OSINT bij aannemerskeuze

Pagina: 1
Acties:

• topya
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 13:06
Hoi Tweakers,

Voor een aanstaande verbouwing doe ik mijn aannemer-checks graag grondig via openbare bronnen (OSINT). Tijdens het screenen van *knip* Bedrijf) liep ik tegen een paar stevige red flags aan. Ik deel deze casus graag om te horen hoe jullie je due diligence doen.

Online vind je perfecte 5-sterren Google reviews over aanbouwen, o.a. van '*knip*'. Een simpele Whois/SIDN check op het domein *knip* toont echter *knip* als houder, met als technisch/administratief beheerder xxx@.... Oftewel: de eigen webbeheerder tikt de 5-sterren reviews.

Een duik in Rechtspraak.nl leverde een recent vonnis op (*knip*) tegen dit bouwbedrijf, met opvallende feiten:
  • Fundering: Er werd geoffreerd voor heipalen van 7,4m, maar in de praktijk gingen er palen van slechts 5m de grond in.
  • Verborgen kosten: De aannemer plaatste onaangekondigd camera's op de bouw en probeerde ruim €16.000,- hiervoor door te belasten aan de klant.
  • Gijzeling: Bij het resulterende factuurgeschil werd direct het retentierecht ingeroepen, totdat een kort geding de oplevering afdwong.
Door dit soort open data schrik je wel even wakker. Ik ben erg benieuwd naar jullie aanpak:
  1. Zitten een SIDN- en Rechtspraak-check in jullie standaard 'aannemer due diligence'?
  2. Welke andere openbare databronnen of tools gebruiken jullie om partijen te valideren?
  3. Hoe controleren jullie tijdens de bouw of de uitvoering (zoals de lengte van een heipaal) daadwerkelijk klopt met de offerte, als je er niet fulltime bij staat?
Benieuwd naar jullie ervaringen!

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2026 01:09 . Reden: Noemen bedrijfsnaam in dit geval niet nodig en daarmee niet de bedoeling. ]

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-08 19:06
Haha, je doet je voorwerk goed.

Nu is er over elke aannemer wel iets te vinden. Maar ga gewoon een gesprek aan met iemand of bovenstaande aannemer?

Ik zie dat je ook op bnnvara forum een post hebt gedaan. Betreft het een flinke verbouwing dat je dit zo doet? :)

Heb je via-via niemand die ervaring heeft met een aannemer in de buurt? Of bel aan bij iemand die recent heeft verbouwd met een aannemer en vraag hoe dit is gegaan?

• topya
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 13:06
ZveenT schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:10:
Haha, je doet je voorwerk goed.

Nu is er over elke aannemer wel iets te vinden. Maar ga gewoon een gesprek aan met iemand of bovenstaande aannemer?

Ik zie dat je ook op bnnvara forum een post hebt gedaan. Betreft het een flinke verbouwing dat je dit zo doet? :)

Heb je via-via niemand die ervaring heeft met een aannemer in de buurt? Of bel aan bij iemand die recent heeft verbouwd met een aannemer en vraag hoe dit is gegaan?
Thanks voor je reactie.

Ja klopt, een enorme verbouwing komt eraan... en in deze regio is er het e.e.a. over deze aannemer te doen en was online aan het onderzoeken of er meerdere suggesties zijn voor het goed voorbereiden van een verbouwing. :)