Configuratie en dimensionering L/L warmtepomp op dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
In mijn A+ rijtjeswoning uit 2009 wil ik graag een lucht/lucht warmtepomp toevoegen. Deze wil ik gaan gebruiken om te koelen en om te verwarmen. Nu heb ik wat input nodig voor de dimensionering en configuratie. De vragen in het kort;
  • 1. Zijn de voorgestelde units niet te zwaar of te licht? In de keuken heb ik direct onder de unit een wenteltrap naar beneden.
  • 2. Gaat de installatie met de leidingen aan de binnenkant werken qua dakdoorvoer en ruimte?
Daarnaast twijfel ik nog over een eenvoudigere of een uitgebreidere setup.
In eerste instantie dacht ik aan een grote multisplit met 5 binnenunits. Nu overwegen we ook een multisplit met 3 binnenunits. Of twee multisplits met in totaal 5 binnenunits. Rood is de voorgestelde plek van de buiten/binnenunit en paars het leidingpakket. Plattegrond is klikbaar :)
Dakterras3e verdieping2e verdieping1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyslXHaBibX6Ap7vkiL7ZlwmRfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iHq9AmyFueXRvq6XklHH17hx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQHC5_5r3LB8av2oZEfYjD14v_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oh9j7A3XVpKcKQMebsLD5rzB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHz_Bv7GHcuOuDxLAcRn59jJ2OI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5gOSAY52ui7NlgVsNAJgBRlv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S42sQNbbCtQU7OKcj2qBLxorSmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5p33sdDCqjRpU0wjE2OWHoHu.png?f=fotoalbum_large
Nu heb ik 2 scenario's en eventueel een 3e. Ik wil graag gebruik maken van MHI gezien deze goede ervaringen op het forum opleveren voor vergelijkbare scenario's. Ze kunnen ook vrij ver terugmoduleren.
  • MHI SCM71-ZS (~7,5kW) op het dak, SRK25-ZS in slaapkamer 3 (op de 3e verdieping), SRK20-ZS in slaapkamer 1 en in de keuken een SRK50-ZS.
  • Optioneel op de oranje plekken een MHI SCM30-ZS en binnen een SRK20-ZS in slaapkamer 2 en 4.
Het leidingpakket wil ik dan in een hoek van de kamers naar beneden voeren. Ik twijfel of ik óf 2 kleinere buitenunits moet kiezen of toch beter één hele grote (bv een SCM100-ZS van 10kW). En of mijn plan wat het leidingpakket betreft ook realistisch is. Via de buitengevel de leidingen voeren wordt namelijk denk ik vrij duur, ik heb de ruimte binnen (de gordijnen hangen er voor). En ik vind het ook niet mooi aan de buitenkant.

Dan nog installatie. Ik dacht eigenlijk om de units op Aircovivo te bestellen en dan een installateur te zoeken en te vergelijken op precies de installatie zoals ik in mijn hoofd heb. Ik zie namelijk vrij veel installaties langskomen hier met onjuiste dimensies, en dat voorkom ik liever :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Misschien ook wel goed, aangezien je in een rijtjeswoning zit, om even de Rekentool Rijksoverheid erbij te pakken om te bezien of je wel buitenunits kunt plaatsen i.v.m. mogelijke geluidsoverlast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Yaksa schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:26:
Misschien ook wel goed, aangezien je in een rijtjeswoning zit, om even de Rekentool Rijksoverheid erbij te pakken om te bezien of je wel buitenunits kunt plaatsen i.v.m. mogelijke geluidsoverlast.
Goede vraag. Het dakterras is volledig ommuurd en van beton. De woning staat los gebouwd (eigen fundering en woningscheidende muren). Bovendien is het dakterras het hoogste punt in de omgeving. Dus dit is gelukkig geen issue omdat het geluid onmogelijk naar de buren kan uitstralen. Hooguit wordt hij gehoord op een dakterras verderop (6 meter), maar dan moet je daar al aan de rand gaan staan om uberhaupt het ding te kunnen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 19-08-2026 19:30 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
fonsoy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:28:
[...]Goede vraag. Het dakterras is volledig ommuurd en van beton. De woning staat los gebouwd (eigen fundering en woningscheidende muren). Bovendien is het dakterras het hoogste punt in de omgeving. Dus dit is gelukkig geen issue omdat het geluid onmogelijk naar de buren kan uitstralen. Hooguit wordt hij gehoord op een dakterras verderop (6 meter), maar dan moet je daar al aan de rand gaan staan om uberhaupt het ding te kunnen zien.
Dat mag je denken, maar ik zou toch maar even de berekening (laten) doen.
Al was het maar om er zeker van te zijn dat evt. klachten uit de buurt geen kans maken, dan kun je ze gewoon de berekening laten zien. Slaapt ook wat beter.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Units zijn waarschijnlijk veel te zwaar. 10kW buitenunit heb je ook niet nodig... Het is met 72dB(A) bronvermogen ook gewoon een lawaaibak waar je eng van wordt.

Ik zou verdieping 1 niet met 1 unit in de hoek willen doen.

Kies 2 lichte buitenunits... 4+5kW is meer dan genoeg... En die zijn ook 10dB(A) stiller te vinden... dat is niet te negeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.