School laptop HBO (pabo)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Onze dochter gaat binnenkort beginnen met haar nieuwe opleiding (HBO / leraar basisonderwijs). Hiervoor heeft ze een laptop nodig die aan een aantal eisen moet voldoen. Hiervoor op zoek.

Minimale eisen: Intel of AMD processor (Core 5 / Ryzen 5), 16GB geheugen, 128GB schijf, Microsoft of Mac, 14 inch, webcam.

Wat is je budget?
Liefst een laptop rond de €700-750 als het mogelijk is. Geheugenprijzen zijn natuurlijk de lucht ingeschoten en het is ook maar net wat voor acties en voorraad er zijn, maar we hopen toch een passende laptop te vinden voor de komende jaren. Budget is puur gerekend voor de laptop (tas/hoes, randapparatuur niet meegerekend).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ofschoon ze ook met boeken werken, gaan we er vanuit dat de laptop waarschijnlijk (bijna) dagelijks mee gaat naar school. Bij voorkeur gaat hij ook de schoolperiode mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf zaten we aan iets van Lenovo, ASUS of HP. Al redelijk snel bij de best-buy guide van laptops terechtgekomen, waarmee we ook bij Lenovo en ASUS uitkwamen. Ook wat recentere posts hier bekeken, maar diverse laptops zijn al niet meer te koop (of in prijs gestegen).

Voor wat betreft de best-buy guide zag ik:
Lenovo IdeaPad Slim 5 14AKP10 (83HX00DAMH)
ASUS Vivobook S14 M3407HA-LY096W

Nadeel van genoemde Lenovo is alleen dat hij OLED is. In de best-buy worden IPS varianten van die laptop genoemd, maar die krijg ik eigenlijk niet goed gevonden.

Verder wel specifiek gekeken naar IdeaPad Slim 5 i.p.v. 3, omdat ik vernomen had dat die doorgaans een wat stevigere bouwkwaliteit heeft en daardoor iets beter is met het vele vervoeren.

De ASUS zag ik ook, heeft wél IPS scherm, maar met reviews zag ik dat er wat gedoe was met touchpads of geluid wat niet goed is, terwijl ik juist dacht dat ASUS ook een wat degelijkere keuze was.

Verder zagen we in een andere post deze nog genoemd worden, maar ja... nergens meer:
Lenovo IdeaPad Slim 5 14ARP10 (83HT003MMH)

Scherm van 14 inch is meer dan prima, liefst wel liever IPS (mat/anti-glanzend) i.p.v. OLED. Een degelijke batterijduur is ook gewenst. De laptop zal waarschijnlijk toch op diverse locaties gebruikt worden en vooral voor Word, documenten lezen, browsen enzovoort en dan lijkt het met dat IPS geschikter is qua leesbaarheid en batterijverbruik.

We weten niet hoe actief PABO aan de slag gaat met AI, dus of een Intel Core Ultra of een AMD Ryzen AI echt nodig is? Deels van mening dat een recente generatie van Intel 5 of AMD Ryzen 5 ook prima is voor haar opleiding. Opleiding gaf wel nadrukkelijk mee niet voor X (?) processoren o.i.d. te gaan i.v.m. software compatibiliteit.

Touchscreen is niet nodig. Numpad is niet nodig. Verlicht toetsenbord is nice-to-have. 16GB lijkt ons ook voldoende. Natuurlijk mooi meegenomen als hij uitbreidbaar is naar 32GB. Qua schijfruimte zie ik veel aanbod met 512GB SSD en dat is ook meer dan prima.

Wel prettig als zowel het toetsenbord als het touchpad lekker werken. Ze gebruikt vaker een muis wanneer 't kan, maar puur met de laptop moet het niet frustreren.

Naast school zal de laptop hooguit voor wat Netflix en sporadisch voor een licht spelletje gebruikt gaan worden.

Hebben jullie nog adviezen of een mooi voorbeeld van een bepaalde laptop bij een vertrouwde winkel?

Alle reacties

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 14:57
De Apple Macbook Neo is ook een fijn apparaat. Voldoet aan de eisen denk ik, maar heeft geen toetsenbord verlichting. De laptop heeft geen 16GB geheugen, maar 8GB van de NEO is voldoende binnen macOS.

review: MacBook Neo - Voor Apple-begrippen een koopje

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik moest inderdaad ook aan de Neo denken toen ik de topic start las. Wellicht een optie om nader te onderzoeken?

©2004

• Gim
  • Niet online
Ik lees alleen wel dat het een 13" glanzend scherm heeft, terwijl het ons ging om een 14" scherm en liefst niet glanzend ;)

Ik zit me nu trouwens sowieso even af te vragen of Mac als optie wel of niet bij de voorwaarden stond en welke eisen daar dan verder voor gelden. Heb nu denk ik alleen de eisen voor Microsoft benoemd, dus die info moeten we nog even ophalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gim op 19-08-2026 13:33 ]

• Gim
  • Niet online
@Tijs_a @hk12nl : Bedankt voor jullie feedback. Voorkeur is toch een 14" Windows laptop. Maar wellicht dat jullie (of iemand anders) wel kunnen helpen met het CPU vraagstuk hieronder.

ASUS Vivobook S14 hadden we nu toch als eerste op het oog, maar de variant met Ryzen 5 is niet voorradig (net iets te lang gewacht). Wel is er nog de Ryzen 7 variant.

Vraag: Wat gaat een Ryzen 7 260 betekenen voor batterijverbruik?
We hebben zelf 'AI' nog geraadpleegd. Die is van mening dat het energieverbruik en het sneller leegtrekken van de batterij alléén speelt bij zwaardere taken, omdat hij dan meer cores in zet, meer warmte produceert enzovoort, maar dat bij lichtere taken, zoals Word, Excel, filmpje streamen of wat browsen (vrijwel) geen verschil geeft met een Ryzen 5 220, omdat hij dan blijkbaar terugvalt op een enkele core en het verschil dan niet noemenswaardig is.

Als dát zo is, dan kan ik misschien wél gewoon voor de Ryzen 7 260 gaan, wetende dat ze vooruit kan met de batterij... Juiste conclusie of zet AI me hier op het verkeerde been?

ASUS Vivobook S14 M3407HA-LY096W met AMD Ryzen 5 220 (GPU AMD Radeon 740M)
ASUS Vivobook S14 M3407HA-LY095W met AMD Ryzen 7 260 (GPU AMD Radeon 780M)

[ Voor 43% gewijzigd door Gim op 21-08-2026 14:06 ]

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:27
Tijs_a schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:05:
De Apple Macbook Neo is ook een fijn apparaat. Voldoet aan de eisen denk ik, maar heeft geen toetsenbord verlichting. De laptop heeft geen 16GB geheugen, maar 8GB van de NEO is voldoende binnen macOS.

review: MacBook Neo - Voor Apple-begrippen een koopje
Nu "gratis" te krijgen bij een 2 jarig KPN Glasvezel abonnement als je ook al een KPN mobiel abonnement hebt - of hij verder voldoet aan de eisen, don't know..

Zowel de R5 240 als R7 260 lijken 65W TDP te hebben, die zouden dus ook allebei evenveel stroom mogen gebruiken. Kan niet veel informatie vinden waarbij echt batterijduur getest wordt van een van deze CPU's.

Daarnaast kom ik dit tegen;

Vijf Windows-laptops tot 700 euro voor schooljaar 2026-2027 - Round-up - Tweakers

Waarom niet eentje uit die hier goed uit de test komt?

[ Voor 29% gewijzigd door Lightfeet078 op 24-08-2026 09:35 ]

• Gim
  • Niet online
Lightfeet078 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:29:
Nu "gratis" te krijgen bij een 2 jarig KPN Glasvezel abonnement als je ook al een KPN mobiel abonnement hebt - of hij verder voldoet aan de eisen, don't know..

Zowel de R5 240 als R7 260 lijken 65W TDP te hebben, die zouden dus ook allebei evenveel stroom mogen gebruiken. Kan niet veel informatie vinden waarbij echt batterijduur getest wordt van een van deze CPU's.

Daarnaast kom ik dit tegen;

Vijf Windows-laptops tot 700 euro voor schooljaar 2026-2027 - Round-up - Tweakers

Waarom niet eentje uit die hier goed uit de test komt?
De ASUS Vivobook S14 is letterlijk één van die 5 laptops ;) Kreeg "Great Value" als label. Hij wordt zowel bij de link die jij geeft besproken als bij de Best Buy van Augustus 8)

Kreeg van die laptop gevonden dat hij een fijn scherm heeft, prettig toetsenbord en wat betere bouwkwaliteit zodat hij iets beter tegen een stootje kan. En met testen zou hij meen ik iets van 15 uur doen qua browsen en een kleine 6 bij intensiever gebruik. Dat was dan met de Ryzen 5.

Alleen de Ryzen 5 is zeer slecht verkrijgbaar; alleen nog maar bij 1 of 2 winkels op te halen in Nederland (niet in de buurt), zelfs niet meer bij ASUS zelf. Vandaar de vraag of Ryzen 7 niet overweegbaar is. Het prijsverschil is minimaal en beter leverbaar. Als ze met die variant maar net zo makkelijk de studiedag doorkomt. Een keer aan de lader leggen is natuurlijk geen punt, zolang het maar niet te beperkend is.

Beide processoren zijn meen ik min of meer even nieuw, dus geen oude vs nieuwe generatie.

Zoekresultaten leven me wat tegenstrijdigheden op (of ik interpreteer het fout):
  • Ryzen 5 220 en 7 260 verbruiken evenveel stroom bij lichtere taken (Office) omdat ze slechts één core o.i.d. aan het werk zetten; dus identiek in stroomverbruik.
  • Ryzen 5 220 TDP is 28W (configurabel tussen 15W–30W) en Ryzen 7 260 TDP is 45W (configurabel tussen 35W–54W), waardoor hij heter wordt en ook meer energie verbruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gim op 24-08-2026 10:31 ]

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:01
je zou ook kunnen opteren om een refurbished zakelijk model te nemen.

Zijn vaak steviger dan de consumenten modellen en voor waar je dochter hem voor nodig heeft, heb je geen nieuwe nodig, bijv een lenovo van 2 a 3 jaar oud kan nog prima een jaar of 4 mee.

Refurbished Laptop kopen? | Mét 3 jaar garantie | Refurbished.nl

• Lightfeet078
Gim schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Zoekresultaten leven me wat tegenstrijdigheden op (of ik interpreteer het fout):
  • Ryzen 5 220 en 7 260 verbruiken evenveel stroom bij lichtere taken (Office) omdat ze slechts één core o.i.d. aan het werk zetten; dus identiek in stroomverbruik.
  • Ryzen 5 220 TDP is 28W (configurabel tussen 15W–30W) en Ryzen 7 260 TDP is 45W (configurabel tussen 35W–54W), waardoor hij heter wordt en ook meer energie verbruikt.
Eens, dit zag ik ook - ene omgeving zegt allebei vanaf 28w tot 45w, andere 35w tot 54w en weer een andere 28w tot 65w.

Denk dat we dit dus niet helder krijgen tenzij iemand deze laptop verder al in gebruik heeft.

Betreft R5 of R7 - gezien het maar €50,- is zou (én de R5 amper te vinden is) zou ik het persoonlijk wel doen.

HP OmniBook 3 NGAI 14-ha0851nd: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

Acer Aspire 14 AI A14-52M-59XZ: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers

Hier nog twee die zouden moeten voldoen aan je eisen.

Met dit specifieke HP model ben ik niet bekend, maar de Acer hebben een aantal collega's hier voor hun schoolgaande kinderen in gebruik en die is hun goed bevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Lightfeet078 op 24-08-2026 10:53 ]

• Lightfeet078
eppo666 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:28:
je zou ook kunnen opteren om een refurbished zakelijk model te nemen.

Zijn vaak steviger dan de consumenten modellen en voor waar je dochter hem voor nodig heeft, heb je geen nieuwe nodig, bijv een lenovo van 2 a 3 jaar oud kan nog prima een jaar of 4 mee.

Refurbished Laptop kopen? | Mét 3 jaar garantie | Refurbished.nl
Je koopt via daar voor soortgelijke bedragen echter wel laptops van al 4-5 jaar oud (allemaal 11de generatie, die echt niet bekend staan om hun prestaties)

Kan je niet echt bang-for-buck noemen.

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:01
Lightfeet078 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:46:
[...]

Je koopt via daar voor soortgelijke bedragen echter wel laptops van al 4-5 jaar oud (allemaal 11de generatie, die echt niet bekend staan om hun prestaties)

Kan je niet echt bang-for-buck noemen.
gezien waar het voor gebruikt gaat worden, heb je daar goede prestaties voor nodig of iets wat degelijk is en gewoon werkt en voor de normale dingen die je voor de PABO doet, heb je geen extreme prestaties nodig, ik heb zelf een T15 (10e gen I5 en die doet het prima), dus is helemaal afhankelijk wat je ermee doet, enige is de batterij duur, die is bij de nieuwere modellen wel beter over het algemeen.

• Gim
  • Niet online
eppo666 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

gezien waar het voor gebruikt gaat worden, heb je daar goede prestaties voor nodig of iets wat degelijk is en gewoon werkt en voor de normale dingen die je voor de PABO doet, heb je geen extreme prestaties nodig, ik heb zelf een T15 (10e gen I5 en die doet het prima), dus is helemaal afhankelijk wat je ermee doet, enige is de batterij duur, die is bij de nieuwere modellen wel beter over het algemeen.
Bedankt; ik snap dat refurbished ook opties kan bieden. We waren met de Best Buy e.d. al blij dat we onszelf een bepaalde richting konden geven en tot soort van een keuze konden komen. Zoektocht opnieuw beginnen en dan ook nog weten waar op te letten bij refurbished, dan wordt het gestress :X En zoals je zelf schrijft: "enige is de batterij duur, die is bij de nieuwere modellen wel beter over het algemeen.", dan neigen we sowieso snel naar nieuwer. :)

Voor nu voelt een nieuwe laptop wat beter en ook blij tot een keuze te zijn gekomen, alleen net te laat met bestellen, waardoor we of een end moeten rijden (ryzen 5) of dezelfde laptop met andere cpu laten bezorgen (ryzen 7). Liefst willen we voorkomen opnieuw op zoek te moeten gaan.

Maar vandaar dat nu alleen nog even het vraagstuk batterijduur speelde. Knopen doorhakken :+

Ik denk echter dat we voor 't gemak gaan kiezen...

[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 24-08-2026 14:24 ]

• squashedraven
  • Laatst online: 22:06
Ik zou me persoonlijk niet blind staren op de accuduur, deze is toch wel aardig variabel ivm stroomverbruik etc. en natuurlijk langzaam degradatie. Je zou ook een laptop kunnen kopen die aan je wensen voldoet en wanneer dat nodig blijkt te zijn een powerbank geschikt voor laptops er bij te nemen. tegenwoordig zijn in de schoolbanken vaak wel genoeg stopcontacten om tijdens college de laptop aan de stroom te hebben.

• Gim
  • Niet online
squashedraven schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:26:
Ik zou me persoonlijk niet blind staren op de accuduur, deze is toch wel aardig variabel ivm stroomverbruik etc. en natuurlijk langzaam degradatie. Je zou ook een laptop kunnen kopen die aan je wensen voldoet en wanneer dat nodig blijkt te zijn een powerbank geschikt voor laptops er bij te nemen. tegenwoordig zijn in de schoolbanken vaak wel genoeg stopcontacten om tijdens college de laptop aan de stroom te hebben.
Ja, denk dat we dat ook maar doen. Komen er denk ik anders toch niet aan uit :)

• Lightfeet078
eppo666 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Begrijp ik, maar waarom zou iemand een refurbished device kopen als ze voor exact dat bedrag ook een nieuwe laptop kunnen kopen met betere prestaties?

Refurbished is vooral interessant als een nieuwe laptop geen optie is om wat voor reden dan ook.

@Gim Zie voor die Asus alleen de Asus store nog voorraad hebben (via pricewatch), als je het over Mediamarkt hebt kan je even je lokale vestiging bellen en vragen of ze dat ding reserveren voor je - normaliter komt hij dan van Mediamarkt A naar Mediamarkt B (ook bij Coolblue mogelijk, de rest van de winkels durf ik niet te zeggen).

Veel plezier & succes met de nieuwe laptop.

• Gim
  • Niet online
Lightfeet078 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:22:
@Gim Zie voor die Asus alleen de Asus store nog voorraad hebben (via pricewatch), als je het over Mediamarkt hebt kan je even je lokale vestiging bellen en vragen of ze dat ding reserveren voor je - normaliter komt hij dan van Mediamarkt A naar Mediamarkt B (ook bij Coolblue mogelijk, de rest van de winkels durf ik niet te zeggen).

Veel plezier & succes met de nieuwe laptop.
Dank je. ASUS Store heeft geen voorraad ofschoon ze in de pricewatch staan ;) Ik zal dat van Coolblue eens navragen in de winkel of ze dat nog steeds doen m.b.t. intern versturen. Goede tip.
Pagina: 1