Aansluiten grondkabel, deels geschakeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AceKing
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:10
Hi,

Ik heb een grondkabel gelegd vanuit de garage naar de voortuin. Nu wil ik die bij de voortuin laten uitkomen op een dubbele WCD. Die dubbele WCD wil ik deels geschakeld hebben.

Vragen:
- kan dat deels schakelen met één grondkabel?
- is de grondkabel direct aan te sluiten op de WCD of moet daar nog een lasdoos tussen met daarna een flexibelere buis?

In de garage heb ik nu een stroompunt; dubbele WCD met schakelaar. De schakelaar is voor het licht van de garage zelf.

Vragen:
- hier zal een lasdoos moeten komen, om vervolgens via een flexibelere buis een stekker erop te monteren neem ik aan?
- als er geschakeld kan worden, hoe moet ik dat in de garage verder verwerken? In de lasdoos zou een module van klik-aan-klik-uit schakelaar kunnen die dat dan regelt?

In de bijlage een illustratie. Alvast bedankt voor jullie tips!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWfM4ra2oluNXM1sBq6Q2iZ6R4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4J36uJzmpLBWnqBhpmDmGdJE.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:39
Ja dat kan,

Je hebt 3 aderige grondkabel nodig.
Het geschakelde stopcontact voorzie je met de zwarte ader van geschakelde (L) stroom via de shelly.
Het andere stopcontact voorzie je met de bruine ader van continue (L) stroom.
Beide stopcontacten moeten verbonden worden met de blauwe ader (N).
De litze onder de staalomvlechting is de aarde.

3 aderige grondkabel
Linkje

De verbindingen tussen een lasdoos en schakelaar kan je gewoon met YMVK kabel doen.
(Grijze kabel zonder staalomvlechting)

Als je het netjes vind kun je de kabels op de muur in kunststof buizen monteren.
Zelf doe ik dat meestal zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rt7rYzA16mSfiyy7OCxmXcjfDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYN8ncBDUG7cSwdaPQZwmccY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 19-08-2026 15:04 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5