Van digitaal (S/P-DIF of HDMI) naar ethernet en terug

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
Hi!

Ik heb een Cambridge Audio CXUHD CD en DVD speler. Deze staat bij mijn TV. Aan de andere kant van de woonkamer staat mijn versterker (Cambridge Audio CXA80).

Ik gebruik de CXUHD soms voor het afspelen van CD's op de versterker. De CXUHD heeft geen eigen DAC. De output is HDMI, S/P-DIF Toslink of Coax. De versterker heeft wel een DAC.

Ik kan niet eenvoudig een kabel leggen tussen beide locaties. Op beide locaties heb ik wel UTP naar een switch (dus geen directe kabel). Nu dacht ik: is het mogelijk om het signaal via ethernet bij de versterker te krijgen.

Ik heb al gelezen dat je met AVB of Dante audio over IP kunt sturen.

Dit is zo'n niche dat de producten die ik vind beginnen bij ~€300 voor een set tot duizenden euro's.

Denk aan:Hebben jullie tips voor een enigszins betaalbare oplossing om digitale audio (dus geen video) van de CXUHD naar de versterker te krijgen?

Wat is je budget?

Maximaal 200 euro

Alle reacties

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Zoiets?

ACT Digitale of analoge audio extender set over CAT5e/6, met DAC, tot 300 meter

Overigens geen idee of de netwerkkabel een dedicated kabel moet zijn en of het signaal wel/niet via een router/switch mag lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frappuccino op 19-08-2026 12:25 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is die utp nog niet in gebruik? En kun je ze loskoppelen van de switch en aan elkaar koppelen/doorlinken?

Life is not about specs, it is about joy!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je gewoon een koppelstuk kunt gebruiken ipv de switch zou ik dit nog wel aandurven: https://a.aliexpress.com/_EGxrcKA
B&O maakt voor hun bekabeling ook gebruik van UTP kabels, dat werkt ook.

Maar tegelijkertijd: doe eens een foto van je situatie. Ik heb zelf ook wat voor en achter staan, en bekabeling loopt via een kabelgoot aan het plafond achter de gordijnrails. Wellicht is zoiets bij jou ook een optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
@Frappuccino Ja zoiets had ik ook gevonden, maar dat is allemaal met dedicated kabels.

@bartvl De kabels zijn helaas al in gebruik, kan er dus geen dedicated kabel van maken.

@The Eagle Een kabelgootje door het huis heen kan maar dat moet dan inderdaad over het plafond. Dat heeft niet de voorkeur. Je brengt me wel op een idee. Beide netwerkpunten hebben nu een enkele UTP kabel. Maar ze hebben beide een wanddoos en een kabel die door de kruipruimte naar de meterkast loopt. Misschien is er ruimte in de wanddoos voor een tweede UTP die ik via de kruipruimte direct tussen beide punten kan trekken. Dan zou ik met een goedkopere oplossing uit de voeten kunnen als @Frappuccino voorstelt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben geen expert, maar ik geloof dat Dante ook over een eigen netwerkprotocol gaat, en niet deel kan maken van een gewoon data netwerk met een gewone data switch/router.
Als het al in gebruik is, hoe had je het in gedachte?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1