Het leed dat statiegeld heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49
Deel hier je persoonlijke ervaringen met het statiegeld systeem in Nederland. De reeds bestaande topics op Tweakers over blikjes en flessen zijn daarvoor niet de plek.

Wat suggesties:

- Hoe komen we af van de vele defecte automaten?
- Waarom hollen mensen hier prullenbakken uit en smijten alles wat statiegeldloos is weer op straat?
- Waarom bestaat er überhaupt geen innameverplichting? Je mag wel statiegeld rekenen maar inname is niet verplicht.
- Wat te doen als locaties automaten bewust ontoegankelijk of langer buiten werking / defect houden? Bijvoorbeeld bij grote evenementen in de stad of als ze veel overlast ervaren.
- etc. etc.

Positieve ervaringen mogen trouwens ook ;)

Edit: kan een mod een ? zetten achter de topictitel?

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 20-08-2026 19:49 ]

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:12
Wat is je vraag, wat is het nut? En hoe verandert deze topic de situatie? Mocht het al kloppen wat je suggereert.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49
Mapuck schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:00:
Wat is je vraag, wat is het nut? En hoe verandert deze topic de situatie? Mocht het al kloppen wat je suggereert.
Dit is het algemene discussietopic, dus persoonlijke ervaringen zijn hier welkom.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49
Deezers schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:48:
Positieve ervaringen mogen trouwens ook ;)
AH neemt de statiegeldflessen hier mee terug met het bezorgen van de boodschappen. 0,0 gedoe moet inleverautomaten en andere supermarkt-bezoek-ellende.

Spel en typfouten voorbehouden

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:37
Ik ben op vakantie in Noord Holland en heb mijn emballage ingeleverd bij een lokale supermarkt. Het was er net kermis geweest, dus veel mensen dachten hetzelfde als ik.

Voor mij waren er vijf andere klanten welke ook voor de emballage-automaat stonden te wachten. Door de hoeveelheid heb ik tijdens het wachten twee 'storingen' meegemaakt. De automaat was gewoon vol.

Klanten maar klagen en spreken er een medewerker over aan. Hij kan er niets aan doen want kermis. In de rij hoor je alleen maar dat ze bij een ander filiaal twee automaten hebben en het daar een stuk vlotter gaat. Uiteraard logisch met dubbele capaciteit.

Ze vergeten even dat het normaal lang niet zo hard gaat. Een kermis is dan een uitzondering. Ook staat men er niet bij stil dat een automaat serieus geld en ruimte kost voor de supermarkt.

Mijn conclusie: iedereen weet het beter, denken niet na over de kosten voor de supermarkt en is vaak ongeduldig.

Tot zo ver mijn observatie.

@Deezers jouw suggesties kan ik me niet in vinden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Statiegeld op blikjes

Hier weet men al drieduizend + postings aan statiegeld te wijden. Een knappe prestatie over zoiets onbelangrijks maar goed Here we are.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29
Gunner schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:26:
Statiegeld op blikjes

Hier weet men al drieduizend + postings aan statiegeld te wijden. Een knappe prestatie over zoiets onbelangrijks maar goed Here we are.
Daar mag heet niet gaan over persoonlijke ervaringen met statiegeld.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

J-roenn schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

Daar mag heet niet gaan over persoonlijke ervaringen met statiegeld.
Gelukkig want dat levert vooral non-argumenten op.

Al ging het daar wel veel over toen ik nog meelas. Maar voor de duizendste keren lezen dat het toch vooral erg vies was die lege blikjes was ik er zat van. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 20-08-2026 20:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:10
FredvZ schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

AH neemt de statiegeldflessen hier mee terug met het bezorgen van de boodschappen. 0,0 gedoe moet inleverautomaten en andere supermarkt-bezoek-ellende.
Ja dat. Alleen dat is al voldoende reden om wekelijks te laten bezorgen d:)b

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

Felyrion

goodgoan!

Ik haat het. Eens in de zoveel tijd pak ik de auto weer vol om de boel in te leveren, maar alleen slechte opties hier in de buurt.

Twee supermarkten (AH / Plus) verplichten je de hele winkel door te lopen om in een klein hoekje de boel te moeten inleveren. Handig als je twee of drie keer moet lopen...

De andere supermarkt (Jumbo) doet het beter met twee automaten net achter de poortjes (helaas dus toch nog langs de kassa's bij een volgende ronde) maar daar zijn ze zo vaak kapot / vol dat het ook alleen maar ellende is. Inmiddels al twee keer de kratjes netjes weer mee naar huis mogen nemen omdat ze de dingen niet gefixt kregen "Ja meneer, dat gebeurt vaak in het weekend met de extra drukte, kunnen we niks aan doen".

Nu met de blikjes erbij voelt het nog zinlozer, omdat je ze heel moet houden om in te leveren terwijl ze direct achter de machine versnipperd worden. Tot voor kort gingen ze in de plastic container en kon je ze mooi plat maken. Kost weer extra ruimte en ritjes. Maar goed, het zal wel nodig zijn.

Ik denk dat het vanuit de supermarkten totaal niet interessant is om het "goed" te doen. Volgens mij is er nauwelijks motivatie? Zo lang dat zo is zal het niet verbeteren, want niet hun probleem.

Ik hoop maar dat er ergens in de buurt zo'n inzamel punt met fatsoenlijke automaten komt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29
Bij de AH in Vlissingen zetten ze de automaten gewoon uit als het te druk wordt, mag je de hele teringbende weer mee naar huis nemen. Zijn supermarkten wettelijk verplicht om statiegeld in te nemen?

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:26

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Voor dit soort topics bestaat Facebook toch?

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Cass Casey schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:16:
Voor dit soort topics bestaat Facebook toch?
Misschien tijd voor een "ervaringen met zeurtopics over onbenullige zaken" topic?

Statiegeld, je kan je maar ergens druk over maken zeg...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
Precies, wat is het nut omdat hier te doen.

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
Ik doe eigenlijk helemaal niets met statiegeld op blikjes. Ik probeer zo min mogelijk blikjes te kopen en anders gaat het toch echt de prullenbak in. Op werk gaat het in een doos, als donatie voor de vrijdagmiddag borrel.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Modbreak:De TS lijkt meer op een rant dan een uitnodiging tot discussie, die overigens verder ver te zoeken is in dit topic. Daarom gooi ik er een slotje op

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.