Hallo Tweakers,
Mijn huidige desktop is 10 jaar
Ooit gebouwd met (duidelijke top!) aanbevelingen uit dit forum, maar nu aan vervanging toe. Met de huidige marktprijzen leek het me interessanter om nog wat te wachten en niet meteen voor het allerlaatste spul te gaan. Daarom had ik het (slechte?) het idee om een aantal zaken te behouden (zoals case, voeding, disks en randapparatuur) en enkel het hoogstnodige te upgraden.
Als het goed is, krijg ik van een collega die bij de IT-afdeling werkt enkele RAM latjes uit een oude server (2x16 GB DDR4 2666). Hij had ook nog een M.2 SSD van 512GB uit een laptop, maar die heeft denk ik de verkeerde form factor (slechts één inkeping i.p.v. twee)? Als dat niet lukt, kan ik gewoon de oude SSD en HDD hergebruiken die ik nu heb. Ik hoop dat de voeding nog wel even mee kan.
Huidig systeem
Ik zoek een?
Moederbord en processor (en eventueel koeler). Ik dacht misschien voor het onderstaande te gaan, maar wist niet goed voor welke CPU te kiezen. Ik las ergens op dit forum dat de K-versie niet geschikt is voor virtualisatie, en dat de cache en het aantal cores belangrijker is dan de generatie? Of kies ik beter voor een i5 dan voor die duurdere i7?
Dit leken me mogelijke opties, maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Het moederbord en de koeler koos ik op basis van reviews en artikels op Tweakers, maar ik sta ook open voor betere suggesties.
Zijn dit goede opties?
Wat is je budget?
Niks staat in steen gebeiteld, maar ik zou denken dat er voor €500 wel mogelijkheden zijn?
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd al Intel gehad, maar dat hing meer van aanbiedingen en toeval af dan van een harde eis.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen doe ik op PlayStation, dus de pc wordt voor dagelijkse (kantoor)zaken gebruikt (browsen en de typische Office apps), maar ik draai er ook Plex op om af en toe eens een filmpje vandaan te streamen. In de nabije toekomst wil ik wat meer bijleren waarvoor het handig zou zijn om een aantal zaken te kunnen virtualiseren (bijvoorbeeld een minidomein met Windows server en client). Op het huidige systeem heb ik wel eens met Hyper-V getest, maar bij meerdere VM's ging de load vrij snel de hoogte in. Misschien moet ik op het nieuwe systeem eens naar Proxmox, dat wordt op Tweakers ook vaak vermeld.
Alvast bedankt voor de tips!
Mijn huidige desktop is 10 jaar
Als het goed is, krijg ik van een collega die bij de IT-afdeling werkt enkele RAM latjes uit een oude server (2x16 GB DDR4 2666). Hij had ook nog een M.2 SSD van 512GB uit een laptop, maar die heeft denk ik de verkeerde form factor (slechts één inkeping i.p.v. twee)? Als dat niet lukt, kan ik gewoon de oude SSD en HDD hergebruiken die ik nu heb. Ik hoop dat de voeding nog wel even mee kan.
Huidig systeem
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Ultrastar DC HC320 SATA (512e, SE, 128MB cache), 8TB | € 480,06 | € 480,06 |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide 200R Closed | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic S12G 450W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne ssd's | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 360,51 | € 360,51 |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 840,57 | ||
Moederbord en processor (en eventueel koeler). Ik dacht misschien voor het onderstaande te gaan, maar wist niet goed voor welke CPU te kiezen. Ik las ergens op dit forum dat de K-versie niet geschikt is voor virtualisatie, en dat de cache en het aantal cores belangrijker is dan de generatie? Of kies ik beter voor een i5 dan voor die duurdere i7?
Dit leken me mogelijke opties, maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Het moederbord en de koeler koos ik op basis van reviews en artikels op Tweakers, maar ik sta ook open voor betere suggesties.
Zijn dit goede opties?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-14400T Tray | € 224,01 | € 224,01 |
| 1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 261,15 | € 261,15 |
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700 Boxed | € 328,61 | € 328,61 |
| 1 | Moederborden | MSI B760 GAMING PLUS WIFI DDR4 | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 23,03 | € 23,03 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 976,70 | ||
Niks staat in steen gebeiteld, maar ik zou denken dat er voor €500 wel mogelijkheden zijn?
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd al Intel gehad, maar dat hing meer van aanbiedingen en toeval af dan van een harde eis.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen doe ik op PlayStation, dus de pc wordt voor dagelijkse (kantoor)zaken gebruikt (browsen en de typische Office apps), maar ik draai er ook Plex op om af en toe eens een filmpje vandaan te streamen. In de nabije toekomst wil ik wat meer bijleren waarvoor het handig zou zijn om een aantal zaken te kunnen virtualiseren (bijvoorbeeld een minidomein met Windows server en client). Op het huidige systeem heb ik wel eens met Hyper-V getest, maar bij meerdere VM's ging de load vrij snel de hoogte in. Misschien moet ik op het nieuwe systeem eens naar Proxmox, dat wordt op Tweakers ook vaak vermeld.
Alvast bedankt voor de tips!