Installatie problemen met Linux Mint ISO Cinnamon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MDHEsdijk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 21:09
Beste collega's,

Ik probeer op een oude HP Probook zonder hd het op een usb-stick van 120 Gb gedownloade programma te installeren. Maar het wordt niet herkend. Moet ik het bestand met bijv. Rufus wel of juist niet flashen? Moet ik in de bios specifieke dingen doen?

Ik doe het op deze manier om op mijn Windows PC geen conflicten te krijgen.

Maar erg succesvol is deze 88-jarige nog niet. Help!

Dank alvast!

Beste antwoord (via MDHEsdijk op 21-08-2026 10:52)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(jarig!)
Het ISO bestand wat je hebt gedownload van Linux Mint is de installatiemedia. Deze moet je naar een USB stick schrijven om vanaf op te kunnen starten, zodat je het op een harde schijf of andere media kan installeren. De site van Mint zou hier een handleiding voor moeten hebben.

Wil je effectief het OS zelf van de 120 GB stick kunnen starten als vervanger voor de harde schijf die normaal gesproken in de laptop zit (ik ga er even vanuit dat die niet met de laptop kwam of stuk is en niet meer te gebruiken), dan zal je bovenstaande stappen van Room42 uitvoeren. Het is dan afhankelijk van wat de laptop ondersteund of je er mee kan opstarten of niet.

Commandline FTW

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je probeert dus Linux Mint op een USB-stick te installeren alsof het de harddisk is van de laptop? Op zich moet dat kunnen, denk ik. Je moet dan wel nog een extra USB-stick hebben om vanaf te booten voor de installatieprocedure. Dat is dan het installatiemedium en de 120GB het doel.

Met Rufus schrijf je de Linux Mint ISO naar de extra USB-stick. Dan, met beide USB-sticks in de laptop, start je de laptop op en boot je vanaf de extra USB-stick (druk regelmatig op Esc bij het inschakelen van de laptop en kies F9 voor het bootmenu).
Tijdens de installatie kies je dan als bestemming de 120GB USB-stick. Het kan zijn dat er nog een partitie op aanwezig is, deze moet je dan wissen. Let daarbij op dat alle data verwijderd wordt!

Het kan trouwens zijn dat je in het BIOS ingesteld hebt dat booten vanaf USB niet mogelijk is. Check dus even in de BIOS-instellingen bij Boot Options of USB boot ingeschakeld is.

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(jarig!)
Het ISO bestand wat je hebt gedownload van Linux Mint is de installatiemedia. Deze moet je naar een USB stick schrijven om vanaf op te kunnen starten, zodat je het op een harde schijf of andere media kan installeren. De site van Mint zou hier een handleiding voor moeten hebben.

Wil je effectief het OS zelf van de 120 GB stick kunnen starten als vervanger voor de harde schijf die normaal gesproken in de laptop zit (ik ga er even vanuit dat die niet met de laptop kwam of stuk is en niet meer te gebruiken), dan zal je bovenstaande stappen van Room42 uitvoeren. Het is dan afhankelijk van wat de laptop ondersteund of je er mee kan opstarten of niet.

Commandline FTW

• MDHEsdijk
Dank voor de reacties! Ik heb volgens beide reacties gehandeld maar het lukt niet om te installeren. Ik wacht hier nog verdere reacties af en blijf zelf ook proberen, al kan ik zo gauw niet een andere geitepaadje bedenken en ik heb alvast hulp gereserveerd bij Studentaanhuis...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MDHEsdijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:15:
[...] Ik heb volgens beide reacties gehandeld maar het lukt niet om te installeren. Ik wacht hier nog verdere reacties af [...]
Maar dan is het wel handig als je iets meer input geeft over wat je precies gedaan hebt, maar vooral ook waar je tegenaan loopt, in de vorm van foutmeldingen, symptomen, etc. :)

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor flink oudere laptops moet je Rufus een aparte modus laten gebruiken, niet DD maar ISO mode geloof ik. Ik kon op 15 jaar oude laptops alleen Linux installeren met de "ouderwetse" modus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@MDHEsdijk , je zit eigenlijk al best wel op de goede weg en je inderdaad de usb-stick met b.v. Rufus moet aanmaken/opstartbaar maken. En ja het kan ook goed zijn dat het bios van die HP Probook nog staat op opstarten via de harddisk. Je moet dan in het bios instellen dat de laptop opstart via de usb-stick, dus niet van de zeg maar C drive.

Wil trouwens wel nog even respect tonen dat je met 88 jaar nog dit soort dingen kan en doet. Ook leuk dat je hier op Tweakers bent. Zo zie je maar weer, Tweakers is voor jong en oud ( zegt een 60tig jarige ).

• MDHEsdijk
Dank ieder voor het meedenken! Voor wat betreft info over input: de stick is aangemaakt volgens de aanwijzingen, het gedownloade bestand is geflasht, opstarten lukte steeds niet ondanks een correcte instelling in de bios: opstarten vanaf usb.

Ik heb dat veel geprobeerd omdat het zou moeten werken en onverklaarbaar kon ik plotselingwel installeren, nadat ik de stick nog eens vers volgens voorschrift had gekopiëerd en geflasht. Ik vermoed dat hier toch steeds de kans op conflicten vanwege windows versus linux hier een rol speelde. Ik ben nu verder aan het installeren geweest en ondervind wel allerlei problemen die mogelijk ook met mijn nog ontbrekende kennis van linux te maken hebben.

Aan de studie dus, maar ik denk erover de bestelde hulpstudent maar weer even af te zeggen. Dank voor de betoonde eerbied voor deze oude heer. Het levert een duim op...

Ik doe hier wel verder verslag als er wat te melden is.

• MDHEsdijk
Gisteravond kon ik melden dat ik de stick wel geïnstalleerd kon krijgen maar het lukt nu niet om hem op te starten. Ik krijg de volgende melding: no bootable image found...

Ik laat het even rusten, morgen komt Studentaanhuis. Ik doe verslag.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
MDHEsdijk schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:49:
Gisteravond kon ik melden dat ik de stick wel geïnstalleerd kon krijgen maar het lukt nu niet om hem op te starten. Ik krijg de volgende melding: no bootable image found...

Ik laat het even rusten, morgen komt Studentaanhuis. Ik doe verslag.
Ik denk dat je een live image op de usb stick moet zetten. Dan draait je pc op de usb stick en heb je geen interne schijf nodig.
Niet het installatie image.

Ik weet even niet of mint een live optie heeft. Sommige andere linux versie hebben dat wel.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 20-08-2026 13:57 ]

• MDHEsdijk
Dank!

Mijn idee was, maar wie ben ik (?), dat vanaf de installatiedisk op dezelfde disk de liveimage zou worden gerealiseerd. Hij was daarmee volgens mij ook wel bezig, maar er was allerlei stoornis tijdens dat proces. Ik hoopte dat hij toch zou kunnen starten alsof er al een geinstalleerde versie op de stick stond, maar zelfs een opstart om de definitieve installatie te vervolgen zat er niet in...

• W1ck1e
MDHEsdijk schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:07:
Dank!

Mijn idee was, maar wie ben ik (?), dat vanaf de installatiedisk op dezelfde disk de liveimage zou worden gerealiseerd. Hij was daarmee volgens mij ook wel bezig, maar er was allerlei stoornis tijdens dat proces. Ik hoopte dat hij toch zou kunnen starten alsof er al een geinstalleerde versie op de stick stond, maar zelfs een opstart om de definitieve installatie te vervolgen zat er niet in...
Soms is een os in staat het installatie medium te overschrijven met een live installatie.
Hier kan dat blijkbaar niet.
Gebruik 2 usb sticks. een om de installatie te starten, een 2de (de snellere) om op te installeren.

• MDHEsdijk
Een mijns inziens bekwame medewerker van Studentaanhuis stuitte op dezelfde problemen als ik en kreeg het programma niet geinstalleerd. Hij adviseerde de laptop weer in te leveren en een qua leeftijd vergelijkbare laptop te kiezen maar van een ander merk met een bios die ruimere mogelijkheden aangaf. Ik ben teruggegaan naar de leverancier die dit oudje mij voor € 50,00 had geleverd. Deze bekeek de bios en vliegensvlug veranderde hij een instelling naar legacy, zoals hij zei. Nu start de stick wel op, maar ik heb wel weer een volgend probleem: waarop moet de installatie verder gaan, op dezelfde stick, maar hoe stel ik dat in? De installatie stopte hier, voorlopig, hoop ik...

• W1ck1e
MDHEsdijk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:55:
Een mijns inziens bekwame medewerker van Studentaanhuis stuitte op dezelfde problemen als ik en kreeg het programma niet geinstalleerd. Hij adviseerde de laptop weer in te leveren en een qua leeftijd vergelijkbare laptop te kiezen maar van een ander merk met een bios die ruimere mogelijkheden aangaf. Ik ben teruggegaan naar de leverancier die dit oudje mij voor € 50,00 had geleverd. Deze bekeek de bios en vliegensvlug veranderde hij een instelling naar legacy, zoals hij zei. Nu start de stick wel op, maar ik heb wel weer een volgend probleem: waarop moet de installatie verder gaan, op dezelfde stick, maar hoe stel ik dat in? De installatie stopte hier, voorlopig, hoop ik...
Je hebt een 2de stick nodig. Om op te installeren. Kies een snelle stick

mocht je geen 2de stick hebben, zoek dan een linux variant waar je een live iso van kan downloaden. hier kan je fedora downloaden. ik heb daar echter geen ervaring mee.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 21-08-2026 15:06 ]

• MDHEsdijk
Dank voor deze hint. Helaas kan ik er nu niet mee aan de gang want de laptop-leverancier probeert vandaag of morgen de boel aan de praat te krijgen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(jarig!)
Het is eigenlijk beter om een interne schijf te hebben om op te installeren. Gaat minder snel stuk, steekt niet uit, neemt geen USB poort in gebruik en geeft over 't algemeen minder gedoe met installatie en opstarten.

Commandline FTW

• MDHEsdijk
Dank voor deze reactie. Ik kan morgen de laptop weer ophalen. Ik heb de indruk dat hij een ssd wil plaatsen gezien de gang van zaken tot nu toe.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(jarig!)
Afhankelijk van hoe oud de laptop is, is een 2,5" SSD al prima. Die zouden in theorie nog niet zo enorm ontploft moeten zijn qua prijs. Bovendien, hoe denkt die verkoper 2e-hands hardware te verkopen zonder interne opslag? Als je een nieuwe schijf moet kopen ervoor, ben je al meer kwijt dan de hardware waar het in gaat.

Commandline FTW

• W1ck1e
Hero of Time schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:34:
Afhankelijk van hoe oud de laptop is, is een 2,5" SSD al prima. Die zouden in theorie nog niet zo enorm ontploft moeten zijn qua prijs. Bovendien, hoe denkt die verkoper 2e-hands hardware te verkopen zonder interne opslag? Als je een nieuwe schijf moet kopen ervoor, ben je al meer kwijt dan de hardware waar het in gaat.
Ik denk aan een opkoper die computers koopt zonder opslag vanwege voorkomen van datalek voor verkoop aan geinteresseerden die of zelf nog opslag over hebben, of dan met een grootte kopen die ze zelf willen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
MDHEsdijk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:55:
Hij adviseerde de laptop weer in te leveren en een qua leeftijd vergelijkbare laptop te kiezen maar van een ander merk met een bios die ruimere mogelijkheden aangaf. Ik ben teruggegaan naar de leverancier die dit oudje mij voor € 50,00 had geleverd.
Om wat voor laptop gaat het hier eigenlijk?
Wel raar/apart om een laptop te leveren zonder SSD (HDD). :?
Dat maakt het allemaal wel nodeloos moeilijk/ingewikkeld natuurlijk.
Hero of Time schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:34:
Dat dus.
Maar ik koop heel veel SATA SSD's voor dit soort situaties, dus oude laptops reanimeren/testen/experimenteren enz, uit Tweakers V/A:
Vraag & Aanbod: Interne ssd's
128GB is zelfs al voldoende om te experimenteren.
Ook Windows 11 werkt al ok op vrijwel alles vanaf eerste generatie i3/I5 als er maar een SSD in zit. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(jarig!)
W1ck1e schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Ik denk aan een opkoper die computers koopt zonder opslag vanwege voorkomen van datalek voor verkoop aan geinteresseerden die of zelf nog opslag over hebben, of dan met een grootte kopen die ze zelf willen.
Er zijn voldoende opties om datalekken te voorkomen. Systemen verkopen zonder schijf heeft eigenlijk geen waarde en is alleen nuttig voor spare parts om een systeem te fixen die stuk is, maar daar zou je ook niet gelijk werkende hardware voor gebruiken.

Ik zou zo'n systeem iig niet kopen, zelfs al heb ik nog een schijf liggen.

Commandline FTW

• W1ck1e
Hero of Time schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Er zijn voldoende opties om datalekken te voorkomen. Systemen verkopen zonder schijf heeft eigenlijk geen waarde en is alleen nuttig voor spare parts om een systeem te fixen die stuk is, maar daar zou je ook niet gelijk werkende hardware voor gebruiken.

Ik zou zo'n systeem iig niet kopen, zelfs al heb ik nog een schijf liggen.
Een paar jaar terug had ik op markplaats geboden op geheugen. Bij afhalen kon ik zonder meerprijs de rest van de laptop ook krijgen, maar dan zonder de harddisk. Scheelde hem een ritje naar het milieupark. Helaas zat de benodigde bracket niet in de deal. Dan maar iets mcgyveren.
In dit geval bepaalde dus de vorige eigenaar wat hij verkocht.

• MDHEsdijk
Dank voor alle reacties. De strekking ervan stemt overeen met mijn ervaringen met de eenmanscomputerzaak. Hij had een oudje voor mij opgescharreld uit, wat ik vermoed te zijn, z'n afval. Voor € 50,00 mocht ik hem meenemen om mee te experimenteren, een SSD zat er niet in, ik wilde immers vanaf stick mijn ervaring opdoen.

De Studentaanhuis-medewerker kreeg de installatie vanaf de stick ook niet voor elkaar; ondanks wijzigingen die hij aanbracht in de bios werd ook bij hem de stick niet herkend.

De leverancier van de laptop kreeg de stick daarna wel aan het draaien; hij veranderde in de bios UFI in Legacy. Maar ook nu stokte na drie van de vijf stappen de installatie.

Hij heeft een oude ssd geplaatst en daarop de installatie gestart. Ik heb voor die ssd niets betaald.

Het loopt nu als een zonnetje.

Dank aan ieder voor de hulp!

Dick

• The_Doman
MDHEsdijk schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:27:
Hij heeft een oude ssd geplaatst en daarop de installatie gestart. Ik heb voor die ssd niets betaald.

Kijk eens aan, mooi en netjes opgelost zo. :)

• W1ck1e
MDHEsdijk schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:27:
Dank voor alle reacties. De strekking ervan stemt overeen met mijn ervaringen met de eenmanscomputerzaak. Hij had een oudje voor mij opgescharreld uit, wat ik vermoed te zijn, z'n afval. Voor € 50,00 mocht ik hem meenemen om mee te experimenteren, een SSD zat er niet in, ik wilde immers vanaf stick mijn ervaring opdoen.

De Studentaanhuis-medewerker kreeg de installatie vanaf de stick ook niet voor elkaar; ondanks wijzigingen die hij aanbracht in de bios werd ook bij hem de stick niet herkend.

De leverancier van de laptop kreeg de stick daarna wel aan het draaien; hij veranderde in de bios UFI in Legacy. Maar ook nu stokte na drie van de vijf stappen de installatie.

Dank aan ieder voor de hulp!

Dick
Leverancier:Student 1:0 ;)

• The_Doman
Als je later nog wilt testen/experimenteren met andere Linux/Window ISO's kan mogelijk Ventoy handig zijn.

Ventoy: A New Bootable USB Solution

• W1ck1e
The_Doman schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:23:
Als je later nog wilt testen/experimenteren met andere Linux/Window ISO's kan mogelijk Ventoy handig zijn.

Ventoy: A New Bootable USB Solution
Is inderdaad een mooie tool om meerdere iso's (om te installeren) te gebruiken op een stick die zo groot is dat er meerdere iso's op passen.

• MDHEsdijk
Ik heb het advies vanThe_Doman opgevolgd en alvast Ventoy gedownload, maar eerst maar eens even bijkomen van de hectiek rondom de installatie van Linux Mint...
Pagina: 1