Hoi Tweakers,
Voor een aanstaande verbouwing doe ik mijn aannemer-checks graag grondig via openbare bronnen (OSINT). Tijdens het screenen van *knip* Bedrijf) liep ik tegen een paar stevige red flags aan. Ik deel deze casus graag om te horen hoe jullie je due diligence doen.
Online vind je perfecte 5-sterren Google reviews over aanbouwen, o.a. van '*knip*'. Een simpele Whois/SIDN check op het domein *knip* toont echter *knip* als houder, met als technisch/administratief beheerder xxx@.... Oftewel: de eigen webbeheerder tikt de 5-sterren reviews.
Een duik in Rechtspraak.nl leverde een recent vonnis op (*knip*) tegen dit bouwbedrijf, met opvallende feiten:
Alvast dank!
Voor een aanstaande verbouwing doe ik mijn aannemer-checks graag grondig via openbare bronnen (OSINT). Tijdens het screenen van *knip* Bedrijf) liep ik tegen een paar stevige red flags aan. Ik deel deze casus graag om te horen hoe jullie je due diligence doen.
Online vind je perfecte 5-sterren Google reviews over aanbouwen, o.a. van '*knip*'. Een simpele Whois/SIDN check op het domein *knip* toont echter *knip* als houder, met als technisch/administratief beheerder xxx@.... Oftewel: de eigen webbeheerder tikt de 5-sterren reviews.
Een duik in Rechtspraak.nl leverde een recent vonnis op (*knip*) tegen dit bouwbedrijf, met opvallende feiten:
- Fundering: Er werd geoffreerd voor heipalen van 7,4m, maar in de praktijk gingen er palen van slechts 5m de grond in.
- Verborgen kosten: De aannemer plaatste onaangekondigd camera's op de bouw en probeerde ruim €16.000,- hiervoor door te belasten aan de klant.
- Gijzeling: Bij het resulterende factuurgeschil werd direct het retentierecht ingeroepen, totdat een kort geding de oplevering afdwong.
- Zitten een SIDN- en Rechtspraak-check in jullie standaard 'aannemer due diligence'?
- Welke andere openbare databronnen of tools gebruiken jullie om partijen te valideren?
- Hoe controleren jullie tijdens de bouw of de uitvoering (zoals de lengte van een heipaal) daadwerkelijk klopt met de offerte, als je er niet fulltime bij staat?
Alvast dank!
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2026 01:09 . Reden: Noemen bedrijfsnaam in dit geval niet nodig en daarmee niet de bedoeling. ]