Dagkanten verwijderen i.v.m. aanbrengen dampremmende folie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VSG
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 24-08 13:01
Beste Allen,

Omdat ik voorzetwanden ga plaatsen met steenwol, wil ik voordat er dubbel diamondboard op komt een dampremmende folie aanbrengen, echter zit ik met de dagkanten bij de ramen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsx7ZuTwSNaQwJwTE1twWiRnlPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7sJcFinnucMXUaPGNJiGLpd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWT7SElbCzpp9uIK7oBSrQ87rnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEefvbuw5hgH9v3CqhBRRZyZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik moet deze verwijderen volgens mij om de folie correct aan te brengen en te plakken. Alleen durf ik niet zo 123 ze verwijderen. Ik ben met een dun mesje erlangs gegaan en ik voel wat schroeven maar ik denk ook ankers, deze wil ik niet beschadigen. Ik heb zeer weinig ruimte om een diamondboard erop te zetten omdat anders de ramen niet open zullen gaan. Wat zouden jullie adviseren? Alvast dank!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:03
in renovatie is het wat het is. als je die folie luchtdicht vasttaped aan je dagkant is het goed zo.
dan kan je gipsplaat er daarna overheen en afgewerkt is alles toch zo dampremmend als mogelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 19:22
Optie 1: Als je kozijn niet door het multiplex verankerd is zou je dat kunnen verwijderen.

Optie 2: folie achter multiplex vastzetten. Dan is het multiplex je dagkant.

Optie 3: 3mm multiplex of qboard als dagkant gebruiken. Daar je folie achter.

Houd je er ook rekening mee dat je nog moet schilderen? Dat is best een uitdaging met zo weinig ruimte.

• VSG
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 24-08 13:01
Ik weet niet of ik het kan weghalen die witte lat, omdat als ik er met een mesje langsga dan voel ik veel schroeven en waarschijnlijk ook ankers, omdat er stukken zijn waar ik snel om de paar cm al iets voel aan het mes. Ik zou denk ik wel bij op die witte lat de afdichtingstape kunnen plakken en dan een dunne plaat multiplex, circa 05mm of 0,1mm tussen kunnen het kozijn en de witte lat kunnen plaatsen.

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 19:22
Vooropgesteld dat ik geen professional ben..

Is het kozijn aan de buitenkant ook zo ver afgezaagd?

Als je genoeg tijd en zelfvertrouwen hebt kun je het hout weghalen en het kozijn zonodig opnieuw vastzetten met kozijnschroeven. Dan kun je er een lat naast zetten om wat meer ruimte te creëren naast de vleugel.

Heb je dat niet dan zet je de folie vast achter het multiplex en verleng je het multiplex als dagkant. Wel even de naad dichtkitten als je geen behoefte hebt aan natuurlijke ventilatie.

• Bouwer
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 28-08 10:34
Zit er een raam in dat naar binnen open kan? Of zit dat deel vast?

Ik neem even aan dat het witte kantstuk 18 mm dik is.

Het witte kantstuk en het hout daarachter laten zitten. Vooral van het witte kantstuk en zijn bevestiging afblijven. Een regel "achter" het witte kantstuk aanbrengen dusdanig dat de voorkant van de regel in de lijn zit met de achterkant van het kantstuk. In de andere richting moet de regel voorbij de kopse kant van het kantstuk steken. Ik zie zo niet of het kantstuk voorbij het hout dat achter het kantstuk steekt of dat dat vlak is maar dat is een kwestie van in het werk bekijken. Eventueel naden kun je dichtpurren en afkitten. Op de regel kun je dan weer de dampdichte folie bevestigen. Daar dan weer de 12,5 mm gipsplaat op. Je hebt dan nog 5 mm voor de stukadoor om het vlak met het kantstuk af te werken. De naad tussen het kozijn en het kantstuk afkitten en eventueel afdekken met een plint.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 08:43

icecreamfarmer

en het is

Met folie is altijd beter maar in 90% van d egevallen wordt het toch doorboord door wcd's, nieten en andere zaken tenzij het prefab uit de fabriek komt. Helemaal luchtdicht is een illusie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1