Hordeur/insectenwering voor kunststof achterdeur zonder bore

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Engeltje1981
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-08 12:44
Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar een goede oplossing om insecten buiten te houden bij onze achterdeur. We hebben kunststof deuren en kozijnen, dus boren/schroeven in het kozijn of de deur is geen optie.

Daarnaast hebben we een kat. Hij komt normaal gesproken nauwelijks buiten, maar loopt soms met ons mee als we door de achterdeur naar buiten gaan. Een oplossing waarbij hij eventueel een keer naar buiten kan lopen is dus mooi meegenomen, maar het belangrijkste is dat we de deur gewoon open kunnen zetten zonder dat er allerlei insecten naar binnen komen.

Ik zie verschillende oplossingen voorbij komen, zoals:
  • magnetische hordeuren
  • plissé-/rolhordeuren
  • inzethorren
  • horgordijnen
  • vrijstaande of zelfdragende oplossingen
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. 😅
En we zijn allebei totaal niet handig dus het moet of makkelijk te hangen zijn, of te monteren zijn door een partij.

Wat zouden jullie aanraden in deze situatie?

Belangrijkste eisen:
  • geschikt voor een kunststof achterdeur/kozijn
  • niet boren of schroeven
  • insecten zoveel mogelijk buiten houden
  • liefst eenvoudig in gebruik
  • moet redelijk stevig zijn
  • kat moet er niet meteen doorheen kunnen ontsnappen (of juist gecontroleerd doorheen kunnen, als daar een goede oplossing voor bestaat)
Ervaringen met specifieke systemen/merken zijn ook zeer welkom. Vooral ervaringen uit de praktijk: wat werkt goed en wat bleek achteraf juist een miskoop?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:00
Bij ons is een bouwmarkt die heet Hubo, die verkopen ze en plaatsen ze ook. Dat lijkt me voor jullie handig

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Engeltje1981
No Hands schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:58:
Bij ons is een bouwmarkt die heet Hubo, die verkopen ze en plaatsen ze ook. Dat lijkt me voor jullie handig
En wat adviseer je dan te nemen?
Inderdaad het is heel erg handig dat ze het plaatsen.

Super bedankt voor het meedenken. Die zit hier volgens mij ook in de buurt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:00
Engeltje1981 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:37:
[...]

En wat adviseer je dan te nemen?
Inderdaad het is heel erg handig dat ze het plaatsen.

Super bedankt voor het meedenken. Die zit hier volgens mij ook in de buurt.
mijn ouders hebben er daar 1 vandaan dat is een soort schuifding van de Hubo

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:31
Wij hebben bij onze nieuwe kunststof achterdeur een plissé hor meebesteld. Deze zit op een soort frame tegen het kozijn aan en loopt tussen u profiel, heel minimalistisch.

We hebben het kattenluik express niet in de deur laten monteren maar in het paneel naast de deur zodat de katten daardoor konden als de achterdeur open was en de hor dus dicht. Je raadt het al, ze gaan gewoon onder de hor deur 😂

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Hier groot fan van kitec vliegengordijn. Magnetische sluiting over de hele lengte, waardoor hij goed en stil sluit. Voor mij absoluut superieur in gebruiksgemak t.o.v. een klap- of plissedeur. Ik denk zelfs dat je kat hier zelfstandig doorheen kan als hij het trucje eenmaal door heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Wieltje op 19-08-2026 23:13 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Magnetisch is ideaal. Geen geluid, goed sluitend, eenvoudig te monteren en te demonteren voor de winter. Kost ook nog eens het minste.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:17
Grandeur is een merk hiervoor. Ik heb bijvoorbeeld: Grandeur® Plissé hordeur SE-100

Dit is ook zonder schroeven te bevestigen met dubbelzijdig tape of hightac kit.

De kozijnboer had hem geplaatst bij mijn vorige woning en zo over te spreken dat ik net zo lang plaatjes heb vergeleken tot ik het merk en model wist en er weer een heb besteld. Montage stelt eigenlijk niets voor.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 19-08-2026 23:28 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het probleem waar je een beetje tegenaan loopt is dat de kat zelfstandig naar buiten moet kunnen. Eigenlijk bij alle soorten hordeuren zal dat moeilijk worden, naar buiten zou de kat dan nog wel kunnen maar niet naar binnen.

Een inzethor zou ik niet aan beginnen want dan moet je elke keer die hor gaan wegpakken als je naar buiten wilt gaan, heel onpraktisch dus.

Een gewone magnetische hordeur zou een optie kunnen zijn maar houd er rekening mee dat die meer ruimte inneemt. Die hordeur moet dan de andere kant open slaan als de deur zelf.

Mits mogelijk zou ik zelf gaan voor een schuif hordeur die het minst plek inneemt maar pak dan wel een van goede kwaliteit. Weet alleen even niet of die ook in een niet schroefbare versie te krijgen zijn.

Heb dus zelf zowel een openslaande hordeur bij de achterdeur als een schuif hordeur bij de tuindeur. Qua degelijkheid wint die openslaande hordeur die van aluminium strips gemaakt is en dan magnetisch sluit. Enigste minpunt wat ik al schreef is dat die extra ruimte inneemt.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04
Prisma16 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:12:
Magnetisch is ideaal. Geen geluid, goed sluitend, eenvoudig te monteren en te demonteren voor de winter. Kost ook nog eens het minste.
Hier ook fan van magnetisch. Onze buren hebben zo'n plissé hor in een frame die je zelf open en dicht moet schuiven, maar als je hoort hoe vaak dat ding in de zomer open en dicht gaat, ik zou dat echt irritant gaan vinden. Bij magnetisch loop ik er gewoon doorheen en sluit ie direct achter me binnen een seconde. Ook met spullen in je handen loop je er gewoon doorheen en met iets wat je open moet schuiven wordt dat toch lastiger.

Voor onze dubbele openslaande deuren was ik voor iets meer dan 5 tientjes klaar op Amazon. Installatie valt ook mee; even dubbelzijdige tape met een klittenband gedeelte op het kozijn en je plakt de hor er zo tegenaan. In de wintermaanden trekken we 'm er weer vanaf, maar je kan 'm net zo goed laten zitten als het je niet stoort.

Join het GoT Pulse-Team!

• Prisma16
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:37:
[...]

Hier ook fan van magnetisch. Onze buren hebben zo'n plissé hor in een frame die je zelf open en dicht moet schuiven, maar als je hoort hoe vaak dat ding in de zomer open en dicht gaat, ik zou dat echt irritant gaan vinden. Bij magnetisch loop ik er gewoon doorheen en sluit ie direct achter me binnen een seconde. Ook met spullen in je handen loop je er gewoon doorheen en met iets wat je open moet schuiven wordt dat toch lastiger.

Voor onze dubbele openslaande deuren was ik voor iets meer dan 5 tientjes klaar op Amazon. Installatie valt ook mee; even dubbelzijdige tape met een klittenband gedeelte op het kozijn en je plakt de hor er zo tegenaan. In de wintermaanden trekken we 'm er weer vanaf, maar je kan 'm net zo goed laten zitten als het je niet stoort.
Kan zelf voor minder, hier 7,50
https://www.kifra.nl/Deurhor-met-Magnetische-Sluiting

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04
Die afmeting red ik niet met mijn deuren ;) Maar geen zorgen, voor die 5 tientjes is het me de afgelopen 3 jaren al meer dan waard geweest :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Mijn ervaring is dat er tussen die magnetische horren ook een wereld van verschil zit.
De goedkope varianten zoals hierboven gelinkt bevielen mij niet. De horren van kitec hebben magneetstrips over de gehele lengte die in een zoom zijn verwerkt. Daardoor sluiten ze beter en gaan toch juist soepeler open. M.i. de meerprijs absoluut waard t.o.v. die goedkope varianten die je overal vindt.

[ Voor 21% gewijzigd door Wieltje op 20-08-2026 04:51 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
En het grote nadeel van al die magnetische horren is dat je met dubbelzijdige tape moet werken die je nooit meer compleet verwijderd krijgt van het kozijn (al helemaal niet bij kunststof kozijnen).

Daarnaast vind ik het er goedkoper uitzien dan een inzet-plissé hor (maar dat is smaak natuurlijk)

Ik ben heel tevreden met de hordeuren van Keje die we nu hebben.
https://www.keje.nl/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPB9panOSEitZD2HGM261-qR1Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQBR1sqfgORWoOqSKGbVQwvI.jpg?f=fotoalbum_large

• Engeltje1981
HansAnders07 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:04:
Wij hebben bij onze nieuwe kunststof achterdeur een plissé hor meebesteld. Deze zit op een soort frame tegen het kozijn aan en loopt tussen u profiel, heel minimalistisch.

We hebben het kattenluik express niet in de deur laten monteren maar in het paneel naast de deur zodat de katten daardoor konden als de achterdeur open was en de hor dus dicht. Je raadt het al, ze gaan gewoon onder de hor deur 😂
Haha het blijven aparte beestjes.
Wij hebben nu voor het eerst een kat. Het is een knuffelbeest met een rugzak. Is zo graag bij ons. Soms te veel haha want dan kan ik niet meer goed werken en gamen laat hij mij ook niet altijd doen.
Die van ons komt eigenlijk niet echt buiten. Alleen als 1 van ons of wij beiden buiten zijn wil hij wel eens naar buiten gaan. Maar hij schrikt al van het eerste beste geluid en wil dan naar binnen toe.

Ik ga het weekend eens op mijn gemak kijken naar jullie tips en waar te bestellen.
Bedankt voor al jullie adviezen. Dat waardeer ik enorm.

• Prisma16
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:19:
En het grote nadeel van al die magnetische horren is dat je met dubbelzijdige tape moet werken die je nooit meer compleet verwijderd krijgt van het kozijn (al helemaal niet bij kunststof kozijnen).

Daarnaast vind ik het er goedkoper uitzien dan een inzet-plissé hor (maar dat is smaak natuurlijk)

knip
Magnetisch horren zien er niet alleen goedkoop uit, ze zijn het ook !!! ;)
Pagina: 1