Aardedraad badkamer meterkast vervangen tegen VD draad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob M
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 21:50
Goedeavond,

In huis wil ik op de bovenverdieping alle elektra vernieuwen. (niewe kabels, +aarde erbij, nieuw schakelmateriaal en meer wandcontactdozen). Nu heb ik boven alles op één groep, en wil er graag een groep bij maken. Naar boven toe heb ik nog een 2e buis liggen vanaf de meterkast. Hierin loopt nu de 4mm2 blanke aardedraad voor de potentiaalvereffening van de badkamer. Zou ik in plaats van deze aardekabel, gewoon 3 VD draden (2,5mm2) kunnen trekken naar oa. de badkamer, en de CAP van de badkamer op de aarde van deze groep kunnen aansluiten?\

Ik had gelezen dat dit tegenwoordig zo aangesloten mag worden, en dan hoef ik niet te gaan breken om extra buizen naar de bovenverdieping te trekken.

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt.

mvg Rob

...

Alle reacties

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:05
Volgens mij mag dat tegenwoordig, anders moet ik mijn electricien ook later terugkomen :-)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:03
De potentiaalvereffning van de badkamer hoeft tegenwoordig niet meer apart naar de meterkast.
Hij moet in dat geval wel van vanuit de centraaldoos in de badkamer naar het aardpunt gelegd worden, deze mag niet afgetakt worden van een wandcontactdoos.

• Rob M
Ok, bedankt voor jullie antwoord!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Ja mits:

1. Je die aparte groep wel apart kan houden. Dus niet dat je 3 nieuwe draden uitkomen in het CAP. De groepen moeten in basis apart blijven en niet uitkomen in het CAP.

Het CAP bevat uiteindelijk dus alleen de vereffeningsdraden en 1 VD draad van minimaal 2.5mm2 naar de centraaldoos.

2. Dat je een buis hebt van het CAP naar de centraaldoos van je badkamer.

Na aanpassen uiteraard goed (laten) controleren dat alle vereffening ook daadwerkelijk aangesloten is.

Hier staat best een overzichtelijk verhaal: https://hanzestrohm.nl/he...en-1010-en-natte-ruimtes/ en de NEN 1010 is tegenwoordig ook gratis in te zien met een gratis account mocht je dingen willen terugzoeken.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is niet eens mag, het moet op deze manier aangesloten worden. Dus als je de installatie onder handen neemt ben je verplicht het te maken zoals de NEN norm het beschrijft.

• Rob M
@djluc Bedankt voor je antwoord. De badkamer zelf laat ik zoals het is. Daar heb ik het CAP nog niet gevonden (ook niet echt gezocht trouwens). Wel loopt deze blanke aardingsdraad er en loopt richting de badkuip. Wellicht is de CAP daaronder weggewerkt, of zit onder de wasbak. Daar zit een afwerkking onder, die ik nog niet weggehaald heb.

Deze aardingskabel loopt via de overloop naar de meterkast. Nu heb ik vanuit de meterkast tot de overloop deze aardingsdraad weggehaald en 3 nieuwe draden getrokken naar een centraaldoos, die ik verdeel over 3 verdeeldozen. (2 slaapkamers en 1 voor de badkamer) In de verdeeldoos van de badkamer wil ik deze aardedraad aansluiten op de rest van de aarde.

Alleen kreeg ik nu een idee om vanuit de badkamer verdeeldoos een 6mm flexibele draad (over van zonnepanelen) extra erbij te trekken naar de meterkast. Ik heb geprobeerd, en krijg deze er redelijk makkelijk bijgetrokken. Dan heeft die iets betere aarde lijkt mij (dikkere draad), of is dit niet slim?

Mvg. Rob

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Waarschijnlijk onder de wastafel inderdaad, dat is de meest gebruikelijke plek.

In basis wordt het tegenwoordig met de 2.5mm2 gedaan dus dikker is niet meer gebruikelijk. Een dikkere vereffeningsdraad is wel altijd beter in principe maar dus niet nodig.
BlueKeenan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:43:
Het is niet eens mag, het moet op deze manier aangesloten worden. Dus als je de installatie onder handen neemt ben je verplicht het te maken zoals de NEN norm het beschrijft.
Klopt dit is altijd een lastig deel: In hoeverre wordt de volledige installatie aangepakt. Als je de meterkast met bijbehorende aardrail vervangt, moet je dan ook de installatie in de badkamer aanpassen? Dat is niet zo zwart/wit duidelijk naar ik begrijp. Ook tijdens een opleiding zie je daar vaak onduidelijkheid over, wanneer je op de oude- en wanneer je op de nieuwe normen zit.

Als je toch bezig bent en je kan het in 1x goed maken doen uiteraard. Maar soms betekend dat ook sloopwerk en dan kom je in die grijze zone.

Het meest belangrijke is: Daadwerkelijk met een correct meetapparaat de installatie controleren. Dus ook de aanraakbare delen in de badkamer echt meten om te zien of het allemaal goed aangesloten is. Je ziet een draad richting je bad gaan maar is die ook daadwerkelijk aangesloten?
Pagina: 1