Advies gevraagd: Groter wonen, tijd om over te stappen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rein.D
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:29
Mijn vraag
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht en we krijgen de sleutels in november. Nou is de overdracht heel toevallig één dag na ons huidige contract afloopt. We gaan van een appartement van naar een 2 onder 1 kap met zonnepanelen. Het is dus een compleet andere situatie en ik ben aan het uitzoeken wat de slimste move is.

Een Independer check laat zien dat als we zouden overstappen, dat we naar een geschatte rekening van 210 euro gaan

We hebben een paar opties:
  1. We verlengen ons huidige contract voor X jaar en verhuizen één dag erna naar de nieuwe woning.
  2. We laten het contract verlopen wat betekent dat we naar variabele leveringstarieven gaan. We kunnen maandelijks opzeggen. Kijk vervolgens aan wat je verbruik wordt en kies op basis daar van een passende leverancier
  3. We stappen gelijk over naar een andere leverancier.
Een kennis adviseerde om voor optie 2 te gaan. Hoeveel dit logisch klinkt ben ik een beetje bang voor de variabele tarieven in de wintermaanden. Deze kunnen hoop oplopen en dan vind ik het een dure "proefperiode". Er woont nu een gezin met 2 kleine kinderen dus ik weet dat het verbruik sowieso lager gaat worden. Wij zijn namelijk maar met z'n tweetjes.

Ik zit zelf aan optie 1 te denken. Het aanbod voor het nieuwe contract ligt al klaar. Het gas wordt 1.50 (30 cent duurder) en de stroom blijft op 0,25. Dit is duurder dan het huidige contract(niet heel gek) maar ik ben in elk geval zeker dat dit het komende jaar hetzelfde blijft. Een dynamisch contract lijkt me niet verstandig omdat we geen thuisbatterij of EV hebben om energie in op slaan.

Wat is jullie advies? Is optie 3 het overwegen waard? zo ja, waar moet ik op letten? Of maak ik het veel te moeilijk?

Ik ben benieuwd naar jullie tips! Als er informatie mist hoor ik het graag. Dan vul ik het aan.

Huidig contract: Oxxio
  • Type: Vast jaarcontract
  • Gaskosten: 1,19129 per m3
  • Stroomkosten 0,25 per kwh
Jaarverbruik huidige woning
  • Type: Appartement
  • Stroom:
    • Normaal: 383kwh
    • Dal: 455kwh
  • Gas: 247m3
Jaarverbruik nieuwe woning:
  • Type: 2 onder 1 kap
  • Energielabel: A
  • Stroom
    • Normaal: 2300kwh
    • Dal: 2750kwh
    • Teruglevering normaal: 1630kwh
    • Teruglevering dal: 640kwh
    • Aantal panelen: 11
  • Gas: 925m3

Alle reacties

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor gas een vast contract adviseren óf tot na de winter variabel en dan zoeken naar een beste deal.

Als je geen grootverbruikers hebt die je kunt sturen is dynamisch geen optie. Als je die wel hebt, zoals een EV of warmtepomp, kan dat nog een optie zijn.

Variabel kan, maar let op een leverancier die niet elke maand de tarieven aanpast. Zelf zijn we na onze verhuizing gewoon verder gegaan met een vast contract. Een jaar later bleek dat een goede keuze.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line