• Nielstjow
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 17:17
Goedemiddag allemaal!

Ik ben van plan om voor het eerst zelf een game PC te gaan bouwen! Ik heb zo'n 15 jaar geleden een pre-built van mijn vader gekregen waar ik veel plezier van heb gehad (inmiddels stof staat te vangen). Daarna heb ik vooral gegamed op mijn laptop (Lenovo Legion Y520) en mijn PS4, maar ik ben nu dus van plan om weer terug te keren naar de master race _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals ik al aangaf wil ik er voornamelijk mee gaan gamen. Ik wil er zeker de komende vijf jaar de nieuwste games mee kunnen spelen. Games zoals Company of Heroes 3, Assassins Creed, GTA 4/5/6, Iron Heart, Civilization, etc..

Ik hoef de games niet op de allerhoogste settings te spelen, het gaat mij er vooral om dat ik de games op 1440p comfortabel en vloeiend kan spelen. Daarnaast wil ik het liefste de pc wel enigszins future proof maken, dat ik met bijvoorbeeld een upgrade van de videokaart over 5 jaar weer een tijdje vooruit kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had van tevoren vastgesteld dat ik wel 3k kwijt zou zijn, maar na onderzoek heb ik vastgesteld dat 2,5k eigenlijk meer dan voldoende moet zijn voor mijn wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Alleen mijn monitor (Gigabyte M27UP).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na eigen research ben ik tot de volgende build gekomen:
ComponentArtikelAantal Prijs 
VideokaartASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR61 €         739,90
CPUAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed1 €         394,99
MoederbordASUS ROG Strix B850-F GAMING WIFI7 NEO1 €         229,00
RAMG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX51 €         459,00
OpslagLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB1 €         244,95
Voedingbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W1 €         129,00
CPU coolerbe quiet! Dark Rock Elite1 €            64,90
BehuizingFractal Design North - TG Clear Charcoal Black1 €         109,00
Fans (intake)be quiet! Light Wings 140mm PWM Reverse, Single Pack, Zwart, 140mm2 €            59,80
Fans (exhaust)be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Single Pack Zwart, 120mm1 €            24,90
TOTAAL €     2.455,44
Ik vind de Fractal Design North case wel erg mooi, verder lijkt het mij leuk om wat RGB erin te verwerken, maar niet heel erg over the top. Vandaar mijn keuze voor de be quiet fans en cpu cooler.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al aangaf zou ik het fijn vinden als de levensduur van de pc in de toekomst met enkele upgrades te verlengen is.

Ga je overklokken?
Ik denk dat ik hier uiteindelijk wel mee aan de slag ga, maar niet direct na het bouwen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voornamelijk benieuwd naar jullie mening van hetgeen dat ik heb samengesteld. Zien jullie duidelijke bottlenecks of mogelijke problemen bij het bouwen? Een aspect waar ik zelf nog aan twijfel is dat de case een maximum hoogte van 170mm voor de CPU koeler toelaat. De Dark Rock Elite heeft een hoogte van 168mm wat dus neerkomt op een marge van 2mm, zou dit een probleem op kunnen leveren en kan ik dus beter kiezen voor een andere koeler of is dit geen enkel probleem?

Alvast bedankt voor jullie feedback/advies/commentaar :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt prijs/kwaliteit denk ik een mooi setje samengesteld, er zijn nog wel wat besparingen mogelijk.
  1. Kies een vrijwel identieke kast die al inclusief achterzijde casefans is: uitvoering: Corsair Frame 4000D RS Wood Zwart
  2. Een moederbord als deze staat niet voor niets zo hoog in de pricewatch: uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI en voldoet in zijn geheel aan je wensen
  3. Prima geheugensetje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K, iets goedkoper.
  4. uitvoering: Arctic Freezer 36 is 1 cm lager en bovendien flink goedkoper, en is echt al meer dan prima
  5. Ik zou het lekker bij een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W houden, wat extra ruimte is voor een toekomstige GPU upgrade fijn, maar 1000W is echt alleen aan de orde als je richting RTX 5090 achtige kaarten wil ooit
  6. De uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed is sowieso flink goedkoper en op 1440P ga je echt niks merken hiervan in game performance: het is de GPU die telt.
De 7800X3D processor is eventueel ook bij AliExpress vanuit een Frans magazijn te koop voor +/- €210. Die is hier flink vaak voorbijgekomen in de adviezen, en je moet het aandurven maar ik heb nog niemand gelezen die er problemen mee heeft gehad.

Tel je het geheel op dan kan er dus nog zo'n €200-300 vanaf en je hebt zeker gelijk: als je 1440P lekker wil kunnen gamen heb je echt niet meer nodig. Sterker: inclusief bovenstaande tweaks is de build nog steeds uitermate geschikt voor 1440P met vrijwel alles op minimaal 100-110FPS @ ultra.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-08-2026 15:45 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:14
Opzich een heel nette build. Wel vraag ik mij af waarom je voor een een duur moederbord bent gegaan? Je geeft aan mogelijk te willen overklokken, maar tot hoever wil je daarmee gaan?

Daarnaast heeft je moederbord behoorlijk wat extra aansluitingen die je nu niet gebruikt. Ga je die in de toekomst wel gebruiken? Ga je die 3x extra M2 opslag toevoegen? Ga je ook RAID gebruiken ?Hheb je echt de 5Gbit aansluiting nodig voor je internet? Het zijn allemaal features waarvan ik nu twijfel of je die wel nodig hebt en of je niet met een goedkoper bord hetzelfde resultaat gaat halen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Nielstjow
DeNachtwacht schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:42:
Je hebt prijs/kwaliteit denk ik een mooi setje samengesteld, er zijn nog wel wat besparingen mogelijk.
  1. Kies een vrijwel identieke kast die al inclusief achterzijde casefans is: uitvoering: Corsair Frame 4000D RS Wood Zwart
  2. Een moederbord als deze staat niet voor niets zo hoog in de pricewatch: uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI en voldoet in zijn geheel aan je wensen
  3. Prima geheugensetje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K, iets goedkoper.
  4. uitvoering: Arctic Freezer 36 is 1 cm lager en bovendien flink goedkoper, en is echt al meer dan prima
  5. Ik zou het lekker bij een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W houden, wat extra ruimte is voor een toekomstige GPU upgrade fijn, maar 1000W is echt alleen aan de orde als je richting RTX 5090 achtige kaarten wil ooit
  6. De uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed is sowieso flink goedkoper en op 1440P ga je echt niks merken hiervan in game performance: het is de GPU die telt.
De 7800X3D processor is eventueel ook bij AliExpress vanuit een Frans magazijn te koop voor +/- €210. Die is hier flink vaak voorbijgekomen in de adviezen, en je moet het aandurven maar ik heb nog niemand gelezen die er problemen mee heeft gehad.

Tel je het geheel op dan kan er dus nog zo'n €200-300 vanaf en je hebt zeker gelijk: als je 1440P lekker wil kunnen gamen heb je echt niet meer nodig. Sterker: inclusief bovenstaande tweaks is de build nog steeds uitermate geschikt voor 1440P met vrijwel alles op minimaal 100-110FPS @ ultra.
1. Die Corsair case is wel een goede shout, daar ga ik even goed naar kijken.
2. Wat betreft het moederbord heb je gelijk, ik zat zelf ook eerst naar een B850 te kijken, maar aangezien ik nog budget over had en ik de PC future proof wil maken dacht ik dat dit misschien wel een goeie upgrade zou zijn waardoor ik in de toekomst enkel video-kaart hoef te vervangen + RAM.
3. Zal ik meenemen in mijn overwegingen (:
4. Ik had de be quiet! Dark Rock Elite uitgekozen vanwege de looks, enige puntje daarbij is dus dat ik mij afvraag of die 2mm marge met de case enig probleem zou kunnen opleveren? Is dat misschien te krap?
5. Wat betreft de 1000w voeding dacht ik voor twee tientjes meer maar gelijk voor zekerheid te gaan + het feit dat bij maximaal gebruik van videokaart de voeiding dan iets minder hard (relatief) hoeft te werken wat kan schelen in geluid/temp?
6. Wederom dacht ik voor deze cpu te gaan i.v.m. future proof :)

Bedankt voor je uitgebreide feedback! Het doet mij goed om te lezen dat wat ik heb samengesteld opzich niet gek is. Wat betreft de case ga ik zeker nog even kijken, ik vind die Corsair misschien nog wel mooier ook gezien die niet van die gekke gouden pootjes heeft.

• Nielstjow
Wylana schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:43:
Opzich een heel nette build. Wel vraag ik mij af waarom je voor een een duur moederbord bent gegaan? Je geeft aan mogelijk te willen overklokken, maar tot hoever wil je daarmee gaan?

Daarnaast heeft je moederbord behoorlijk wat extra aansluitingen die je nu niet gebruikt. Ga je die in de toekomst wel gebruiken? Ga je die 3x extra M2 opslag toevoegen? Ga je ook RAID gebruiken ?Hheb je echt de 5Gbit aansluiting nodig voor je internet? Het zijn allemaal features waarvan ik nu twijfel of je die wel nodig hebt en of je niet met een goedkoper bord hetzelfde resultaat gaat halen.
Ik keek eerst naar een B850 moederbord, maar tijdens het samenstellen kwam ik tot de conclusie dat ik qua moederbord misschien iets meer zou kunnen uitgeven zodat ik in de toekomst nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden heb. Dus eigenlijk is de reden dat ik voor dit moederbord kies momenteel gewoon omdat het kan :9~ Maar het geeft mij ook gewoon een fijn gevoel dat ik ermee redelijk future proof ben

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
Als je meer aan een luxe moederbord wilt uitgeven voor de toekomst / uitbreiden / usb poorten / etc dan zou ik uitvoering: ASRock X870 LiveMixer WiFi nemen. Deze heeft 2x USB 4 (Gen 3x2 40Gbps) op de achterkant zitten wat het Asus bord niet heeft. Voor de rest zijn ze vrijwel identiek maar de Asrock is wel een klein beetje goedkoper ;)

De Be Quiet 13M is nog steeds een goede voeding, maar sinds 2026 zijn sommige interne componenten verwisseld met die van een lagere kwaliteit. Voor vrijwel dezelfde prijs heb je ook uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart, deze scoort A+ tier, is Cybenetics Gold rated en A voor geluid, en komt met 10 jaar garantie. (Of de 850W variant voor 119 euro) (Cybenetics evaluatie https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2448/)

Anders kan uitvoering: Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 850W ook interessant zijn. Deze scoort A- tier, Cybenetics Platinum rated en A++ voor geluid, en met 10 jaar garantie. (Cybenetics evaluatie https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/3057/)

De Dark Rock Elite is een leuke koeler maar wel zelfs voor 65 euro te duur. uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE bijvoorbeeld is stiller dan de Dark Rock Elite maar presteerd identiek. (En is 16mm lager)

Mbt de behuizing. De Fractal North is super mooi, maar ik zou een andere behuizing kiezen. De Fractal North heeft namelijk "maar" een 10gbps type c poort aan de voorkant, aangezien je een luxer moederbord neemt met 20gbps support is dat natuurlijk zonde. De Corsair behuizing die @DeNachtwacht aanraad heeft een 20gbps type c poort.
Pagina: 1