Beste positie L/L warmtepomp (airco) binnendeel woonkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sikkel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 21:19
Ik wil graag een L/L warmtepomp (airco) laten plaatsen in mijn woonkamer, slaapkamer en zolder.
Om te koelen in de zomer en ook zeker om te verwarmen in de winter.
Het gaat mij bij deze vraag nu specifiek om de woonkamer.

Welke positie (A, B of C op plattegrond) is met meest geschikt en comfortabel om de woonkamer te verkoelen en te verwarmen?

Alvast heel erg bedankt voor alle feedback!
Huis
Hoekhuis uit 2016.
Vloerverwarming op basis van stadswarmte (prijzig).
Redelijk hoge vochtigheid (rond 55 - 60%) in koude natte periodes.
Plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSVQrYWYBGo9jRSTvcbZndqN3zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeECMjheA9Rnwa0lbPgLfEFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plattegrond is het noorden (ongeveer) aangegeven met een oranje pijl rechtsboven.
  • Links lange zijde: gedeeld met de buren. Airco optie A linksboven achter bank.
  • Boven korte zijde: vrijstaand. Deur linksboven met glas. Dan stuk muur met Airco optie B. Gevolgd door glazen opgeslaande deuren.
  • Rechts lange zijde: vrijstaand. Rechtsboven glaspartij aansluitend in een hoek t.o.v. openslaande deuren. Vervolgens wand met tv. Airco optie C tussen tv en eettafel (zodat hij niet frontaal op de bank blaast of over de eettafel). Rechtsonder bij de keuken nog een raam. Zon van 's ochtends tot in de middag.
  • Onder korte zijde: vrijstaand. Keuken.
Mijn idee
Opties B en C lijken mij de meest geschikte opties. Welke optie zouden jullie aanraden?
  • Optie B (boven korte zijde) blaast in de lengte van de kamer. Echter wel redelijk vanaf de zijkant over de bank heen. Kou komt van de deur linksboven en met name van de glazen hoek rechtsboven. Zal deze kant van de kamer alsnog koud aanvoelen omdat de warme lucht naar de keukenkant wordt geblazen?
  • Optie C (rechts lange zijde) hangt meer centraal en kan van links naar rechts blazen. Wel meer frontaal op de persoon die op de bank naar de tv kijkt. Blaast juist in de richting van de korte zijde.

[ Voor 9% gewijzigd door sikkel op 19-08-2026 08:59 ]

Alle reacties

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 23:34
Ik denk dat B&C elk hun eigen "voor en nadelen" hebben. Ik stel dat je met B waarschijnlijk het meeste bereik hebt en de boel het best "egaal warm krijgt". Het is toch een beetje spelen met de stand van de lamellen. Bij verwarmen zou je de lamellen omlaag gericht willen hebben...- warme lucht stijgt wel weer. Krijg je het idee alsnog op de tocht te zitten, dan blaas je richting je TV hoek. Dat is een beetje proberen.

Dat getypt hebbende: Bij positie C kun je hem mooi "gespreid" op L + R laten blazen. Die wand is vrij aan de buitenzijde? Zou wellicht de buitenunit wel mooi passen op die plek....

Ter referentie mijn locatie bijgevoegd (rode rechthoek achter de bank). Die had ik liever ook op de korte wand naast de tuindeur gehad destijds, maar dat paste niet (dan zou ik makkelijker de keuken & uitbouw meekrijgen. De temp blijft daar altijd ietsje lager.

Lang verhaal kort: gok dat je met beide varianten wel goed zit. Misschien dat de locatie van de buitenunit nog doorslaggevend wordt..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiK3-QKdhU2AUM8HIXFItCsbKqs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2l5kAFU6cXx1L7u3lpgbtTHs.jpg?f=user_large

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
In volgorde van voorkeur C,B,A.

[ Voor 8% gewijzigd door Gieliovd520 op 19-08-2026 21:16 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• sikkel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 21:19
@Kirretje bedankt voor het delen van jouw opstelling en te horen dat die ook prima werkt.
Wat betreft de buitenunit. De zijkant van het huis rechts is ook nog tuin waar we vaak zitten. Daar zou de buitenunit op de grond kunnen staan of aan de muur hangen, maar dat heeft optisch niet mijn voorkeur.
De bovenste rand van de woonkamer is een uitbouw die begint bij de tv tot aan de openslaande deuren bovenaan. Het liefst zou ik de buitenunit op de uitbouw hebben staan zodat hij geen ruimte op de grond inneemt en ook minder prominent zichtbaar is.
Voor optie B zou de leiding dan vanaf de uitbouw over de rand naar beneden kunnen en de muur in achter B.
Voor optie C zou de leiding een stuk horizontaal lopen aan de buitenkant over de rechte lange zijde.

@Gieliovd520 waarom heb je B boven C geplaatst? Omdat hij in de lengte van de kamer blaast?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Sorry, typo. C want daar verdeelt het beste.

B want daar blaast dan goed de kamer in. Maar blijft een uithoek.

A, zo heb ik het hangen. Ja 13 meter verderop is het ook koeler, maar er is duidelijk verschil in de ruimte. Vergt zeker aanzetten en afblijven.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!