Verduurzamingsadvies gevraagd over warmtepompen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arctic89
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-08 17:40
Beste mensen,

Onlangs heb ik een huis gekocht. Een woning met 135m2 vloeroppervlakte, energielabel C en drie verdiepingen.

Het is een kluswoning, dus we gaan het e.e.a. gronding aanpakken;
-vloerverwarming
-Isoleren van het dak, spouwmuur en vloer (wat het energielabel naar A zou brengen)
-kozijnen met enkel/dubbel glas naar triple (HR+++) brengen. De rest heeft al HR++

Nu is een openstaand discussie punt de befaamde (hybride) warmtepomp. Er zit nu een CV-ketel in van 23 jaar oud.

Ik heb nu een offerte van een 9kw lucht/water warmtepomp, de aurora III R290 All-Electric, inclusief WPboiler van 200l voor €15K (subsidie kan hier nog vanaf, blijft 11K over)

en een offerte voor 10 zonnepanelen (450WP ps. met een verwachte opbrengst van 3825 kwh.)
inclusief thuisbatterij van 13.8 kwh, voor €11k.

Ons verbruik van gas is lastig in te schatten, omdat we nu niet in een vergelijkbare woning wonen (we gaan van 83m2 naar 135m2), we nu met 2 personen zijn, maar kinderwensen hebben. De vorige bewoner is niet vergelijkbaar met ons en de isolatie zal ook impact hebben. Op basis van het internet ga ik uit van minimaal 1000m3 gas.

De schatting voor ons jaargebruik aan stroom dit jaar is 2100 kwh (vorig jaar was het 2000 kwh).

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij kunnen adviseren. Is het slim om voor de warmtepomp te gaan of adviseren jullie een hybride opstelling of misschien zelfs alleen een nieuwe CV-ketel.

Mij lijkt dat, indien we geen WP nemen, het aantal zonnepanelen omlaag kan, maar zien jullie de combinatie zitten? Is een thuisbatterij hierbij rendabel?

Ik zie jullie advies tegemoet.

Arctic

Alle reacties

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:35
Besteed het geld voor die thuisbatterij aan beter isolatie, ventilatie, een goede regelbare vloerverwarming en fatsoenlijke zonwering. En koop gewoon een lucht/water warmtepomp en je bent klaar.

Zonnepanelen staat er een beetje los van nu je stookt in de winter en opwekt in de zomer (even zwart/wit). Wellicht nog steeds zinvol maar niet door je verwarming.

En beter geïnvesteerd in zonwering dan in koeling.

[ Voor 44% gewijzigd door Minimalist1 op 20-08-2026 10:53 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit is een vraag die zeer geschikt is voor AI. Ik heb de tekst van @Arctic89 in Mistral.ai gestopt en kreeg een keurige analyse.

We hebben, terecht, afgesproken hier geen ai gegenereerde teksten te plaatsen

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:35
Prisma16 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:52:
Dit is een vraag die zeer geschikt is voor AI. Ik heb de tekst van @Arctic89 in Mistral.ai gestopt en kreeg een keurige analyse.

We hebben, terecht, afgesproken hier geen ai gegenereerde teksten te plaatsen
En je bent, net zoals de gemiddelde gebruiker, te lui om er zelf wat van te maken?

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:00
Warmtepomp zou ik wel doen, maar niet eentje van Adler, maar een gerenommeerd merk met service (zelf uitgekomen bij een vaillant). WPB zou ik een maatje groter doen dan 200 liter als er later kinderen bij komen.

Ik lees nog niks over je afgifte systeem, dat is wel belangrijk om nu over na te denken icm een warmtepomp. Vloerverwarming met een openverdeler pomplozeverdeler is dan wel een pre als je nu de kans hebt dat goed te doen.

Voor het vermogen van je warmtepomp zou je een warmteverliesberekening kunnen laten doen, een kundige installateur zou het zonder niet installeren als er geen relevante historische data is.

Verder wel eens over de zonnepanelen, dat is een andere discussie dan over de warmtepomp. Gezien de prijzen kunnen panelen nog steeds wel uit als je een scherpe offerte krijgt voor een simpele opstelling. Batterijen, tsja, genoeg over te vinden en hartstikke interessant en leuk. Maar voor het geld doe je dat nog niet.
edit:
Excuses, was niet mijn intentie verwarring te creëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Quadrupool op 20-08-2026 22:45 ]

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:17
Mijn advies: proberen voor de winter alle isolatiemaatregelen en de vloerverwarming rond te krijgen. In de winter het huis stoken met constante temperatuur (geen nachtverlagingen oid). Hierdoor krijg je een goed beeld wat voor vermogen de warmtepomp moet krijgen. (ook even een P1 logger (homewizard oid) in de elektriciteitsmeter hangen). Na de winter pas aan de warmtepomp beginnen (ook even naar wat andere merken kijken, Adlar is niets speciaals).

Voor de vloerverwarmingverdeler letten op goed dikke aanvoer/toevoerleidingen (32mm meerlagenbuis bijv) en dan pomploos (onder voorbehoud dat de CV ketel laag genoeg in temperatuur kan om dit rechtstreeks in de vloer te mogen pompen).

Qua zonnepanelen: gelijk zoveel mogelijk panelen leggen. Is momenteel goedkoop en verdien je er echt wel weer uit, zelfs zonder salderen, zelfs zonder warmtepomp.

Batterij zou ik niet via een installateur laten doen, betaal je de hoofdprijs. Een stekkerbatterij is in de richting van 1200euro/5kwh (marstek) of 1800/8kwh (zendure)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Je kunt voor de nieuwe situatie een warmteverlies berekening (laten) maken.

Zonder dat is er geen kaas te maken van wat er nodig zal zijn.

1 ding kan wel: Met vloerverwarming is hybride nooit een slimme keuze. Het is het ultieme lage temperatuur afgifte systeem.

@Quadrupool Gebruik ajb de termen Pomploze verdeler of Mengverdeler met pomp.

Er lijkt geen consensus te bestaan welke van de 2 bedoeld wordt met open verdeler.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 20-08-2026 22:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Arctic89
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-08 17:40
Dank voor jullie reacties. Zeer waardevol. Ondertussen is het wel zeker dat de voor een warmte pomp gaan (niet hybride), met vloerverwarming. We zijn nu aan het kijken naar Quatt en Vaillant, volgens mij allebei wel goede merken.

@Fleighe je geeft aan een batterij niet via de installateur te laten plaatsen. Ben je dan nog wel in staat om het systeem (WP, ZP en batterij) als een integraal systeem te laten werken? Ben je daarmee nog in staat om te handelen in stroom dmv een dynamische contract?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53
Ik zie Quatt als prijsvechter... Vaillant is kwaliteit.

Als het een tussenwoning is dan zit je bijna zeker vast aan Vaillant (Of Bosch) vanwege de geluidsnormen. Die zijn met Quatt duidelijk lastiger te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 24-08-2026 14:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1