Ventilatieroosters verwijderd, hoe gaten optimaal dichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VSG
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-09 13:19
Beste Allen,

Omdat ik overstap naar een WTW-installatie, heb ik alle ventilatieroosters verwijderd, nu heb ik repen openingen die ik dicht moet maken. Het belangrijkste is dat het geluidsdicht is, alleen is het te krap om steenwol in te proppen, van de buitenkant mag ik geen zichtbare modificaties aanbrengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkerpXPSRiMMBehdZOrlM96dT38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9kijPNMidXfwDrtVfPSb8P1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWANBKnS-R_Nod4pU3Ecy9ggF80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHO7FUT01gAGoGk1v0zYabba.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR82uyS3ixJfx1yPE7mveGvpDYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4FWEPtXuCqa0xsxVwQlk1zD.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zit te denken om aan de buitenkant gesloten-cellig PE-rugvullingskoord of een smalle strook compriband in de sleuven te vullen. Vanuit de binnenkant reparatiemortel erin, niet helemaal naar buiten en als het uitgehard is rondom kitten met laag akoestische kit.

Ik vraag me af of dit een juiste werkwijze is en wat jullie advies hier zou zijn. Het hoeft niet supermooi omdat er voorzetwanden komen.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:56
om het geluidsdicht te maken moet er iets in die kieren wat massa heeft. schuim, foam of tape heeft dat niet. van binnen kun je er kalkmortel in smeren en daarna rondom het kozijn luchtdicht tape. van buiten is compriband waarschijnlijk je beste optie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:44
Het is een hardhouten kozijn, dus je zou in de gleuf een hardhouten lat kunnen plaatsen.

Als je de verf weghaalt kun je de lat en het kozijn met houtrot reparatie pasta insmeren, en dan de lat erin duwen en vast spijkeren/schroeven. De overtollige houtrot vuller met een plamuurmes weghalen.

Nadat het droog is gedraagt houtrot vuller zich als hout en is krimpvrij. Dus je kan het helemaal glad schuren, en daarna aflakken.

Nu heb je geen zichtbare verandering, maar is de gleuf toch helemaal dicht.

Van binnen kan je het gewoon met een goede bouw schuim dicht spuiten. (Niet die gamma huismerk zooi) Dan luchtdicht afplakken en de verdere afwerking er tegenaan.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 20-08-2026 23:51 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag je van de gemeente of van de VvE geen zichtbare modificaties aanbrengen?

Deze (relatief dure) oplossing is ooit bedacht om “onzichtbare” roosters te hebben. De gemeente Rotterdam heeft dit bijvoorbeeld lange tijd geadviseerd voor de voorkant van de woningen, in verband met een "verbod" op zichtbare roosters. (ze moesten architectonisch ingepast zijn).

Ik zou mij qua Gemeente niet zo druk maken om het dichtzetten van de gleuf aan de buitenkant. Qua VvE zou ik even nalezen wat er exact in het reglement staat. Met de gemeente is er wel een uitzondering en dat zijn monumentale panden/ dorps en stadsgezichten die werken met een soort snapshot van de situatie en kan elke verandering tegen de regels zijn maar hier krijg je in 99,999% van de gevallen zonder problemen toestemming voor.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 21-08-2026 08:23 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in geval van een VvE moet TS er met zijn vingers vanaf blijven. alles in de buitenschil is van de VvE en mag de apartmentseigenaar niks aan veranderen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:16
ik zou sowieso niet alles potdicht maken, ook niet met een wtw.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PetervdM schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:55:
in geval van een VvE moet TS er met zijn vingers vanaf blijven. alles in de buitenschil is van de VvE en mag de apartmentseigenaar niks aan veranderen.
Dat denken veel mensen, maar wat je zegt is wel iets te kort door de bocht. Je kunt als VvE prima afspreken dat mensen zelf verantwoordelijk zijn en zelf mogen beslissen over de kozijnen.

Bij relatief nieuwe bouw komt het niet heel veel voor, maar bij oudere en kleinere VvE's zie je het veel meer. Bijvoorbeeld bij laaggestapelde woningen (2-3 hoog) in de stad. Daar zie je vaak kleine VvE's van 2-6 woningen en dan zie je binnen één VvE ook gerust 3-4 verschillende soorten kozijnen: origineel, vervangen door hout, vervangen door kunststof, etc. Dat heeft met name zijn oorsprong in de tijd van de slapende VvE's, maar het kan ook bij een nieuwere VvE voorkomen.

"Met je vingers ervan afblijven" is in de basis dus wel een goed uitgangspunt. Je bent immers eigenaar van het appartementsrecht en niet van de stenen. Je moet dus wel toestemming hebben, maar die toestemming kan via een vergadering worden gegeven, of al zijn gegeven middels het reglement of de splitsingsakte. Maargoed we weten dus nieteens of het over een VVE gaat, dus al te diep erop ingaan heeft (nog) geen zin.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-08-2026 09:31 ]

• VSG
Het gaat via de VVE, ik maak me niet zoveel zorgen om de buitenkant, ik denk daar gewoon compriband erin proppen, het gaat me meer om de binnenkant, hoe ik dat het beste geluidsdicht krijg. Ik woon langs een zeer drukke weg, dus ik denk als ik die gaten al goed dicht kan maken, het gaat bijdragen aan de volume.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:53
VSG schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:13:
Het gaat via de VVE, ik maak me niet zoveel zorgen om de buitenkant, ik denk daar gewoon compriband erin proppen, het gaat me meer om de binnenkant, hoe ik dat het beste geluidsdicht krijg. Ik woon langs een zeer drukke weg, dus ik denk als ik die gaten al goed dicht kan maken, het gaat bijdragen aan de volume.
Compriband aan de buitenkant in de kieren is logisch en als dat er in zit zou er iets van pur in spuiten. Niets dempt 100%, maar scheelt wel heel veel.

https://www.verfwinkel.nl/soudal-soudafoam-comfort-pu-schuim-hersluitbaar.html

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:30

DIY

vogelmans schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:21:
ik zou sowieso niet alles potdicht maken, ook niet met een wtw.
Je prikt toch ook geen gaatje in het rietje, als je limonade uit een glas gaat drinken?

Een (correct afgestelde) wtw verzorgd volledig de ventilatie. Gaten in je gebouwschil zorgen juist voor ongewenste luchtstromen, waardoor je wtw harder moet draaien en de efficiëntie lager is. Je kunt ook comfort klachten krijgen doordat koude lucht door de openingen word aangezogen ipv de voorverwarmde lucht vanuit de wtw. Goede zet van TS om de oude roosters dicht te zetten.

Aan de binnenkant zou ik de opening en alle andere kieren tussen het kozijn en de muur met luchtdichtingstape (bv proclima tescon vana) afplakken en er een lat of plankjes overheen zetten. Met de compriband aan de buitenkant houd je het geluid dan buiten.

[ Voor 28% gewijzigd door DIY op 21-08-2026 20:23 ]

• VSG
Ik ga het volgende doen (correct me if I am wrong):

Buitenkant compriband proberen te proppen erin, het is echt best smal en in de smalle ruimte nog in de hoogte omhoog drukken zonder dat het vervormd.

BInnenkant:
Zoals aangegeven vullen met Soudal Soudafoam Comfort pu-schuim hersluitbaar
Fermacell op maat maken en erop schroeven (125mm dik, ik heb grote reststukken liggen in goede staat)
Akoestische kit eromheen (iemand tips welke het beste is?)

Dat zou het moeten zijn denk ik...

[ Voor 7% gewijzigd door VSG op 21-08-2026 20:44 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:53
Ik denk dat het weinig uit maakt met wat voor kit je het Fermacell af werkt. Je zou hooguit het geheel met bijvoorbeeld high tack kit vast kunnen lijmen en dan schroeven.
Uiteindelijk is voor bijvoorbeeld het "geluids isoleren" van een nieuw raamkozijn het niet veel anders anders en dat is ook gewoon de open ruimtes met pur vullen.
Natuurlijk is ieder beetje extra weer wat extra, maar ga er maar vanuit dat de Pur al 90% van het werk doet.
Pagina: 1