TP-Link GS308E V6 switch met KPN glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 22:11
Beste mede-tweakers,

Ik heb thuis sinds een aantal maanden KPN glasvezel, met een Box 12 in de meterkast die ook de wifi regelt (en als DHCP server fungeert).
Vanuit de meterkast loopt een ingebouwde UTP kabel naar de woonkamer, waar middels een wandcontactdoos een UTP kabel ingeprikt kan worden. Kabels zijn allemaal minimaal Cat 5 of hoger (losse kabels sowieso 6 of hoger).
Vanaf de wandcontactdoos loopt een UTP naar een TP-Link SG108E V6 switch in de woonkamer, waar hij het signaal verdeelt tussen de KPN TV box, Philips TV, en een kabel die mijn werkplek van netwerk voorziet (Eizo beeldscherm met hubfunctie). Bij die laatste zie ik altijd keurig een 1GBps link lampje branden. Bij de TV box en TV is dit altijd 100MBps geweest, want die hebben volgens mij geen hogere snelheid. Maar bij de poort waar de kabel vanuit de wandcontactdoos komt (en dus vanuit de Box 12 router) gaat het mis. Met enige regelmaat zie ik alleen het oranje lampje nog branden en niet meer het groene. Na checken blijkt ook in de SG108E en in de Box 12 dat de verbinding gedowngrade is naar 10MBps. Je snapt dat dat problemen geeft met streamen, TV en mijn werkplek.

Als je je afvraagt waarom ik een SG108E gebruik en niet een 105, omdat die eerder erg warm werd en ook storing gaf. Vandaar dat ik naar de 108 ben overgestapt, groter = betere warmte afgifte.

Wat heb ik al gedaan
Er lijkt niet 1 oplossing te zijn wanneer dit gebeurt. Soms helpt het om de SG108E een harde reset te geven door de stroom eraf te halen, soms alleen door de uplinkkabel eruit te trekken. Soms moet ook de Box 12 gereset worden, of de kabel die naar de wandcontactdoos loopt eruit getrokken te worden. En soms moet ook de kabel uit de wandcontacdoos, die naar de GS308E in de woonkamer loopt, getrokken worden.

Inmiddels heb ik de kabel vanuit de wandcontactdoos richting de SG108E vervangen, maar dit gaf geen oplossing.
Ik heb Storm control op de SG108E aangezet, en eerder ook STP protocol (Spanning Tree Mode, vergelijkbaar aan Storm control) op de Box 12 aangezet.
Dit alles heeft nog geen oplossing opgeleverd.

Wat ga ik nog doen
Omdat ik online en in eerdere topics hier lees dat SG108E eerdere versies dan V6 problemen kunnen geven met KPN TV, denk ik er toch aan om weer een switch te vervangen. Maar als ik even geen geld hoef uit te geven, zou het fijn zijn.
Ik denk als mogelijke andere switch aan de Netgear GS108E, maar als ik even geen geld hoef uit te geven zou dat fijn zijn.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

P.s., als je je afvraagt waarom ik KPN niet contacteer, omdat ik vrees dat ze dan gaan zeggen dat ik de switch er tussenuit moet halen. Maar op de TV box en de TV zie ik niet zo snel (geen netwerkpoortlampjes) of de snelheid onderuit gaat, en wil niet alles via wifi laten lopen (apartementsgebouw met veel wifi-netwerken in de lucht).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is het mogelijk dat de installatie toch niet helemaal deugt? Bijv door een stekkertje aan een solid cat5e cca wat nu toch teveel is bewogen en gebroken?

• William_H
jeroen3 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:40:
Is het mogelijk dat de installatie toch niet helemaal deugt? Bijv door een stekkertje aan een solid cat5e cca wat nu toch teveel is bewogen en gebroken?
Alle kabels zien er niet gebroken uit of iets. Stekkertjes en inputsocket (in de wand) ziet er goed uit. De enige kabel die dus eventueel niet zou kunnen deugen is de kabel in de wand. Daar ga ik zometeen even een tijdelijke kabel van de KPN Box 12 naar de switch leggen. Dat zou die vraag moeten ondervangen.
Verder vraag ik mij af wat ik nog meer zou kunnen doen?
Of gaat de TP-Link zo nu en dan gewoon over z'n nek van het netwerkverkeer wat hij moet verstouwen voor de TV box van KPN (net zoals de V5 en oudere switches die daar klaarblijkelijk niet tegen konden)?

• jeroen3
  • Nu online
Als je igmp snooping niet aan hebt gaat de poort uit door loop detectie. Aangezien hij omlaag gaat in snelheid lijkt dat niet het gevals.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat voor TV box hebben we het over?

KPN TV box of KPN TV+ box?

Dat maakt wel verschil. Staat IGMP Snooping aan in de switch?

Dat zou ik wel doen anders willen de multicast streams op alle devices hun pakketjes afleveren.

Op de KPN TV+ box kun je in de instellingen desnoods switchen naar unicast streams om te kijken of dat verbetering oplevert. Zo ja, dan komt het waarschijnlijk door het multicast verkeer.

Oh en vervang dat oude beige patch kabeltje eens die vroeger geleverd werden bij de KPN TV BOX, die met die gele stekkertjes. De mijne ging maar tot 100Mbps als ik hem tussen 2 1Gbit poorten/apparaten verbond.

• William_H
Het is een TV+ Box.
IGMP Snooping heeft altijd aangestaan in de switch.
Oh en vervang dat oude beige patch kabeltje eens die vroeger geleverd werden bij de KPN TV BOX, die met die gele stekkertjes. De mijne ging maar tot 100Mbps als ik hem tussen 2 1Gbit poorten/apparaten verbond.
Ik heb juist weer m'n eigen kabel (CAT6) vervangen door de meegeleverde kabel (knalgeel is niet lelijk |:(, maar ook CAT6).
Dat hij op 100Mbps blijft is op zich geen probleem, dat is snel genoeg voor het streamen. Volgens mij is de poort in de TV+ Box niet eens 1Gbps.

Ik zag vandaag dat de firmware van de Box 12 nog op een versie van 2025 loopt en dat er een update is naar een versie van april 2026. Ik dacht dat die automatisch werd geïnstalleerd, maar niet.
Even kijken of dat nog verschil maakt.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 14:33
auto-negotiation die de snelheid bepaald werkt op laag 1. Als ik een onverwachte terugval van snelheid zie weet ik eigenlijk wel genoeg. Slechte bekabeling. Vroeger wilde het nog wel eens slechte drivers zijn. Maar dat heb ik al lang niet meer gezien met Gigabit. Dingen als IGMP, STP, stormcontrol enz. Dit zit allemaal in hogere lagen en hebben geen invloed op de lampjes en de daadwerkelijke snelheid over de draad.

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 21-08-2026 09:25 . Reden: typo ]

• akimosan
  • Niet online
Een simpele netwerk kabel tester kost de kop niet en is altijd handig om in dit soort situaties in huis te hebben. Zoals je zegt zit het probleem ergens tussen je Experia 12 en de switch want die port autoswitched naar 10Mbps

Meestal zit het dan inderdaad in bekabeling of connectoren of een switch die negotiation niet goed snapt. Maar als dat laatste een bekend probleem zou zijn, zouden fora er vol mee staan.

• William_H
akimosan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:27:
Een simpele netwerk kabel tester kost de kop niet en is altijd handig om in dit soort situaties in huis te hebben. Zoals je zegt zit het probleem ergens tussen je Experia 12 en de switch want die port autoswitched naar 10Mbps

Meestal zit het dan inderdaad in bekabeling of connectoren of een switch die negotiation niet goed snapt. Maar als dat laatste een bekend probleem zou zijn, zouden fora er vol mee staan.
Is er een kabeltester die je aanbeveelt? Die ook kabels die door een muur lopen kan testen?

• William_H
William_H schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:47:
Het is een TV+ Box.
IGMP Snooping heeft altijd aangestaan in de switch.

[...]

Ik heb juist weer m'n eigen kabel (CAT6) vervangen door de meegeleverde kabel (knalgeel is niet lelijk |:(, maar ook CAT6).
Dat hij op 100Mbps blijft is op zich geen probleem, dat is snel genoeg voor het streamen. Volgens mij is de poort in de TV+ Box niet eens 1Gbps.
Oké, vet apart.
Ik heb die kabel gisteren vervangen. Verder niks veranderd aan settings ergens (switch of Box 12).
Vandaag speelt het euvel van de poortsnelheid ineens op een poort (en kabel) die nog nooit eerder problemen heeft gegeven, namelijk die naar mijn werkplek met de EIZO beeldschermen (met hub, waaronder Ethernetpoort 1Gbps).

Ik begin toch een beetje het vermoeden te hebben dat de TP-link switch ook bij Versie 6 niet zo lekker gaat op de manier waarop de KPN Box 12 verkeer afhandelt reageert.

• William_H
ewoutw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:24:
auto-negotiation die de snelheid bepaald werkt op laag 1. Als ik een onverwachte terugval van snelheid zie weet ik eigenlijk wel genoeg. Slechte bekabeling. Vroeger wilde het nog wel eens slechte drivers zijn. Maar dat heb ik al lang niet meer gezien met Gigabit. Dingen als IGMP, STP, stormcontrol enz. Dit zit allemaal in hogere lagen en hebben geen invloed op de lampjes en de daadwerkelijke snelheid over de draad.
Het aparte is, zie bericht hierboven, dat het probleem vandaag ineens op een poort speelt die eerder nooit problemen heeft gegeven. En dan alleen die ene poort. Ook weer terug naar 10Mbps, net als wat er bij de poort richting de Box 12 gebeurde (alleen die blijft deze keer wel keurig 1Gbps). En de grap is, beide poorten hebben keurig CAT6(a) S/FTP kabels met voorgegoten stekkers... Dus hoewel ik je tip heel goed begrijp en ook goed vindt, vrees ik toch dat het aan de switch ligt... 8)7

• akimosan
  • Niet online
Kabeltester kopen? Alle Kabeltesters online | bol

Volgens mij heb ik de bovenste en deze van 7,40 is vergelijkbaar. (hij ligt op zolder en ik ben even te lui om te lopen en in de dozen te zoeken ;) )

Afijn, gewoon een simpel ding, meen dat ik een keer zo'n goedkope etui set heb gekocht want een LSA puncher, krimptang en zelfs een lijnzoeker heb ik er ook bij.
Netwerkkabel tester Winkel - Netwerkkabel testers bij allekabels.nl

De tester test kabels in muren want je bevestigt een deel van de tester unit aan elke kant van de kabel. In geval van verbinding tussen 2 wall outlets, gebruik je even 2 patchkabeltjes die je dan aan beide kanten in de wall outlet drukt (uiteraard test je dan eerst even die kabels).

Vervolgens stuurt de ene helft van de unit over elke ader een stroompulsje en de ontvanger heeft een ledje dat gaat branden. Middels de "running leds" kun je dan zien aan beide kanten of de kabel in orde is. Doen ze het alle 8 dan haal je de high score. (G)iiiiiigaaaaaabit!!!!! :+

• William_H
@akimosan
De kabeltester is onderweg. Kan ik ook wel vaker gebruiken, dus komt goed van pas.
Ik ben benieuwd.
Maar ik heb nog steeds het vermoeden dat het de switch is helaas.

Overigens jammer, ik heb nog gekeken of multicast of unicast ingesteld kon worden, maar helaas, dat zit allemaal dichtgetimmerd.
Overigens schijnt dus ellende met de eerdere versies (dus ouder dan V6) wel massaal op fora te staan. Dus ik vrees toch met grote vrees dat ook deze V6 niet goed omgaat met de negotiation.

• jeroen3
  • Nu online
Heb je soms een soort power saving feature aangezet op die switch?

• William_H
jeroen3 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:13:
Heb je soms een soort power saving feature aangezet op die switch?
Geen verkeerde gedachte, maar zo geavanceerd is dit model niet. En dan zouden de andere poorten er ook last van moeten hebben zou ik verwachten. Het gebeurt ook ad random, overdag, 's avonds etc.

Hij staat in een open kast (als in voor- en achterkant open, dus gewoon luchtstroom), niet in de zon. Hij wordt ook niet warm/voelt niet warm aan. En zoveel zware apparatuur hangt er dus niet aan, zoals aan het begin gemeld.
Pagina: 1