoek ben. Of heb ik dat mis? (Mijn pc draait 4k).

Maar ik denk inderdaad dat een usbc en een hdmi kabel trekken een goed idee is.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-08 13:15
In het verleden ben ik al eens met lange HDMI kabels aan het spelen geweest en heb gemerkt dat je daar ook niet altijd vrolijk van wordt (dure kabels om de juiste signaal sterkte over te houden over een meter of 7 a 10), verder moet je ook rekening houden met input (muis en toetsenbord). Mogelijk is een dock of anders een RDP sessie toch nog niet zo'n gek idee.

• bigfooter
Niels12314 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:02:
Goed plan! Ik denk alleen dat hdmi via z'on station niet de kwaliteit haalt waar ik naar op zoek ben. Of heb ik dat mis? (Mijn pc draait 4k).

Maar ik denk inderdaad dat een usbc en een hdmi kabel trekken een goed idee is.
Een Lenovo smart dock bijvoorbeeld ondersteund gewoon HDMI 2.1 dus 4K signaal lijkt mij geen enkel probleem. Een enkele USB-C kabel zou dan genoeg zijn. Is ook makkelijker weg te werken naar boven toe dan een dikkere HDMI kabel.

Wind, Waves and Snow

• Niels12314
Ok helder. Veel dank!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een setup met Moonlight/Sunshine (of Apollo) kan ook een oplossing zijn. Dan gebruik je gewoon een lokale netwerkverbinding, waarbij de game pc zijn beeld/geluid output opvangt, hardwarematig naar een videostream omzet, en je bij de tv een client (kan soms via een app op de tv, anders een losse machine) hebt die dit weer decode en via HDMI o.i.d. naar je tv stuurt. Zeg maar een soort GeForce now maar dan zonder de maandelijkse kosten, beperkingen en vertraging ;) .

Ik heb zelf al een tijd zo'n setup in gebruik (Windows pc boven, Mac Mini beneden) en draai op 1440p 180Hz, en dat levert een vertraging van ~2-3ms op bij een bandbreedte van 500Mbit/s. Controller input gaat ook mee over het signaal (pc ziet de controller dan als een bedrade 360 controller).

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 21-08-2026 18:30 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bigfooter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Een Lenovo smart dock bijvoorbeeld ondersteund gewoon HDMI 2.1 dus 4K signaal lijkt mij geen enkel probleem. Een enkele USB-C kabel zou dan genoeg zijn. Is ook makkelijker weg te werken naar boven toe dan een dikkere HDMI kabel.
Probleem is wel, hoe krijg je het video signaal op de USB-C? Want de gemiddelde PC zal dat niet doen.
Erebos schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:13:
In het verleden ben ik al eens met lange HDMI kabels aan het spelen geweest en heb gemerkt dat je daar ook niet altijd vrolijk van wordt (dure kabels om de juiste signaal sterkte over te houden over een meter of 7 a 10), verder moet je ook rekening houden met input (muis en toetsenbord). Mogelijk is een dock of anders een RDP sessie toch nog niet zo'n gek idee.
Ik heb hier een 15 meter HDMI kabel voor 4k 60Hz, en dat was nou niet zo'n dure. Wil je daar boven gaan, dan wordt het complexer, maar goed, TS noemde al optische HDMI kabels.

Een beetje afhankelijk van de lengte, is optie A dus inderdaad optische HDMI kabel, volgende probleem is je USB. Officiele lengte voor USB 3.0 is een ~3 meter wat je vaak leest, daarboven moet je actief gaan. Nu is die lengte erg pessimistisch, voor VR headsets worden vaak langere kabels gebruikt, maar alsnog, je gaat niet 20 meter USB 3.0 krijgen zonder versterkers. Dus of je moet een kabel met versterkers hebben, of ook een optische hier (of iets over ethernet, maar daar niet bekend mee).

Ik zou dan 'gewoon' een optische USB kabel erbij doen oid. Als je toch voor HDMI gaat, dan heb je gewoon alles bij je TV zoals het normaal ook bij je PC is, en kan je vanaf daar altijd het doen zoals je wil (een USB bluetooth adapter erin gooien bijvoorbeeld).

Of dus plan B, gewoon alles streamen over ethernet. Ja daarbij komt compressie kijken, maar met hoge datarates valt dat mee.

• bigfooter
Sissors schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:29:
Probleem is wel, hoe krijg je het video signaal op de USB-C? Want de gemiddelde PC zal dat niet doen.
Ja goede aanvulling, Thunderbolt 3 moet wel ondersteund worden op de PC anders werkt het niet inderdaad.

Wind, Waves and Snow

Pagina: 1