• Nielstjow
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-09 08:41
Goedemiddag allemaal!

Ik ben van plan om voor het eerst zelf een game PC te gaan bouwen! Ik heb zo'n 15 jaar geleden een pre-built van mijn vader gekregen waar ik veel plezier van heb gehad (inmiddels stof staat te vangen). Daarna heb ik vooral gegamed op mijn laptop (Lenovo Legion Y520) en mijn PS4, maar ik ben nu dus van plan om weer terug te keren naar de master race _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals ik al aangaf wil ik er voornamelijk mee gaan gamen. Ik wil er zeker de komende vijf jaar de nieuwste games mee kunnen spelen. Games zoals Company of Heroes 3, Assassins Creed, GTA 4/5/6, Iron Heart, Civilization, etc..

Ik hoef de games niet op de allerhoogste settings te spelen, het gaat mij er vooral om dat ik de games op 1440p comfortabel en vloeiend kan spelen. Daarnaast wil ik het liefste de pc wel enigszins future proof maken, dat ik met bijvoorbeeld een upgrade van de videokaart over 5 jaar weer een tijdje vooruit kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had van tevoren vastgesteld dat ik wel 3k kwijt zou zijn, maar na onderzoek heb ik vastgesteld dat 2,5k eigenlijk meer dan voldoende moet zijn voor mijn wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Alleen mijn monitor (Gigabyte M27UP).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na eigen research ben ik tot de volgende build gekomen:
ComponentArtikelAantal Prijs 
VideokaartASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR61 €         739,90
CPUAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed1 €         394,99
MoederbordASUS ROG Strix B850-F GAMING WIFI7 NEO1 €         229,00
RAMG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX51 €         459,00
OpslagLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB1 €         244,95
Voedingbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W1 €         129,00
CPU coolerbe quiet! Dark Rock Elite1 €            64,90
BehuizingFractal Design North - TG Clear Charcoal Black1 €         109,00
Fans (intake)be quiet! Light Wings 140mm PWM Reverse, Single Pack, Zwart, 140mm2 €            59,80
Fans (exhaust)be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Single Pack Zwart, 120mm1 €            24,90
TOTAAL €     2.455,44
Ik vind de Fractal Design North case wel erg mooi, verder lijkt het mij leuk om wat RGB erin te verwerken, maar niet heel erg over the top. Vandaar mijn keuze voor de be quiet fans en cpu cooler.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al aangaf zou ik het fijn vinden als de levensduur van de pc in de toekomst met enkele upgrades te verlengen is.

Ga je overklokken?
Ik denk dat ik hier uiteindelijk wel mee aan de slag ga, maar niet direct na het bouwen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voornamelijk benieuwd naar jullie mening van hetgeen dat ik heb samengesteld. Zien jullie duidelijke bottlenecks of mogelijke problemen bij het bouwen? Een aspect waar ik zelf nog aan twijfel is dat de case een maximum hoogte van 170mm voor de CPU koeler toelaat. De Dark Rock Elite heeft een hoogte van 168mm wat dus neerkomt op een marge van 2mm, zou dit een probleem op kunnen leveren en kan ik dus beter kiezen voor een andere koeler of is dit geen enkel probleem?

Alvast bedankt voor jullie feedback/advies/commentaar :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt prijs/kwaliteit denk ik een mooi setje samengesteld, er zijn nog wel wat besparingen mogelijk.
  1. Kies een vrijwel identieke kast die al inclusief achterzijde casefans is: uitvoering: Corsair Frame 4000D RS Wood Zwart
  2. Een moederbord als deze staat niet voor niets zo hoog in de pricewatch: uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI en voldoet in zijn geheel aan je wensen
  3. Prima geheugensetje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K, iets goedkoper.
  4. uitvoering: Arctic Freezer 36 is 1 cm lager en bovendien flink goedkoper, en is echt al meer dan prima
  5. Ik zou het lekker bij een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W houden, wat extra ruimte is voor een toekomstige GPU upgrade fijn, maar 1000W is echt alleen aan de orde als je richting RTX 5090 achtige kaarten wil ooit
  6. De uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed is sowieso flink goedkoper en op 1440P ga je echt niks merken hiervan in game performance: het is de GPU die telt.
De 7800X3D processor is eventueel ook bij AliExpress vanuit een Frans magazijn te koop voor +/- €210. Die is hier flink vaak voorbijgekomen in de adviezen, en je moet het aandurven maar ik heb nog niemand gelezen die er problemen mee heeft gehad.

Tel je het geheel op dan kan er dus nog zo'n €200-300 vanaf en je hebt zeker gelijk: als je 1440P lekker wil kunnen gamen heb je echt niet meer nodig. Sterker: inclusief bovenstaande tweaks is de build nog steeds uitermate geschikt voor 1440P met vrijwel alles op minimaal 100-110FPS @ ultra.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2026 15:45 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:22
Opzich een heel nette build. Wel vraag ik mij af waarom je voor een een duur moederbord bent gegaan? Je geeft aan mogelijk te willen overklokken, maar tot hoever wil je daarmee gaan?

Daarnaast heeft je moederbord behoorlijk wat extra aansluitingen die je nu niet gebruikt. Ga je die in de toekomst wel gebruiken? Ga je die 3x extra M2 opslag toevoegen? Ga je ook RAID gebruiken ?Hheb je echt de 5Gbit aansluiting nodig voor je internet? Het zijn allemaal features waarvan ik nu twijfel of je die wel nodig hebt en of je niet met een goedkoper bord hetzelfde resultaat gaat halen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Nielstjow
DeNachtwacht schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:42:
Je hebt prijs/kwaliteit denk ik een mooi setje samengesteld, er zijn nog wel wat besparingen mogelijk.
  1. Kies een vrijwel identieke kast die al inclusief achterzijde casefans is: uitvoering: Corsair Frame 4000D RS Wood Zwart
  2. Een moederbord als deze staat niet voor niets zo hoog in de pricewatch: uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI en voldoet in zijn geheel aan je wensen
  3. Prima geheugensetje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K, iets goedkoper.
  4. uitvoering: Arctic Freezer 36 is 1 cm lager en bovendien flink goedkoper, en is echt al meer dan prima
  5. Ik zou het lekker bij een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W houden, wat extra ruimte is voor een toekomstige GPU upgrade fijn, maar 1000W is echt alleen aan de orde als je richting RTX 5090 achtige kaarten wil ooit
  6. De uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed is sowieso flink goedkoper en op 1440P ga je echt niks merken hiervan in game performance: het is de GPU die telt.
De 7800X3D processor is eventueel ook bij AliExpress vanuit een Frans magazijn te koop voor +/- €210. Die is hier flink vaak voorbijgekomen in de adviezen, en je moet het aandurven maar ik heb nog niemand gelezen die er problemen mee heeft gehad.

Tel je het geheel op dan kan er dus nog zo'n €200-300 vanaf en je hebt zeker gelijk: als je 1440P lekker wil kunnen gamen heb je echt niet meer nodig. Sterker: inclusief bovenstaande tweaks is de build nog steeds uitermate geschikt voor 1440P met vrijwel alles op minimaal 100-110FPS @ ultra.
1. Die Corsair case is wel een goede shout, daar ga ik even goed naar kijken.
2. Wat betreft het moederbord heb je gelijk, ik zat zelf ook eerst naar een B850 te kijken, maar aangezien ik nog budget over had en ik de PC future proof wil maken dacht ik dat dit misschien wel een goeie upgrade zou zijn waardoor ik in de toekomst enkel video-kaart hoef te vervangen + RAM.
3. Zal ik meenemen in mijn overwegingen (:
4. Ik had de be quiet! Dark Rock Elite uitgekozen vanwege de looks, enige puntje daarbij is dus dat ik mij afvraag of die 2mm marge met de case enig probleem zou kunnen opleveren? Is dat misschien te krap?
5. Wat betreft de 1000w voeding dacht ik voor twee tientjes meer maar gelijk voor zekerheid te gaan + het feit dat bij maximaal gebruik van videokaart de voeiding dan iets minder hard (relatief) hoeft te werken wat kan schelen in geluid/temp?
6. Wederom dacht ik voor deze cpu te gaan i.v.m. future proof :)

Bedankt voor je uitgebreide feedback! Het doet mij goed om te lezen dat wat ik heb samengesteld opzich niet gek is. Wat betreft de case ga ik zeker nog even kijken, ik vind die Corsair misschien nog wel mooier ook gezien die niet van die gekke gouden pootjes heeft.

• Nielstjow
Wylana schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:43:
Opzich een heel nette build. Wel vraag ik mij af waarom je voor een een duur moederbord bent gegaan? Je geeft aan mogelijk te willen overklokken, maar tot hoever wil je daarmee gaan?

Daarnaast heeft je moederbord behoorlijk wat extra aansluitingen die je nu niet gebruikt. Ga je die in de toekomst wel gebruiken? Ga je die 3x extra M2 opslag toevoegen? Ga je ook RAID gebruiken ?Hheb je echt de 5Gbit aansluiting nodig voor je internet? Het zijn allemaal features waarvan ik nu twijfel of je die wel nodig hebt en of je niet met een goedkoper bord hetzelfde resultaat gaat halen.
Ik keek eerst naar een B850 moederbord, maar tijdens het samenstellen kwam ik tot de conclusie dat ik qua moederbord misschien iets meer zou kunnen uitgeven zodat ik in de toekomst nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden heb. Dus eigenlijk is de reden dat ik voor dit moederbord kies momenteel gewoon omdat het kan :9~ Maar het geeft mij ook gewoon een fijn gevoel dat ik ermee redelijk future proof ben

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
Als je meer aan een luxe moederbord wilt uitgeven voor de toekomst / uitbreiden / usb poorten / etc dan zou ik uitvoering: ASRock X870 LiveMixer WiFi nemen. Deze heeft 2x USB 4 (Gen 3x2 40Gbps) op de achterkant zitten wat het Asus bord niet heeft. Voor de rest zijn ze vrijwel identiek maar de Asrock is wel een klein beetje goedkoper ;)

De Be Quiet 13M is nog steeds een goede voeding, maar sinds 2026 zijn sommige interne componenten verwisseld met die van een lagere kwaliteit. Voor vrijwel dezelfde prijs heb je ook uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart, deze scoort A+ tier, is Cybenetics Gold rated en A voor geluid, en komt met 10 jaar garantie. (Of de 850W variant voor 119 euro) (Cybenetics evaluatie https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2448/)

Anders kan uitvoering: Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 850W ook interessant zijn. Deze scoort A- tier, Cybenetics Platinum rated en A++ voor geluid, en met 10 jaar garantie. (Cybenetics evaluatie https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/3057/)

De Dark Rock Elite is een leuke koeler maar wel zelfs voor 65 euro te duur. uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE bijvoorbeeld is stiller dan de Dark Rock Elite maar presteerd identiek. (En is 16mm lager)

Mbt de behuizing. De Fractal North is super mooi, maar ik zou een andere behuizing kiezen. De Fractal North heeft namelijk "maar" een 10gbps type c poort aan de voorkant, aangezien je een luxer moederbord neemt met 20gbps support is dat natuurlijk zonde. De Corsair behuizing die @DeNachtwacht aanraad heeft een 20gbps type c poort.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:51
Met het gekozen low-profile G.Skill geheugen is de 170mm cpu-koeler hoogte van de North genoeg voor de 168mm cpu-koeler.

Enkele suggesties (en € 300,- besparing):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 227,13€ 227,13
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 XT COD BO7 Special Edition€ 759,-€ 759,-
1BehuizingenFractal Design Epoch XL, Black TG RGB Light Tint€ 79,-€ 79,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Elite€ 64,90€ 64,90
1Case fansFractal Design Momentum 12 RGB, 1-pack, Zwart, 120mm€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internLexar Thor RGB 2nd Gen LD5U16G60C38BV-RGD€ 439,-€ 439,-
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 273,-€ 273,-
Totaal€ 2.126,73
Het prijsverschil tussen een 7800X3D Tray en 9800X3d is erg groot.
Een Fractal behuizing in XL variant (cpu-koeler hoogte is 176mm) met RGB fans is veel goedkoper dan BQ fans bijkopen. De behuizing is verder hetzelfde als de North XL. Voor het design nog een rear fan toegevoegd.
Aanzienlijk goedkoper goed ASUS moederbord met zware stroomvoorziening.
De Asus TUF 9070 XT heeft een grotere/dikkere koeler met verlichting.
Goedkoper geheugen 6000CL38.
Goedkopere goede Tier-A ATX3.1 platinum voeding met semi-passive fan, 850W is al heel ruim.
Snellere PCIe5.0 SSD.

• Nielstjow
Thanks voor jullie feedback, na wat wikken en wegen heb ik mijn build enigszins aangepast. Ik ga op een aantal vlakken toch voor de iets duurdere opties, omdat het beter aansluit bij mijn smaak qua looks en omdat ik hem zoals gezegd future proof wil hebben.

Ik ga nu hiervoor:
ComponentArtikelAantal Prijs 
VideokaartASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR61 €         739,90
CPUAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed1 €         394,99
MoederbordASRock X870 LiveMixer WiFi1 €         219,00
RAMG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX51 €         499,00
OpslagLexar NM990 2TB1 €         274,00
Voedingbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W1 €         129,00
CPU coolerbe quiet! Dark Rock Elite1 €            64,90
BehuizingCorsair Frame 4000D RS Wood Zwart1 €            99,90
Fans (intake)be quiet! Light Wings 140mm PWM Reverse, Single Pack, Zwart, 140mm2 €            59,80
Fans (exhaust)be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Single Pack Zwart, 120mm1 €            24,90
TOTAAL €     2.505,39

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ziet eruit als een mooie build verder, maar wel echt belangrijk dat je weet dat zowel de 9800X3D als ook een moederbord met X870 chipset voor de future proofheid niks doen.

De X870 is een chipset voor mensen die veel snelle usb c poorten, meer dan twee pcie SSD sloten en op andere plekken ruimer bemeten willen zijn in aansluitingen. Voor een standaard gaming pc met één SSD waar je er later misschien nog ooit een 2e bij gaat prikken, voldoet zelfs een B650 bord van €150 ook al prima. Je kiest de X870 chipset als je 3 SSD's wil kunnen aansluiten, 8 verschillende externe usb c apparaten hebt die tegelijk erop moeten et cetera: in zeldzame gevallen dus.

Ik ben een ervaringsdeskundige met een X570 moederbord, waarop heel veel aansluitingen die ik niet gebruik zitten. Mijn RTX 5090 had ook prima gepast op een moederbord met een B450 chipset en dezelfde PCIe 4.0 poort die op mijn X570 zit. Mensen vallen snel voor de valkuil "het hoogste nummertje" zonder dat daar vaak noodzaak voor is. Zo had ik ook een R9 3900X cpu erin, achteraf voor gaming totale flauwekul, een 3700X was fors goedkoper en net zo futureproof geweest.

De 9800X3D levert je zoals eerder aangegeven voor bijna €200 extra, letterlijk 1 tot 2 frames extra op omdat de CPU voor gaming gewoon veel minder belangrijk is.

Als je écht die €2500 wil uitgeven en meer futureproof wil zijn, wat helemaal prima is, zou ik je aanraden een B850 bord en een 7800X3D te nemen. Daarnaast is het eerder genoemde ramsetje €70 goedkoper en ook nog sneller dan wat je nu geselecteerd hebt. Gebruik die besparingen om een RTX 5070 Ti van te kopen. Dat levert je, zeker bij raytracing games, veel méér FPS winst op.

[ Voor 28% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-08-2026 13:45 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
Ik zou nog steeds de Be Quiet koeler niet nemen, hij is gewoon te duur de performance die je krijgt, de ID-Cooling die ik noemde presteerd identiek en is stiller. Als je de RGB op de Be Quiet koeler leuk vind dan is er ook een RGB variant uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE ARGB, Zwart

De Corsair behuizing komt al met 3 fans aan de voorkant en 1 fan aan de achterkant, waar wil je de extra Be Quiet fans voor gebruiken? Als het puur voor de looks is, meer fans = meer geluid ;)

Ik ben het ook eens met @DeNachtwacht mbt de processor. Je kan extra uitgeven aan de 9800X3D, maar in veel games ga je er niks van merken. Een 5070 Ti puur vanwege RT zou ik niet doen. De 9070 XT is ook echt hartstikke goed in RT https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-gre-pulse/34.html. Bij release was het prestatieverschil groter maar AMD heeft onderhand met 1.5 jaar aan driver updates heel veel ingehaald.

Wil je graag meer uitgeven puur aan luxere / hogere kwaliteit onderdelen dan zou ik het zo doen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 240,45€ 240,45
1MoederbordenASRock X870 LiveMixer WiFi€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 739,90€ 739,90
1BehuizingenCorsair Frame 4000D RS Wood Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internKlevv KD5AGU880-56K300L€ 449,-€ 449,-
1VoedingenASRock Steel Legend SL-850G€ 107,68€ 107,68
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 273,-€ 273,-
Totaal€ 2.159,83
Je zou de 9800X3D nog steeds kunnen overwegen aangezien het in je budget past, maar de performance die je terug krijgt is in de meeste games op 1440p verwaarloosbaar.

Als je graag twee pcie 5 M.2 slots en USB 4 wilt hebben op je moederbord dan is de X870 Livemixer de beste keus. Mocht dat niet nodig zijn, neem lekker de B850 variant uitvoering: ASRock B850 LiveMixer WiFi

Dit Klevv geheugen is low-profile en past dus goed onder de koeler. Ik zou geen 500 euro aan geheugen uitgeven, zeker als je er toch niks van gaat zien omdat de koeler er overheen zit. Als je het G.Skil geheugen heel mooi vind en je het graag wilt zien dan zou ik een andere koeler nemen. (en een langzamer G.Skill setje, ga je niks van merken icm een X3D processor.)

De Asrock Steel Legend is van hogere kwaliteit dan de Be Quiet 13M en ook hartstikke stil en met 10 jaar garantie.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik ben het zeker met je eens @Miyazono dat een 5070 Ti relatief duur is, maar alsnog is het als je die €300 extra bereid bent neer te leggen, wel zo'n 10% extra raytracing performance nog steeds (zie je linkje). Maar idd, veruit de beste koop voor gaming zijn de AMD GPU's momenteel, met de RX 9070 XT als ultieme 1440P kaart dus meer is (voor hudige games) zeker niet nodig.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:54
Als je gewoon zoveel mogelijk van beQuiet! wil vanwege look-consistentie en geluidsproductie, dan zou ik dat gewoon doen. Niets mis met het argument van 'willen' en je budget staat het toe, ook al is het misschien niet het meest kostenefficient.

Wel even checken of de CPU koeler goed past. Ik heb zelf de non-XL North en heb vanwege krapte uiteindelijk een kleinere, vooral lagere koeler gekozen dan oorspronkelijk beoogd.

Ik neem trouwens aan dat de 2x 140mm intake fans bedoeld zijn om de meegeleverde casefans te vervangen? Dat is geen slecht idee, want de Fractal fans zijn goed, maar luid (weet niet hoe dat is met de Corsair case). Je hebt dan echter wel maar 1x 120mm over als rear exhaust. Ik zou daarbijvoorbeeld nog 1x 140mm fan voor top exhaust aan toevoegen.
Woezik schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:22:
Het prijsverschil tussen een 7800X3D Tray en 9800X3d is erg groot.
Als je AliExpress uitsluit, is het verschil opeens een stuk minder groot en het blijft een vergelijking van tray vs boxed. Voor sommigen maakt dat uit.

Informatie: Dit is het verschil tussen een boxed en een trayprocessor

• Nielstjow
Wederom bedankt voor jullie input! Ik heb inmiddels alle componenten besteld en ga volgend weekend lekker aan de slag met bouwen!

Uiteindelijk is dit het geworden:
ComponentArtikel
VideokaartASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6
CPUAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
MoederbordASRock X870 LiveMixer WiFi
RAMKlevv KD5AGU880-60A300H (maar dan de 60B280H versie)
OpslagLexar NM990 2TB
Voedingbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W
CPU coolerArctic Freezer 36
BehuizingCorsair Frame 4000D RS Wood Zwart
Fansbe quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, Zwart, 140mm
Mochten jullie nog goede tips hebben voor het bouwen of zaken waar ik misschien extra rekening mee moet houden? Let me know :*)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:12
Snap de keuze voor extra case fans niet zozeer, de Light Wings zijn vrij duur en hebben een minimaal RGB effect die je in deze behuizing met 140mm niet goed ziet gezien het houten frontje... dan kan je beter de lege Frame 4000D pakken met extra fans of de RS ARGB versie uitvoering: Corsair Frame 4000D RS ARGB Zwart. De RS fans zijn in principe eerst prima. Voor AM5 zou ik liever de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE pakken dan de Arctic Freezer 36. De Freezer 36 is beter voor Intel LGA1X00.

Ook geen onderbouwing voor X870 chipset, wat niet echt nodig is, en niet meer futureproof is dan B850. uitvoering: ASRock B850 LiveMixer WiFi is toch gauw 50 euro.

Of om het esthetisch bij Corsair te houden, de uitvoering: Corsair Nautilus 240 RS LCD nemen nu voor 60 euro.

Voor tips van zelfbouw:

[ Voor 43% gewijzigd door Apart op 23-08-2026 16:32 ]

https://ko-fi.com/apart

• Nielstjow
Ik heb gekozen voor de extra fans, omdat ik ze juist mooi vind en ze niet een overdreven RGB effect geven. Daarnaast kan ik dan de stock fans eventueel aan de boven-, onder- of zijkant plaatsen of gewoon als reserve houden.

Wat betreft het moederbord vind ik het gewoon leuk om een beetje overkill te hebben. Deze heeft 2x 2x M.2 (PCI-e 5.0 x4) dus als ik later wil uitbreiden met nog een PCI-e 5 SSD dan kan dat. Daarnaast heeft deze hogere RJ45 snelheden en 2x USB 4.

De CPU koeler heb ik nu al besteld. Waarom zou die beter zijn voor intel LGA1X00 dan voor AMD?

Thanks voor het linkje, deze zal ik ter voorbereiding gaan kijken :P

• Nielstjow
Ik krijg op Reddit te horen dat ASRock moederbords bekend staan dat ze AMD cpu's 'fryen'. Is dat bij jullie ook bekend? Is het risico zo groot dat het beter is om een ander moederbord te nemen? Ik las dit pas nadat ik ben gaan bouwen dus ik heb alles al aangesloten op mijn moederbord en wilde juist net een eerste test gaan draaien..
Pagina: 1