Offerte zelfde airco als 6 jaar geleden 90% duurder?

Pagina: 1
Acties:

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 20:39
In 2020 hebben wij na komst eerste kindje en hete zomer een airco laten plaatsen beneden. Nu 6 jaar later met nog veel meer hete zomers, geen intentie om te verhuizen en verdwijnen van de salderingsregeling, willen we er ook eentje op de overloop voor onze slaapkamers.

In 2020 waren we € 1.775 hiervoor kwijt, nu hebben we een offerte ontvangen van € 3.349 met bijna identieke onderdelen van hetzelfde bedrijf. Dat is bijna 90% meer. Er is geen specificatie in offertes hoeveel welk onderdeel kost.

Het gaat in beide gevallen om een Mitsubishi SRK 35- ZS-W set 3.5kw. Wel zal nu een condenswaterpompje nodig zijn en is het binnenwerk (kabelgoot en koelleiding) ongeveer 8 meter extra schat ik, aangezien dat langs wanden zolder loopt en de unit van daaruit op overloop wordt geïnstalleerd. Zie hieronder voor overzichtje met verschillen uit de offertes gehaald, de rest is identiek.

Ik schrok zelf behoorlijk van de offerte, ik had het op € 2.500 geschat met mogelijk wat extra kosten ivm pompje. Is dit een realistische prijsstijging bij airco's van materialen en montage? Ik heb nog niet onderhandeld over de prijs.

Achteraf kan je een koe in de kont kijken en hadden we het eerder moeten doen, maar daar koop je niks voor en hadden we destijds ook redenen voor om niet te doen.
20202026
3 meter koeltechnisch leidingwerk<15 meter koeltechnisch leidingwerk
PVC condenswaterafvoer op afschot door gevelDT20 condenswaterpomp ten behoeve van afvoer condenswater
3 meter luxe crème/witte kabelgoot ten behoeve van afwerking koelleidingen<15 meter luxe installatiegoot ten behoeve van afwerking koelleidingen

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
2k voor de installatie... als we uitgaan van 1500 voor de airco. (ik zie 1182 als prijs voor de set voorbij komen in mijn zoektocht.)

ik vind dat een hoop.

ik zou even verder zoeken, want 1 offerte is geen offerte.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:24
Van 3m naar 15m is een hoop natuurlijk. Maar goed, blijft veel.

Vraag dat bedrijf gewoon eens om het verschil uit te leggen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:23
Is toch wel logisch gezien inflatie maar ook veel meer werk, wel dubbel zoveel als een prikkertje. En de condenspomp is ook Prijzig (en weer meer werk)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
inflatie, het is gierend druk want iedereen heeft het heet (gehad) en denkt NU een a airco te moeten, etc. Misschien zit het bedrijf er niet op te wachten omdat ze het druk zat hebben maar als je voor dit geld akkoord gaat vinden ze wel een gaatje in hun agenda.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik weet natuurlijk niet wat je al gedaan hebt aan zonwering aan de buitenkant, maar zijn die mogelijkheden al helemaal benut?
Want wanneer je daarmee de binnentemperatuur al naar beneden kunt krijgen dan is die extra airco misschien helemaal niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb voor een SRC 35ZS-W2/SRK 35ZS-WF inc installatie 3 meter arbeid + materiaal 3 weken geleden net geen 2000 euro betaald bij aircoprofs.nl. Buiten wat communicatie issues omtrent de afspraak is de installatie zelf prima gedaan voor zover ik kan beoordelen.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:16
Werken op de eerste verdieping of op de begane grond maakt ook wel een verschil natuurlijk….

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 20:39
Dank voor de antwoorden. We hebben al verschillende zaken gedaan, met name rolluiken bij een kinderkamer maar levert toch te weinig comfort op.

Ik zal in elk geval eens informeren waarin dit prijsverschil zit, want ze moesten bv nog vorige keer door een dikke binnenmuur heen. Als ze nu door de gevel zijn is het eenvoudig en moet alleen extra meters installatiegoot geplaatst worden. De vorige keer hadden ze een prima prijs en ook gezien 1 aanspreekpunt heeft hetzelfde bedrijf mijn voorkeur. Naar aanleiding van hun antwoord zal ik dan rondkijken naar andere partijen, omdat ik hier niet zomaar akkoord op geef. Er is nu ook geen enkele haast met installatie natuurlijk.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Meerdere verdiepingen, veel extra meters, niet aan buitenmuur, pomp, N jaren inflatie.

Een standaard installatie begint vaak bij €2000. Voor een 3,5 een paar honderd meer inkoop. De rest is extra materiaal en arbeid. Plus bijvullen geloof ik met die lengte.

Het is een vrije wereld. Informeer altijd bij meerdere, maar laat ze niet uren voor je werken. Er kan vast wat af, maar deze partij is je bevallen. Ook wat waard! Hoop cowboys in de markt actief hoor. €1299 voor een complete installatie....

[ Voor 32% gewijzigd door Gieliovd520 op 19-08-2026 20:49 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
90% in 6 jaar is een jaarlijkse stijging van ca 11,3%. Gezien de prijsonwikkelingen in de bouw en installatiewereld geen raar percentage, nog afgezien van de langere leidingen en de daardoor bijkomende kosten.
Pagina: 1