Hor voor 'taartpuntvormig' raam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GrandiJoos
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:58
We willen ons zolderraam ook voorzien van een hor, maar deze heeft een bijzondere vorm: het is een soort taartpunt met het korte deel van de punt een vierkant.
De linker en onderzijde zijn recht (li: 110 cm, onder: 56cm), de rechterzijde loopt 45 graden schuin naar buiten (lengte: 92 cm), en de bovenkant is een boog (effectief 130 cm). Zie ook de foto's onderaan de post.

Het kozijn is van hout dus dat geeft mogelijkheden maar ik wil de verf liefst niet beschadigen. Verder zit er geen metaal oid om met magneten te kunnen werken. Een klemhor zou eventueel wel kunnen werken.
Ik vrees dat ik zelf iets moet maken en passend moet maken, andere bedrijven wagen zich hier niet echt aan. Ik heb al enkele vragen gesteld bij bedrijven die 'maatwerk horren' maken, maar die geven aan dat dit wel een heel vreemde vorm is :)

Ik ben benieuwd of iemand nog een origineel idee heeft voor de matig handige doe-het-zelver ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8yNQSKGh_CoOKzsSkmeZrsXGAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kpgf015sa7RspuY6TaT0ib6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muU73EowQMJHJs4AUxtMs3pOM-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agr4ailJCTljcs6sIQJiWFMo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Leuk raam :)

Opties zijn bijvoorbeeld een inzethor (laten) maken, alleen wat je al aangeeft is dat veel bedrijven dit niet willen/kunnen. Voor deze vorm heb je ook wel wat creativiteit nodig qua materiaal. De quick&dirty oplossing: een 'kniphor' met klittenband in de kozijnrand. Dit zit geplakt. Als het tijdelijk is kun je dit prima gebruiken en dit soort setjes liggen voor een paar euro bij de Action/bouwmarkt ;)

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:38
LoneGunman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:11:
Leuk raam :)

Opties zijn bijvoorbeeld een inzethor (laten) maken, alleen wat je al aangeeft is dat veel bedrijven dit niet willen/kunnen. Voor deze vorm heb je ook wel wat creativiteit nodig qua materiaal. De quick&dirty oplossing: een 'kniphor' met klittenband in de kozijnrand. Dit zit geplakt. Als het tijdelijk is kun je dit prima gebruiken en dit soort setjes liggen voor een paar euro bij de Action/bouwmarkt ;)
Werkt niet echt lekker bij een naar binnen draaiend raam lijkt me.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:47

Jorissie87

No diggity

maussert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Het werkt toch juist niet lekker bij een naar buiten draaiend raam? Anders zit je hor ervoor als je het raam wilt openen

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De boog kan je maken door meerdere latjes op elkaar te lijmen in de juiste radius. De rest van rechte balkjes. Lakken. Gaas erop nieten, klaar.

Wise enough to play the fool

• maussert
Jorissie87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Het werkt toch juist niet lekker bij een naar buiten draaiend raam? Anders zit je hor ervoor als je het raam wilt openen
Dat is waar je klittenband voor hebt toch? Even losmaken, raam open en weer dicht plakken. Hoe doe je dat bij een naar binnen draaiend raam?

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
maussert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Ligt aan de randvoorwaarden en eisen. Als het er nog een maandje op moet kan het prima. Langdurige oplossing zonder de verf te beschadigen is sowieso een lastige situatie.

Die plakhorren werken het beste met kunststof-kozijnen, dan kun je ze in de sponning plakken en kan het raam gewoon open (naar binnen).

[ Voor 16% gewijzigd door LoneGunman op 19-08-2026 09:29 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje creatief met vliegerstokken en die plastic koppelingen, hordoek eroverheen, leuk project voor de zaterdagmiddag :) Paar strategische punten siliconen slangstukjes doen, zit hij nog stevig vast ook.

[ Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 19-08-2026 09:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:42

Nielless

Born at a very young age.

Wij hebben die klittenbandhor ook met een naar binnen draaiend raam. Werkt prima.
edit:
op een kunstofkozijn

[ Voor 18% gewijzigd door Nielless op 19-08-2026 09:39 ]

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Ik zou een magneet hor bestellen. Die kun je op maat knippen, ook in een taartpunt. Je plakt aan de randen van de hor een magneetband en op het kozijn de andere magneetband. Vervolgens kun je de hor er gewoon "opklikken".

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:47

Jorissie87

No diggity

maussert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Dat is waar je klittenband voor hebt toch? Even losmaken, raam open en weer dicht plakken. Hoe doe je dat bij een naar binnen draaiend raam?
Mijn horren zitten aan de buitenkant van mijn naar binnendraaiende ramen (in het kozijn). De horren hoef ik dus nooit aan te komen (hooguit om schoon te maken) en mn raam kan ik dan gewoon openen en sluiten (kiep/kantel)

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DexterDee schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:44:
Ik zou een magneet hor bestellen. Die kun je op maat knippen, ook in een taartpunt. Je plakt aan de randen van de hor een magneetband en op het kozijn de andere magneetband. Vervolgens kun je de hor er gewoon "opklikken".
+1

ik ging hier aan de slag met magneetband.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• maussert
Jorissie87 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Mijn horren zitten aan de buitenkant van mijn naar binnendraaiende ramen (in het kozijn). De horren hoef ik dus nooit aan te komen (hooguit om schoon te maken) en mn raam kan ik dan gewoon openen en sluiten (kiep/kantel)
Dat begrijp ik, dat heb ik hier thuis ook. Maar je plakt die klittenband oplossing toch niet aan de buitenkant van je kozijn?

Enfin we gaan offtopic. Ik lees al wat goede suggesties hier, denk dat TS er wel uit komt :)

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
maussert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Dat begrijp ik, dat heb ik hier thuis ook. Maar je plakt die klittenband oplossing toch niet aan de buitenkant van je kozijn?

Enfin we gaan offtopic. Ik lees al wat goede suggesties hier, denk dat TS er wel uit komt :)
Wij hadden ze bij onze naar binnen draaiende kiepramen ook aan de buitenzijde.

Als je het raam open hebt, zat er zon rubberen tochtstrip. Daar de magneetband/klittenband naast plakken, en horrengaas er overheen spannen. Zodra je het raam dicht doet, zat de hor dus tussen het raam en het kozijn ingeklemd.Heeft bijna 10 jaar zo gewerkt, zonder problemen met tocht en/of water.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:34
Ooit, in een zwak moment, heb ik zo'n klittenbandhor in mijn karretje gelegd. Het kostte immers niks. De fout was, dat ik er daarna ook iets mee ging doen, want die ondingen zijn -zoals veel bouwmarktmeuk- gemaakt voor de verkoop, niet voor gebruik.
Sindsdien ben ik in de straat die buurman die zo creatief kan vloeken.

KPN is een drieletterwoord

• Xilonz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Je kan ook de hor aan de buitenkant van het kozijn monteren met zuignappen. Staat ie wel in weer en wind, maar je hebt het ook zo vervangen.
Pagina: 1